KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 750
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Inkjet wrote: 19 Jan 2023, 19:00
patrick@tediek.com wrote: 19 Jan 2023, 17:03 De PH-BKK staat nu op het punt haar eerste commerciele lijnvlucht naar Atlanta te maken, KL621
Met Premium Economy?
Dat kan ik niet zien. Ik ga er vanuit gezien het aantal dagen dat de machine niet gevlogen heeft. Ik denk dat er andere bronnen zijn die dit kunnen bevestigen.
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24310
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

patrick@tediek.com wrote: 19 Jan 2023, 19:18
Inkjet wrote: 19 Jan 2023, 19:00
patrick@tediek.com wrote: 19 Jan 2023, 17:03 De PH-BKK staat nu op het punt haar eerste commerciele lijnvlucht naar Atlanta te maken, KL621
Met Premium Economy?
Dat kan ik niet zien. Ik ga er vanuit gezien het aantal dagen dat de machine niet gevlogen heeft. Ik denk dat er andere bronnen zijn die dit kunnen bevestigen.
Zou, goed kunnen, 7/1 afgeleverd, 19de de lijn op.
Rgds,Martin.
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

Is het al bekend wanneer German Airways terugkeert naar Schiphol om te vliegen voor KLC?

Ze zouden namelijk ook komende zomer vliegen voor KLC door crewtekort en vlootproblemen.

De A220 lijkt nu bespreekbaar binnen KLC als oplossing voor deze vlootproblemen. Waar het eerst onmogelijk was om Embraer te skippen is dat nu niet meer het geval. :wink:
Biem
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 468
Joined: 05 Jan 2017, 13:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Biem »

Avgeek wrote: 21 Jan 2023, 17:39 Is het al bekend wanneer German Airways terugkeert naar Schiphol om te vliegen voor KLC?

Ze zouden namelijk ook komende zomer vliegen voor KLC door crewtekort en vlootproblemen.

De A220 lijkt nu bespreekbaar binnen KLC als oplossing voor deze vlootproblemen. Waar het eerst onmogelijk was om Embraer te skippen is dat nu niet meer het geval. :wink:
Is dat alleen voor inhuur? Lijkt mij dat met identieke motoren dezelfde problemen bij de A220 ook zouden spelen.
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

Biem wrote: 22 Jan 2023, 13:00
Avgeek wrote: 21 Jan 2023, 17:39 Is het al bekend wanneer German Airways terugkeert naar Schiphol om te vliegen voor KLC?

Ze zouden namelijk ook komende zomer vliegen voor KLC door crewtekort en vlootproblemen.

De A220 lijkt nu bespreekbaar binnen KLC als oplossing voor deze vlootproblemen. Waar het eerst onmogelijk was om Embraer te skippen is dat nu niet meer het geval. :wink:
Is dat alleen voor inhuur? Lijkt mij dat met identieke motoren dezelfde problemen bij de A220 ook zouden spelen.
Wat ik weet is dat ze bij HOP heel graag de A220-100/300 willen als vervanger van de huidige Embraer vloot, en ik kan me herinneren dat Embraers zo tussen de +/- 10-15 jaar meegaan voor die vervangen dienen te worden (mede door de vele rotaties die ze maken) en bij HOP is dat zo ongeveer nu het geval.

Het is dan ook de verwachting dat de Fransen tussen nu en de zomer (waarschijnlijk de Paris Airshow) een aankondiging doen voor de vervanger van de huidige Embraer vloot, en het ziet er heel gunstig uit voor de A220 omdat zowel airline, crew(piloten) en de Franse overheid dit graag willen.

Verder wil Air France-KLM meer eenheid binnen de divisie en dus uiteindelijk ook de vloot waar haalbaar gelijktrekken (voor de 777 vloot is het niet de vraag of maar wanneer de A350 word aangekondigd iets wat al op korte termijn verwacht word), en dan ligt mede door de problemen met de E2 vloot de A220 op tafel als vervanger(iets wat een jaar of twee geleden onmogelijk was).
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 564
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Avgeek wrote: 23 Jan 2023, 17:05 Verder wil Air France-KLM meer eenheid binnen de divisie en dus uiteindelijk ook de vloot waar haalbaar gelijktrekken (voor de 777 vloot is het niet de vraag of maar wanneer de A350 word aangekondigd iets wat al op korte termijn verwacht word), en dan ligt mede door de problemen met de E2 vloot de A220 op tafel als vervanger(iets wat een jaar of twee geleden onmogelijk was).
Tja, vandaag maakte de NXL voor het eerst sinds 9 oktober een vlucht maar moest terugkeren naar Schiphol. De NXE doet het wel weer, na wat problemen afgelopen vrijdag.
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

Inkjet wrote: 23 Jan 2023, 17:37
Avgeek wrote: 23 Jan 2023, 17:05 Verder wil Air France-KLM meer eenheid binnen de divisie en dus uiteindelijk ook de vloot waar haalbaar gelijktrekken (voor de 777 vloot is het niet de vraag of maar wanneer de A350 word aangekondigd iets wat al op korte termijn verwacht word), en dan ligt mede door de problemen met de E2 vloot de A220 op tafel als vervanger(iets wat een jaar of twee geleden onmogelijk was).
Tja, vandaag maakte de NXL voor het eerst sinds 9 oktober een vlucht maar moest terugkeren naar Schiphol. De NXE doet het wel weer, na wat problemen afgelopen vrijdag.
De PH-NXC heeft vandaag ook een testvlucht gemaakt en word later vanavond ingezet, hopen dat dat maar goed gaat.
User avatar
tonjochems
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2566
Joined: 06 Apr 2005, 12:34
Type of spotter: civil
Subscriber Scramble: tonjochems
Location: Voorhout

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by tonjochems »

Avgeek wrote: 23 Jan 2023, 17:05
Biem wrote: 22 Jan 2023, 13:00
Avgeek wrote: 21 Jan 2023, 17:39 Is het al bekend wanneer German Airways terugkeert naar Schiphol om te vliegen voor KLC?

Ze zouden namelijk ook komende zomer vliegen voor KLC door crewtekort en vlootproblemen.

De A220 lijkt nu bespreekbaar binnen KLC als oplossing voor deze vlootproblemen. Waar het eerst onmogelijk was om Embraer te skippen is dat nu niet meer het geval. :wink:
Is dat alleen voor inhuur? Lijkt mij dat met identieke motoren dezelfde problemen bij de A220 ook zouden spelen.
Wat ik weet is dat ze bij HOP heel graag de A220-100/300 willen als vervanger van de huidige Embraer vloot, en ik kan me herinneren dat Embraers zo tussen de +/- 10-15 jaar meegaan voor die vervangen dienen te worden (mede door de vele rotaties die ze maken) en bij HOP is dat zo ongeveer nu het geval.

Het is dan ook de verwachting dat de Fransen tussen nu en de zomer (waarschijnlijk de Paris Airshow) een aankondiging doen voor de vervanger van de huidige Embraer vloot, en het ziet er heel gunstig uit voor de A220 omdat zowel airline, crew(piloten) en de Franse overheid dit graag willen.

Verder wil Air France-KLM meer eenheid binnen de divisie en dus uiteindelijk ook de vloot waar haalbaar gelijktrekken (voor de 777 vloot is het niet de vraag of maar wanneer de A350 word aangekondigd iets wat al op korte termijn verwacht word), en dan ligt mede door de problemen met de E2 vloot de A220 op tafel als vervanger(iets wat een jaar of twee geleden onmogelijk was).
Hop vliegt geen A220… de A220 is ondergebracht bij mainline AF
User avatar
frank kramer
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4659
Joined: 28 Jun 2003, 21:58
Subscriber Scramble: frank kramer
Location: het kan in Almere

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by frank kramer »

Er staat hierboven ook nergens dat HOP al met de A220 vliegt... er staat alleen dat de Embraers van HOP langzaamaan aan vervanging toe zijn en dat niet alleen de airline maar ook andere partijen graag zouden zien dat dat door de A220 gebeurt.
Frank Kramer

Always going forward... still can't find reverse!
Eug14
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 40
Joined: 30 Jan 2015, 23:36

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Eug14 »

Avgeek wrote: 23 Jan 2023, 19:02
Inkjet wrote: 23 Jan 2023, 17:37
Avgeek wrote: 23 Jan 2023, 17:05 Verder wil Air France-KLM meer eenheid binnen de divisie en dus uiteindelijk ook de vloot waar haalbaar gelijktrekken (voor de 777 vloot is het niet de vraag of maar wanneer de A350 word aangekondigd iets wat al op korte termijn verwacht word), en dan ligt mede door de problemen met de E2 vloot de A220 op tafel als vervanger(iets wat een jaar of twee geleden onmogelijk was).
Tja, vandaag maakte de NXL voor het eerst sinds 9 oktober een vlucht maar moest terugkeren naar Schiphol. De NXE doet het wel weer, na wat problemen afgelopen vrijdag.
De PH-NXC heeft vandaag ook een testvlucht gemaakt en word later vanavond ingezet, hopen dat dat maar goed gaat.
En die staat sinds gisteren weer kapot op NUE
Eug14
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 40
Joined: 30 Jan 2015, 23:36

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Eug14 »

tonjochems wrote: 25 Jan 2023, 13:15
Avgeek wrote: 23 Jan 2023, 17:05
Biem wrote: 22 Jan 2023, 13:00

Is dat alleen voor inhuur? Lijkt mij dat met identieke motoren dezelfde problemen bij de A220 ook zouden spelen.
Wat ik weet is dat ze bij HOP heel graag de A220-100/300 willen als vervanger van de huidige Embraer vloot, en ik kan me herinneren dat Embraers zo tussen de +/- 10-15 jaar meegaan voor die vervangen dienen te worden (mede door de vele rotaties die ze maken) en bij HOP is dat zo ongeveer nu het geval.

Het is dan ook de verwachting dat de Fransen tussen nu en de zomer (waarschijnlijk de Paris Airshow) een aankondiging doen voor de vervanger van de huidige Embraer vloot, en het ziet er heel gunstig uit voor de A220 omdat zowel airline, crew(piloten) en de Franse overheid dit graag willen.

Verder wil Air France-KLM meer eenheid binnen de divisie en dus uiteindelijk ook de vloot waar haalbaar gelijktrekken (voor de 777 vloot is het niet de vraag of maar wanneer de A350 word aangekondigd iets wat al op korte termijn verwacht word), en dan ligt mede door de problemen met de E2 vloot de A220 op tafel als vervanger(iets wat een jaar of twee geleden onmogelijk was).
Hop vliegt geen A220… de A220 is ondergebracht bij mainline AF
Beetje off topic maar: https://www.aeroroutes.com/eng/220914-a ... format=amp
User avatar
tonjochems
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2566
Joined: 06 Apr 2005, 12:34
Type of spotter: civil
Subscriber Scramble: tonjochems
Location: Voorhout

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by tonjochems »

Net even bij de AF en ook Hop collegas gecheckt, de A220 staat wel degelijk op de AF AOC en niet op die van HOP. Hop vliegt alleen met de Embraers. Het screenshot op de site van aeroroutes is een fout en wordt gecorrigeerd.
De A220’s hebben net als alle AF machines een naam , HOP machines hebben dat niet.. minor detail.
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16107
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by T7 »

A330 PH-AKA gaat 30jan 0920utc als KL9871 naar DWC en door naar CGK. Aankomst CGK is 31jan 0125utc.
Last edited by T7 on 29 Jan 2023, 21:47, edited 2 times in total.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 750
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

T7 wrote: 29 Jan 2023, 17:57 A330 PH-AKA gaat 30jan 0920utc als KL9871 naar DWC en door naar CGK. Aankomst CGK is 31jan 0125utc.
Is dit voor groot onderhoud? Ik dacht ze dit op Woensdrecht doen.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 750
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

PH-AKB is op weg naar AMS vanuit CGK na een tussenstop op DWC.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”