Hi Tom,
Een foto database is handig als je alle kisten van een bepaald type wilt terugzoeken, of als je een specifiek serial zoekt, of kisten van een individueel squadron. Zulke zaken zijn in mijn ogen vooral belangrijk voor mensen die aan collectie beheer willen doen (verzamelaars). Het enige waar ik op zou kunnen selecteren is "de factor mooi", maar daarvoor wil ik nog eens een speciale portfolio map aanleggen.
Mij gaat het erom om per reportage de mooiste platen te bewerken en voor publicatie geschikt te maken. Ik sorteer mijn foto's bij opslag dus op bezoek / trip / photoshoot. Op die manier kan ik complete reportages het makkelijkst terugvinden. Eventueel kan ik in de toekomst de mooiste platen kopiëren naar de portfolio-map, zodat deze dubbel voorkomen. Mijn huidige opslag structuur ziet er als volgt uit:
Ondanks dat Lightroom een mooi programma is, is het een walgelijk trage viewer. Als test open ik net een mapje met 261 foto's, en het kostte me 5"40 minuten om alle plaatjes in beeld te krijgen (3700 Mhz computer met 2 Gb RAM). Ik weet niet hoe jij deze snelheid beoordeelt, maar ik wil niet weten hoe lang Lightroom erover doet om grote reportages te openen. Zelf gebruik ik voor het bekijken van mijn RAW-plaatjes altijd Photo Mechanic. Dit programma opent ongeveer 30 plaatjes per seconde en kost nauwelijks capaciteit voor de PC. De geselecteerde plaatjes open ik vervolgens individueel in Lightroom, waarna ik ze bewerk en doorschuif naar Photoshop.
Kortom, mijn sorteren bestaat uit niets meer dan de plaatjes per photoshoot bij elkaar in een mapje te stoppen. Verzamelen en sorteren op nummer, type, squadron of luchtmacht is aan mij niet besteed. Sorry, geen ander advies dus.....
Groetjes,
Iwan