Glidepath wrote:
ehh, De bo-105 is al even uit dienst hoor
De Oostenrijkse eurofighters zijn al weer te oud, conversie kost ook geld,
dan kunnen we beter de deal met de chilenen afblazen en die F16MLU's houden.
op zich staat die Griekse deal me wel aan, origineel idee, maar ! wat moeten we met block 52, als we net MLU aan het dumpen zijn....Wat winnen we met die ruil, welk potentieel zit er in die kisten die de oude MLU niet hebben...
Bovendien hebben de grieken een enorme kustlijn te verdedigen, en hebben ze zware spanningen met de oostelijke buurman. denk dat iig zij niet zullen willen.
Ik bedoelde dat ook retrospectief - met het uit dienst nemen van de BO105 en de meeste AL3s, hebben we geen helis meer voor lichte transport taken. Dus dan moet er meteen een Cougar ingezet worden wat natuurlijk een stuk duurder is. En dat wordt natuurlijk nog erger als de Chinook de *enige* transport heli is die we nog hebben. Dan moeten we of enorm snijden in onze logistieke ondersteuning of met kwart/half lege Chinooks rondvliegen. Dat laatste is natuurlijk een erg dure grap.
Ik kan mij echter niet vinden in de stelling dat de Cougar een politieke aanschaf was en daarom al op de schop zou moeten. Ja, ik had ook liever Blackhawks gezien maar de Cougars zijn het geworden (investeren in Europees materieel vind ik zelf geen slechte stap overigens). De Cougars voldoen prima - zover ik weet is er nog geen Puma/Super Puma/Cougar/Caracal uit de lucht komen vallen omdat de lijm los laat. Dus de Cougars enkel buiten dienst stellen omdat men eigenlijk Blackhawks wilde kan voor mij toch geen acceptabele reden zijn?
Mijn argumentatie voor de Oostenrijkse Eurofighters dan wel Block 52+ F-16s gaat puur en alleen om levensduur van de kisten zelf. Moderne gevechtsvliegtuigen zijn niets meer dan een basisplatform en moeten los gezien worden van de wapensystemen. Die systemen zijn namelijk modulair vervangbaar door het uitwisselen van hardware en software.
De F-16 zelf is een prima vliegtuig en in combinatie met moderne systemen zoals op de MLU maar ook op de Block 52+, dan wel de F-16E/F, is de moderne F-16 een toestel wat nog jarenlang dienst kan doen voor de KLu. Het probleem met onze MLUs is dat de vliegtuigen zelf meer dan 32 jaar oud zijn. En op een bepaald moment worden 0-hour overhauls gewoon niet meer rendabel.
Met de Eurofighter is dat niet anders - het platform zelf is een prima vliegtuig. Het is zeer wendbaar, snel, met een redelijk kleine RCS - dat zijn basis elementen die je niet makkelijk kan "upgraden". Maar de systemen zelf zijn prima aan te passen over de jaren heen. Kijk maar naar de F-15E - met de AESA radar, de JHMCS, de laatste Sniper/Litening pod en software om de nieuwste generatie dual-targeting LGBs/JDAMs te gebruiken is de Strike Eagle nogaltijd een zeer bruikbaar strike platform (en overigens ook een prima air defence fighter).
Wat wij winnen met bijvoorbeeld die Griekse F-16s of Oostenrijkse Eurofighters zijn direct beschikbare vervangers voor onze 30 jaar oude F-16s. Het zijn toestellen die nog jarenlang prima dienst kunnen doen en vele malen goedkoper zijn dan een JSF die de KLu helemaal niet nodig heeft. Maar mocht een dergelijke deal niet gesloten kunnen worden, dan blijf ik erbij dat Nederland meer heeft aan nagelnieuwe Block 52+ of Block 60 F-16s dan de JSF. De JSF is misschien beter maar vele malen duurder dan Nederland kan of wil betalen. En waarvoor? De Koude Oorlog is al lang voorbij - een frisse, nieuwe F-16 met weinig of 0 uren op de klok is meer dan genoeg voor de KLu .. en is een betaalbare optie.
JSF is gewoon ego masturbatie van politiek Den Haag en de Defensie top.