Transavia praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 543
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

Vandaag leased HV de 9A-LAB en de OM-HEX. Beide toestellen zijn bekend van eerdere inhuur.
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 572
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by robin27198 »

Inkjet wrote: 04 Feb 2024, 10:25 Vandaag leased HV de 9A-LAB en de OM-HEX. Beide toestellen zijn bekend van eerdere inhuur.
Daar aan toegevoegd zijn vandaag ook de OO-JAX van TUI en de PH-CDQ van Corendon.
FredvZ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 105
Joined: 07 Apr 2015, 01:13
Subscriber Scramble: Fred van Zet

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by FredvZ »

pjotrtje wrote: 26 Jan 2024, 13:33 (Het benadert de lullige geruchtenmolen die we als spotters allemaal kennen uit de jaren 80-90…)
Ik denk dat er inmiddels genoeg spotters zijn die in die periode nog niet geboren waren of waarvan de ouders toen net leerden lezen en schrijven.
Kortom: Wat was de "lullige geruchtenmolen" van jaren 80-90?
Last edited by FredvZ on 04 Feb 2024, 14:22, edited 1 time in total.
FredvZ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 105
Joined: 07 Apr 2015, 01:13
Subscriber Scramble: Fred van Zet

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by FredvZ »

robin27198 wrote: 26 Jan 2024, 16:31 A320 Neo heb je nodig op Rotterdam. Als het hoog zomer is en goed heet ga je tegen performance issues aanlopen met een volle A321 neo.
Er is een reële kans dat Rotterdam eerder dicht is dan de laatste HV 737 is vertrokken:
De discussie rondom het voortbestaan blijft maar weer oplaaien en de paar geleden gestarte verbouwing lijkt ook niet echt op te willen schieten.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 745
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

KLMSafetyHerald wrote: 25 Jan 2024, 17:59 Testregistratienummers voor de A321neo's

PH-YHY - 11818 - D-AVZC
PH-YHX - 11891 - D-AZXN
PH-YHW - 11905 - D-AZYD
PH-YHA - 11919 - D-AZXT
Sinds vanochtend is de transponder van de YHX actief.
User avatar
EHRD88
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1519
Joined: 30 Jul 2005, 16:45
Type of spotter: Civil, Bizjet/prop.
Location: Rotterdam (EHRD/RTM)

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by EHRD88 »

Inkjet wrote: 04 Feb 2024, 10:24
NL1972 wrote: 26 Jan 2024, 16:53
Zeker heb je ook gelijk in, maar het zelfde geldt ook voor Eindhoven Airport. Zou HV dan met een Airbus A321neo in de wintermaanden vol zien te krijgen via Eindhoven of Rotterdam, vraag ik me ook af of het wel kan.
Rotterdam heeft 2400 meter, net als bijvoorbeeld Lanzarote. A321's vliegen al jaren naar Europese plaatsen vanaf die toch niet echt koele vakantiebestemming.
Baan op RTM is 2199 x 45m

En A321's vliegen zelden vanaf RTM. Af en toe een adhocje en soms als inhuur. ;-)
User avatar
EHRD88
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1519
Joined: 30 Jul 2005, 16:45
Type of spotter: Civil, Bizjet/prop.
Location: Rotterdam (EHRD/RTM)

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by EHRD88 »

FredvZ wrote: 04 Feb 2024, 14:22
robin27198 wrote: 26 Jan 2024, 16:31 A320 Neo heb je nodig op Rotterdam. Als het hoog zomer is en goed heet ga je tegen performance issues aanlopen met een volle A321 neo.
Er is een reële kans dat Rotterdam eerder dicht is dan de laatste HV 737 is vertrokken:
De discussie rondom het voortbestaan blijft maar weer oplaaien en de paar geleden gestarte verbouwing lijkt ook niet echt op te willen schieten.
Ben dan benieuwd welke verbouwing je dan bedoelt?
rob357
Posts: 4
Joined: 09 May 2023, 21:47

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by rob357 »

Gisteren werden OK-TSS (KSD), OK-SWE (WAW) en PH-CDP (AMS) ingezet voor extra/vervangende capaciteit.

Vandaag zijn het de OK-TSS (KSD) en OK-TVO (WAW).

En zoals in het dagelijkse topic al vermeld gaat de Airbus (PH-YHZ) vandaag voor het eerst naar RTM.
FredvZ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 105
Joined: 07 Apr 2015, 01:13
Subscriber Scramble: Fred van Zet

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by FredvZ »

EHRD88 wrote: 06 Feb 2024, 10:38
FredvZ wrote: 04 Feb 2024, 14:22
robin27198 wrote: 26 Jan 2024, 16:31 A320 Neo heb je nodig op Rotterdam. Als het hoog zomer is en goed heet ga je tegen performance issues aanlopen met een volle A321 neo.
Er is een reële kans dat Rotterdam eerder dicht is dan de laatste HV 737 is vertrokken:
De discussie rondom het voortbestaan blijft maar weer oplaaien en de paar geleden gestarte verbouwing lijkt ook niet echt op te willen schieten.
Ben dan benieuwd welke verbouwing je dan bedoelt?
De verbouwing waar in 2018 mee is gestart. De nieuwe passagiersterminal is opgeleverd, maar een deel van het complex hangt nog steeds aan elkaar met portocabins. Ook een deel van de wegen en parkeerplaatsen hebben (nog steeds) een tijdelijk karakter. Tussen de terminial de parkeerplaas voor de deur ligt bijvoorbeeld een rijbaan die zomaar ergens begint een stuk verderop weer eindigt.
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1874
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Ger »

Wat zijn de leveringsdata voor de Transavia PH-YHY, PH-YHX en PH-YHA? Ergens gelezen dat PH-YHY nog in februari 2024 wordt afgeleverd.
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3376
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

FredvZ wrote: 04 Feb 2024, 14:07
pjotrtje wrote: 26 Jan 2024, 13:33 (Het benadert de lullige geruchtenmolen die we als spotters allemaal kennen uit de jaren 80-90…)
Ik denk dat er inmiddels genoeg spotters zijn die in die periode nog niet geboren waren of waarvan de ouders toen net leerden lezen en schrijven.
Kortom: Wat was de "lullige geruchtenmolen" van jaren 80-90?
Op elk militair veld waren voldoende geruchten. Zoals de goed ingevoerde spotter die het gerucht verspreidde “deze week elke dag WW F-4G’s op Soesty!” en dan kwamen er nul. Uiteraard. En dat soort geruchten waren er al-tijd.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Meesj015
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 34
Joined: 25 Nov 2018, 17:56
Subscriber Scramble: Mees Jansen

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Meesj015 »

Weet iemand wat het plan is met de PH-XRY dit jaar? De laatste in de sigarenband livery nog, en met de komst van de A321s is er waarschijnlijk een goede kans dat deze voor part-out gaat wellicht?
User avatar
HV757
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 224
Joined: 13 Feb 2003, 11:00
Location: TRA A321 & B737

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by HV757 »

Ger wrote: 11 Feb 2024, 11:41 Wat zijn de leveringsdata voor de Transavia PH-YHY, PH-YHX en PH-YHA? Ergens gelezen dat PH-YHY nog in februari 2024 wordt afgeleverd.
Ger, de YHY komt de laatste week van Maart.

Grt Frank
User avatar
Starbucks
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 495
Joined: 10 Mar 2008, 20:27
Type of spotter: Female (Cabin) Crew
Subscriber Scramble: Starbucks
Location: Hillegom, Netherlands
Contact:

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by Starbucks »

Meesj015 wrote: 21 Feb 2024, 12:34 Weet iemand wat het plan is met de PH-XRY dit jaar? De laatste in de sigarenband livery nog, en met de komst van de A321s is er waarschijnlijk een goede kans dat deze voor part-out gaat wellicht?
Volgens deze post eerder in dit topic gaan de 4 737-700 en 2 (oudste?) -800 eruit eind dit jaar, of het voor part-out of een andere toekomst is dat wordt niet gemeld en weet ik ook niet...
Aircolours wrote: 27 Dec 2023, 17:20
Het gaat meer om aantallen stoelen. Eind 2024 gaan er 4 737-700s en 2 737-800s uit en zijn er 6 A321s bijgekomen. Een verschil, als ik het goed berekend heb, van 418 stoelen meer aan capaciteit .
//Edit: twee posts boven de eerste quote over de phase-out staat deze nog:
robin27198 wrote: 21 Dec 2023, 15:42

Wat ik weet zal winter 2024/2025 de eerste paar de vloot uit gaan (bind met er niet op vast) maar zou gaan om de oudste 2 -800 en de volledige -700 vloot
Beide te vinden op pagina 125 van dit topic
flyer11_
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 38
Joined: 07 Dec 2023, 17:14

Re: Transavia praat/discussie/speculeer corner

Post by flyer11_ »

PH-YHW heeft onderhand ook zijn kleuren gekregen:

Image
https://www.planespotters.net/photo/155 ... a321-251nx

Dus nu zijn YHY, YHX en YHW in Transavia kleuren. Is er al iets bekend over wanneer we de eerste A320neo kunnen verwachten?
Post Reply

Return to “'t Praethuys”