Boeing praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 90
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Boeing praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

We weten dat Boeing veel problemen heeft gekend na Boeing 737-MAXcrashes, Boeing 787, KC-46(Boeing 767-200 in militaire versie) en Boeing 777X. Boeing 737-MAX 7, Boeing 737-MAX10 en Boeing 777-9X zijn lang in testfase voor FAA-certificering.

Naast problemen werkt Boeing met NASA met een gezamenlijk project die mogelijk opvolger wordt van Boeing 737-MAX, zowel in vele berichten van media wordt geschreven dat in 2028 een testvliegtuig in de lucht gaat.

NASA en Boeing zijn een samenwerking gestart voor de ontwikkeling van een nieuw duurzaam demonstratievliegtuig met een Transonic Truss-Braced Wing-constructie.

Met het nieuwe Sustainable Flight Demonstrater-project (SFD) willen Boeing en NASA meer te weten komen over duurzame narrowbody-vliegtuigen. Nog dit decennium moet een demonstratietoestel op ware grootte worden gebouwd, getest en bestuurd. In het project wordt ruim 1 miljard dollar geïnvesteerd. Het is volgens NASA de bedoeling dat de machine voor het eerst het luchtruim kiest in 2028.

De SFD zal het Transonic Truss-Braced Wing (TTBW)-concept gaan testen. Het vliegtuig wordt uitgerust met lange, dunne vleugels die worden gestabiliseerd door diagonale dragers. Het ontwerp moet veel zuiniger zijn dan een conventioneel vliegtuig. Door de vorm van de vleugels heeft het vliegtuig minder last van luchtweerstand wat resulteert in een lager brandstofverbruik.

Het ontwerpen van de SFD is al ruim tien jaar aan de gang. In die tijd kwamen vele concepten voorbij en en zijn windtunneltesten uitgevoerd ten behoeve van de vleugelconstructie. Met de aankondiging van de samenwerking verwachten NASA en Boeing dat ze een nieuwe technologie op de markt kunnen brengen wat kan leiden tot het lanceren van een nieuw vliegtuigtype.

Brandstofverbruik

Het nieuwe vleugelconcept moet zorgen voor een lager brandstofverbruik en daarmee een vermindering van de uitstoot. Naar verwachting verbruikt een vliegtuig zoals de SFD met een TTBW-configuratie dertig procent minder brandstof in vergelijking met de meest efficiënte narrowbody’s van vandaag de dag zoals de Boeing 737 Max of de Airbus A320neo.

Dit belooft veel wat, kan het ook Boeing 797 worden voor korte afstanden? Eigenlijk heeft Boeing CEO Calhoun enkele keren gezegd in media dat er voorlopig komende jaren geen nieuwe vliegtuigen wordt ontwikkeld. Dus ze ontwikkelen wel een nieuw vliegtuig die mogelijk Boeing 737 gaat opvolgen. In ieder geval komt wel er een nieuw Boeing-vliegtuigfamilie in vele tientallen jaren, zowel kleine widebody vliegtuig (model van Boeing 767-200) of een grote narrowbody vliegtuig(Model van Boeing 757-200/300) voor middellange afstanden, waar ook Airbus A321NEO-LR/XLR nu dienst van uitmaakt. Enkele jaren heeft Boeing door problemen met Boeing 737MAX het MOM-project al vele keren in ijskast gezet.

We zullen ook komende maanden en jaren nog veel van Boeing horen.

Link: https://www.upinthesky.nl/2023/01/20/na ... vliegtuig/
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 90
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Boeing praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

Vijf grote Amerikaanse maatschappijen werken ook mee aan het project van Boeing en NASA en geven hun tips over operationele gebruik van luchthavens, onderhoud en vluchtkarakteristieken. De piloten van vijf grote Amerikaanse maatschappijen gaan ook in een stimulator van een eco proef-vliegtuig van Boeing ervaren hoe het is om te vliegen met X-66A.

Link:https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... uig-boeing
Post Reply

Return to “'t Praethuys”