KLM praat/discussie/speculeer corner
Forum rules
- geert
- Scramble Addict
- Posts: 1280
- Joined: 05 Oct 2002, 17:27
- Location: IJsselmuiden, booming city near Kampen.
- Contact:
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Volgens luchtvaartnieuws is de PH-BHF voorzien van het aangepaste kleurenschema. Hierbij is het donkere deel op de neus aangepast.
Ook zou de PH-BHE nu in Texas staan voor aanpassingen en een spuitbeurt.
Ook zou de PH-BHE nu in Texas staan voor aanpassingen en een spuitbeurt.
PH-BZF/G, PH-LMR, PH-BXR, PH-KCD, G-EUPR, G-EUUR.
- 747classic
- Scramble Senior
- Posts: 385
- Joined: 30 May 2013, 15:38
- Location: Near EHTW
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Wordt in Amarillo (Texas) ook groot onderhoud gedaan, anders lijkt me een AMS-AMA-AMS ferry (totaal ongeveer 19 uur vliegen) wel erg ver voor een verfbeurt.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
De Boeing 787's worden door IAC in Amarillo voorzien van een aangepast kleurenschema. Voor zover ik kan nagaan doet IAC geen groot onderhoud. De opdrachten zijn voornamelijk schilderen en interieur gerelateerd.
IAC zal wel de goedkoopste aanbieder zijn geweest. Ze hebben ook vestigingen op Shannon, Teruel en Ostrava. Die hadden mogelijk geen tijd of hangarruimte beschikbaar.
IAC zal wel de goedkoopste aanbieder zijn geweest. Ze hebben ook vestigingen op Shannon, Teruel en Ostrava. Die hadden mogelijk geen tijd of hangarruimte beschikbaar.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Vorige week is dit schema niet helemaal gehaald. Vandaag (13 januari) zoals aangegeven inclusief ARN plus twee keer CPH.Ger wrote: ↑07 Jan 2025, 10:06Ook de ochtendvlucht naar ARN. KL1217/8.
(Behalve de avondvlucht naar MAN want die is gecanceld.). De tweede vlucht naar BER met stop is voor het eerst.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Er gaan geruchten dat de CKB eruit gaat? Zie deze LinkedIn post: https://www.linkedin.com/posts/mennoswa ... er_desktop Kan iemand dit bevestigen? Volgens mij gaat die kist gewoon voor groot Onderhoud in Jakarte
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Kist is echt gederegistreerd - zegt ILT
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Kist is tijdelijk geregistreerd in San Marino vanwege onderhoud. Dat onderhoud wordt gedaan in Jakarta bij Garuda Maintenance. Die hebben hangaars zonder deuren. Dat vindt EASA niet goed. Omdat KLM geen ander onderhoudsbedrijf kon vinden is nu voor deze de-registratie gekozen zodat EASA er niets van kan vinden. Na onderhoud komt het toestel weer terug in het Nederlandse register.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Vaag. Ik kan mij heugen dat de MPS toen in 2023 ook daar is onderhouden zonder de nodige re-registratie. Zijn die regels van de EASA vanaf dit jaar ingegaan?
- Aircolours
- Scramble Master
- Posts: 2949
- Joined: 04 Mar 2004, 13:39
- Subscriber Scramble: Aircolours
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Dat lijkt me heel vreemd. San Marino valt toch ook onder EASA??Marcelb wrote: ↑15 Jan 2025, 14:50 Kist is tijdelijk geregistreerd in San Marino vanwege onderhoud. Dat onderhoud wordt gedaan in Jakarta bij Garuda Maintenance. Die hebben hangaars zonder deuren. Dat vindt EASA niet goed. Omdat KLM geen ander onderhoudsbedrijf kon vinden is nu voor deze de-registratie gekozen zodat EASA er niets van kan vinden. Na onderhoud komt het toestel weer terug in het Nederlandse register.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Nee. San Marino is geen lid van de EU en valt daardoor buiten het toezicht van EASA. Ik weet niet waarom EASA eist dat een hangaar deuren heeft.Aircolours wrote: ↑15 Jan 2025, 16:04Dat lijkt me heel vreemd. San Marino valt toch ook onder EASA??Marcelb wrote: ↑15 Jan 2025, 14:50 Kist is tijdelijk geregistreerd in San Marino vanwege onderhoud. Dat onderhoud wordt gedaan in Jakarta bij Garuda Maintenance. Die hebben hangaars zonder deuren. Dat vindt EASA niet goed. Omdat KLM geen ander onderhoudsbedrijf kon vinden is nu voor deze de-registratie gekozen zodat EASA er niets van kan vinden. Na onderhoud komt het toestel weer terug in het Nederlandse register.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Het hele verhaal staat in dit artikel uitgelegd
https://feitoffake.wordpress.com/2025/0 ... an-marino/
https://feitoffake.wordpress.com/2025/0 ... an-marino/
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
LinkedIn post is inmiddels verwijderd…Meesj015 wrote: ↑15 Jan 2025, 13:09 Er gaan geruchten dat de CKB eruit gaat? Zie deze LinkedIn post: https://www.linkedin.com/posts/mennoswa ... er_desktop Kan iemand dit bevestigen? Volgens mij gaat die kist gewoon voor groot Onderhoud in Jakarte
== All is well, as long as we keep spinning ==
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Omdat de CKB de vloot niet gaat verlaten zoals in het Linkedin artikel werd gesuggereerd.pjotrtje wrote: ↑15 Jan 2025, 17:29LinkedIn post is inmiddels verwijderd…Meesj015 wrote: ↑15 Jan 2025, 13:09 Er gaan geruchten dat de CKB eruit gaat? Zie deze LinkedIn post: https://www.linkedin.com/posts/mennoswa ... er_desktop Kan iemand dit bevestigen? Volgens mij gaat die kist gewoon voor groot Onderhoud in Jakarte
- geert
- Scramble Addict
- Posts: 1280
- Joined: 05 Oct 2002, 17:27
- Location: IJsselmuiden, booming city near Kampen.
- Contact:
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Volgens een post op Facebook van i Fly KLM, is de PH-BXY in het nieuwste kleurtje van KLM gespoten, en als zodanig (volgens Flightradar24) 15 januari 's avonds geland op SPL.
PH-BZF/G, PH-LMR, PH-BXR, PH-KCD, G-EUPR, G-EUUR.
Re: KLM praat/discussie/speculeer corner
Bronvermelding: Luchtvaartnieuws
16 januari 2025 - 11:48 | Door: onze redactie | Foto: Nathan Coats
De onderhoudspartner van KLM/Martinair Cargo voor de vracht-Boeing 747’s, het Indonesische GMF Aero Asia, voldoet tijdelijk niet meer aan de regels van de Europese luchtvaartautoriteit EASA omdat de hangaars niet afgesloten kunnen worden met deuren. Om het groot onderhoud van de vrachtjumbo’s daar toch te kunnen laten plaatsvinden, registreert de Nederlandse luchtvaartmaatschappij voor korte tijd twee 747’s in het buitenland.
MEER WETEN?
Als eerste is op 9 januari de PH-CKB uitgeschreven uit het Nederlandse luchtvaartuigregister. Op dezelfde dag landde het toestel in Jakarta voor onderhoud bij GMF Aero Asia. Deze 747-400F is nu tijdelijk in San Marino ingeschreven, dat geen lid is van de EASA. Daardoor is er geen probleem meer met de regelgeving. Later zal ook de PH-MPS, de 747-400BCF in Martinair-kleuren, tijdelijk uitgeschreven worden.
“Al vele jaren werken wij naar tevredenheid samen met GMF Aero Asia in Indonesië voor het groot onderhoud (C- en D checks) van onze Boeing 747-vrachttoestellen. GMF beschikt over de expertise en ervaring om deze werkzaamheden op het hoogste kwaliteitsniveau uit te voeren. Recent heeft GMF ons geïnformeerd dat hun EASA-certificering tijdelijk is ingetrokken vanwege een probleem met de hangaardeuren. Hoewel dit een administratief issue betreft, heeft dit geen invloed heeft op de feitelijke kwaliteit van hun werkzaamheden”, zei een woordvoerder van KLM woensdag tegen Luchtvaartnieuws.
Hij vervolgde: “Om de continuïteit van ons operationele netwerk en de veiligheid van onze vliegtuigen te waarborgen, hebben wij ervoor gekozen om tijdelijk twee van onze Boeing 747-vrachttoestellen, de PH-CKB en PH-MPS, te registreren in een ander land. Deze administratieve maatregel stelt ons in staat om het geplande onderhoud door GMF te laten uitvoeren. De toestellen zullen na onderhoud weer terugkeren in het Nederlandse luchtvaartuigregister.”
Op sociale media werd gesuggereerd dat de PH-CKB de vloot verlaat, maar dat is dus niet het geval. Het toestel komt gewoon weer terug in dienst bij KLM/Martinair Cargo. De vracht-747’s blijven nog enkele jaren vliegen tot ze vanaf 2027 vervangen kunnen worden door veel modernere en stillere Airbus A350 Freighters.
16 januari 2025 - 11:48 | Door: onze redactie | Foto: Nathan Coats
De onderhoudspartner van KLM/Martinair Cargo voor de vracht-Boeing 747’s, het Indonesische GMF Aero Asia, voldoet tijdelijk niet meer aan de regels van de Europese luchtvaartautoriteit EASA omdat de hangaars niet afgesloten kunnen worden met deuren. Om het groot onderhoud van de vrachtjumbo’s daar toch te kunnen laten plaatsvinden, registreert de Nederlandse luchtvaartmaatschappij voor korte tijd twee 747’s in het buitenland.
MEER WETEN?
Als eerste is op 9 januari de PH-CKB uitgeschreven uit het Nederlandse luchtvaartuigregister. Op dezelfde dag landde het toestel in Jakarta voor onderhoud bij GMF Aero Asia. Deze 747-400F is nu tijdelijk in San Marino ingeschreven, dat geen lid is van de EASA. Daardoor is er geen probleem meer met de regelgeving. Later zal ook de PH-MPS, de 747-400BCF in Martinair-kleuren, tijdelijk uitgeschreven worden.
“Al vele jaren werken wij naar tevredenheid samen met GMF Aero Asia in Indonesië voor het groot onderhoud (C- en D checks) van onze Boeing 747-vrachttoestellen. GMF beschikt over de expertise en ervaring om deze werkzaamheden op het hoogste kwaliteitsniveau uit te voeren. Recent heeft GMF ons geïnformeerd dat hun EASA-certificering tijdelijk is ingetrokken vanwege een probleem met de hangaardeuren. Hoewel dit een administratief issue betreft, heeft dit geen invloed heeft op de feitelijke kwaliteit van hun werkzaamheden”, zei een woordvoerder van KLM woensdag tegen Luchtvaartnieuws.
Hij vervolgde: “Om de continuïteit van ons operationele netwerk en de veiligheid van onze vliegtuigen te waarborgen, hebben wij ervoor gekozen om tijdelijk twee van onze Boeing 747-vrachttoestellen, de PH-CKB en PH-MPS, te registreren in een ander land. Deze administratieve maatregel stelt ons in staat om het geplande onderhoud door GMF te laten uitvoeren. De toestellen zullen na onderhoud weer terugkeren in het Nederlandse luchtvaartuigregister.”
Op sociale media werd gesuggereerd dat de PH-CKB de vloot verlaat, maar dat is dus niet het geval. Het toestel komt gewoon weer terug in dienst bij KLM/Martinair Cargo. De vracht-747’s blijven nog enkele jaren vliegen tot ze vanaf 2027 vervangen kunnen worden door veel modernere en stillere Airbus A350 Freighters.
Marcelb wrote: ↑15 Jan 2025, 17:39Omdat de CKB de vloot niet gaat verlaten zoals in het Linkedin artikel werd gesuggereerd.pjotrtje wrote: ↑15 Jan 2025, 17:29LinkedIn post is inmiddels verwijderd…Meesj015 wrote: ↑15 Jan 2025, 13:09 Er gaan geruchten dat de CKB eruit gaat? Zie deze LinkedIn post: https://www.linkedin.com/posts/mennoswa ... er_desktop Kan iemand dit bevestigen? Volgens mij gaat die kist gewoon voor groot Onderhoud in Jakarte