QR Cargo is negotiating with the Government of the Netherlands for more cargo traffic rights from DOH to AMS and beyond to the USA/Canada.
Since QR Cargo has withdrawn its shareholding in Cargolux, the airline wishes to relocate its LUX stopover on DOH-LUX-USA from LUX to AMS, but it lacks the traffic rights to do so. Whether these additional traffic rights will be awarded depends on the NL Government and it stance on cargo freedoms. The editor notes that KLM has just entered into a cargo cooperation with EY, which could possibly interfere in QR Cargo's wishes.
FULL TEXT in NL:
Qatar onderhandelt met I&M over grotere vrachtrol Schiphol
13 maart 2013 Nieuwsblad Transport
De kleine Golfstaat Qatar onderhandelt met het ministerie van Infrastructuur & Milieu over meer landingsrechten op Schiphol voor vrachtmaatschappij Qatar Airways Cargo
Dat bevestigt topman Jos Nijhuis van de Schiphol Group in een recent interview met Nieuwsblad Transport.
Inzet voor de onderhandelingen zijn extra luchtvaartrechten voor Qatar Airways Cargo. ‘Deze vrachtvervoerder wil de vrachtvluchten tussen Doha en Luxemburg overhevelen naar Schiphol’, aldus Nijhuis.
Voor verdere details verwijst hij naar het ministerie. Een woordvoerder van het departement wil over het verloop van de luchtvaartonderhandelingen met Qatar nog geen toelichting geven ‘omdat dit mogelijk de onderhandelingspositie van Nederland zou kunnen ondergraven’.
QR Cargo operates DOH-LUX-ATL v.v. 2x/week B777F
Qatar Airways stootte eind vorig jaar het belang van 35% in de Luxemburgse vrachtmaatschappij Cargolux af en zoekt nu naar een nieuwe vrachtstrategie voor Europa. Qatar Airways Cargo voert nu nog twee vrachtvluchten in de week uit op Luxemburg met B777-200F’s en zou die dienst - indien Nederland het toestaat - naar Schiphol willen overhevelen. De luchtmaatschappij voert nu al zeven vrachtvluchten in de week uit op Schiphol.
De plannen van Qatar lijken volgens insiders te botsen met de samenwerkingsplannen van de KLM met Etihad Airways op vrachtgebied. Etihad uit Abu Dhabi is een regionale concurrent van Qatar. Onlangs verhuurde KLM een B747-400F aan Etihad met het oog op deze nieuwe vrachtsamenwerking. Een fiat van Den Haag is dan ook nog lang niet zeker, melden bronnen op Schiphol.