Ja, klopt inderdaad. Minister Harbers heeft veel problemen veroorzaakt met de krimpplannen van Schiphol, waarbij KLM, Martinair en andere luchtvaartmaatschappijen dupe van worden. Op zich kan dit ook gevolgen hebben voor ad-interim CEO van Schiphol, hij stond ook voor de krimpplannen van het kabinet. Ik denk dat het beste is voor ons allemaal om te kijken naar welke mogelijkheden moeten benutten om het luchtvaart verder te verduurzamen, zeker KLM-AF is ook bezig om hun vloten vernieuwen met stillere vliegtuigen. Maar we moeten op 22 november wel verstandig gaan stemmen op welke partij die het beste voor heeft met het luchtvaart.patrick@tediek.com wrote: ↑10 Nov 2023, 13:38Het blijft toch ongelofelijk en triest hoe de politiek de nek omdraait van de luchtvaart. Heel makkelijk Den-Haag, we nemen het risico wel. Uiteindelijk gaat Harbers toch weg, het zal hem een rotzorg zijn hoe dit gaat aflopen. De staat is notabene aandeelhouder. Ik begrijp het werkelijk niet. Het gevaar wat ik hier zie is wanneer de US vluchten gaat strepen van KLM, MP en TUI dat de volgende landen dit ook gaan doen..Stratofreighter wrote: ↑10 Nov 2023, 09:36 https://www.nt.nl/luchtvracht/2023/11/0 ... -schiphol/
De VS beraden zich op het aan banden leggen van het aantal vluchten van onder meer KLM en vrachtdochter Martinair
op en van Amerikaanse luchthavens.
Die maatregel is een direct gevolg van het beperken van het aantal slots van 500.000 naar 460.000 vanaf de zomer van 2024
op Schiphol
door de Nederlandse overheid via de zogeheten experimenteer-regel.
Dat treft ook een groot aantal Amerikaanse carriers.
Het ministerie van Transport (DOT) in Washington noemt die experimenteer-regel, die de Nederlandse regering hanteert,
‘onrechtmatig’ en stelt verder dat het beperken van het aantal vluchten
‘onrechtvaardig en onredelijk’ is.
Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zouden daardoor een groot aantal historische landingsrechten op Schiphol verliezen,
terwijl de budget-airline JetBlue de toegang tot Schiphol geheel wordt ontzegd
vanaf het zomerseizoen van 2024.
In strijd met luchtvaartverdragen
De DOT wijst er verder op dat de Nederlandse krimpmaatregelen in strijd zijn met de EU-slotregels,
maar ook met de International Air Transportation Fair Competitive Practices Act en het VS-EU luchtvaartverdrag.
Het Amerikaanse ministerie heeft derhalve KLM, Martinair
en vakantieoperator TUI gevraagd om nog deze week hun roosters op te sturen voor vluchten van en naar de VS.
Dat daarbij ook Martinair Cargo wordt genoemd is opvallend
en laat zien dat Washington ook vreest dat de Nederlandse krimpmaatregel de vrachtbelangen van de VS-carriers zal treffen.
Overleg op 13 november
De DOT wijst er verder op dat nog niet tot concrete tegenmaatregelen is besloten,
maar dat die zullen afhangen van de uitkomsten van een komend overleg op 13 november 2023 met de Nederlandse regering
en de Europese Commissie over de slotbeperking op Schiphol.
Washington waarschuwt er daarbij wel voor dat ‘zonder betekenisvolle vooruitgang’ er ‘verdere gepaste maatregelen’ zullen volgen
Intussen heeft Delta Air, partner van KLM,
aangekondigd juridische stappen te ondernemen tegen het krimpbesluit,
dat in Nederland wordt uitgevoerd door de slotcoordinator ACNL.
Toch jammer dat politici niet hoofdelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld voor hun domme beslissingen en daden...
Hopelijk loopt het af met een sisser.
Verder ben ik met jou eens over politici, maar dat moet in de toekomst wel veranderen zowel ze wel aansprakelijk worden gesteld vanwege wanbeleid. Harbers geeft echt niet om luchtvaart, maar zeker moest hij verplicht milieuplannen van D'66 uitvoeren wat ook gevolgen heeft voor Schiphol. Misschien moet Nederland eens kijken of in verre toekomst toch wel een geheel nieuw megaluchthaven op een groot eiland in Noordzee kunnen bouwen als ter vervanging van Schiphol, dat zou veel problemen oplossen, echter heeft dit ook een grote nadeel dat het erg duur kan worden. Ik denk dat mooie tijden van traditionele politieke partijen echt voorbij zijn want het volk vertrouwt deze partijen vele jaren al niet meer.