De rede dat 36R nu als hoofdlandingsbaan in gebruik is komt door de werkzaamheden aan de Kaagbaan (09:15-10:50)Jaapschaaf wrote:Problem is that at AMS you're never completely sure. At the moment for example runway 36R is in use as main arrival runway...
The wonders of Schiphol runway combinations
Moderator: gatso76
Forum rules
- Jessica1974
- Scramble Rookie
- Posts: 94
- Joined: 27 Jan 2004, 12:57
- Location: Noord-Holland
- Contact:
Hoi,
Nu er toch een topic is over het "wel en wee" van de banen van Schiphol.
Een tijd terug, voor de veranderingen in Piek tijden. Was er een lijstje waar de tijden op stonden voor de start en landings pieken. Het klopte niet altijd maar het was een goede richtlijn.
Tegenwoordig kan ik er niet veel meer van maken, want het is altijd anders. Misschien zit er ook geen regelmaat meer in maar mocht die er wel zijn zou ik het wel willen weten. Ik kom er niet meer uit.
Groetjes Jessica.
ps. het is off topic maar ik heb op het airfields forum een vraagje staan met betrekking op het spotten op Alicante (LEAL). Daar kijken niet zoveel mensen op, misschien dat iemand nog wat info heeft. BVD.
Nu er toch een topic is over het "wel en wee" van de banen van Schiphol.
Een tijd terug, voor de veranderingen in Piek tijden. Was er een lijstje waar de tijden op stonden voor de start en landings pieken. Het klopte niet altijd maar het was een goede richtlijn.
Tegenwoordig kan ik er niet veel meer van maken, want het is altijd anders. Misschien zit er ook geen regelmaat meer in maar mocht die er wel zijn zou ik het wel willen weten. Ik kom er niet meer uit.
Groetjes Jessica.
ps. het is off topic maar ik heb op het airfields forum een vraagje staan met betrekking op het spotten op Alicante (LEAL). Daar kijken niet zoveel mensen op, misschien dat iemand nog wat info heeft. BVD.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11249
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Hoi Jessica,
Sinds enige tijd zijn er zoveel pieken op Schiphol, vnl. door het 7 blokken-systeem van KLM, dat het moeilijk is er nog iets van te bakken. Er zijn 'officiële' tijden maar sommige pieken gaan gewoon van één baan en op andere momenten is bv. een tweede landingsbaan gewenst terwijl het 'officieel' geen piek is. Ik durf er niet zoveel meer over te zeggen. Het beste is gewoon maar goed op blijven letten, en een scanner bij de hand houden doet wonderen.
Erik
Sinds enige tijd zijn er zoveel pieken op Schiphol, vnl. door het 7 blokken-systeem van KLM, dat het moeilijk is er nog iets van te bakken. Er zijn 'officiële' tijden maar sommige pieken gaan gewoon van één baan en op andere momenten is bv. een tweede landingsbaan gewenst terwijl het 'officieel' geen piek is. Ik durf er niet zoveel meer over te zeggen. Het beste is gewoon maar goed op blijven letten, en een scanner bij de hand houden doet wonderen.
Erik
What four words, Jimmy!?!
http://www.luchtverkeersleiding.nl/fram ... n_verwacht" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik hier kijk en ik kijk naar het baangebruik van rond 1200 dan ziet het er naar uit dat het de kaagbaan wordt,op dat moment wordt er verwacht dat ze aan het landen zijn op de polder en zwanenburg.dus 1 voor take-off enn 2 voor landen.
Maaaaaar you'll never know
Het actuele baangebruik kan afwijken als gevolg van opgetreden veranderingen in het verwachte weer en het aanbod van verkeer, of andere onvoorziene omstandigheden. Zo kan om veiligheidsredenen ander baangebruik optreden.
Groet Ton
Als ik hier kijk en ik kijk naar het baangebruik van rond 1200 dan ziet het er naar uit dat het de kaagbaan wordt,op dat moment wordt er verwacht dat ze aan het landen zijn op de polder en zwanenburg.dus 1 voor take-off enn 2 voor landen.
Maaaaaar you'll never know
Het actuele baangebruik kan afwijken als gevolg van opgetreden veranderingen in het verwachte weer en het aanbod van verkeer, of andere onvoorziene omstandigheden. Zo kan om veiligheidsredenen ander baangebruik optreden.
Groet Ton
met een combinatie 24 en 27 outbound, gaat globaal gesproken alles aan de westkant van de lijn Zweden, UK, Parijs, Barcelona/Madrid er op de 27 uit.
De rest op de 24. Volgens mij is dat standaard zo?
Is de combinatie 24/18L in gebruik, dan gaat globaal gesproken alles aan de westkant van de lijn Zweden, UK, Parijs, Geneve, Barcelona/Madrid er op de 24 uit en de rest op de 18L.
Ook met de inbounds kan je deze lijn trekken. Uitzondering hierop is het gebruik van 18R en 18C, maar dan kan je er helemaal geen touw aan vast knopen met alle swing overs van de 18R naar de 18C.
Let op dat ik globaal zeg, want alles hangt af van de drukte. Met name bestemmingen rond deze lijn switchen nog wel eens van baan vanwege drukte.
De rest op de 24. Volgens mij is dat standaard zo?
Is de combinatie 24/18L in gebruik, dan gaat globaal gesproken alles aan de westkant van de lijn Zweden, UK, Parijs, Geneve, Barcelona/Madrid er op de 24 uit en de rest op de 18L.
Ook met de inbounds kan je deze lijn trekken. Uitzondering hierop is het gebruik van 18R en 18C, maar dan kan je er helemaal geen touw aan vast knopen met alle swing overs van de 18R naar de 18C.
Let op dat ik globaal zeg, want alles hangt af van de drukte. Met name bestemmingen rond deze lijn switchen nog wel eens van baan vanwege drukte.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11249
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Marco, dat is een vrij goed beschrijving.
We hebben op Schiphol vijf standaard-vertrek- en naderingsroutes: noord, oost, zuid, zuidwest en noordwest.
De meest voorkomende verdeling bij twee startbanen is: main departure runway voor zuidwest, noordwest en noord, secondary dep rwy voor oost en zuid. Dat is nl. een goede verdeling qua verkeersaanbod en de routes lopen in de lucht uit elkaar.
De meest voorkomende verdeling bij twee landingsbanen is: main landing runway voor noordwest, zuidwest en zuid, secondary ldg rwy voor noord en oost. Ook hier gelden de argumenten als voorgaand.
Dezer dagen, met 18L/36R buiten gebruik en een straffe zuidwesten-wind, wordt in de 'outbound peak' 27 zowel voor starten als voor landen gebruikt, en 24 voor starten. De verdeling wordt dan iets anders, nl. meestal noord en noordwest van 27 en de rest (zuidwest, zuid en oost) van 24. Hier door zie je bv. easyJet dus van beide banen gaan, afh. van de bestemming. Maar met de Malaysian heb je geluk, want bij deze baancombi gaat hij dus zowel in als buiten de piek van 24.
Erik
We hebben op Schiphol vijf standaard-vertrek- en naderingsroutes: noord, oost, zuid, zuidwest en noordwest.
De meest voorkomende verdeling bij twee startbanen is: main departure runway voor zuidwest, noordwest en noord, secondary dep rwy voor oost en zuid. Dat is nl. een goede verdeling qua verkeersaanbod en de routes lopen in de lucht uit elkaar.
De meest voorkomende verdeling bij twee landingsbanen is: main landing runway voor noordwest, zuidwest en zuid, secondary ldg rwy voor noord en oost. Ook hier gelden de argumenten als voorgaand.
Dezer dagen, met 18L/36R buiten gebruik en een straffe zuidwesten-wind, wordt in de 'outbound peak' 27 zowel voor starten als voor landen gebruikt, en 24 voor starten. De verdeling wordt dan iets anders, nl. meestal noord en noordwest van 27 en de rest (zuidwest, zuid en oost) van 24. Hier door zie je bv. easyJet dus van beide banen gaan, afh. van de bestemming. Maar met de Malaysian heb je geluk, want bij deze baancombi gaat hij dus zowel in als buiten de piek van 24.
Erik
What four words, Jimmy!?!
Baangebruik 18R en 18C 4 Aug???
Voor de aspirant verkeersleiders onder ons, als 18R en 18C gelijk in gebruik zijn, gaan dan alle kisten uit het Westen en Zuiden naar 18R en alles uit het Noord/Noord Oost en Oosten naar 18C?
Ik volg wel eens via Google Earth de binnenkomsten op SPL en dan lijkt dan ongeveer zo te gaan. Waarom de vraag....morgen o.a. de B747 400 van RAM om 08.20 uur en nog niet in de foto verzameling en het lijkt een mooie zonnige dag te worden...
Bedankt en groet, Ger
Ik volg wel eens via Google Earth de binnenkomsten op SPL en dan lijkt dan ongeveer zo te gaan. Waarom de vraag....morgen o.a. de B747 400 van RAM om 08.20 uur en nog niet in de foto verzameling en het lijkt een mooie zonnige dag te worden...
Bedankt en groet, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
Ja, 18R voor verkeer vanaf REFSO en HELEN/DENUT en 18C voor verkeer vanaf ARTIP is het meest logische want zo hoeft de centerline van de andere baan niet gekruist te worden.
Maar afhanghankelijk van de drukte kan het veranderen. Zo kwamen wij vanmiddag vanaf HELEN en kregen we op het laatste moment de 18C i.pv. de 18R.
Maar afhanghankelijk van de drukte kan het veranderen. Zo kwamen wij vanmiddag vanaf HELEN en kregen we op het laatste moment de 18C i.pv. de 18R.
Last edited by Zwaan on 03 Aug 2007, 22:47, edited 1 time in total.
- jan-willem van lier
- Scramble Newbie
- Posts: 26
- Joined: 11 May 2005, 15:35
vraagje
hallo, he een vraagje, hoe doe je dat de boel volgen via google earth? en misschien heel dom maar wat zie je dan?, echt de vliegtuigen landen?
jw
jw