...F-16 gerelateerd:
https://magazines.defensie.nl/vliegende ... n-tijdperk
Laatste F-16 verlaat 980 Squadron na groot onderhoud
Leestijd: 6 minuten
Foto boven: de J-017 kwam het laatst binnen voor de fase-onderhoud, maar vertrok eerder dan langblijver J-515.
Dat typerende geluid van de motor.
De ontelbaar veel onderdelen die nauwelijks nog geheimen kennen, ze gaan het missen.
De medewerkers van 980 Squadron nemen eind maart op Woensdrecht afscheid van de F-16,
het toestel dat ze ruim 25 jaar in onderhoud hebben gehad.
‘Saudade, dat omschrijft ons gevoel het best’
De Fighting Falcon met staartnummer J-515 verlaat als laatste het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW),
na een onverwacht lange finale opknapbeurt.
“Schud de woorden gemis, heimwee en weemoed door elkaar en je komt in de buurt van wat het personeel voelt.
In het Portugees is daarvoor een mooi woord dat het samenvat: saudade”,
zegt commandant 980 Squadron luitenant-kolonel Elvis Pinto Teixeira.
Mocht u het woord niet kennen:
dat is niet raar want het staat op nummer 7 van de internationale lijst van moeilijk uitlegbare begrippen,
direct na het woord ‘gezellig’.
Bram van Hoof voor de laatste F-16 op LCW. “Het is een fantastisch toestel geweest.”
‘De F-16 is een stukje van mezelf geworden’
Fado voor F-16
Om in Portugese termen te blijven, wellicht dat er ooit nog een levenslied komt voor de F-16: een fado.
Het zou wat Bram van Hoof betreft best mogen.
Het vliegtuig ging ruim 27 jaar ‘door zijn handen’ en dat heeft voor een innige band gezorgd. “De F-16 is een stukje van mezelf geworden”, bekent hij.
...gaat verder op
https://magazines.defensie.nl/vliegende ... n-tijdperk
https://magazines.defensie.nl/defensiek ... id_f-16_12
“De F-16 was niet bedoeld om zó lang, meer dan veertig jaar, mee te gaan”, zegt Bram.
“Na de mid-life update begin deze eeuw en diverse herstelprogramma’s is er nu sprake van vermoeid materiaal.
De klachten worden steeds complexer,
waardoor het steeds moeilijker wordt om passende oplossingen te bedenken.”
“Het legendarische testtoestel met staartnummer J-066, bijgenaamd Orange Jumper, was bepaald niet de beste vriend van 980 Squadron”, geeft Bram toe.
“Er zijn heel wat krachttermen gevallen bij dit toestel.
Ieder keer kwam er een kabel bij voor de ondersteuning van de testapparatuur
en soms moest je daarvoor het hele toestel uit elkaar halen.
De F-16 is een grote puzzel van tienduizenden stukjes.
Uit elkaar halen is één, maar dan wil je wel alles weer op z’n plek hebben.
We hebben daardoor wel een enorm kennis van het vliegtuig.
Het is met heel veel slimme Nederlandse oplossingen zo lang in de lucht gehouden,
mede door alle tests met Orange Jumper.”
De laatste die 980 Squadron verlaat
“Kijk eens aan”, zegt commandant 980 Squadron, luitenant-kolonel Elvis Pinto Texeira,
als hij een blik werpt op de geschiedenis van de F-16 met staartnummer J-515.
“Dit vliegtuig is deze week precies 33 jaar in dienst.
Op 29 maart 1990 verliet het Fokker en debuteerde op 3 april dat jaar bij 315 Squadron,
op voormalig Vliegbasis Twente.
De J-515 stond meer dan een jaar ‘op’ Woensdrecht.
‘Voor de J-515 was een gecompliceerde reparatie nodig’
“Er was een zeer gecompliceerde reparatie nodig door roestvorming op een aantal plekken.
Daarvoor moest de huidbeplating worden verwijderd,
een klus waarbij je heel voorzichtig eerst vierhonderd klinknagels moet uitboren.”
Ook deze F-16 gaat als een van de 24 overgebleven F-16’s terug naar 312 Squadron op Vliegbasis Volkel.
Mocht er iets aan de hand zijn dat de lijn daar niet kan oplossen, komen we natuurlijk in actie.”
...meer via
https://magazines.defensie.nl/defensiek ... id_f-16_12
...F-35 gerelateerd:
https://www.pilootenvliegtuig.nl/2023/0 ... ewapening/
F-35s KLu krijgen langeafstandsbewapening
3 april 2023
Voor de F-35 is daarom gekozen voor bewapening van Amerikaanse makelij.
Het gaat om de JASSM-ER (Joint Air-to-Surface Standoff Missile-Extended Range).
Dit wapen heeft eveneens een bereik van ongeveer 1.000 km.
De Amerikaanse en de Australische luchtmachten maken er al gebruik van.
In Europa schaffen ook Duitsland, Finland en Polen de JASSM-ER aan.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ime-strike
De Defensienota 2022 noemt de verwerving van langeafstandsbewapening een belangrijke bijdrage
aan de gezamenlijke gevechtskracht en afschrikking van de NAVO en de EU.
Met deze A-brief wordt de Kamer geïnformeerd over de voorgenomen aanschaf van
langeafstandsbewapening met conventionele lading
(Joint Air-to-Surface Standoff Missile-Extended
Range, JASSM-ER) voor de F-35
en de aanschaf van kruisvluchtwapens met conventionele lading
(Tomahawk) voor de LC-fregatten en twee van de vier Walrusklasse-onderzeeboten
Het is van groot belang dat deze A-brief op
maandag 3 april 2023
aan de Kamer wordt aangeboden, zodat deze kan worden behandeld tijdens
het Commissiedebat Materieel
van 19 april 2023.
De aan te schaffen wapens dienen te worden geïntegreerd in de F-35 (JASSM-ER) en de
fregatten en onderzeeboten (Tomahawk). Voor de JASSM-ER integratie op de F-35 is geen
Nederlandse inspanning nodig. Voor de integratie van de Tomahawk op de marineschepen is de
inbouw van extra apparatuur en software noodzakelijk.
Voor beide wapensystemen wordt internationale samenwerking nagestreefd: voor de JASSM-ER
vooral met VS, Duitsland, Finland en Polen; voor de Tomahawk vooral met de VS en VK.
Defensie schaft deze langeafstandswapens aan via de Amerikaanse Foreign Military Sales (FMS)
regeling.
Informatie die niet openbaar wordt gemaakt:
Aantallen van de wapens zijn operationeel gevoelige informatie. Openbaarmaking schaadt de
operationele veiligheid en daarmee de belangen van de Staat. In plaats van de aantallen bevat
de brief een kwalitatieve beschrijving van de capaciteit die Defensie verwerft