Deze is terug bij de leasemaatschappij. Wat ermee gaat gebeuren (opnieuw lease of naar de sloop o.d) is niet bekend. Voor nu staat ie geparkeerd onder registratie OE-ILH.flyer11_ wrote: ↑17 Jan 2024, 16:33 Misschien een beetje een offtopic iets, maar de PH-XRA is onderhand al een aantal jaren verdwenen uit de vloot. Voor zover ik weet is de XRZ gesloopt, en enkele anderen hebben een nieuw thuis in het buitenland of zijn omgebouwd tot vrachtvliegtuig. Maar wat is er met de XRA gebeurd?
Transavia praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 745
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Volgens diverse sites staat het toestel geparkeerd op CDT airport.flyer11_ wrote: ↑17 Jan 2024, 16:33 Misschien een beetje een offtopic iets, maar de PH-XRA is onderhand al een aantal jaren verdwenen uit de vloot. Voor zover ik weet is de XRZ gesloopt, en enkele anderen hebben een nieuw thuis in het buitenland of zijn omgebouwd tot vrachtvliegtuig. Maar wat is er met de XRA gebeurd?
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
De PH-HXL is na de landing in Gran Canaria ontruimd vanwege een brandmelding in het vrachtruim:
https://twitter.com/aviationbrk/status/ ... 4831251968
https://twitter.com/aviationbrk/status/ ... 4831251968
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
@starbucks:
PH-YHA en -Y zijn toch nummers twee en drie, althans voor HV? De Franse tak heeft er ook een.
PH-YHA en -Y zijn toch nummers twee en drie, althans voor HV? De Franse tak heeft er ook een.
- EHRD88
- Scramble Addict
- Posts: 1519
- Joined: 30 Jul 2005, 16:45
- Type of spotter: Civil, Bizjet/prop.
- Location: Rotterdam (EHRD/RTM)
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
YHY is nr2, YHA nr3 en het frame van de YHB is ook al gesignaleerd op Finkenwerder. De Fransen hebben nu 1 320Neo. Dit zijn 321's Neo.
kijk ook hier: http://rtm-spotter.blogspot.com/
- Starbucks
- Scramble Senior
- Posts: 495
- Joined: 10 Mar 2008, 20:27
- Type of spotter: Female (Cabin) Crew
- Subscriber Scramble: Starbucks
- Location: Hillegom, Netherlands
- Contact:
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Geen idee, ik bedoelde hiermee in ieder geval niet de volgorde van aflevering ofzo, ik ben op de serienummers af gegaan (staan op pagina 121 van dit topic).
https://www.scramble.nl/community/messa ... 9#p1058609
11702 is de eerste
11818 de tweede en heb ik ook een foto van in dit topic geplaatst ergens half december.
De twee in mijn laatste post zijn 11891 en 11919 dus voor mij klonk dat als nummer 3 en 4, blijkbaar moet 11905 er ook nog tussen maar zoals de bovengenoemde post zegt "subject to change" dus misschien is er inderdaad wat veranderd.
Voor wat betreft de regi's bij de foto's, ze zijn niet van mij ik ben ze gewoon online tegen gekomen.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Ik ben tegen gekomen dat er door AF/KL 9 321's toestellen zijn geleased bij ALC en 3 bij CDB, voor HV en KL. De Fransen 17 bij Avalon en Aercap, deels A320's. Hier de PH- regs. De leases komen dan bovenop de 100 door AF/Kl zelf bestelde machines.
11702 YHZ
11818 YHY
11891 YHX
11895 AXA
11905 YHW
11919 YHA
12043 YHB
12144 AXB
12238 AXC
12254 AXD
De sites lijken deels te verschillen van mening, hopelijk klopt dit. Voor het gemak KL er maar even bijgezet.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Hoeveel krijgt HV precies Airbus A321NEO en Airbussen A320NEO's? Ze hebben ongeveer 26 besteld en hebben optie op 17 toestellen. Ik ga van uit dat KLM-AF optie op 60 extra toestellen snel wordt verzilverd. Stel je voor dat Boeings 737's versneld uitgefaseerd wordt vanwege strengere milieureglement en geluidsreglement, zowel naar verwachting zou de proces 2030 afgerond zijn. Ik zou denken aan tussen 2028-2030 bijna alle 737's bij HV weggegaan kunnen zijn.
- Aircolours
- Scramble Master
- Posts: 2945
- Joined: 04 Mar 2004, 13:39
- Subscriber Scramble: Aircolours
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Volgens planning gaat de laatste B737 er in 2028 uit.NL1972 wrote: ↑21 Jan 2024, 20:02 Hoeveel krijgt HV precies Airbus A321NEO en Airbussen A320NEO's? Ze hebben ongeveer 26 besteld en hebben optie op 17 toestellen. Ik ga van uit dat KLM-AF optie op 60 extra toestellen snel wordt verzilverd. Stel je voor dat Boeings 737's versneld uitgefaseerd wordt vanwege strengere milieureglement en geluidsreglement, zowel naar verwachting zou de proces 2030 afgerond zijn. Ik zou denken aan tussen 2028-2030 bijna alle 737's bij HV weggegaan kunnen zijn.
Het aantal A320neo of A321neo voor HV hangt af van de ontwikkeling rond Schiphol. De keuze wordt later gemaakt op het moment dat het nodig is. Het zou heel goed kunnen dat HV alleen maar A321neo's krijgt.
- KLMSafetyHerald
- Scramble Junior
- Posts: 225
- Joined: 16 Oct 2018, 16:11
- Subscriber Scramble: KsH
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Testregistratienummers voor de A321neo's
PH-YHY - 11818 - D-AVZC
PH-YHX - 11891 - D-AZXN
PH-YHW - 11905 - D-AZYD
PH-YHA - 11919 - D-AZXT
PH-YHY - 11818 - D-AVZC
PH-YHX - 11891 - D-AZXN
PH-YHW - 11905 - D-AZYD
PH-YHA - 11919 - D-AZXT
Fly comfortably through KLM SafetyHerald.com!
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Ok, denk ik ook ja. Het ligt ook aan nieuwe kabinet wat ze graag willen met Schiphol zowel krimpplannen mogelijk definitief van tafel zou kunnen gaan. Het is niet uitgesloten dat HV nieuwe hub gaat openen in andere land waar meer groei mogelijk is dan alleen op Schiphol, terwijl HV niet meer afhankelijk is van Eindhoven, Rotterdam en Schiphol. Dan zou je ook denken dat HV toch Airbus A320neo's ook bij krijgt op haar nieuwe thuisbasis in andere land. In het verleden heeft HV geprobeerd in Denemarken en Duitsland, die zijn helaas wel faliekant mislukt. Ryanair en Easyjet hebben in Duitsland zeer sterke positie zowel Ryanair een thuisbasis heeft op luchthaven Weeze in Duitsland, Easyjet heeft hoe dan ook zijn vliegtuigen op verschillende luchthavens in Duitsland gestationeerd. Dus waarom zou HV eens gaan proberen in Engeland, Schotland of Ierland om vluchten uit te voeren, maar echter vraag je ook af dit wel een succes kan worden. In Engeland zijn erg veel prijsvechters die zelf een thuisbasis hebben, dat wordt zelf ook erg moeilijk voor HV om realiseren.Aircolours wrote: ↑22 Jan 2024, 10:35Volgens planning gaat de laatste B737 er in 2028 uit.NL1972 wrote: ↑21 Jan 2024, 20:02 Hoeveel krijgt HV precies Airbus A321NEO en Airbussen A320NEO's? Ze hebben ongeveer 26 besteld en hebben optie op 17 toestellen. Ik ga van uit dat KLM-AF optie op 60 extra toestellen snel wordt verzilverd. Stel je voor dat Boeings 737's versneld uitgefaseerd wordt vanwege strengere milieureglement en geluidsreglement, zowel naar verwachting zou de proces 2030 afgerond zijn. Ik zou denken aan tussen 2028-2030 bijna alle 737's bij HV weggegaan kunnen zijn.
Het aantal A320neo of A321neo voor HV hangt af van de ontwikkeling rond Schiphol. De keuze wordt later gemaakt op het moment dat het nodig is. Het zou heel goed kunnen dat HV alleen maar A321neo's krijgt.
Toekomstperspectief gezien lijkt mij het beste voor HV om alleen Airbus A321neo in haar vloot zal krijgen in plaats van kleinere Airbus A320neo's. Dat zou voor HV en Transavia France logischer zijn om met één Airbus type gaan vliegen en zeker kunnen ze mogelijkheden bekijken of ze vluchten kan uitvoeren naar Midden-Oosten zowel Saoedi-Arabië, Qatar of Oman, of Noord-Afrika. We zullen zien hoe dit allemaal uitpakt voor HV en Transavia France. Eigenlijk vliegt Transavia France met Airbus A320neo vanaf Parijs Orly. Dus Frankrijk is groter dan Nederland, waar Transavia Frankrijk meer toestellen nodig heeft dan Nederlandse Transavia.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Laten we het er maar op houden dat Transavia gedegen marktonderzoek zal doen en gesprekken met de politiek zal voeren. Denk niet dat extreem speculeren interessant is, ook al is het het Praethuys… (Het benadert de lullige geruchtenmolen die we als spotters allemaal kennen uit de jaren 80-90…)
== All is well, as long as we keep spinning ==
-
- Scramble Die-Hard
- Posts: 572
- Joined: 03 Nov 2014, 13:06
- Type of spotter: Civiel
- Subscriber Scramble: nee
- Location: EHGG/GRQ
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
A320 Neo heb je nodig op Rotterdam. Als het hoog zomer is en goed heet ga je tegen performance issues aanlopen met een volle A321 neo.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Zeker heb je ook gelijk in, maar het zelfde geldt ook voor Eindhoven Airport. Zou HV dan met een Airbus A321neo in de wintermaanden vol zien te krijgen via Eindhoven of Rotterdam, vraag ik me ook af of het wel kan.robin27198 wrote: ↑26 Jan 2024, 16:31 A320 Neo heb je nodig op Rotterdam. Als het hoog zomer is en goed heet ga je tegen performance issues aanlopen met een volle A321 neo.
Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner
Eindhoven heeft een baan van 3000 meter. Geen problemen met een A321 of veel groter. Rotterdam heeft 2400 meter, net als bijvoorbeeld Lanzarote. A321's vliegen al jaren naar Europese plaatsen vanaf die toch niet echt koele vakantiebestemming.
Last edited by Inkjet on 04 Feb 2024, 10:50, edited 5 times in total.