De Schiphol krimp
Forum rules
- tonjochems
- Scramble Master
- Posts: 2566
- Joined: 06 Apr 2005, 12:34
- Type of spotter: civil
- Subscriber Scramble: tonjochems
- Location: Voorhout
De Schiphol krimp
We vinden het niet leuk wat de regering weer bedacht heeft… de kip met de gouden eieren slachten, onder het mom van geluidsoverlast en milieu. We lezen dagelijks de vele ongefundeerde en ongenuanceerde uitingen van tegenstanders van de luchthaven, die zelfs de 440k movements te veel vinden.. Dacht dat het wel aardig was om de 440k krimp maar eens in het praethuis te lanceren….
Re: De Schiphol krimp
Kopers van nieuwbouw woningen in de buurt van een eendenslachterij hebben een contract moeten tekenen dat zij niet zouden klagen over de slachterij. Op straffe van 10.000 euro. Tijd om dat maar eens in te voeren bij vliegvelden. Wie er gaat wonen, kent de risico’s. En qua inkrimpen, laat de marktwerking zijn gang gaan. Is er geen vraag, krimpt het aantal vluchten. Blijft de vraag er? Vul zelf maar in…
flown in: Things with wings
Re: De Schiphol krimp
Ik snap de hele discussie niet. Ik denk dat als je een goed eerlijk onderzoek doet dat er in verhouding zo weinig mensen zouden klagen. De vraag moet niet zijn heb je last van vliegtuigen maar welke omgevings geluiden storen je het meest? Daar kan nog wel eens iets heel anders uitkomen… Zelf woon ik onder de rook van SPL. Landen hoor je echt niet of nauwelijks binnen. Opstijgen meer maar betekend dit dat je er ook last van hebt, kunnen we nog iets van een ander verdragen?
Qua millieu praat iedereen elkaar na. Er zijn allang onderzoeken ook Nederlandse waaruit blijkt dat een vliegtuig beter is dan met de trein gaan maar dan moet je wel alles meenemen. Daarbij ben ik dagelijkse treinreiziger en een trein extra per half uur laten lukt al niet binnen Nederland. Project is gestopt. Dan willen we met de trein naar andee Europesche steden. Hoe dan? Mensen due dit roepen gaan nooit met de trein en hebben geen idee wat ze zeggen.
Laat de markt zijn werk doen. Zijn we allemaal tegen vertrekt er geen vliegtuig meer. Maar ik vrees het omgekeerde want ja vliegen mag niet, althans de ander niet, maar ik heb een goede rede
Qua millieu praat iedereen elkaar na. Er zijn allang onderzoeken ook Nederlandse waaruit blijkt dat een vliegtuig beter is dan met de trein gaan maar dan moet je wel alles meenemen. Daarbij ben ik dagelijkse treinreiziger en een trein extra per half uur laten lukt al niet binnen Nederland. Project is gestopt. Dan willen we met de trein naar andee Europesche steden. Hoe dan? Mensen due dit roepen gaan nooit met de trein en hebben geen idee wat ze zeggen.
Laat de markt zijn werk doen. Zijn we allemaal tegen vertrekt er geen vliegtuig meer. Maar ik vrees het omgekeerde want ja vliegen mag niet, althans de ander niet, maar ik heb een goede rede
Re: De Schiphol krimp
Gelukkig is de 440K vliegbewegingen niet definitief en moet Brussel hier nog akkoord voor geven, gelet op de amateuristische actie van het Kabinet waarbij er geen uitgebreide verantwoording is over deze krimp zullen ze hoogstwaarschijnlijk bot vangen in Brussel vanwege concurrentie problemen.tonjochems wrote: ↑17 Nov 2022, 21:35 We vinden het niet leuk wat de regering weer bedacht heeft… de kip met de gouden eieren slachten, onder het mom van geluidsoverlast en milieu. We lezen dagelijks de vele ongefundeerde en ongenuanceerde uitingen van tegenstanders van de luchthaven, die zelfs de 440k movements te veel vinden.. Dacht dat het wel aardig was om de 440k krimp maar eens in het praethuis te lanceren….
https://www.upinthesky.nl/2022/11/10/de ... -schiphol/
- tonjochems
- Scramble Master
- Posts: 2566
- Joined: 06 Apr 2005, 12:34
- Type of spotter: civil
- Subscriber Scramble: tonjochems
- Location: Voorhout
Re: De Schiphol krimp
Klopt, voor EU weegt een van de basis principes zwaar, vrij vervoer van personen en goederen. Met een krimp beperk je dit. Waar ik ook moeite mee heb , is dat de regering rekent met cijfers van 2018.. toen hadden we nog 747’s bij KLM. Op basis van de huidige vloot en de te verwachten vloot, met meer E2, minder E190, en de 737 naar Airbus swap voor KLM en Transavia is het plaatje totaal anders. De ambtenaren in Den Haag lieten onlangs weten dat dit niet wordt meegenomen in de 440k movements. Vraag is dan , waar gaat het nu om, 440k movements, of minder geluid en minder uitstoot. Volgens mij is de 440k doel op zich.
Re: De Schiphol krimp
Ik denk dat de krimp te maken heeft met het feit dat de woningbouw onder druk staat, de landbouw, et cetera door de stikstof. Dan kan "de luchtvaart niet achterblijven". Dat de bijdrage van de luchtvaart aan de stikstofuitstoot niet zo hoog is als die van de landbouw lijkt er niet toe te doen. Het is voor de buhne zoals dat heet. Het argument lawaai komt ook weer op, terwijl de toestellen steeds stiller worden. De uitleg rammelt nogal.
Re: De Schiphol krimp
De enige reden voor die krimp in vliegbewegingen is de druk van onze groene (linkse) partijen in het kabinet(met VVD de grootste), stikstof is een probleem omdat wij het een probleem vinden. Zodra je de landsgrens passeert is stikstof een minder (of geen) probleem, waardoor er weinig impact is in de bouwsector en bij de boeren. Gelukkig ligt het eindoordeel dan ook bij Brussel over een eventuele krimp, dat bied toch hoop dat er geen krimp of een veel kleinere krimp komt. Maar zolang het chaos is op Schiphol maken 440K en 500K weinig uit omdat ze niet eens in de buurt van de 400K bewegingen gaan komen door de flinke pax restricties door de personeelstekorten bij security, KMAR en de handlers.
Misschien heeft die topman van TUI toch gelijk en is de chaos wel bewust zo slecht opgevangen en opgelost van de zomer, om zo de politiek te helpen.
Misschien heeft die topman van TUI toch gelijk en is de chaos wel bewust zo slecht opgevangen en opgelost van de zomer, om zo de politiek te helpen.
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
- Posts: 2679
- Joined: 09 Aug 2004, 12:38
Re: De Schiphol krimp
Je kunt je wel de vraag stellen wat alle overstap passagiers en dus de vele extra vluchten de Nederlandse economie nu werkelijk opleveren. Ik vermoed eerlijk gezegd een stuk minder dan dat de pro-schiphol lobbyisten ons doen geloven.
Re: De Schiphol krimp
My 2 cents...Richard from Rotterdam wrote: ↑21 Nov 2022, 13:02 Je kunt je wel de vraag stellen wat alle overstap passagiers en dus de vele extra vluchten de Nederlandse economie nu werkelijk opleveren. Ik vermoed eerlijk gezegd een stuk minder dan dat de pro-schiphol lobbyisten ons doen geloven.
Andersom redenerend: zonder hub-functie zijn er idd minder vluchten nodig, maar komt er veel vliegend-, grond- en technisch personeel thuis te zitten, is er veel minder horeca-, beveiligings- en winkelpersoneel nodig op Schiphol. Buiten Schiphol is er veel minder toeleverende industrie en nodig en zullen internationale bedrijven hun biezen pakken, omdat het veel oninteressanter wordt om een vestiging in Nederland te hebben, danwel congressen van internationale allure op te zetten, wat weer een effect heeft op het aantal hotels in Nederland.
Doordat de vluchtfrequentie verder afneemt, zullen de bizjet-bewegingen dan weer toenemen en zien we ook meer activiteiten van activisten op fietsen zien (+ onze biz-fanaat Cyclingdutchman ).
Kees
Re: De Schiphol krimp
Personeel dat er niet is door het personeelstekort kan niet thuis komen te zittenOptimus wrote: ↑21 Nov 2022, 16:15Andersom redenerend: zonder hub-functie zijn er idd minder vluchten nodig, maar komt er veel vliegend-, grond- en technisch personeel thuis te zitten, is er veel minder horeca-, beveiligings- en winkelpersoneel nodig op Schiphol. Buiten Schiphol is er veel minder toeleverende industrie en nodig en zullen internationale bedrijven hun biezen pakken, omdat het veel oninteressanter wordt om een vestiging in Nederland te hebben, danwel congressen van internationale allure op te zetten, wat weer een effect heeft op het aantal hotels in Nederland.Richard from Rotterdam wrote: ↑21 Nov 2022, 13:02 Je kunt je wel de vraag stellen wat alle overstap passagiers en dus de vele extra vluchten de Nederlandse economie nu werkelijk opleveren. Ik vermoed eerlijk gezegd een stuk minder dan dat de pro-schiphol lobbyisten ons doen geloven.
Het is denk ik juist een verademing lijkt me: 10% minder vluchten betekent ook 10% minder werkdruk.
Zoveel leveren die internationale bedrijven nou ook weer niet op: ze betalen nauwelijks belasting en vliegen duizenden expats in die in de een krappe woningmarkt de prijzen nog eens verder opdrijven.
Re: De Schiphol krimp
De werkdruk gaat nauwelijks afnemen.
Minder slots betekent slecht minder vluchten, destemeer grotere vliegtuigen die vanaf april '23 meer passagiers kunnen vervoeren.
Minder slots betekent slecht minder vluchten, destemeer grotere vliegtuigen die vanaf april '23 meer passagiers kunnen vervoeren.
Re: De Schiphol krimp
De overstap passagiers komen voor een groot deel van Delta Airlines. Als die wegvalt blijft er van de KLM bar weinig over. Dat betekent dus een mega krimp ook qua personeel, toeleveranciers etc. Delta is al bezig om andere kanalen aan te boren (Brussel en evt Milaan/Rome) alleen al vanwege de onzekerheid. Het zou echt heel slecht nieuws zijn als ze Amsterdam zouden opgeven.Je kunt je wel de vraag stellen wat alle overstap passagiers en dus de vele extra vluchten de Nederlandse economie nu werkelijk opleveren. Ik vermoed eerlijk gezegd een stuk minder dan dat de pro-schiphol lobbyisten ons doen geloven.
Verder is het bashen van de luchtvaart een lachertje want wereldwijd is de uitstoot slechts 2, zoveel procent dus als er over de hele wereld geen vliegtuig mee zou vliegen merk je daar precies helemaal niks van. Benno Baksteen heeft daar mooie artikelen over gepubliceerd op Platform voor de Luchtvaart oid. Verder is de luchtvaart (een van) de meest innovatieve industrie die er is, met altijd nieuwe ontwikkelingen om brandstof te besparen en reductie van geluid als de twee belangrijkste. Maar aan de andere kant is het ook zo dat IATA, BALPA etc zich te weinig profileren en zich (te) makkelijk onder de voet hebben laten lopen. Ook een Timmermans, Kaag en aanverwante vliegen zich suf, vele malen meer dan de gemiddelde Nederlander. Ze hebben allemaal een goed excuus maar dat heeft de vakantieganger ook.
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2719
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: De Schiphol krimp
Leuke discussie dit. Om een en ander in perspectief te zien zou het handig zijn om meningen cijfermatig te onderbouwen, en dan ook de cijfers te verklaren. Bijvoorbeeld:
2% uitstoot door luchtvaart. Is dat van start tot stop, of alleen rondom vliegvelden tot een bepaald niveau. En is het effect op grote hoogte hetzelfde als op de grond?
" de kip met de gouden eieren slachten" Hoe goed is die bijdrage dan wel? Dit is een argument als niet vegetarisch worden want anders hebben de slagers geen werk meer.
Qua hub functie: overstappers. De enige financiële bijdrage aan de Nederlandse economie is een consumptie op het vliegveld. Vaak zijn ticketprijzen met overstappen lager, terwijl de kostprijs niet lager is.
Ik lees graag mee!
2% uitstoot door luchtvaart. Is dat van start tot stop, of alleen rondom vliegvelden tot een bepaald niveau. En is het effect op grote hoogte hetzelfde als op de grond?
" de kip met de gouden eieren slachten" Hoe goed is die bijdrage dan wel? Dit is een argument als niet vegetarisch worden want anders hebben de slagers geen werk meer.
Qua hub functie: overstappers. De enige financiële bijdrage aan de Nederlandse economie is een consumptie op het vliegveld. Vaak zijn ticketprijzen met overstappen lager, terwijl de kostprijs niet lager is.
Ik lees graag mee!
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
- Posts: 2679
- Joined: 09 Aug 2004, 12:38
Re: De Schiphol krimp
Qua cijfers/percentages dan:
Afgelopen jaren lag het aantal transfer passagiers tussen de 35 en 42 procent.
Afgelopen jaren lag het aantal transfer passagiers tussen de 35 en 42 procent.
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2719
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: De Schiphol krimp
Zijn dat de coronajaren? Ik vraag dat omdat in een ATC Schiphol filmpje van Sam Chui wordt gemeld dat 80% van de pax Schiphol niet verlaat (7:19) https://youtu.be/bKp_0268BVQRichard from Rotterdam wrote: ↑22 Nov 2022, 15:25 Qua cijfers/percentages dan:
Afgelopen jaren lag het aantal transfer passagiers tussen de 35 en 42 procent.