KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 539
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Eens kijken of elke registratie een keer aan bod komt...
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Bennie wrote: 05 Nov 2023, 14:05
nemaco wrote: 01 Nov 2023, 23:37 Parijs was niet te spreken destijds dat KLM BVA had voorzien van de oranje kleuren zonder overleg met Frankrijk.
NL1972 wrote: 01 Nov 2023, 22:44
Denk ik, dan hebben we geen Orange pride vliegtuig meer. Alles weer in blauwe kleuren gespoten.
De machine komt oranje/blauw retour uit Malta.
Krijgt PH-BVA alleen een complete verfbeurt of wordt er ook onderhoud gedaan in Malta ?
14 dagen downtime is nml. wel erg lang voor alleen een volledige decoratie.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 539
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Het is natuurlijk niet de meest eenvoudige livery. Kan me voorstellen dat dat wel iets meer tijd kost vergeleken met een all blue kist. Naar mijn weten zit LH technik op Malta maar doet KLM geen onderhoud bij hun.
User avatar
Bennie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16548
Joined: 02 Mar 2009, 15:12
Type of spotter: Military (numbers & photography)
Subscriber Scramble: Ofcourse
Location: @ home, @ work or elsewhere in the world!

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Bennie »

747classic wrote: 14 Nov 2023, 11:31
Bennie wrote: 05 Nov 2023, 14:05
nemaco wrote: 01 Nov 2023, 23:37 Parijs was niet te spreken destijds dat KLM BVA had voorzien van de oranje kleuren zonder overleg met Frankrijk.

De machine komt oranje/blauw retour uit Malta.
Krijgt PH-BVA alleen een complete verfbeurt of wordt er ook onderhoud gedaan in Malta ?
14 dagen downtime is nml. wel erg lang voor alleen een volledige decoratie.
Het enige wat is weet is dat ze daar heen gaan voor 'decorative maintenance'.........
Ben
Scramble member, reader & contributor since 1984
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Geweldig nieuws voor SPL en KLM aangezien er voorlopig geen krimp van SPL zal plaatsvinden https://fd.nl/bedrijfsleven/1496297/kab ... amerikanen
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Bennie wrote: 14 Nov 2023, 16:01
747classic wrote: 14 Nov 2023, 11:31
Bennie wrote: 05 Nov 2023, 14:05

De machine komt oranje/blauw retour uit Malta.
Krijgt PH-BVA alleen een complete verfbeurt of wordt er ook onderhoud gedaan in Malta ?
14 dagen downtime is nml. wel erg lang voor alleen een volledige decoratie.
Het enige wat is weet is dat ze daar heen gaan voor 'decorative maintenance'.........
Enkele jaren geleden (vroeger !!!) werd op de ICA (747) vloot alle A, C, D checks "in huis" gedaan, plus de decoratie.
Er werden (uitgezonderd technische checkvluchten na een HMV) geen trainingsvluchten gedaan. Alle opleidingen op de simulator (zero zero training) of route training op gewone passagiersvluchten.
Nu zie ik zowel incidentele opleidingsvluchten als langeafstand ferry vluchten voor groot onderhoud en decoratie : kost extra starts en landingen en veel onnodige uitstoot.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 539
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Die constatering klopt. De spuithal in Amsterdam was aan een upgrade toe om onder andere aan nieuwe milieu-eisen te voldoen. KLM heeft toen gekeken of het die investering waard was en is tot het besluit gekomen dat het beter was om het spuiten van vliegtuigen uit te besteden.

Het uitvoeren van C- en D-check is arbeidsintensief. Daarnaast kennen de nieuwste kisten een nieuw onderhoudsprogramma waardoor er minder behoefte is aan aanbieders van C- en D-checks. Uiteindelijk is het een overweging van kosten en baten. Volgens mij gaan onderhoudsvluchten niet ten koste van slots voor commerciële vluchten. Maar wellicht heeft iemand hier meer info hierover en kan dit aanvullen.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

De beslissing om de spuithal en veel van het groot onderhoud uit te faseren op SPL zijn genomen toen het aantal vluchtbewegingen nog (onbeperkt) mocht groeien, een andere tijd !
Met de huidige (en nog komende) vluchtbeperkingen zou AF/KL kunnen her(overwegen) of alles uitbesteden naar ver afgelegen MRO's nog steeds de beste oplossing is.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24306
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by YS11 »

mac wrote: 14 Nov 2023, 11:56 Het is natuurlijk niet de meest eenvoudige livery. Kan me voorstellen dat dat wel iets meer tijd kost vergeleken met een all blue kist. Naar mijn weten zit LH technik op Malta maar doet KLM geen onderhoud bij hun.
LH technik zit inderdaad op Malta,KLM stuurt alleen de kisten erheen voor een verf beurt.
Rgds,Martin.
737freak
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 90
Joined: 05 Apr 2015, 20:28
Subscriber Scramble: René Dijkema

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 737freak »

Dergelijke ferry flights vallen niet onder de commerciële slots voor zo ver ik weet.

Deco is juist een specialisme wat je het beste kunt uitbesteden aan gespecialiseerde aanbieders. Dergelijke 'capability in-house' behouden is het niet simpelweg niet waard.

Focus kan beter op de kerntaken liggen (voldoende zaken die daarin aandacht behoeven).

Waarom heeft het taxibedrijf nog steeds een eigen Kwikfit (AOC/operator vs Part-145 organisatie)?
User avatar
XYZ
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4352
Joined: 28 Feb 2003, 17:54

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by XYZ »

Transavia PH-HZO is operating for KLM for at least 4 days (14-17 Nov.) in addition to PH-XRY.

Daily Routing: AMS-DUB-AMS-NCL-AMS-MAD-AMS
nemaco
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 701
Joined: 30 Jun 2008, 20:41

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by nemaco »

Ik zie de laatste dagen weer extreem veel E195-E2’s bij hangar staan. Wellicht een reden van Trans huur
XYZ wrote: 15 Nov 2023, 22:41 Transavia PH-HZO is operating for KLM for at least 4 days (14-17 Nov.) in addition to PH-XRY.

Daily Routing: AMS-DUB-AMS-NCL-AMS-MAD-AMS
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Ik las vorige week iets over een grondige inspectie van de PW1900G motoren, door P&W verplicht gesteld. Gelukkig zijn er nog genoeg ‘old skool’ E195’s om het grootste deel van het gat te dichten.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 564
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

pjotrtje wrote: 16 Nov 2023, 07:28 Ik las vorige week iets over een grondige inspectie van de PW1900G motoren, door P&W verplicht gesteld.
De NXD/G/H/I/N/O. De A vliegt onregelmatig.
Over E295's gesproken: nu dit type is gecertificeerd voor London City, is KL van plan deze optie te gebruiken?
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 583
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by robin27198 »

Inkjet wrote: 16 Nov 2023, 21:57
pjotrtje wrote: 16 Nov 2023, 07:28 Ik las vorige week iets over een grondige inspectie van de PW1900G motoren, door P&W verplicht gesteld.
De NXD/G/H/I/N/O. De A vliegt onregelmatig.
Over E295's gesproken: nu dit type is gecertificeerd voor London City, is KL van plan deze optie te gebruiken?
Ja KLM zat met smart te wachten totdat de E2 voor Londen City gecertificeerd is zal denk ik binnenkort wel aangekondigd worden.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”