stefanlu92 wrote: ↑31 Aug 2022, 14:22
Ik lees op Airliners.net dat de A350 toch weer intern (sterk) wordt overwogen bij KLM. Enig idee wat de oorzaak kan zijn van deze ommezwaai en is dit reëel?
Politieke druk zou bijvoorbeeld kunnen dat Brussel wil dat Europese airlines liever hun vliegtuigen bij Airbus bestellen om zo het geld binnen de EU te houden en Airbus rekent af in Euros.
Boeing rekent af in Dollars en als we kijken naar de koers is de Euro flink omlaag gegaan afgelopen maanden tov de Dollar(sommige momenten was de Euro minder waard) je kan dus stellen dat door inflatie en dergelijke het wellicht aantrekkelijker is om bestellingen in Euros af te rekenen om niet nog duurder uit te komen.
Maar ook voor een vloot die meer uniform is kan je beter de A350 bestellen voor KLM want dan hebben beide airlines dezelfde kisten wat weer meer voordelen bied in crew of vloot uitwisselen.
Hoewel velen het hier niet mee eens zullen zijn, verwacht ik toch echt dat KLM bij de volgende widebody order de A350 gaat kiezen als nieuwe vervanger voor hun vloot(al dan niet onder druk vanuit Brussel of Parijs). Die A330's zijn er bijv ook nog niet uit en die zie ik ook nergens heen gaan voorlopig.