KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
FredvZ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 105
Joined: 07 Apr 2015, 01:13
Subscriber Scramble: Fred van Zet

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by FredvZ »

mac wrote: 25 Sep 2023, 22:15 Staat wel mooi bij dat de kisten geplaatst worden daar waar ze op dat moment nodig zijn met de dan geldende lokale regels. Dit is voorsorteren op krimp Schiphol. De perfecte move om productie over te hevelen.
Parijs moet aan dezelfde regels als Amsterdam doen voldoen. Als het aan de EU ligt stapt de long haul passagier straks bij aankomst over op de trein: ongeacht of hij nou landt in Amsterdam, Parijs, Frankfurt of Madrid. Dan schiet AF-KLM er helemaal niets mee op om "productie over te hevelen".

Daarnaast is nog helemaal niet vastgesteld hóé Schiphol moet gaan krimpen. Wie weet kiest een volgend kabinet wel voor het snel openen van Lelystad en/of het verplaatsen van long haul leisure vluchten naar regionale luchthavens.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 92
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

KLM krijgt toch Airbus A350's, waar ook eerder in verleden 7 stuks van besteld waren die naar Air France gingen, mijn vraag is of KLM meer Airbus 350-1000's dan Airbus A350-900's krijgt in verband met krimp vluchten op Schiphol. Zo zie je dat KLM een echt Airbus maatschappij wordt dan alleen Boeing. Voor toekomstige vervanger van Boeing 777-300ER's zou KLM eens kijken naar Boeing 777-9X of meer Airbus A350-1000's.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 284
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Nou jah, Ben Smith zegt zelf:
Air France-KLM, the product of a 2004 merger between French and Dutch national carriers, said the deal would give it flexibility to allocate aircraft among its brands based on market or regulatory conditions.

That includes the possibility to shift jets to any carriers it may buy, Smith said. Air France-KLM is among potential suitors for the upcoming privatisation of Portugal's TAP.

It also leaves open the possibility that capacity could be withheld from Amsterdam's Schiphol where the airline is locked in a dispute with the Dutch government over flight curbs.

"If certain jurisdictions where we have operations become non-viable, or the return expected in the business case is no longer possible, (that) may force us to put them elsewhere," Smith said when asked about such operational restrictions.
Ben wel benieuwd naar de verdeling/verhouding -900's en -1000's bij KLM.

Ik kan dit artikel zelf niet lezen (bekende paywall hulpjes werken niet) maar schijnbaar geeft het nog wat meer informatie.
Volgens deze post op Airliners.net o.a.:
- Leveringen tussen 2026 en 2030
- Sluiting van het Russisch luchtruim heeft meegespeeld in het voordeel van de A350.
- Ter vervanging van de A330-200/-300 en 777-200ER bij AF en KLM maar ook ter vervanging van de 787 bij AF.
- Voor 2030 zijn die 787 bij AF weg en in dat jaar zou de longhaul vloot bij AF uitsluitend A350 en 777-300ER zijn.

Een vervanger voor de 777-300ER (bij zowel AF en KLM) zou over zo'n 3-4 jaar gekozen moeten worden en zou gaan tussen de A350-1000 en 777-9.
User avatar
Avgeek
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 371
Joined: 29 Apr 2018, 23:02
Location: Leiden

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Avgeek »

NL1972 wrote: 27 Sep 2023, 00:02 KLM krijgt toch Airbus A350's, waar ook eerder in verleden 7 stuks van besteld waren die naar Air France gingen, mijn vraag is of KLM meer Airbus 350-1000's dan Airbus A350-900's krijgt in verband met krimp vluchten op Schiphol. Zo zie je dat KLM een echt Airbus maatschappij wordt dan alleen Boeing. Voor toekomstige vervanger van Boeing 777-300ER's zou KLM eens kijken naar Boeing 777-9X of meer Airbus A350-1000's.
De krimp op Schiphol is nog geen gelopen race voor de KLM, die order van de A350 komt 'toevallig' een dag voor de milieuvergunning tot 500K vliegtuigbewegingen. Zoals ik al eerder heb gezegd was de A350 de enige serieuze vervanger voor de huidige Widebody vloot met heel misschien nog later wat extra 787s, maar de Boeing 777X word al lang niet meer genoemd of überhaupt aan gedacht. Voor de airline is de A350 precies het antwoord op de huidige klimaat/uitstoot problemen en geluidshinder etc etc. wat door het management op heel hoog niveau word bekeken.

Dat de A350 zou komen was al lange tijd bekend, de officiële aankondiging liet wat langer op zich wachten.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Een zwarte dag voor de werkgelegenheid bij KLM TD, vooral in de motorshop :
- Alle A350 technische kennis/ onderhoud (zover niet reeds uitbesteed, HMV?) zal worden uitgevoerd bij AF
- De Rolls Royce motoren worden onderhouden door RR (onderhoudscontract), dus na uitfasering van de A330, B747-400ERF en 777-200ER (allen GE), blijft er veel minder werk over.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 539
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Heeft AF dan de capaciteit en ruimte om alle kisten van KLM er nog eens bij te doen? Dat vraagt toch uitbreiding bij hun?
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

mac wrote: 27 Sep 2023, 10:33 Heeft AF dan de capaciteit en ruimte om alle kisten van KLM er nog eens bij te doen? Dat vraagt toch uitbreiding bij hun?
Schaalvoordeel ! Alle A350 onderhoud (en technische type kennis) op 1 plaats, hoogstwaarschijnlijk niet in NL.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 539
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Dat snap ik. Ik zat meer te denken dat je ook hangaar capaciteit en de mensen op de werkvloer beschikbaar moet hebben. Met een paar kisten extra lukt dat nog wel maar een complete vloot lijkt mij lastiger.

Er zullen vast consequenties zijn, we gaan het zien.
FredvZ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 105
Joined: 07 Apr 2015, 01:13
Subscriber Scramble: Fred van Zet

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by FredvZ »

747classic wrote: 27 Sep 2023, 10:04 Een zwarte dag voor de werkgelegenheid bij KLM TD, vooral in de motorshop :
- Alle A350 technische kennis/ onderhoud (zover niet reeds uitbesteed, HMV?) zal worden uitgevoerd bij AF
- De Rolls Royce motoren worden onderhouden door RR (onderhoudscontract), dus na uitfasering van de A330, B747-400ERF en 777-200ER (allen GE), blijft er veel minder werk over.
Gelukkig heeft het personeel nog een paar jaar om ander werk te vinden en gelukkig voor hen is er sprake van een grootschalig tekort aan techneuten.

Technisch onderhoudswerk komt en gaat. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.
En daar mogen we blij mee zijn anders hadden we nu nog rondgereden in paard en wagen.
godsbeloved
Posts: 21
Joined: 10 Dec 2015, 00:10

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by godsbeloved »

747classic wrote: 27 Sep 2023, 10:04 Een zwarte dag voor de werkgelegenheid bij KLM TD, vooral in de motorshop :
- Alle A350 technische kennis/ onderhoud (zover niet reeds uitbesteed, HMV?) zal worden uitgevoerd bij AF
- De Rolls Royce motoren worden onderhouden door RR (onderhoudscontract), dus na uitfasering van de A330, B747-400ERF en 777-200ER (allen GE), blijft er veel minder werk over.
Pure stemmingmakerij. E&M is al hard aan het voorbereiden op de nieuwe Airbusvloot. Kun jij de bronnen voor je stellingen met ons delen?
Als je al gelijk zou hebben komt de vergrijzing bij E&M als geroepen....
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

godsbeloved wrote: 29 Sep 2023, 02:30

Pure stemmingmakerij. E&M is al hard aan het voorbereiden op de nieuwe Airbusvloot. Kun jij de bronnen voor je stellingen met ons delen?
Als je al gelijk zou hebben komt de vergrijzing bij E&M als geroepen....
Een nuchtere constatering :

- Inderdaad bereidt E&M zich voor op de introductie van de A350 : Line maintenance en klein onderhoud.
- Alle A350 technische/ structurele kennis is echter reeds aanwezig bij AF (introductie A359 in 2019 !) en bij ingewikkelde technische issues zal AF worden gecontacteerd voor advies, een eigen (dubbele) technisch A350 type kantoor in AMS zal er hoogstwaarschijnlijk niet komen. Misschien een klein (sub) kantoortje.
- Wat betreft de motorshop, hier zal de grootste klap vallen. De motoren zullen in een soort " power by the hour" door RR worden onderhouden, terwijl de te vervangen vliegtuigtypes met GE motoren (CF6-80E1A3, GE90-94B en CF6-80C2B5F) momenteel alle in AMS worden onderhouden.

- het belangrijkste nadeel voor KLM is echter het verdere verlies aan technische kennis bij E&M !
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Ik ga ervanuit dat het verlies aan kennis bij E&M een calculated risk is. En een voortzetting van een trend die al veel langer bezig is, waarbij tot nu toe de resultaten zodanig zijn dat het kennelijk goed genoeg is voor de bedrijfsvoering.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 564
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Iemand91 wrote: 27 Sep 2023, 00:14 - Voor 2030 zijn die 787 bij AF weg en in dat jaar zou de longhaul vloot bij AF uitsluitend A350 en 777-300ER zijn.
Er wordt op die site ook gespeculeerd over vervangen van de 'operational lease' 787's bij KL door de zeven niet geleasde 787's bij AF. Hiermee zouden de geleasde 787's verdwijnen bij het concern.
User avatar
Hopla
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 443
Joined: 04 Dec 2004, 18:36

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Hopla »

AF/KLM heeft vandaag 19% aandeel genomen in SAS https://www.marketscreener.com/quote/st ... -44974509/
User avatar
Roel
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 967
Joined: 09 Nov 2005, 17:08
Type of spotter: S4
Subscriber Scramble: Nee
Location: 's-Hertogenbosch

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Roel »

Voor komende winter, vanaf 31OCT, gaat er een Transavia 737-700 (a/c reg moet ik schuldig blijven) voor KLM vliegen. Standaard route wordt als volgt:

KL1125/6 AMS-CPH-AMS 73W
KL1075/6 AMS-MAN-AMS 73W
KL1607/8 AMS-FCO-AMS 73W
Krgds,
Roel
Post Reply

Return to “'t Praethuys”