The wonders of Schiphol runway combinations
Moderator: gatso76
Forum rules
dit vertaald zich weer grofweg in gewoon Nederlands (dus zonder scanner):Zwaan wrote:Ja, 18R voor verkeer vanaf REFSO en HELEN/DENUT en 18C voor verkeer vanaf ARTIP is het meest logische want zo hoeft de centerline van de andere baan niet gekruist te worden.
Maar afhanghankelijk van de drukte kan het veranderen. Zo kwamen wij vanmiddag vanaf HELEN en kregen we op het laatste moment de 18C i.pv. de 18R.
18R Alles vanaf Zweden, UK, Parijs, Basel (soms zelfs tot aan Zurich), Geneve en meestal Madrid. Deze laatste varieert naar gelang de drukte naar of Barcelona of zelfs Milaan/Rome en dan een deel van west Afrika.
18C de rest
Dit varieert met het oog op de drukte. Is de Center nagenoeg leeg, dan gaan er meer kisten naar de Center (gisteren kwam de CO overhead 18R op weg naar de 18C en vloog er een CO en NW achter de 18R langs op weg naar de Center)
Dus verwacht je een kist die rond deze lijn opstijgt en je hebt geen scanner, zorg dan dat je dichtbij een scanner staat of dat je iemand met een scanner vraagt of er op te letten.
Deze baanwisseling is overigens alleen op de 18R en 18C.
Re: vraagje
Bezoek even mijn weblog, daar heb ik een verwijzing naar een site gemaakt, waarop je het tooltje voor Google Earth kan downloaden. Als je dit tool aanzet, zie je in en outbounds van en naar Schiphol gaan. Lees goed de uitleg. In combinatie met een luchtvaartradio b..v. op 119.050 of 121.200 ingesteld, maakt het beeld erg levendig, gezien er nu ook vluchtnummers worden getoond.jan-willem van lier wrote:hallo, he een vraagje, hoe doe je dat de boel volgen via google earth? en misschien heel dom maar wat zie je dan?, echt de vliegtuigen landen?
jw
Het artikel is van 27 januari 2007 en heet: Amsterdam Schiphol air traffic in real time
Mijn weblog: http://gerbuskermolen.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes en mocht je vragen hebben, mail me even: ger.buskermolen@casema.nl
Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
Op zondag 5 augustus werd tussen 10.45 tot 12.00 uur 18C gebruikt en veel kisten werden i.p.v. naar 18R naar 18C gedirigeerd, maar wel eerst door de verkeersleider aangeboden en in alle gevallen dankbaar door de cockpit geaccepteerd. Volgens mij is 18R helemaal niet populair als landingsbaan, gezien de lange taxi tijd naar de gates en verder....Waarom niet 18C als main landing runway en af en toe 18R erbij....Wellicht scheelt dat heel veel kerosine en dus ook minder CO2 uitstoot...(mijn persoonijke mening)jfaltena wrote:Mwoah, scheelt je toch weer minstens 10 minuten taxienZwaan wrote:Zo kwamen wij vanmiddag vanaf HELEN en kregen we op het laatste moment de 18C i.pv. de 18R.
Maar goed:
Grtz, John
Maar om 12.00 uur was de pret weer over en moest er weer worden geland op 18R.
grt, Ger
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Groot onderhoud aan de Kaagbaan
Groot onderhoud aan de Kaagbaan
Schiphol, 29 augustus 2007
Vanaf maandag 3 september is de Kaagbaan buiten gebruik in verband met groot onderhoud. De werkzaamheden duren naar verwachting tot en met dinsdag 18 september.
Tijdens het onderhoud aan de Kaagbaan wordt het vliegverkeer verdeeld over de andere banen. De Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan worden voornamelijk ingezet voor startend verkeer naar het zuiden.
In de nacht wordt in plaats van de Kaagbaan de Zwanenburgbaan ingezet in combinatie met de Polderbaan.
Groot onderhoud
De start- en landingsbanen van Schiphol worden intensief gebruikt. Door het veelvuldig
starten en landen van vliegtuigen treedt slijtage en verontreiniging op aan het baanoppervlak. Om het vliegverkeer veilig te kunnen laten plaatsvinden en de baan in goede staat te houden heeft iedere start- en landingsbaan na een aantal jaren groot onderhoud nodig waarbij de baan voor langere tijd buiten gebruik moet worden genomen.
Credit: Schiphol.
Schiphol, 29 augustus 2007
Vanaf maandag 3 september is de Kaagbaan buiten gebruik in verband met groot onderhoud. De werkzaamheden duren naar verwachting tot en met dinsdag 18 september.
Tijdens het onderhoud aan de Kaagbaan wordt het vliegverkeer verdeeld over de andere banen. De Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan worden voornamelijk ingezet voor startend verkeer naar het zuiden.
In de nacht wordt in plaats van de Kaagbaan de Zwanenburgbaan ingezet in combinatie met de Polderbaan.
Groot onderhoud
De start- en landingsbanen van Schiphol worden intensief gebruikt. Door het veelvuldig
starten en landen van vliegtuigen treedt slijtage en verontreiniging op aan het baanoppervlak. Om het vliegverkeer veilig te kunnen laten plaatsvinden en de baan in goede staat te houden heeft iedere start- en landingsbaan na een aantal jaren groot onderhoud nodig waarbij de baan voor langere tijd buiten gebruik moet worden genomen.
Credit: Schiphol.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
- sfeyenoord1
- Scramble Addict
- Posts: 1567
- Joined: 05 Mar 2006, 17:40
- Type of spotter: An enjoying one
- Location: Boskoop (Zuid-Holland, Nederland)
- Contact:
06-24 'De Kaagbaan'
Hello all!
Did not noticed a topic here about the thing that they are working on 06-24.
I only noticed this about 1 week ago, when during 3 hours of no lessen me and 2 classmates were going to the kaagbaan. My question was, when will the work on 06-24 will be finished? And can you still come towards the spottersspot (on foot) when are they finished with working?
Thank you already
Sincerly yours,
Stefan.
Did not noticed a topic here about the thing that they are working on 06-24.
I only noticed this about 1 week ago, when during 3 hours of no lessen me and 2 classmates were going to the kaagbaan. My question was, when will the work on 06-24 will be finished? And can you still come towards the spottersspot (on foot) when are they finished with working?
Thank you already
Sincerly yours,
Stefan.
- adz
- Scramble Addict
- Posts: 2315
- Joined: 01 Dec 2003, 21:23
- Type of spotter: S2
- Subscriber Scramble: ja
- Location: Delft
Not completely finished today, a short delay.
Expect it to be used again tomorrow afternoon.
Gr.
Ard
PS. some info was already here: http://www.scramble.nl/forum/viewtopic. ... 6&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Expect it to be used again tomorrow afternoon.
Gr.
Ard
PS. some info was already here: http://www.scramble.nl/forum/viewtopic. ... 6&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
- sfeyenoord1
- Scramble Addict
- Posts: 1567
- Joined: 05 Mar 2006, 17:40
- Type of spotter: An enjoying one
- Location: Boskoop (Zuid-Holland, Nederland)
- Contact: