Spottersplekken rond Schiphol,de veranderingen en toekomst
Moderator: gatso76
Forum rules
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5535
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Net van Luchtvaartnieuws geplukt:
Spotters organiseren handtekeningactie voor behoud spottersplek
09-02-2007
SCHIPHOL - De bekende spottersplaats langs de Kaagbaan moet vanwege oprukkende bebouwing verdwijnen en volgens luchtvaartenthousiasten komt er geen goed alternatief voor in de plaats. Enkele spotters hebben daarom een actie op touw gezet om een nieuwe plaats langs de Kaagbaan te kunnen krijgen. Zaterdagmiddag (10 februari) gaan ze langs de banen van Schiphol handtekeningen verzamelen.
“We kunnen op Schiphol als spotters bijna geen kant meer op”, zegt vliegtuigspotter Gijs Dubbeldam. Samen met collega-hobbyist Gert Jan Staphorst heeft hij de handtekeningenactie georganiseerd. De geplande nieuwe spottersplek langs de Polderbaan is volgens hem geen goed alternatief: “Daar is alleen plaats voor de frietkramen maar niet om auto’s te parkeren.” Zaterdagmiddag gaan ze handtekeningen verzamelen langs de banen en op het panoramaterras op de luchthaven.
Schiphol meldt in een reactie aan Luchtvaartnieuws.nl dat het nog niet zeker is wanneer de spottersplek langs de Kaagbaan definitief wordt gesloten. “We proberen het in ieder geval zo lang mogelijk open te houden”, meldt een woordvoerster.
“We begrijpen als luchthaven dat veel spotters het jammer vinden dat hun plekje langs de Kaagbaan weggaat, ze konden daar dichter bij de baan staan dan bij de Polderbaan”, zo geeft de luchthaven aan. Volgens Schiphol wordt langs de Polderbaan weldegelijk een mooi alternatief geboden. Hoe deze er precies uit gaat zien en op welke locatie is nog niet vastgesteld. Hierover is de luchthaven nog in gesprek met de gemeente Haarlemmermeer.
De handtekeningactie, waarvan de luchthaven nog niet op de hoogte zegt te zijn, verandert in ieder geval niets aan de plannen voor uitbreiding. De voormalige woonkern Rozenburg, waar de spottersplek ligt, zal worden gebruikt voor uitbreiding van de vrachtactiviteiten van de luchthaven.
Door de jaren heen is er op spottersgebied rond Schiphol nogal wat veranderd. Zo verdween de (onofficiële) plek langs de Zwanenburgbaan toen de Polderbaan werd aangelegd. Ook andere plekken op de luchthaven werden, mede door de aanleg van nieuwe bedrijfsgebouwen, soms minder aantrekkelijk voor spotters.
Over een gebrek aan media-aandacht hebben Gijs en Gert Jan niet te klagen. Zaterdag wordt er gefilmd door cameraploegen van SBS6, AT5 en de NOS. Steunbetuigingen kunnen gemaild worden naar Gijs Dubbeldam: dubbeldam1@hotmail.com
Van onze redactie
Credit: Luchtvaartnieuws.
Bye, Chris.
Spotters organiseren handtekeningactie voor behoud spottersplek
09-02-2007
SCHIPHOL - De bekende spottersplaats langs de Kaagbaan moet vanwege oprukkende bebouwing verdwijnen en volgens luchtvaartenthousiasten komt er geen goed alternatief voor in de plaats. Enkele spotters hebben daarom een actie op touw gezet om een nieuwe plaats langs de Kaagbaan te kunnen krijgen. Zaterdagmiddag (10 februari) gaan ze langs de banen van Schiphol handtekeningen verzamelen.
“We kunnen op Schiphol als spotters bijna geen kant meer op”, zegt vliegtuigspotter Gijs Dubbeldam. Samen met collega-hobbyist Gert Jan Staphorst heeft hij de handtekeningenactie georganiseerd. De geplande nieuwe spottersplek langs de Polderbaan is volgens hem geen goed alternatief: “Daar is alleen plaats voor de frietkramen maar niet om auto’s te parkeren.” Zaterdagmiddag gaan ze handtekeningen verzamelen langs de banen en op het panoramaterras op de luchthaven.
Schiphol meldt in een reactie aan Luchtvaartnieuws.nl dat het nog niet zeker is wanneer de spottersplek langs de Kaagbaan definitief wordt gesloten. “We proberen het in ieder geval zo lang mogelijk open te houden”, meldt een woordvoerster.
“We begrijpen als luchthaven dat veel spotters het jammer vinden dat hun plekje langs de Kaagbaan weggaat, ze konden daar dichter bij de baan staan dan bij de Polderbaan”, zo geeft de luchthaven aan. Volgens Schiphol wordt langs de Polderbaan weldegelijk een mooi alternatief geboden. Hoe deze er precies uit gaat zien en op welke locatie is nog niet vastgesteld. Hierover is de luchthaven nog in gesprek met de gemeente Haarlemmermeer.
De handtekeningactie, waarvan de luchthaven nog niet op de hoogte zegt te zijn, verandert in ieder geval niets aan de plannen voor uitbreiding. De voormalige woonkern Rozenburg, waar de spottersplek ligt, zal worden gebruikt voor uitbreiding van de vrachtactiviteiten van de luchthaven.
Door de jaren heen is er op spottersgebied rond Schiphol nogal wat veranderd. Zo verdween de (onofficiële) plek langs de Zwanenburgbaan toen de Polderbaan werd aangelegd. Ook andere plekken op de luchthaven werden, mede door de aanleg van nieuwe bedrijfsgebouwen, soms minder aantrekkelijk voor spotters.
Over een gebrek aan media-aandacht hebben Gijs en Gert Jan niet te klagen. Zaterdag wordt er gefilmd door cameraploegen van SBS6, AT5 en de NOS. Steunbetuigingen kunnen gemaild worden naar Gijs Dubbeldam: dubbeldam1@hotmail.com
Van onze redactie
Credit: Luchtvaartnieuws.
Bye, Chris.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Spotten vanaf vrachtgebouw?
Misschien moet er eens wat creatiever gedacht worden. Langs het nieuwe platform komen vrachtgebouwen. Gewoonlijk hebben die een grote oppervlakte en een plat dak. Steeds vaker wordt er bovenop bedrijfsgebouwen geparkeerd. Dus waarom niet hier? Prachtig toch om daar een spottersplek op aan te leggen? Op de passagiersterminal is ook een promenade, dus waaarom niet op vrachtterminals?
Zie: http://vliegtuighomepage.web-log.nl/vliegtuignieuws/
Vleugel
Zie: http://vliegtuighomepage.web-log.nl/vliegtuignieuws/
Vleugel
Ja creatief denken is leuk , maar een parkeerdek is niet haalbaar op een vrachtloods, het idee op zich wel , maar je kunt er dan gewoon niet komen, om het simpele feit dat het hele gebied daar luchthaven terrein wordt en dus niet toe gangelijk.
de oorspronkelijke plannen zijn of waren dat op de "huidige " spottersplek in rozenburg vrachtloodsen komen en daar achter moet er nog een paralelle kaagbaan komen. Waardoor Rijsenhout ook voor een groot gedeelte moet worden gesloopt.
Maar goed alle plannen van schiphol zijn erg vaag en onbekend , gewoon om in de samenleving te zorgen voor zo min mogelijk opschudding. en niet te veel protesten.
En zon handtekeningen actie is leuk maar volgens mij verspilde energie.
de oorspronkelijke plannen zijn of waren dat op de "huidige " spottersplek in rozenburg vrachtloodsen komen en daar achter moet er nog een paralelle kaagbaan komen. Waardoor Rijsenhout ook voor een groot gedeelte moet worden gesloopt.
Maar goed alle plannen van schiphol zijn erg vaag en onbekend , gewoon om in de samenleving te zorgen voor zo min mogelijk opschudding. en niet te veel protesten.
En zon handtekeningen actie is leuk maar volgens mij verspilde energie.
Landside verkeer moet toch ook bij de loodsen kunnen komen? Dus kunnen ze nooit het hele gebied afsluiten. Een oprit vanaf landside moet haalbaar zijn. Voor het parkeren van auto's van personeel lijkt bovenop de vrachtgebouwen mij ook een goed idee - scheelt ruimte - en die auto's moeten dan ook vanaf landside komen. Trouwens, op het dakterras op Schiphol Centrum sta je in feite ook landside bovenop een stuk airside.rondeboer wrote:Ja creatief denken is leuk , maar een parkeerdek is niet haalbaar op een vrachtloods, het idee op zich wel , maar je kunt er dan gewoon niet komen, om het simpele feit dat het hele gebied daar luchthaven terrein wordt en dus niet toe gangelijk.
Vleugel
-
- Scramble Rookie
- Posts: 98
- Joined: 09 Oct 2003, 16:58
Neen. Het hele gebied van een vrachtloods is beveiligd gebied (Douane gebied) en alleen toegankelijk met bedrijfspas/schipholpas/acn pas.Vleugel wrote: Landside verkeer moet toch ook bij de loodsen kunnen komen? Dus kunnen ze nooit het hele gebied afsluiten. Een oprit vanaf landside moet haalbaar zijn. Voor het parkeren van auto's van personeel lijkt bovenop de vrachtgebouwen mij ook een goed idee - scheelt ruimte - en die auto's moeten dan ook vanaf landside komen. Trouwens, op het dakterras op Schiphol Centrum sta je in feite ook landside bovenop een stuk airside.
Vleugel
Het is gewoonweg onmogelijk om een publieksattracite op een vrachtloods te maken. Ondermeer i.v.m de veiligheid.
Dat een spottersplaats op het vrachtgebouw niet kan omdat het een douane gebied is lijkt mij echt onzin. Het ligt ermaar aan hoe je het inricht. Als goederen en parkeerplaats duidelijk gescheiden zijn kan het nooit een probleem zijn.
Met douane heb je te maken als je een grens overschreid, waarde artikelen veranderd en of artikel samenstelling veranderd.
Des al niet te min zal het er waarschijnlijk wel nooit komen, maar het kan wel anders. Kijk eens bij Dusseldorf bij het trein station. Het hoeft niet maar toch is er een spottersplaats.
Realiseer je dat SPL de meeste bezoekers per jaar heeft, meer dan de efteling bijvoorbeeld zelfs. Ik denk dat je draagvlak kunt bij de bevolking kunt creeren door mensen bij SPL te laten kijken. Hoe vaak heb ik niet gehoord, he, dat geluid valt best mee, zo druk is het helemaal niet etc. Een investering in een spotters plaats kost veel geld voor de gewone mens. Echter zet dit eens uit tegen de begroting van SPL en kijk ook eens wat SPL in de omgeving inversteerd. Is het dan echt zo duur?
Persoonlijk zou ik zeggen, trek het panorama terras maar door naar de kop van de D-pier. Of gebruik het dak van de parkeergarage van het auto verhuurbedrijf bij de brug over de A9 aan de west zijde.
Met douane heb je te maken als je een grens overschreid, waarde artikelen veranderd en of artikel samenstelling veranderd.
Des al niet te min zal het er waarschijnlijk wel nooit komen, maar het kan wel anders. Kijk eens bij Dusseldorf bij het trein station. Het hoeft niet maar toch is er een spottersplaats.
Realiseer je dat SPL de meeste bezoekers per jaar heeft, meer dan de efteling bijvoorbeeld zelfs. Ik denk dat je draagvlak kunt bij de bevolking kunt creeren door mensen bij SPL te laten kijken. Hoe vaak heb ik niet gehoord, he, dat geluid valt best mee, zo druk is het helemaal niet etc. Een investering in een spotters plaats kost veel geld voor de gewone mens. Echter zet dit eens uit tegen de begroting van SPL en kijk ook eens wat SPL in de omgeving inversteerd. Is het dan echt zo duur?
Persoonlijk zou ik zeggen, trek het panorama terras maar door naar de kop van de D-pier. Of gebruik het dak van de parkeergarage van het auto verhuurbedrijf bij de brug over de A9 aan de west zijde.
-
- Scramble Rookie
- Posts: 98
- Joined: 09 Oct 2003, 16:58
Een beetje slimme architect weet er best iets van te maken, inclusief afdoende scheiding. En als het echt niet zou kunnen op het dak van een vrachtloods, dan maak je geen aaneengesloten front van vrachtgebouwen langs het platform, maar zet je er een kantoor tussen met een promenade of, slimmer nog misschien, een restaurant van een paar verdiepingen hoog met een terras met uitzicht op de Kaagbaan. Het gaat mij om de denkrichting: waar een wil is, is een weg.Hopla wrote:Dat een spottersplaats op het vrachtgebouw niet kan omdat het een douane gebied is lijkt mij echt onzin. Het ligt ermaar aan hoe je het inricht. Als goederen en parkeerplaats duidelijk gescheiden zijn kan het nooit een probleem zijn.
Vleugel
- Securityguy
- Scramble Die-Hard
- Posts: 510
- Joined: 08 Nov 2003, 18:51
- Subscriber Scramble: Velko
- Location: Hoogland-OCC (Schiphol-Oost)
Zolang iets nog niet gebouwd is, kan het altijd nog worden aangepast - je kunt iets wat gebouwd is zelfs nog naderhand verbouwen....Securityguy wrote: Ik weet niet in hoeverre een defenitieve bouwplan nog aangepast kan worden.
Toch mn complimenten voor het ontstane idee.
Maar goed, het mag in dit geval natuurlijk geen geld kosten en dat doet het wel als het bouwplan al af is en veranderd moet worden.
Maar hoever gaan ze eigenlijk? Bouwen ze nu meteen het hele stuk vol tussen Martinair Cargo en de provinciale weg? Of eerst een stukje platform en een vrachtgebouw en over een paar jaar weer een stuk platform en een weer een loods etc. Als dat zo is, dan zijn er wellicht mogelijkheden bij het tweede of derde gebouw. Ik ken de plannen niet gedetailleerd genoeg om dat te beoordelen.
En dank voor het compliment.
Vleugel
hallo Erik, zij is mijn buurvrouw, mijn vrouw komt alleen mee als het boven de twintig graden is maar dat had ik ook al gezien maar AT5 was er ok en die zijde dat het van af vanmiddag tezien zou zijn op at5 maar ik kan het nergens vinden vandaar vgr ThomasErikFB wrote:Avond Thomas,
Naast alle overige bekenden heb ik je vrouw en jou in ieder geval gezien in Hart van Nederland op SBS 6 om 22.30 uur gisterenavond. Dus misschien dat daar nog wat te vinden valt ......
Grtz,
Erik