Ik vind niet dat het te maken heeft met het wel of niet een kostwinner zijn maar het eens opkomen voor je rechten. Ik verwacht echt nog wel dat aan de vliegers kant ook zaken gaan gebeuren indien het cabinepersoneel gelijk gaat krijgen. Daarnaast is MP gewoon genaaid door de vakbonden en een voormalig directeur MP, zoals AF constant genaaid wordt door de vakbonden in Frankrijk.76-er wrote:eh, verklaar je nader..
Ik weet het, en 76-er zit in dezelfde situatie als vele die ik goed ken.B767-300ER wrote:Niet zo negatief joh. 76-er staat aan dezelfde kant als jij
Vergeet niet dat de MP vlieger geen keuze had. Was take it or leave it. Procederen had ze hun baan/plaats gekost. Ook al was het opkomen voor je eigen rechten.
Ik begrijp je helemaal 76-er, en iedereen weet volgens mij wel bij MP hoe het spelletje op dit moment wordt gespeeld. Echter als de rechtelijke macht in NL de MP cabine personeel gelijk geeft, indien het zover komt, kan het zijn dat ook het contract van het cockpit personeel bekeken gaat worden. Echter dat is nu even in een glazenbol kijken en wat ik alleen maar hoop is dat alle ex MP mensen nog jaren prettig naast hun KL collega's kunnen werken. Dit soort berichten helpen niet echt en is voer voor bepaalde personen. Daarom is dit even mijn laatste berichtgeving omtrent deze situatie.76-er wrote:En dan krijg je gelijk, en dan? VNC/VKV (pardon VNV) en KLM spelen wat dat betreft onder één hoedje. Mochten ex MPrs hun recht qua functie/senioriteit/ancienniteit gaan halen, zullen de blauwe partijen er alles aan doen om andere benefits zo snel mogelijk de nek om te draaien. Denk aan bv pensioen/onstslagbescherming/salarissuppletie etc. Het zijn precies de redenen voor de MP-vliegers om voor De Deal te stemmen.
Blog door Rendert Algra geplaatst op 02 december 2011 om 08:26
OVO staat voor Overgang Van Onderneming. KLM heeft de passagiersvluchten van Martinair overgenomen. De Unie is van oordeel dat daarmee een deel van de onderneming Martinair is overgenomen. KLM, Martinair maar ook de overige vakbonden zien dat anders. Vanuit die tegenstelling hebben onze belangenbehartigers onderhandeld. Het resultaat is een uitstekend sociaal plan. Het cabinepersoneel dat al jaren gevlogen heeft wordt financieel keurig gecompenseerd. Voor anderen ontstaat een hele nieuwe wereld aan perspectief. Zowel in salaris als in doorgroei naar functies in de lucht als wel nevenfuncties op de grond. Zuur is echter dat deze zeer ervaren mensen hun opgebouwde dienstjaren en ook hun leidinggevende functie kwijtraken. De cao van KLM laat niet toe dat bestaand personeel wordt ingehaald door nieuwkomers. De Unie heeft aan KLM en de andere bonden voorgesteld om van deze CAO afspraak af te wijken. Helaas kreeg De Unie nul op het rekest.
Hoe nu verder?
Het uit onderhandelde sociaal plan is door onderhandelaars en kaderleden voorgelegd als principeakkoord. Dat betekent dat leden werd geadviseerd in te stemmen met het sociaal plan. Nu dat niet gebeurd is, is er sprake van een nieuwe patstelling. De optie, een jarenlange juridische procedure met een onzekere uitkomst, met daarnaast het risico op verlies van de nu gemaakte afspraken over salaris aanvulling, is niet aanlokkelijk. De Unie staat voor werkgelegenheid en inkomenszekerheid. Met dit sociaal plan is aan die twee eisen ruimschoots voldaan. Aan de andere kant is de Unie een vakorganisatie waar de stem van de leden telt. Het dagelijks bestuur van De Unie zal inventariseren wat de betrokken leden willen. In de laatste week van december zal het dagelijks bestuur de leden laten weten wat er is besloten. Het zal een duidelijke beslissing worden, in Jouw Belang!
Afslanking? Welke afslanking? (uitfasering van de 76-jes?, in that case, bestel de 333's dan maar af)Coati wrote:Uitgangspunt bij afslanking is ontslag. Dus ja, een goede regeling, die er volgens mij niet is voor grondpersoneel. Be-lach-e-lijk om te lopen katten op KLMers.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more