Hallo,
Wie kan mij helpen met de volgende twee vragen, namelijk:
Wat is de status van het gebied boven de regio Nijmegen m.b.t. de luchtvaart: mil / civ & verdeling atc (non-)begeleiding?
Vanmiddag (14h00) dacht ik de PH-PBA, DC-3 laag richting het zuiden te zien vliegen. Wat doet dat vliegtuig tegenwoordig? DDA, Lelystad?
Bedankt! Eduard.
Status luchtgebied regio Nijmegen & PH-PBA
Forum rules
- Read all about it
- Scramble Senior
- Posts: 322
- Joined: 31 Aug 2003, 19:13
- Location: Schiphol
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2719
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
op de eerste vraag:
Nijmegen is " oncontrolled airspace up to FL095", dan Controlled A (alleen IFR)
Noord van Nijmegen CTR Deelen met "airspace C" net als CTR Volkel ten zuiden.
Bij Malden een Gliderfield, maar zonder ATZ.
Ten westen van Nijmegen een laagvliegroute van Ravestein naar Druten.
Is dit antwoord op je vraag?
Nijmegen is " oncontrolled airspace up to FL095", dan Controlled A (alleen IFR)
Noord van Nijmegen CTR Deelen met "airspace C" net als CTR Volkel ten zuiden.
Bij Malden een Gliderfield, maar zonder ATZ.
Ten westen van Nijmegen een laagvliegroute van Ravestein naar Druten.
Is dit antwoord op je vraag?
- frank kramer
- Scramble Master
- Posts: 4658
- Joined: 28 Jun 2003, 21:58
- Subscriber Scramble: frank kramer
- Location: het kan in Almere
Re: Status luchtgebied regio Nijmegen & PH-PBA
PH-PBA vliegt nog steeds bij en voor de DDA Classic Airlines vanaf Schiphol-Oost; is momenteel druk met rondvluchten: 1 september vanaf Lelystad, en 8 september vanaf Eindhoven, waar 75 jaar vliegveld werd gevierd. Komend weekend is de PBA te vinden op Hamburg voor de airport-days.Read all about it wrote:Vanmiddag (14h00) dacht ik de PH-PBA, DC-3 laag richting het zuiden te zien vliegen. Wat doet dat vliegtuig tegenwoordig? DDA, Lelystad?
Om het makkelijk te maken: C-47 F-AZTE vliegt in VRIJWEL hetzelfde schema (d'r stond zelfs ook een tijdje "PH-PBA" aan de KLM-kant, maar dat is er nu weer af.. teveel verwarring met de echte PBA)! Belangrijkste uiterlijke verschil is dat de F-AZTE een rood "beacon" boven op de staart heeft, en de PH-PBA niet.
Frank Kramer
Always going forward... still can't find reverse!
Always going forward... still can't find reverse!
- Read all about it
- Scramble Senior
- Posts: 322
- Joined: 31 Aug 2003, 19:13
- Location: Schiphol
Dank je wel voor de reacties en dat geeft inderdaad meer duidelijkheid.
Het is mij alleen nog niet duidelijk hoe de classificaties van de rondom de luchtvelden exact werken. Hoeveel km/mijl rondom de luchthaven en hoe hoog elke klasse dan gaat.
Ik wist niet dat er de schildering ook op een ander vliegtuig is aangebracht en twijfel nu of ik de PH-PBA registratie heb gezien. Bij zonlicht was het niet duidelijk of de a/c lichten aan waren.
Het blijft wel leuk om in een andere omgeving een oude herinnering te horen, en dan te zien. Ik begreep op ATCBox dat de rondvluchten georganiseerd waren i.v.m. de herinnering aan de operatie Market Garden (WOII).
Het is mij alleen nog niet duidelijk hoe de classificaties van de rondom de luchtvelden exact werken. Hoeveel km/mijl rondom de luchthaven en hoe hoog elke klasse dan gaat.
Ik wist niet dat er de schildering ook op een ander vliegtuig is aangebracht en twijfel nu of ik de PH-PBA registratie heb gezien. Bij zonlicht was het niet duidelijk of de a/c lichten aan waren.
Het blijft wel leuk om in een andere omgeving een oude herinnering te horen, en dan te zien. Ik begreep op ATCBox dat de rondvluchten georganiseerd waren i.v.m. de herinnering aan de operatie Market Garden (WOII).
Voor die classificaties kan je eens een kijkje nemen op:
http://www.ais-netherlands.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Klik links "AIS Publications" aan
Vink "I agree" aan en druk op "Next"
Klik bovenaan "Integrated package" aan
Klik dan links eens op "ENR 2 Air Traffic services airspace" rechts in beeld verschijnen nu alle gebieden.
Als je de kaartjes wil zien:
Klik links op "ENR 6 Charts"
Daar staan de kaartjes in PDF. Kijk dan eens bij "Airspace structure and ATS airspace classification"
Hopelijk maakt dit alles een beetje duidelijk
http://www.ais-netherlands.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Klik links "AIS Publications" aan
Vink "I agree" aan en druk op "Next"
Klik bovenaan "Integrated package" aan
Klik dan links eens op "ENR 2 Air Traffic services airspace" rechts in beeld verschijnen nu alle gebieden.
Als je de kaartjes wil zien:
Klik links op "ENR 6 Charts"
Daar staan de kaartjes in PDF. Kijk dan eens bij "Airspace structure and ATS airspace classification"
Hopelijk maakt dit alles een beetje duidelijk
-
- Posts: 17
- Joined: 09 Dec 2004, 13:12
- Location: Katwijk aan Zee
De DC-3 F-AZTE heeft nog steeds de 'registratie' PH-PBA aan de KLM-zijde staan, alleen nu (even) afgeplakt met tape.
Onze IVW stond namelijk niet toe dat het toestel deze Nederlandse nepregistratie voerde tijdens haar bezoek aan ons land...... op straffe van een vette bekeuring!
En..... ze zijn komen kijken!
De F-AZTE staat nog steeds bij de Aviodrome op Lelystad en zal a.s. vrijdag vandaar naar Hamburg vertrekken.
In Hamburg zal de tape er wel weer afgehaald worden.
Onze IVW stond namelijk niet toe dat het toestel deze Nederlandse nepregistratie voerde tijdens haar bezoek aan ons land...... op straffe van een vette bekeuring!
En..... ze zijn komen kijken!
De F-AZTE staat nog steeds bij de Aviodrome op Lelystad en zal a.s. vrijdag vandaar naar Hamburg vertrekken.
In Hamburg zal de tape er wel weer afgehaald worden.
- frank kramer
- Scramble Master
- Posts: 4658
- Joined: 28 Jun 2003, 21:58
- Subscriber Scramble: frank kramer
- Location: het kan in Almere
Da's dan een duur trippie voor nop geweest vanuit Hoofddorp Overwerk in het weekend, benzinekosten of buskaart.. en dan nog geen bekeuring kunnen uitdelen ook.. leg dat maar 'es uit aan de baas... poepoehPeter Baeten wrote:De DC-3 F-AZTE heeft nog steeds de 'registratie' PH-PBA aan de KLM-zijde staan, alleen nu (even) afgeplakt met tape.
Onze IVW stond namelijk niet toe dat het toestel deze Nederlandse nepregistratie voerde tijdens haar bezoek aan ons land...... op straffe van een vette bekeuring!
En..... ze zijn komen kijken!
Frank Kramer
Always going forward... still can't find reverse!
Always going forward... still can't find reverse!