Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

cHabu wrote:
76-er wrote:Kennelijk hebben de fransen nu het idee opgevat om de complete vrachtdivisie naar CDG over te plaatsen:

http://fd.nl/ondernemen/453712-1407/air ... erplaatsen
Tja, dan kom ik op een pop-up met een registratieverzoek om het te kunnen lezen.

Voilà:



Air France-KLM wil vrachtdivisie naar Parijs verplaatsen


Verhuizing kan Schiphol honderden arbeidsplaatsen kosten.
Air France-KLM onderzoekt een verplaatsing van de vrachttak van Schiphol naar Parijs. Dat melden bronnen bij de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij na berichtgeving in het Britse transportblad Loadstar.
Sterk verlieslijdend
De verplaatsing maakt deel uit van de verkoop van de vrachtdivisie van Air France-KLM, waar Martinair deel van uitmaakt. Door de vrachtactiviteit op vliegveld Charles de Gaulle in Parijs te concentreren, zou er meer interesse zijn voor de vrachttak.
In maart meldde Het Financieele Dagblad dat de noodlijdende luchtvaartmaatschappij de vrachtvloot wil uitfaseren. De vrachttak is sterk verlieslijdend, omdat steeds meer vracht wordt meegenomen in het ruim van gewone passagiersvliegtuigen.

Volledige overname

De afgelopen tijd is al dan niet serieus gepraat over een vrachtjoint-venture met strategisch partner Etihad. Dit is sinds vorige week van de baan. De Arabische luchtvaartmaatschappij kan de vrachtdivisie niet volledig overnemen, vanwege regelgeving.
Air France-KLM is nu op zoek naar een partij die de vrachtdivisie in zijn geheel wil overnemen, inclusief personeel. Daarvoor heeft de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs ingehuurd. Air France-KLM geeft geen commentaar.

Winstwaarschuwing
De Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij wilde voor eind juni een beslissing nemen over de vrachttak, maar dit is verdaagd tot 25 juli. De dag ervoor komt Air France-KLM met de halfjaarcijfers. De markt kijkt daar naar uit, omdat concurrent Lufthansa een paar weken geleden met een winstwaarschuwing kwam. Mogelijk dat slechtere resultaten de kracht zijn achter de inhuur van Goldman Sachs: Air France-KLM heeft geld nodig voor schuldreductie.
De Nederlandse vakbonden zijn geschrokken van een mogelijke verplaatsing van de vrachttak. ‘Dit zou zomaar honderden banen kunnen kosten op Schiphol, niet alleen bij Martinair maar ook bij het onderhoudsbedrijf’, zegt bestuurder Swen Laarveld van vakbond De Unie in een reactie. Bij Martinair werken ongeveer 600 man.

Niet te koop
Voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) zegt dat het plan eerder op tafel heeft gelegen, maar niet recentelijk. Hij wil niet vooruitlopen op een eventueel besluit omdat hij verwacht dat het niet zo’n vaart zal lopen. ‘KLM heeft enorm veel vracht, dat kan onmogelijk naar Parijs.’
Bestuursvoorzitter James Hogan van Etihad wilde gisteren op het luchtvaartcongres van de EU in Wenen niet kwijt of hij zint op meer overnames in Europa als de investering in Alitalia helemaal rond is. Er gaan geruchten dat Etihad mogelijk ook investeert in KLM of een gedeelte ervan. Hierover en over andere scenario’s wordt in ieder geval intensief overlegd met de leiding van Air France-KLM in Parijs. ‘We werken nog steeds aan een joint-venture tussen Amsterdam en Abu Dhabi’, zei Hogan gisteren in Wenen over de voortgang van de samenwerking. Officieel is KLM niet te koop.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

Thx. ;)
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

Op alle geruchten kan ik alleen maar zeggen waar rook is, is vuur.
Maar lees in de verschillende artikelen halve waarheden en niet de hele waarheid.
Het zijn allemaal speculaties n.a.v. een verzoek van KL-AF om te kijken naar de mogelijke verkoop van MP of het verplaatsen van haar activiteiten.
MP is zeker niet geheel geïntegreerd in KLM zoals men hier zo af en toe wel roept.

De grootste drempel die genomen moet worden om eventuele verkoop van MP aan een derde partij goed te laten verlopen heet het Europees Parlement (EP) en haar F...... regels.
In sommige zaken heeft het EP het goed gedaan maar voor de luchtvaart is het een pain in the ass geworden.
Als het EP tegen is dan vormen er steeds meer donkere wolken boven MP.
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

Blij om te lezen dat het in elk geval nog steeds aan allerlei externe factoren ligt. Is het niet de grote boze KLM, dan is het wel dat rare Air France en als dat het niet is dan is het wel weer het EP met z'n f..... regels. Gelukkig ligt het niet aan MP zelf dat er iets niet goed gaat.....

Erwin
Image
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

ehusmann wrote:Blij om te lezen dat het in elk geval nog steeds aan allerlei externe factoren ligt. Is het niet de grote boze KLM, dan is het wel dat rare Air France en als dat het niet is dan is het wel weer het EP met z'n f..... regels. Gelukkig ligt het niet aan MP zelf dat er iets niet goed gaat.....

Erwin
Er kunnen idd altijd zaken beter bij MP maar op dit moment kan MP niet veel doen door het beleid wat KL/AF voert m.b.t. cargo.
Maar als je van MP een Full Freighter maakt mnoet je ook op de blaren zitten als dat consequenties heeft voor je bedrijfsvoering en je reultaten.
Dan moet je niet zoals KL en AF goed zijn het probleem leggen bij MP maar ook de ballen hebben om te zeggen wij hebben het verkeerd gedaan.
Ze zeggen niet voor niets dat het kroontje in het logo van KLM eigenlijk betekent "Hoe vier nullen van een plus een min kunnen maken"
Maar uit de twintig jaar dat ik nu met MP en de laatste tijd met KL en AF te maken heb is het woord commitment en beloftes iedere keer weer met een Franse slag anders uit te leggen dan de vorige keer.

Sorry voor mijn frustaties maar ik zie een organisatie wat mijn hele leven tot nu toe bepaald heeft naar zijn klote gaan door vele zaken en ik zeg hierbij nogmaals MP isa ook niet heilig geweest hierin.
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Op dit moment is het lastig om de schuld bij Martinair neer te leggen. Want Martinair is niet veel meer dan een werkmaatschappij. Alle beslissingen etc worden genomen door de zwaan en de haan. MP heeft weinig zeggenschap over de toko. De resultaten kan je dan ook niet op hun afrekenen.

Dat KLM meer geïnteresseerd was in de vracht dan in de passagiers van MP is nog steeds te begrijpen. Maar die vrachtoperatie was mede succesvol door een bepaalde manier van bedrijfsvoering. Als je als overnemende partij (KLM) dan die bedrijfsvoering gaat aanpassen danwel inruilt voor je eigen bedrijfsvoering, dan is er een reëel risico dat het succes daarmee ook ingeruild wordt.

Maargoed dat is allemaal achteraf gel*l. Heel begrijpelijk dat er door sommige heel objectief hier naar gekeken wordt en door anderen met een emotionele blik omdat zij hun bedrijf kapot gemaakt zien worden en daar helemaal niets aan kunnen doen.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

mac wrote:Maargoed dat is allemaal achteraf gel*l. Heel begrijpelijk dat er door sommige heel objectief hier naar gekeken wordt en door anderen met een emotionele blik omdat zij hun bedrijf kapot gemaakt zien worden en daar helemaal niets aan kunnen doen.
Natuurlijk is het (voor het grootste deel) achteraf gepraat, maar volgens mij hadden we dit allemaal wel een beetje kunnen verwachten....

Het is jammer dat Martinair nooit een kans gehad heeft en was de KLM een verplichting.

Aan de andere kant, de één zijn dood is een ander zijn brood. Er zijn keuzes gemaakt en die zullen geaccepteerd moeten worden.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Is dit een gevalletje van dat het belang van de aandeelhouder op de korte termijn prioriteit heeft op het ondernemerschap van in dit geval Martinair? En ja je had dit kunnen verwachten denk ik. Velen hier hebben zich verbaasd welke ontwikkelingen zich hebben afgespeeld de afgelopen jaren.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

mac wrote:Is dit een gevalletje van dat het belang van de aandeelhouder op de korte termijn prioriteit heeft op het ondernemerschap van in dit geval Martinair?
Ik vind het moeilijk om hier inhoudelijk op te reageren. Feit is wel dat er al heel lang niet meer geïnvesteerd is in Martinair als cargo carrier. Ik heb ook het idee dat alle interne kennis langzaam is verdwenen. Vroeger stond Martinair hoog aangeschreven. Is dat nu nog zo ?

Ik begrijp ook uit de stukken dat het mogelijk verplaatsen van Martinair alleen maar tot doel heeft om zo de hele AFR-KLM cargo tak in de etalage te zetten. Als ik dat goed begrijp, dat stopt AFR-KLM feitelijk met het vliegen van full freighters. Betekend dit dat het vervoer van vracht binnen AFR-KLM al een tijd dalende is ? (of zijn de kosten bij AFR-KLM te hoog en kan AFR-KLM niet meer concureren ?)

Als je thuis bent in deze materie, dan zou het best interessant kunnen zijn om hier eens in te duiken.

Gaan we binnenkort dan bijv. Atlas kisten zien in AFR (en/of KLM) kleuren ?
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Sinds dat de intentieverklaring voor volledige overname door KLM door Peter van Wijk is getekend (1998?) is er amper tot niet meer geïnvesteerd in MP. MP wou wel, maar mocht niet van KLM. Toen KLM in het geheel aan de macht kwam, werd er geen muntje meer geinvesteerd en alles uitgekleed.

AF/KLM zal idd stoppen met de FF operaties. Zowel de hoeveelheid vracht is dalende en de kosten lopen verder op. AF/KLM is nou eenmaal een logge (lees:dure) organisatie.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:Sinds dat de intentieverklaring voor volledige overname door KLM door Peter van Wijk is getekend (1998?) is er amper tot niet meer geïnvesteerd in MP.
Klopt, die 4 Boeing 747BCF kwamen in de jaren 2006/7 natuurlijk gewoon aanwaaien.

Erwin
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Erwin,

Ik zeg nergens dat er totaal niet geinvesteerd werd. Er werd amper tot niet geinvesteerd.

En om jouw verhaal compleet te maken:
MP wou helemaal geen BCF-en. Maar ERF-en. Dat wou KLM dan weer niet, die besloot dat het BCF-en moesten worden. Dus kwamen de 4 BCF-en (om Exact te zijn tussen 2006 en 2008 ipv
2007). We weten allemaal waar die beslissing tot heeft geleid en waar genoemde BCF-en nu staan toch?

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

Tuurlijk, 4 Boeing 747BCF krijgt je tegenwoordig als bonus bij 4 kratten bier. Dat zou ik ook 'amper' investeren noemen inderdaad.

Erwin
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Zitten we in "ik leg op alle slakken zout" modus? 8)
Dat snap ik zelf ook wel. Maar zoals jij zult begrijpen zijn 4x 747 van gemiddeld 17 jaar oud ombouwen tot BCF qua kosten een schijntje in verhelijking met de aanschaf van 4x (nieuwe) ERF's. De operationele kosten echter zijn exact tegenovergesteld. Vandaar dat 2 van die BCF-en zand staan te happen in de woestijn (en 1 verkocht) en in eerder stadium alle 4 (notabene 2-3 jaar na aanschaf) in de woestijn hebben gestaan.

Ik geef enkel aan dat MP vanaf die genoemde tijd niet meer zelfstandig mocht beslissen, maar dat KLM bepaalde wat er gebeurde binnen MP. Een paar posts terug riep er iemand dat het wel heel makkelijk was om naar anderen te wijzen als oorzaak voor de situatie waar MP nu in zit en dat ze daar zelf ook een aandeel in hebben. Ik probeer dat te weerleggen door aan te geven dat sinds KL voornemens was MP volledig over te nemen, KL bepaalde wat er binnen MP gebeurde en niemand anders....

Niets meer en niets minder.

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:Zitten we in "ik leg op alle slakken zout" modus? 8)
Uhm, moet jij zeggen met je 'om Exact te zijn tussen 2006 en 2008 ipv 2007'.
B767-300ER wrote:Ik geef enkel aan dat MP vanaf die genoemde tijd niet meer zelfstandig mocht beslissen
Nu moet je niet je eigen woorden gaan verdraaien. Je post ging over het feit dat er amper tot niet werd geinvesteerd in MP. Dat KLM het voor het zeggen heeft zegt namelijk niets over wel of niet investeren.

Erwin


P.S. wel blij om te zien dat je eindelijk van 'enkelt' naar 'enkel' bent gegaan.
Image
Post Reply

Return to “'t Praethuys”