Iwan Bogels wrote:Hi Remco,
Jouw EOS-20D heeft evenveel pixels als mijn EOS-1D Mark II. Maar de pixels in jouw camera staan dichter op elkaar dan de mijne vanwege het sensorformaat.
3504 x 2336 pixels op 22.5 x 15.0 mm voor de EOS-20D
3504 x 2336 pixels op 28.7 x 19.1 mm voor de EOS-1D Mark II
Nu heb ik eens gelezen dat ruis kan toenemen naarmate de pixels dichter op elkaar staan. Tevens schijnen diverse camera's interne ruisonderdrukking te hebben, maar dit zou weer enorm ten koste gaan van de verwerkingstijd voor de processor.
Ik geloof dat ik weer wat heb om uit te zoeken. Heeft iemand anders wellicht al een antwoord ?
Groetjes,
Iwan
hallo nachtdieren
Ik vond dit vannacht op het www :
Ruis: noemen we de vaste of willekeurige gekleurde pixelpatronen, veroorzaakt door een hete CCD bij langdurig gebruik, of bij langdurige belichtingen. Deze rode en groene lichtjes worden in jargon ook wel heel toepasselijk Kerstboom artefacten genoemd. Ze worden veroorzaakt door het kleurfilter van de CCD. Wanneer je maar lang genoeg belicht zal je op de afbeeldingen van alle digitale camera's ruis aantreffen.
Het mag duidelijk zijn dat ruis gezien kan worden als een normaal verschijnsel dat bij iedere digitale camera, ongeacht zijn ouderdom of prijs, voor kan komen.
In dit opzicht zou je de vergelijking kunnen maken met de toename van de korreligheid bij snelle filmsoorten in de traditionele fotografie. Wel zijn er een aantal factoren te noemen waarbij de kans op ruis zal toenemen.
Deze factoren worden hieronder kort genoemd:
Lange belichtingstijden: bij langere belichtingstijden vanaf ongeveer 1/4 sec. krijgen de CCD's last van lekkage en kan ruis op gaan treden. Met name bij belichtingen vanaf één minuut zal de ruis als storend op de afbeelding worden waargenomen;
Hoge ISO-waarden: bij het verhogen van de ISO-waarde wordt het signaal versterkt en is er dus tevens sprake van een versterking van de ruis. Bij ISO-waarden van 400 - 800 zul je een duidelijke ruis aantreffen;
Donkere achtergrond: bij een donkere achtergrond zullen de afwijkende pixels natuurlijk duidelijker waarneembaar zijn dan op een bont gekleurde achtergrond. Dit laatste zul je merken wanneer je nachtopnames gaat maken. Tegen de nachtelijke zwarte hemel ziet de ruis er uit als een veelkleurige sterrenhemel;
Hoge temperaturen van de CCD: hoe warmer de CCD wordt hoe helderder de pixels worden. Volgens sommige bronnen zou er zelfs sprake zijn van een verdubbeling van de ruis per 10 graden temperatuurstijging
---------------------------------------------------------------------------------
Van die temperatuur had ik dan weer niet gehoord. Zou dat betekenen als je al een paar uur bezig bent je ruis ook toe neemt????
Deel twee :
Beeldruis wordt veroorzaakt door twee aspecten, t.w. de donkerstroom van de CCD-camera die er voor zorgt dat, ook bij afwezigheid van belichting, een grijs beeld ontstaat, en de helderheid van hemelachtergrond welke afhankelijk is van de transparantheid van de lucht en de lichtvervuiling op de locatie. De donkerstroom, en daarmee de ruis hierop, kan aanzienlijk verlaagd worden door de CCD-chip sterk te koelen; het effect van de lichtvervuiling hebben we helaas niet in de hand en geeft ruis op het moment dat deze gecorrigeerd wordt door een vaste grijswaarde (offset) van het beeld af te trekken. De sterkte van de ruiscomponent is over het algemeen gelijk aan de wortel uit het signaal: Dus hoe lager de donkerstroom en hemelachtergrond hoe lager de ruis.
Dus koel-elementen in mijn fototas???
En als reactie op je CCD grote dit gevonden op ZOOM.NL
Meer ruimte voor pixels betekent theoretisch altijd minder ruis, meer details, groter dynamisch bereik, meer groeimogelijkheden (aantal megapixels) en een kleinere DoF (depth-of-field). Dat geldt niet dus niet alleen voor spiegelreflexcamera’s, maar ook voor compactjes, die vrijwel altijd echte ruisbakken zijn op hoge ISO’s (vanwege de zeer kleine ccd’s - zie foto). Maar behalve Canon (en in het verleden Kodak) heeft niemand zich gewaagd aan het fullframe-avontuur.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben