Virgin A340-600 deel 3 en hun towbar...welke towbar?

ImageImageForum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.

Moderator: gatso76

Forum rules
ImageImage
User avatar
RicoS
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 73
Joined: 16 Apr 2007, 20:17

Virgin A340-600 deel 3 en hun towbar...welke towbar?

Post by RicoS »

Has everybody forgot that this problem could occur when a 340-600 lands here? It isn't the first time that they encounter this problem, they've been here twice now. Why didn't they parked them on a spot where the plane could easely depart again, like the P-holding or the new J-apron or something like that???

Greets
bigfoot
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 619
Joined: 14 Nov 2005, 10:53

Post by bigfoot »

Yeah, last time a virgin 747 brought a towbar, and schiphol isn't the smallest airport so at least one towbar on site wouldn't be to bad.
User avatar
330/340
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3443
Joined: 21 Jan 2004, 16:38
Type of spotter: S4 Civiel en militair transport
Location: Uithoorn

Post by 330/340 »

Een 747 even apart een tow-bar laten brengen kost ook niet niks.
En de vorige A-340-600's hebben ook al langer gestaan dan nodig.
Kortom: misschien toch maar eens investeren in goed gereedschap.
Er gaan dermate veel van deze prachtige kisten hoog over dat er vast nog wel eens een met medische of technische redenen Schiphol aandoet.
Misschien kan de Tristar tow-bar verbouwd worden nu de CS-TMR weg is ?
Grtz, Jan
User avatar
etab
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 91
Joined: 03 Nov 2006, 13:35
Location: Looking at G pier

Post by etab »

Die cathay is toch ook een 340 die hier elke dag staat?

En hij is nu weg van G5 dus blijkbaar hadden ze wel iets?
SpotterNL
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 708
Joined: 01 Mar 2005, 19:34

Post by SpotterNL »

vraag is of de towbar voor de -200/-300 dezelfde is als voor de -500/-600 welke toch wel een stuk zwaarder zijn.
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12311
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re

Post by gatso76 »

Het antwoord hierop is nee.
Er is geen maatschappij die op Schiphol lijndienst vliegt met de A340-500/600 dus is er ook geen townbar aanwezig...je gaat toch niet iets aanschaffen als er toch nooit gebruik van wordt gemaakt...dan kan een afhandelaar wel alle type towbars aanschaffen want je weet nooit wat er naar beneden komt...
Vraag ik me alleen af hoe ze de kist dan vanaf de G-pier richten de J-buffer hebben gekregen ??.
De afhandeling wordt gedaan door Menzies en zij beschikken niet over een towbar, zie verhaal hierboven.
De towbarless trekker van Menzies kunnen volgens mij geen A340-600 'pakken'...of hebben ze gebruik gemaak van de KLM towbarless trekker die ze normaal voor de MD-11/B747 gebruiken.
Ook al hebben ze het via de laatse optie gedaan, dan gaat de kist nog laat weg omdat de crew moet slapen...CRR, Crew Reasons.
Last edited by gatso76 on 11 Sep 2007, 11:31, edited 2 times in total.
User avatar
Dutchbird
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1820
Joined: 04 Oct 2003, 01:56

Post by Dutchbird »

SpotterNL wrote:vraag is of de towbar voor de -200/-300 dezelfde is als voor de -500/-600 welke toch wel een stuk zwaarder zijn.
Is niet hetzelfde, daarom kon hij ook niet weg vannacht. :wink:
Grtz,
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

FlightMemory
User avatar
PrinceGoldFreak
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 15 Jun 2007, 20:38

Post by PrinceGoldFreak »

Dutchbird wrote:VS 300 G-VWIN LHR-DEL is om medische redenen uitgeweken naar AMS, er was iemand met een hartaanval aanboord.

Toestel zou in eerste instantie rond 01.30 weer vertrekken maar omdat er geen geschikte towbar is kan hij niet achteruit geduwd worden. Pax zitten al die tijd al aan boord.

Hoe ze het verder gaan regelen is mij niet bekend.
Grtz,
Raar dat ze geen tow bar hebben, ServisAir heeft er zeker 3 liggen voor A340, wij handelen vaak Korea af en komt vaak met A340, en pas was de TK ook met A340 op SPL, dus Towbars genoeg zou ik denken.

PiPo
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12311
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re

Post by gatso76 »

Verhaal staat hierboven uitgelegt en Korean komt met de A330...ze hebben geen A340.

ps denk dat er zo langzaam een 'split' aan zit te komen.
User avatar
etab
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 91
Joined: 03 Nov 2006, 13:35
Location: Looking at G pier

Post by etab »

Toch is die towbar er want hij is van G5 naar de Yankee gesleept.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Re

Post by cHabu »

Ik ben geen 'sleper', dus misschien praat ik nu poep, maar misschien heeft men een zgn combi-bar gebruikt.

Heb verder ook begrepen dat de towbarless tugs van de KLM (in dit geval) niet gebruikt mogen worden ivm verzekeringstechnische zaken.

Zal vanmiddag ff kijken of er iemand is die me wat meer kan vertellen.

Voor zover ik heb begrepen is de maatschappij in beginsel verantwoordelijk voor het aanwezig zijn van een towbar, maar ook hier zal de aanschafprijs meewegen in het totaal plaatje.

Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
PrinceGoldFreak
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 30
Joined: 15 Jun 2007, 20:38

Re: Re

Post by PrinceGoldFreak »

Wat ik raar vind is dat de A340 gewoon geschep kan worden met Push Back, dat heb ik althans gezien bij de A340 van TK die 2 maanden terug op SPL was. Of heeft Menzies geen Schep push backers?? Raar als ik weet dat Menzies met MartinAir werkt en MartinAIr Cargo echt wel schep push back heft.

Peace

p.s. ik heb het gevoel dat er straks een nieuwe topic over dit gestart wordt.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5536
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Re

Post by cHabu »

In het kader van het splitsen....

Nogmaals: Een A340-600 is niet hetzelfde als een A340-200/-300.
Voor de duidelijkheid, de towbar van de -600 is ook anders dan de towbar van de -200/-300.

Het feit dat een A340-200/-300 wel wordt geschept betekend niet dat een A340-600 ook kan worden geschept. Iedere scheptrekker heeft zijn limieten, daarom heb je ook verschil in groote.

Voor zover ik weet doen wij op de vracht alles met een towbar, ook de kisten die we voor MPH achteruit zetten.

Chris.
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
cyclingdutchman
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3104
Joined: 11 Jun 2005, 14:39
Type of spotter: Civil/Mlitary Transport
Subscriber Scramble: cyclingdutchman
Location: amsterdam
Contact:

Schiphol Gekeuvel!!!

Post by cyclingdutchman »

Ook Goeiemiddag,

Van mij mogen deze discussies naar het Praathuis.
Voegt niets toe aan de movements.

Gr Adriaan.
User avatar
adz
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2315
Joined: 01 Dec 2003, 21:23
Type of spotter: S2
Subscriber Scramble: ja
Location: Delft

Post by adz »

RicoS wrote:Has everybody forgot that this problem could occur when a 340-600 lands here? It isn't the first time that they encounter this problem, they've been here twice now. Why didn't they parked them on a spot where the plane could easely depart again, like the P-holding or the new J-apron or something like that???
Greets
Although I don't like to contribute to these very long, mostly pointless discussions, I would like to react to this post.
The probable reason for parking this aircraft at a gate, is that if you park it, for instance, on the P-apron, time will be lost for the sick passenger, as there are normally no stairs available there. Apart from that, the ambulance will reach public roads much faster from a gate than from a remote parking position, thus will be at a hospital faster.

Remember that lives are at stake here, not the economics of an airline.

Gr.
Ard
# But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake #
Post Reply

Return to “Amsterdam - Schiphol”