14 februari 2024 - 11:18
De ex-Martinair-vrachtvliegers die strijden voor een betere cao broeden op nieuwe acties nu KLM niet over de brug komt.
"We voelen ons gedwongen om de acties op te schalen",
aldus Martin Pikaart van vakbond AVV tegen mediapartner NH Nieuws.
Sinds donderdag 1 februari houden de piloten werkonderbrekingen.
KLM laat weten de vakbond meerdere malen te hebben uitgenodigd om om de tafel te gaan,
maar daar is de vakbond niet op ingegaan.
"Klopt", reageert Martin Pikaart van vakbond AVV.
"We hebben al lang genoeg gepraat, we zijn klaar met de vage beloftes.
We willen eerst een toezegging van KLM om de lonen te verhogen,
dan komen we langs om te praten."
Valentijnsboeketten
Vorige week oordeelde de rechter dat de stakingen toegestaan zijn.
KLM Cargo had de rechter gevraagd de werkonderbreking te verbieden, maar die ziet daar geen reden voor.
De rechter oordeelde wel dat Valentijnsboeketten niet de dupe mochten worden van de stakingen.
"Nee, die Valentijnsroos is inderdaad gewoon op tijd", laat Pikaart van de vakbond (AVV) weten over de keuze van de rechter.
"Blijkbaar is dat van groot maatschappelijk belang."
Martinair praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22164
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... uwe-acties
November 2024 update at FokkerNews.nl....
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 745
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ik ben even benieuwd hoe dit werkt. Je hebt dus vliegers die bij deze kleine vakbond zijn aangesloten en de grotere vakbond VNV. Als deze groep gaat staken, staken de andere dan ook mee (VNV)? Hoe zit het met de vliegers die wel een andere CAO hebben en voor MP vliegen? Staken zij ook?
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
AVV en VNV hebben in deze situatie heel andere belangen. Dus nee, als de AVV leden staken staken de VNV leden zéér waarschijnlijk niet.
== All is well, as long as we keep spinning ==
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22164
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... rd-met-klm
24 februari 2024 - 21:00 | Door: ANP
Vakbond AVV en KLM hebben vrijdag een principe-akkoord gesloten voor een nieuwe cao voor de voormalige Martinair-piloten,
meldt AVV zaterdagavond.
De ongeveer 150 vrachtvliegers zien hun salaris dit jaar met 33 procent stijgen
en krijgen een werkgelegenheidsbescherming tot april 2026.
De stakingen die sinds 1 februari werden gehouden, zijn beëindigd.
Het akkoord moet nog voorgelegd worden aan de leden.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Voor de oudgedienden (indien aanwezig hier); gisteren heeft Kalitta Air 747-400 N703CK naar hun thuisbasis Oscoda gevlogen.
Dit was waarschijnlijk haar laatste vlucht.
Tussen 2007 en 2012 vloog deze ex-Singapore Airlines 747 als PH-MPR voor Martinair.
Dit was waarschijnlijk haar laatste vlucht.
Tussen 2007 en 2012 vloog deze ex-Singapore Airlines 747 als PH-MPR voor Martinair.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 381
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
De voormalige Martinair 747-200's PH-MCF en PH-MCN, beide met neusdeur, zijn nog steeds actief bij Iran Air (EP-ICD) en Aerostan - Kyrgyzstan (EX-47004)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22164
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... onderkomen
26 april 2024 - 16:44
Martinair heeft vannacht met een Boeing 747-vrachtvliegtuig twee leeuwen van Schiphol naar Zuid-Afrika vervoerd,
waar ze een nieuw thuis krijgen in een 1250 hectare groot park.
Eén van de leeuwen, de Oekraïense Vasylyna, heeft een bijzondere geschiedenis.
Vasylyna werd als huisdier gehouden in Oekraïne.
Na de Russische inval ontsnapte de leeuw en zwierf ze door de gebombardeerde straten
van een dorpje in de buurt van de Oost-Oekraïense stad Charkov, voor ze gevangen werd.
Zo kwam ze uiteindelijk bij FELIDA terecht, een opvang voor grote katachtigen in Friesland van de stichting Vier Voeters.
Die organisatie zorgde ervoor dat het dier richting Zuid-Afrika kon vliegen,
samen met een andere leeuw die gered was uit illegaal privébezit in Montenegro.
Air France KLM Martinair Cargo heeft veel ervaring met het vervoer van grote dieren en vloog ze met de PH-MPS,
de enige vracht-747 in Martinair-kleuren, in de nacht van donderdag op vrijdag naar Johannesburg.
Vanaf daar worden ze naar LIONSROCK Big Cat Sanctuary gebracht.
In LIONSROCK komen Vasylyna en de andere leeuw in een groot reservaat terecht, waar ze de rest van hun leven veilig kunnen zijn.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Een terugblik naar vroeger tijden; ik heb nooit beseft dat de PH-MCJ (B763) voor zo veel verschillende airlines heeft gevlogen:
https://www.planespotters.net/airframe/ ... ine/rqlnj3
https://www.planespotters.net/airframe/ ... ine/rqlnj3
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Er speelt zoveel meer nog op de achtergrond dat als je dat aan de blauwe vliegrs gaat vragen zij direct stoppen met beantwoorden van je vragen. Er ligt o.a. nog steeds een uitspraak van het hogere gerechtshof over salaris en pensioenen die betaald moeten worden maar die KLM gewoon niet betaald.patrick@tediek.com wrote: ↑20 Jan 2024, 11:47Dit is een zeer interessante casus. Ik heb me er vroeger wel eens uit interesse in verdiept. KLM heeft MP overgenomen naar mijn mening. Overgang van onderneming moet je het personeel meenemen. Wat de KLM toen heeft gedaan was niet echt zuiver. Goed je kan stellen je hebt nog een goed betaalde baan, wat is je probleem? Volgens deze vliegers is ze wel iets afgenomen en dat is ook zo. volgens mij doen niet alle ex MP vliegers mee. Lees het ringvaart akkoord maar eens door.FredvZ wrote: ↑20 Jan 2024, 11:19 En als ze je je zin ook niet krijgt bij de rechter dan ga je maar staken: https://www.nu.nl/economie/6298472/voor ... taken.html
Zijn de voormalig piloten van Martinair nu echt zo inflexibel (misschien zelfs een stukje wereldvreemd)?
De luchtvaart (en de wereld als geheel) zijn enorm veranderd, dus wat denk je te kunnen bereiken als je vast blijft houden aan de wereld van toen?
Of staat deze groep piloten onder invloed van iets of iemand die er een groot belang bij heeft om deze zaak maar voort te laten slepen?
Stel deze vraag eens aan een KLM vlieger en je krijgt een "blauw" antwoord.
De gerechtelijke uitspraken zijn ook alle kanten opgegaan. De AVV ondersteund de actie, ik vraag me af hoeverre de VNV het ondersteunt, en daar zitten ook mensen die juridisch onderlegt zijn. Wie het weet mag het zeggen.
Gonzo
When nothing goes right.......go left.
When nothing goes right.......go left.
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22164
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... mmartinair
19 juni 2024 - 13:39
De nieuwe stillere vrachttoestellen die de 747 moeten vervangen komen begin 2027,
een half jaar later dan gepland.
Bij Airbus is sprake van vertraging”, zegt hij tegen De Telegraaf.
De A350 Freighter is de vervanger van de vier Boeing 747-400-vrachttoestellen bij Martinair en KLM Cargo.
De vertraging van de A350F kan problemen opleveren voor KLM/Martinair omdat de 747-400F’s -
als het aan het demissionaire kabinet ligt - v
anaf eind 2025 worden geweerd van Schiphol tussen 23.00 uur ’s avonds en 07.00 uur ’s ochtends.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22164
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
https://www.nt.nl/luchtvracht/2024/07/0 ... en-oosten/
4 juli 2024 11:52
Air France KLM Cargo is deze week begonnen met een reguliere wekelijkse vrachtdienst tussen Schiphol en het Midden-Oosten (Dubai World Central Airport).
Daarbij wordt onder meer gemikt op een deel van het sea-airvervoer vanuit het Verre-Oosten,
dat voor het containervervoer gebruikmaakt van de nabijgelegen containerhaven van Jebel Ali van het emiraat.
Sinds de problemen met de Houthi-aanvallen op de containervloot in de Rode Zee
heeft het sea-airvervoer weer aan populariteit gewonnen onder verladers.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
In beeld: Martinair/KLM Cargo zegt Zuid-Amerika grotendeels vaarwel, start Hongkong-vluchten
Inclusief wingwave bij laatste vertrek uit Brazilië: https://x.com/airwaysmagazine/status/18 ... 7271547121Martinair/KLM Cargo is dit weekend gestart met de vrachtlijndienst tussen Schiphol en Hongkong, nadat afgelopen week al van de meeste vrachtroutes naar Zuid-Amerika afscheid werd genomen. De maatschappij richt zich vanaf nu meer op Azië.
Afgelopen week vonden de laatste vrachtvluchten plaats naar Sao Paulo, Santiago, Buenos Aires en Quito. Iets eerder werd Guatemala-Stad al uitgezwaaid. Binnen Latijns-Amerika vliegt Martinair/KLM Cargo vanaf nu alleen nog drie keer per week naar Bogota, via Miami.
In plaats daarvan wordt er meer op Oost-Azië gevlogen, met de terugkeer van de vrachtlijndienst naar Hongkong na een afwezigheid van negen jaar. Vanaf nu drie keer per week met de Boeing 747-400F, vanaf eind oktober vier keer per week. Onderweg wordt er gestopt in Dubai.
(...)
Gewijzigde strategie
De gewijzigde strategie heeft te maken met de marktomstandigheden. Aan het vervoer van op internet bestelde pakjes valt meer te verdienen. “Op de Oost-Aziatische markt groeit het e-commercesegment gestaag”, zei vrachtdirecteur Adriaan den Heijer eerder al.
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 745
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Ik vraag me af welke airline in het Zuid Amerika gat springt? Emirates? Qatar? Ik snap niet hoe MP competitief kan zien aangezien ze moeten omvliegen en de carriers uit Azië en midden oosten niet.Iemand91 wrote: ↑23 Sep 2024, 22:07 In beeld: Martinair/KLM Cargo zegt Zuid-Amerika grotendeels vaarwel, start Hongkong-vluchtenInclusief wingwave bij laatste vertrek uit Brazilië: https://x.com/airwaysmagazine/status/18 ... 7271547121Martinair/KLM Cargo is dit weekend gestart met de vrachtlijndienst tussen Schiphol en Hongkong, nadat afgelopen week al van de meeste vrachtroutes naar Zuid-Amerika afscheid werd genomen. De maatschappij richt zich vanaf nu meer op Azië.
Afgelopen week vonden de laatste vrachtvluchten plaats naar Sao Paulo, Santiago, Buenos Aires en Quito. Iets eerder werd Guatemala-Stad al uitgezwaaid. Binnen Latijns-Amerika vliegt Martinair/KLM Cargo vanaf nu alleen nog drie keer per week naar Bogota, via Miami.
In plaats daarvan wordt er meer op Oost-Azië gevlogen, met de terugkeer van de vrachtlijndienst naar Hongkong na een afwezigheid van negen jaar. Vanaf nu drie keer per week met de Boeing 747-400F, vanaf eind oktober vier keer per week. Onderweg wordt er gestopt in Dubai.
(...)
Gewijzigde strategie
De gewijzigde strategie heeft te maken met de marktomstandigheden. Aan het vervoer van op internet bestelde pakjes valt meer te verdienen. “Op de Oost-Aziatische markt groeit het e-commercesegment gestaag”, zei vrachtdirecteur Adriaan den Heijer eerder al.
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Wellicht via een hub in het midden oosten? Dan mijd je Rusland op de route.patrick@tediek.com wrote: ↑24 Sep 2024, 09:02Ik vraag me af welke airline in het Zuid Amerika gat springt? Emirates? Qatar? Ik snap niet hoe MP competitief kan zien aangezien ze moeten omvliegen en de carriers uit Azië en midden oosten niet.Iemand91 wrote: ↑23 Sep 2024, 22:07 In beeld: Martinair/KLM Cargo zegt Zuid-Amerika grotendeels vaarwel, start Hongkong-vluchtenInclusief wingwave bij laatste vertrek uit Brazilië: https://x.com/airwaysmagazine/status/18 ... 7271547121Martinair/KLM Cargo is dit weekend gestart met de vrachtlijndienst tussen Schiphol en Hongkong, nadat afgelopen week al van de meeste vrachtroutes naar Zuid-Amerika afscheid werd genomen. De maatschappij richt zich vanaf nu meer op Azië.
Afgelopen week vonden de laatste vrachtvluchten plaats naar Sao Paulo, Santiago, Buenos Aires en Quito. Iets eerder werd Guatemala-Stad al uitgezwaaid. Binnen Latijns-Amerika vliegt Martinair/KLM Cargo vanaf nu alleen nog drie keer per week naar Bogota, via Miami.
In plaats daarvan wordt er meer op Oost-Azië gevlogen, met de terugkeer van de vrachtlijndienst naar Hongkong na een afwezigheid van negen jaar. Vanaf nu drie keer per week met de Boeing 747-400F, vanaf eind oktober vier keer per week. Onderweg wordt er gestopt in Dubai.
(...)
Gewijzigde strategie
De gewijzigde strategie heeft te maken met de marktomstandigheden. Aan het vervoer van op internet bestelde pakjes valt meer te verdienen. “Op de Oost-Aziatische markt groeit het e-commercesegment gestaag”, zei vrachtdirecteur Adriaan den Heijer eerder al.
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 745
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner
Je vliegt dan toch nog steeds meer mijlen? Ik ben erg benieuwd wat de biz case is van MP/KLM.. Alle niet westerse maatschappijen met freighters vliegen rechtstreeks.. Maar goed misschien omdat HKG wat zuidelijker ligt dat het te doen is en het noorden van Azie minder goed. Ik vind het wel vreemd met een enorme bloemen en automotive markt MP Zuid Amerika heeft verlaten.nick777 wrote: ↑24 Sep 2024, 17:28Wellicht via een hub in het midden oosten? Dan mijd je Rusland op de route.patrick@tediek.com wrote: ↑24 Sep 2024, 09:02Ik vraag me af welke airline in het Zuid Amerika gat springt? Emirates? Qatar? Ik snap niet hoe MP competitief kan zien aangezien ze moeten omvliegen en de carriers uit Azië en midden oosten niet.Iemand91 wrote: ↑23 Sep 2024, 22:07 In beeld: Martinair/KLM Cargo zegt Zuid-Amerika grotendeels vaarwel, start Hongkong-vluchten
Inclusief wingwave bij laatste vertrek uit Brazilië: https://x.com/airwaysmagazine/status/18 ... 7271547121