KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
ErwinS
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2149
Joined: 09 Mar 2005, 12:34
Subscriber Scramble: ErwinS

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by ErwinS »

mac wrote: 27 Jul 2022, 19:42 Schijnt dat onderdelen en mensen met de kennis om deze onderdelen te mogen aanraken nogal schaars zijn.
Bijzonder antwoord.... Mensen met kennis zijn er genoeg bij het RJC.

Er is een wereldwijd tekort aan serviceable motoren. Daar is het wachten op.
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16104
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by T7 »

robin27198 wrote: 23 Jul 2022, 19:17
Inkjet wrote: 23 Jul 2022, 16:08 Beste lezers, ik was eens aan het kijken of de nieuwe Embraers vaak worden gebruikt in verhouding tot de 737-700's die er nog zijn. Meest opvallend is dat de PH-NXD al meer dan een maand niet ingezet is. Weet iemand waarom dat is?
NXD schijnt een nieuwe motor nodig te hebben vliegt daardoor al een tijdje niet meer….
Kist stond vanmiddag op het oude Hangar-9 platform.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 539
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

ErwinS wrote: 27 Jul 2022, 20:42
mac wrote: 27 Jul 2022, 19:42 Schijnt dat onderdelen en mensen met de kennis om deze onderdelen te mogen aanraken nogal schaars zijn.
Bijzonder antwoord.... Mensen met kennis zijn er genoeg bij het RJC.

Er is een wereldwijd tekort aan serviceable motoren. Daar is het wachten op.
Daarom schreef ik ook schijnt. Het is wat ik te horen kreeg toen ik vroeg waarom de E2's langer AOG staan.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 284
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Het is dan wel geen KLM kist meer (hoewel ze er nog steeds zo uitziet :wink: ), maar ex KLM 747-400 PH-BFW (Nu Longtail VQ-BWL) vliegt momenteel Maastricht naar Victorville. Zou dus best nu écht haar laatste vlucht kunnen zijn.
Ze heeft in geen maanden gevlogen; laatste vlucht was op 6 mei van Ho Chi Minh City naar Maastricht.

Die andere ex-KLM 747 PH-BFV/VQ-BWM staat ook al sinds 8 mei op London Stansted (na vlucht vanuit Maastricht).

EDIT: verbeterd, typefoutje. Thanks @Ger.
Last edited by Iemand91 on 02 Aug 2022, 00:42, edited 2 times in total.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 564
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

PH-BKL is bezig met haar derde testvlucht als BOE219.
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Dreamliners mogen weer geleverd worden, heeft FAA gisteren bekend gemaakt. Ben benieuwd of BKL volgens de nieuwe richtlijnen is gefabriceerd en de romp niet hoeft te worden aangepast zoals BKH, BKI en BKK. In dat geval zou BKL eerder geleverd kunnen worden dan BKH, BKI en BKK.
Inkjet wrote: 31 Jul 2022, 19:58 PH-BKL is bezig met haar derde testvlucht als BOE219.
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1892
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Ger »

Iemand91 wrote: 30 Jul 2022, 21:09 Het is dan wel geen KLM kist meer (hoewel ze er nog steeds zo uitziet :wink: ), maar ex KLM 747-400 PH-BFW (Nu Longtail VQ-BWL) vliegt momenteel Maastricht naar Victorville. Zou dus best nu écht haar laatste vlucht kunnen zijn.
Ze heeft in geen maanden gevlogen; laatste vlucht was op 6 mei van Ho Chi Minh City naar Maastricht.

Die andere ex-KLM 747 PH-BFW/VQ-BWM staat ook al sinds 8 mei op London Stansted (na vlucht vanuit Maastricht).
Je bedoeld vast PH-BFV/VQ-BWM, die op London Stansted staat sinds 8 mei.

Rgds, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 564
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

nemaco wrote: 31 Jul 2022, 23:39 Dreamliners mogen weer geleverd worden, heeft FAA gisteren bekend gemaakt. Ben benieuwd of BKL volgens de nieuwe richtlijnen is gefabriceerd en de romp niet hoeft te worden aangepast zoals BKH, BKI en BKK. In dat geval zou BKL eerder geleverd kunnen worden dan BKH, BKI en BKK.
Dat is niet ondenkbaar, al zijn er meerdere mogelijke afwijkingen, zoals de cockpit ramen. Ik heb de indruk dat KLM ze graag wil hebben, in welke volgorde dan ook. Er is ook een PH-BKM (60297/1118), die eerder dan BKL is gebouwd en bedoeld was voor EVA Air. Nu is dit toestel via een leasemaatschappij voor KLM bestemd. (Bron: Planespotters.net)
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 750
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Inkjet wrote: 01 Aug 2022, 22:42
nemaco wrote: 31 Jul 2022, 23:39 Dreamliners mogen weer geleverd worden, heeft FAA gisteren bekend gemaakt. Ben benieuwd of BKL volgens de nieuwe richtlijnen is gefabriceerd en de romp niet hoeft te worden aangepast zoals BKH, BKI en BKK. In dat geval zou BKL eerder geleverd kunnen worden dan BKH, BKI en BKK.
Dat is niet ondenkbaar. Er is ook een PH-BKM (60297/1118), die eerder dan BKL is gebouwd en bedoeld was voor EVA Air. Nu is dit toestel via een leasemaatschappij voor KLM bestemd. (Bron: Planespotters.net)
De PH-BKK is in februari overgevlogen van San Antonio naar Charleston. Is dit voor de nodige reparaties aangezien de andere toestellen nog in San Antonio staan?
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 564
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

patrick@tediek.com wrote: 01 Aug 2022, 22:46
De PH-BKK is in februari overgevlogen van San Antonio naar Charleston. Is dit voor de nodige reparaties aangezien de andere toestellen nog in San Antonio staan?
BKI staat nog in San Antonio, de andere toestellen zijn volgens FR24 in Charleston.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 284
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Ger wrote: 01 Aug 2022, 14:06 Je bedoeld vast PH-BFV/VQ-BWM, die op London Stansted staat sinds 8 mei.

Rgds, Ger
Dat bedoel ik inderdaad. Type/tik-foutjes blijven komen bij mij ondanks dat ik mijn posts altijd controleer. :oops:

Volgens Spotting Group Maastricht SGMST op Facebook was dit inderdaad de laatste vlucht voor PH-BFW/VQ-BWL.
Beide kisten hebben dus uiteindelijk maar enkele weken vracht gevlogen. PH-BFV/VQ-BWM zal dan ook wel een keer richting het kerkhof gaan.

Dan blijft PH-BFT als enige KLM 747-400 over die - vooralsnog - niet ontmanteld is/word.
Die staat als sinds 7 december 2020 (!) in een hangar op Kansas City Airport. Wat daar mee gebeurd...
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 750
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Iemand91 wrote: 02 Aug 2022, 19:29
Ger wrote: 01 Aug 2022, 14:06 Je bedoeld vast PH-BFV/VQ-BWM, die op London Stansted staat sinds 8 mei.

Rgds, Ger
Dat bedoel ik inderdaad. Type/tik-foutjes blijven komen bij mij ondanks dat ik mijn posts altijd controleer. :oops:

Volgens Spotting Group Maastricht SGMST op Facebook was dit inderdaad de laatste vlucht voor PH-BFW/VQ-BWL.
Beide kisten hebben dus uiteindelijk maar enkele weken vracht gevlogen. PH-BFV/VQ-BWM zal dan ook wel een keer richting het kerkhof gaan.

Dan blijft PH-BFT als enige KLM 747-400 over die - vooralsnog - niet ontmanteld is/word.
Die staat als sinds 7 december 2020 (!) in een hangar op Kansas City Airport. Wat daar mee gebeurd...
Het is idd niet veel wat beiden toestellen hebben gevlogen. Als ik zo snel even FR24 bekijk:
VQ-BWM: 77 vluchten 553 uur
VQ-BWL; 27 vluchten 170 uur.

Er zitten wel wat gaten in de vluchten van FR24.

LGT heeft sowieso niet veel vluchten meer in de uitvoering, aantal toestellen zijn richting Air Atlanta Icelandic gegaan.. Maar goed een beetje off topic.
Eug14
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 40
Joined: 30 Jan 2015, 23:36

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Eug14 »

De verdeling in a320 neo en 321 neo is bekend.
Er gaan 59 a320 NEO komen en 41 A321.
de verdeling tussen de airlines is nog niet bekend.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 564
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Eug14 wrote: 14 Aug 2022, 11:22 Er gaan 59 a320 NEO komen en 41 A321.
Misschien kan dit nog veranderd worden als het aantal slots omlaag gaat, of er iets anders verandert in de loop van de tijd.
Eug14
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 40
Joined: 30 Jan 2015, 23:36

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Eug14 »

Inkjet wrote: 14 Aug 2022, 21:22
Eug14 wrote: 14 Aug 2022, 11:22 Er gaan 59 a320 NEO komen en 41 A321.
Misschien kan dit nog veranderd worden als het aantal slots omlaag gaat, of er iets anders verandert in de loop van de tijd.
Het kan gewijzigd worden tot 18 maanden voor het begin van de bouw van een kist. Maar zoals eerder gezegd de luchtvaart is erg verraderlijk
Daarnaast zie ik er nog meer komen want 100 is niet genoeg om de vloot van HV,TO en Klm te vernieuwen.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”