Spottersplekken rond Schiphol, de meningen enz.

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Derice
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1703
Joined: 24 Dec 2007, 14:12
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble: Derice

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Derice »

Wat ik persoonlijk jammer vind nu aan deze situatie, is dat er voornamelijk door veel mensen wordt geklaagd.
We zijn een grote groep enthousiastelingen, we kunnen toch elkaar wijzen op alternatieve plekken waar je wel/niet met auto kan komen (desnoods klein stukje lopen).
Of zoals al eerder gezegd, schrijf een brief naar de gemeente. Die lezen hier echt niet.
Ben zelf ook aan het nadenken over iets constructiefs, een brief sturen met daarin "ik vinde nieuwe maatregelen dom" doen ze toch niks mee.
Maar ja, als je dat in je eentje doet schiet het nog niet op.
Samen sta je sterk en met klagen op een forum bereik je niet zoveel. ;-)
(al kan het natuurlijk wel opluchten).
User avatar
dj_ad
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 314
Joined: 20 Nov 2007, 13:24
Location: Den Haag

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by dj_ad »

Derice wrote:Wat ik persoonlijk jammer vind nu aan deze situatie, is dat er voornamelijk door veel mensen wordt geklaagd.
We zijn een grote groep enthousiastelingen, we kunnen toch elkaar wijzen op alternatieve plekken waar je wel/niet met auto kan komen (desnoods klein stukje lopen).
Op zich heb je 100% gelijk maar daarbij moeten we niet uit het oog verliezen wat ieder voor zich een mooie plek vind.
De één vind fotograferen aan de landingsbaan helemaal het einde terwijl voor iemand anders het schieten vanuit de lucht het helemaal is. Dus in die zin zijn alternatieve plekken zeer waardevol maar anderzijds ook volkomen waardeloos. Wat mijzelf bereft maakt het niet veel uit maar zou toch echt een plek willen weten waar ik in de ochtend beeldvullend vliegtuigen kan fotograferen zonder tegenlicht bij vertrek vanaf de Polder.
http://jetphotos.net/showphotos.php?userid=16298" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by pjotrtje »

dj_ad wrote:Wat mijzelf bereft maakt het niet veel uit maar zou toch echt een plek willen weten waar ik in de ochtend beeldvullend vliegtuigen kan fotograferen zonder tegenlicht bij vertrek vanaf de Polder.
Heel eenvoudig: de IJweg. Spotje 14 op de Scramle Airfield Guide. Want waarom zijn we met zijn allen ineens zo afhankelijk van de auto? Nog geen twintig jaar geleden gingen 'we' en masse met de trein naar Gilze-Rijen, Sittard en Oss om daar een fiets te huren en dan te fietsen naar resp. Gilze-Rijen (kon ook héél goed lopend), Brüggen/Wildenrath en Volkel. Wat is er zo raar aan het kopen van een klein fietsvoertuigje (vouwfiets?) om die laatste kilometers af te leggen?
== All is well, as long as we keep spinning ==
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by polderbaan »

pjotrtje wrote:
dj_ad wrote:Wat mijzelf bereft maakt het niet veel uit maar zou toch echt een plek willen weten waar ik in de ochtend beeldvullend vliegtuigen kan fotograferen zonder tegenlicht bij vertrek vanaf de Polder.
Heel eenvoudig: de IJweg. Spotje 14 op de Scramle Airfield Guide. Want waarom zijn we met zijn allen ineens zo afhankelijk van de auto? Nog geen twintig jaar geleden gingen 'we' en masse met de trein naar Gilze-Rijen, Sittard en Oss om daar een fiets te huren en dan te fietsen naar resp. Gilze-Rijen (kon ook héél goed lopend), Brüggen/Wildenrath en Volkel. Wat is er zo raar aan het kopen van een klein fietsvoertuigje (vouwfiets?) om die laatste kilometers af te leggen?
Hèhè, eindelijk weer eens een verstandig geluid.
Beetje lastig alleen vanuit Oost-Groningen. Ik wil toch wel het grootste stuk met de auto afleggen. Heb zelfs aan de trein gedacht, maar naar de Polderbaan is nog een flink stuk fietsen vanaf Schiphol centrum.
Maar zoals ik ook al een paar keer heb gemeld: (vouw)fiets mee in, op of aan de auto en legaal parkeren. Kun je je helemaal concentreren op je hobby en hoef je niet steeds over je schouder te loeren naar blauwe mannetjes.
Maar een fietserstunneltje vanaf spot 14 naar de andere kant van de baan zou toch wel leuk zijn. :P
Misschien een idee om dat in groter verband aan de autoriteiten voor te stellen?
Groeten van Ab Gobets.
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Polecat »

het gaat me er ook niet eens alleen maar om dat de spotters aan hun gerief komen, die redden zich altijkd wel weer op een of andere manier; het gaat me er om dat het grotere probleem (''overlast'' en verkeersonveiligheid vnl) alleen maar bestreden wordt met af en toe wat boetes, maar er geen structurele oplossing in het verschiet lijkt te liggen. Ik wilde alleen maar aangeven dat er volgens mij redelijk simpele oplossingen zijn die alle problemen voor een heel groot deel kunnen verminderen. Perfect krijg je het toch nooit voor iedereen, dus dat hoef je al niet eens na te streven. Maar als de grootste problemen (mijns inziens polderbaan oost en ''de bocht'', eventueel nog de vijfhuizerweg langs de taxibaan) voorzien zouden kunnen worden van een parkeerplaats, betere bebording en dan ook strenge handhaving heb je volgens mij voor een flink deel de ergste angel er wel uit.
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
Derice
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1703
Joined: 24 Dec 2007, 14:12
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble: Derice

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Derice »

's winters is het dan alleen wat minder. Als het dan even rustig was, kon je nog even in de auto opwarmen.
Dat zal de komende winter dan dus niet meer lukken.
"Spotters doodgevroren langs Polderbaan door parkeerbeleid". ;)

Maar fietsen/lopen werkt best. Gisteren nog gedaan. Prima weer voor. (Was net op tijd voor de Garuda nadat ik op de 06 de BXO had zien landen).
Heb niet hoeven teruglopen naar de hoofdweg toen de zon ongunstig begon te staan, kreeg een lift aangeboden achterop een scooter.
Die vouwfiets gaat er bij mij wel komen.

Gisteren waren het overigens alleen maar waarschuwingen die men uitdeelde, geen boetes.
Verschillende mensen weder weg gestuurd. Een aantal kwam terug lopen, een aantal ook niet.
User avatar
ErikFB
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1279
Joined: 23 Nov 2005, 21:38
Type of spotter: civil airliners
Subscriber Scramble: ErikFB
Location: IJsselstein (Ut)
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by ErikFB »

Dat gat zit er al tijden in of is gerepareerd en weer vernield :bad-words:
Of het gat wat jij ook aangeeft in dat zelfde vak zit weet ik niet anders is dat ook al een tijd aanwezig. Blijkbaar heeft men geen haast om dat te repareren en zijn er belangerijkere zaken als "spottertje jagen"

Echter, iets verderop naar rechts, aan de andere kant van het transformatorhuisje blijkt gewoon dat en van de spijlen van het prikkeldraad vernield is waardoor de drie draden naar elkaar toegetrokken zijn en er daar ook weer een "veredeld" gat is ontstaan
Robin_Bamps
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 466
Joined: 17 Nov 2004, 23:05
Location: EBBR

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Robin_Bamps »

Ik word stilaan hopeloos van deze discussie...

@ Ab Gobets: trouw dan met je vouwfiets ofzo? =censored=, moet daar nu echt over doorgezeikt worden al pagina's lang? Ik durf wedden dat jij het soort Schiphol-spotter bent die al een dag op voorhand vraagt op welke baan een bepaalde kist zal gaan landen en dan achteraf zit te klagen als ie op een andere baan binnenkwam... Ik blijf erbij: auto en scanner zijn onmisbaar als je op AMS toegewijd wilt spotten en niet de ene kist na de andere achter je rug wil zien binnenkomen op de "foute" baan, in het bijzonder wat betreft de Polderbaan gezien deze zo ver verwijderd ligt van de rest van de luchthaven. 1,5km fietsen, dat ding dan opplooien,... je zal het nooit op tijd halen! Zeker niet als je met meerdere personen in één auto bent en er ook nog een even groot aantal ladders meemoeten...
pjotrtje wrote:Nog geen twintig jaar geleden gingen 'we' en masse met de trein naar Gilze-Rijen, Sittard en Oss om daar een fiets te huren en dan te fietsen naar resp. Gilze-Rijen (kon ook héél goed lopend), Brüggen/Wildenrath en Volkel. Wat is er zo raar aan het kopen van een klein fietsvoertuigje (vouwfiets?) om die laatste kilometers af te leggen?
De velden die jij opnoemt zijn niet echt vergelijkbaar met een grote civiele luchthaven met 6 banen en voortdurende baanwissels en/of meerdere banen tegelijk in gebruik...
polderbaan wrote:Maar een fietserstunneltje vanaf spot 14 naar de andere kant van de baan zou toch wel leuk zijn. :P
Misschien een idee om dat in groter verband aan de autoriteiten voor te stellen?
Geloof jij nu echt dat ze voor ons een tunnel onder de runway zouden aanleggen als een stuk gras voor een auto of 10 a 20, afgeperkt met een lint of paaltjes, al te duur en onhaalbaar is? Neem volgende keer dat je naar de 18R fietst je schop mee en begin alvast te graven aan je tunnel!

MvG, Robin Bamps.
polderbaan
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 332
Joined: 12 Sep 2007, 11:36
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: yes
Location: Vriescheloo (Oost Groningen)

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by polderbaan »

Robin_Bamps wrote:Ik word stilaan hopeloos van deze discussie...

@ Ab Gobets: trouw dan met je vouwfiets ofzo? =censored=, moet daar nu echt over doorgezeikt worden al pagina's lang? Ik durf wedden dat jij het soort Schiphol-spotter bent die al een dag op voorhand vraagt op welke baan een bepaalde kist zal gaan landen en dan achteraf zit te klagen als ie op een andere baan binnenkwam... Ik blijf erbij: auto en scanner zijn onmisbaar als je op AMS toegewijd wilt spotten en niet de ene kist na de andere achter je rug wil zien binnenkomen op de "foute" baan, in het bijzonder wat betreft de Polderbaan gezien deze zo ver verwijderd ligt van de rest van de luchthaven. 1,5km fietsen, dat ding dan opplooien,... je zal het nooit op tijd halen! Zeker niet als je met meerdere personen in één auto bent en er ook nog een even groot aantal ladders meemoeten...
pjotrtje wrote:Nog geen twintig jaar geleden gingen 'we' en masse met de trein naar Gilze-Rijen, Sittard en Oss om daar een fiets te huren en dan te fietsen naar resp. Gilze-Rijen (kon ook héél goed lopend), Brüggen/Wildenrath en Volkel. Wat is er zo raar aan het kopen van een klein fietsvoertuigje (vouwfiets?) om die laatste kilometers af te leggen?
De velden die jij opnoemt zijn niet echt vergelijkbaar met een grote civiele luchthaven met 6 banen en voortdurende baanwissels en/of meerdere banen tegelijk in gebruik...
polderbaan wrote:Maar een fietserstunneltje vanaf spot 14 naar de andere kant van de baan zou toch wel leuk zijn. :P
Misschien een idee om dat in groter verband aan de autoriteiten voor te stellen?
Geloof jij nu echt dat ze voor ons een tunnel onder de runway zouden aanleggen als een stuk gras voor een auto of 10 a 20, afgeperkt met een lint of paaltjes, al te duur en onhaalbaar is? Neem volgende keer dat je naar de 18R fietst je schop mee en begin alvast te graven aan je tunnel!

MvG, Robin Bamps.
Ik heb nog niemand gelezen die met een wél uitvoerbaar idee kwam.
Alleen maar gezeur over wat niet (meer) kan.
Alleen heb jij nog niet begrepen dat de hele problematiek niet over centjes voor dat parkeerterreintje gaat maar over het aan- en afrijdend verkeer. Niemand heeft last van die paar autootjes die op het rotondetje staan, maar wel van al die autootjes die de hele dag heen en weer rijden over de smalle weggetjes.
Groeten van Ab Gobets.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Hurricane »

polderbaan wrote: Ik heb nog niemand gelezen die met een wél uitvoerbaar idee kwam.
Alleen maar gezeur over wat niet (meer) kan.
Alleen heb jij nog niet begrepen dat de hele problematiek niet over centjes voor dat parkeerterreintje gaat maar over het aan- en afrijdend verkeer. Niemand heeft last van die paar autootjes die op het rotondetje staan, maar wel van al die autootjes die de hele dag heen en weer rijden over de smalle weggetjes.
Just my 2 cents; wat denk je dat er zal gaan gebeuren als iedereen ineens met een fiets gaat zeulen ?? Diverse plaatsen rondom Schiphol hebben geen officieel fietspad dus moet je door een berm banjeren of je gaat over autowegen heen. Dit zal ook een paar keer goed gaan en dan word dit het volgende probleem.

Wel uitvoerbaar idee = Iedereen verplaatsen naar het panorama terras, ben je van al het 'gezeur' rondom Schiphol af en zie je alle kisten voorbij komen.

H.
Groeten,
Ron
Robin_Bamps
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 466
Joined: 17 Nov 2004, 23:05
Location: EBBR

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Robin_Bamps »

polderbaan wrote:Ik heb nog niemand gelezen die met een wél uitvoerbaar idee kwam.
Inderdaad, jij bent er ook zo eentje...

Oplossingen? Er zijn er maar twee:

1) Je neerleggen bij de huidige situatie en AMS mijden met de 18-richting in gebruik (hetgeen ik zal doen zolang er niets veranderd). Maar ik word er dus misselijk van als ik dan in dit topic moet lezen dat er helemaal niets aan de hand is volgens sommigen...

2) Protesteren, je stem laten horen, evt de media erbij halen (als de buurtbewoners dit ook kunnen?). Maarja, het blijkt hoe moeilijk het is om spotters te verzamelen voor dit soort acties, zeker als jullie locals zeggen dat er geen probleem is en maar een vouwfietsje kopen. Terwijl het verlies van deze spot uit fotografisch oogpunt veel erger is als de plek aan de Kaagbaan. Dat was sowieso een "toeristenplek" met veel rommel op de achtergrond en het aantal fotografen dat tijdens het nog bestaan van die plek al naar elders uitwijkte was bijgevolg al redelijk groot...

Groetjes, Robin.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by pjotrtje »

Niet om het een of ander, maar ondergetekende fietst zich het schompes rondom Schiphol. En ja, dan mis je wel eens een kist. So What. There will be other opportunities. (En wat dacht je van de wereldproblemen van onze collega's de vogelspotters! Die ellendige gevederde vrienden komen maar op rare plaatsen aan, zonder 3 kilometer lange baan waar je naast kan staan, zonder landingslichten, zonder gebruik van de grond-naar-vogel-radio, zonder SBS-1e/RadarBox, vreselijk irritant! En je kunt er vaak niet eens bij in de buurt komen met de auto. Maar hoor je hen daarover klagen?)
== All is well, as long as we keep spinning ==
nustyR
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3371
Joined: 26 Oct 2005, 20:31
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by nustyR »

cyclingdutchman wrote:Hallo,
Er wordt hier heel wat gezegd wat niet klopt,
Ik fiets al 20 jaar vrijwel dagelijks rond de luchthaven
Er is geen luchthaven in de ons omringende landen waar dat zo goed is geregeld
Dat je niet elke kist kan plaaten op die dag omdat er meerdere banen in gebruik zijn is
al lang geen nieuws meer hier,dat geld ook voor nummertjes spotters
Het blijft trouwens een hobby al denk ik wel eens dat er een wedloop plaats heeft
om alles wat er op die dag te zien is vastgelegd moet worden.
Ook is het niet zo dat als je op het terras gedwongen moet spotten of en fotograferen
alles zichtbaar wordt,hangt oa van het baangebruik af,zoals er geland wordt op 06
kisten van BEE en EZY de taxi baan rond de zuid nemen naar de gate,en vertrekken
naar 36C of 36L Ook vrachtkisten doen dit regel matig
En wat te denken van al die F70 F100 en ERJ190 achter de B terminal,die achterom weggaan
oa naar de 09. Waar die trap zo nodig voor is ontgaat mij ook nog wel eens vooral rond de startbanen
zijn het de duitsers die er ooit mee begonnen
Ik heb in de tachtiger jaren langs de kaagbaan nooit trappen gezien.
Dit is trouwens de eerste keer dat ik hier reageer op deze (problematiek)??

Gr Adriaan.
Hear, hear :worship: :worship:

Robin_Bamps wrote: Maar ik word er dus misselijk van als ik dan in dit topic moet lezen dat er helemaal niets aan de hand is volgens sommigen...
Precies, er zijn nog minimaal 79 andere plekken over waar je met gemak met de auto kan komen.
Robin_Bamps wrote:Terwijl het verlies van deze spot uit fotografisch oogpunt veel erger is als de plek aan de Kaagbaan.
:~?~: :please!:

De Polderbaan spot bestaat nog steeds, die van de Kaagbaan is echt weg :!:


Btw, ik neem binnenkort een rolsteiger mee naar de IJweg, dat wordt een herrie :mrgreen:
User avatar
Derice
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1703
Joined: 24 Dec 2007, 14:12
Type of spotter: F3
Subscriber Scramble: Derice

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by Derice »

Een rolsteiger? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
(en verhuur je die ook? kun je vast wel mee binnenlopen) :P
nustyR
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3371
Joined: 26 Oct 2005, 20:31
Contact:

Re: Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst

Post by nustyR »

Derice wrote:Een rolsteiger? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
http://www.skyworks.eu/local/anniecms/1 ... teiger.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply

Return to “'t Praethuys”