ErikFB wrote:Heel simpel. Een vliegtuig heeft een bepaalde aanschafwaarde die in de loop van de tijd wordt afgeschreven tot de zogenaamde restwaarde bij eventuele verkoop ( kijk maar naar een auto). Op een gegeven moment kom je dan op een punt dat een toestel je meer geld oplevert door er meer te vliegen dan dat het kost. Arke heeft in principe frames die aan dat verhaal voldoen.
Echter, maatschappijen kopen liever geen toestellen aan maar leasen die ivm een betere spreiding van kosten. Immers, een "gehuurd" toestel is makkelijker terug te geven in mindere periodes dan een "eigen"frame.
Je betaalt dan wel wat meer om het af te kopen maar dat weegt niet op bij de kosten die je hebt als je een eigen kist niet kan laten vliegen.
Bedankt voor deze verhelderende uitleg, het verhaal is me nu geheel duidelijk! (was het al een beetje, maar nu helemaal)
ErikFB wrote:
Arke heeft frames die geleased worden ( naar ik meen in Duitsland). Echter de kosten van die lease zijn zodanig dat afkoop te veel kosten met zich meebrengt en het niet rendabel is om dat te doen. Zodoende zal Arke zich aan het leasecontract dienen te houden.
Lopen die leasecontracten dan tot het oneindige door of zit daar een einddatum aan en zo ja welke?
ErikFB wrote:
De vraag is echter wel hoelang Arke op deze manier kan doorgaan als de kosten van stilstand en onderhoud oplopen naar mate de frames ouder worden.
Stilstand en extra onderhoud valt de laaste tijd erg mee mijns inziens. In april 1x AOG (flameout) en afgelopen weekeinde wat problemen op SXM/CUR vlucht, overigens beide met de PH-AHQ. Voor de rest gaat alles redelijk stabiel sinds de AOG van de AHQ op Chania (2 maanden gehele dienstregeling op zijn gat) is geweest. OPS is redelijk tot goed te noemen over de laatste paar maanden. Feit blijft dat de vloot erg onderhoudsgevoelig is, zelfde als wat MP heeft, die overweegt A330's te gaan leasen (met een vele malen hogere leaseprijs) Wellicht raadzaam voor TFL om "nieuwere" 767's te leasen...
ErikFB wrote:
Vraag mij eigenlijk nu ook af of Arke de enige is van de Group die zijn kisten in Frankfurt laat onderhouden of dat de andere 767'en uit o.a. België en Engeland ook daar ook in onderhoud zijn.
Geen idee
ErikFB wrote:
En nu we toch bezig zijn: weet iemand of ook die kisten zo vaak problemen hebben met onderhoud en andere storingen ??
Het bekendste voorbeeld is natuurlijk de Belgische JAF OO-(S)TUC.. welke zeer regelmatig grote problemen heeft, vele malen meer als TFL. Overigens staat deze op dit moment in AMS voor onderhoud.....
mipo72 wrote:
Maar ja dat zal de leasemaatschappij wel niet willen.
Volgens planespotters.net heeft TFL voor alle 3 haar B767's een andere leasemaatschappij...
Overigens krijgt de B737 van TFL (PH-TFA, geleased van Royal Bank of Scotland) haar A check wel gewoon bij de KLM op Schiphol over een paar dagen