76-er wrote:Diarto wrote:Wat Erik waarschijnlijk bedoelt is dat de MD11 geen gezeur heeft met ETOPS en daardoor in mindere mate hoeft om te vliegen om in de buurt van velden te blijven. Je vliegt dus minder om, maar verbruikt wel meer.
Sinds de invoering van 180 minuten ETOPS kunnen alle bestemmingen vanuit AMS bereikt worden zonder omvliegen, dus die vlieger gaat niet op. Denk eerder dat MDD geen geld had voor een compleet nieuw ontwerp en daarom met de 'DC11' op de proppen kwam.
Het zal je verbazen hoe die 777 moet omvliegen vanuit bijvoorbeeld Zuid Amerika. Theoretisch kan hij op veel velden landen, echter heeft KLM in de ROM een redelijk beperkt aantal velden waardoor je niet optimaal kan plannen.
Ook voor routes over de Himalaya en de Andes is de 777 een stuk minder flexibel. Probleem is dat met 1 motor minderde 777 gelijk moet zakken naar een hoogte doe op dat moment bepaald moet worden aan de hand van huidige temp, enz. (zgn drift down). Een 747 of MD11 heeft meer vermogen over als er een motor uitvalt en kan beter zijn hoogte vasthouden. Hierdoor hebben deze toestellen een stuk minder problemen om over hoge gebergtes te vliegen.
Reken maar dat KLM een flinke payload limitatie heeft door met de 777 vanaf Quito te vliegen.
[ Post made via Mobile Device ]