Forum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.
cHabu wrote:Zal vanmiddag ff kijken of er iemand is die me wat meer kan vertellen.
Ik heb begrepen dat de A340 door een towbarless tug recht achteruit is geduwd en vervolgens is de kist op eigen kracht naar P10 (J-ramp) gereden. Vertrek staat vooralsnog gepland vanaf de buffer om 2300 local.
Volgens mij was hij wel gelift. Er reed toch wel degelijk een trekker voor. Hij reed erg langzaam en voorzichtig naar z'n plek op de J-buffer.
Foto's genomen vanaf J.
Although I also don't want to start an endless discussion and I was/am well aware that lives are at stake here, I want to react at your post. Primarly reasons is because I can remember a sitiuation with a Sterling 737 which made a "really urgent" medical evacuation in the period before they became a regular visitor at AMS (4? years ago?) They landed at the 18C-36C and made an absolutely quick stop at the J-ramp, where they parked the plane parallel at the taxiway. (no time was taken to park the aircraft correctly) At the ramp all the emergency stuff (including stairs)was ready and offloaded the illfated pax.
I only want to make clear that it is done before! And with a VOS situation (which I expect it was) also a stairs from the handeler involved can or will be activated to board the craft.
Greets RicoS
PS just to make clear again; no pun intended, just want to share a situation from the past which could be well adapted in this particular situation seen the "problems" with a 340-600 at AMS
Had the same on a EZY flight during my nightshift. The stairs were already at the platform before the aircraft landed. You've got a lot of time to arrange things.
RicoS wrote:I only want to make clear that it is done before! And with a VOS situation (which I expect it was) also a stairs from the handeler involved can or will be activated to board the craft.
Don't mess up VOS and "medical emergency" here... A VOS is initiated by Airside Operation Manager after aircraft problems, pan pan's and mayday calls. A Medical Emergency is declared by the captain of an aircraft.
Depending the patient's situation, a runway is choosen and a gate or ramp as close as possible to the runway. Due to the fact an airbridge can be connected by several people, a gate is the more popular option.
Rembrandt wrote:Volgens mij was hij wel gelift. Er reed toch wel degelijk een trekker voor. Hij reed erg langzaam en voorzichtig naar z'n plek op de J-buffer.
Wat ik net op me werk hoorde (weet niet of het al ergens gemeld is) is dat de KLM uiteindelijk hem gelift heeft, maar pas nadat er per fax schriftelijk door Virgin was toegezegd dat "mocht" er schade komen dat KLM niet de schuld zou krijgen. Dit heb ik van Airside Auth. en die zeiden me ook dat Menzies had gezegt wel towbar te hebben maar toen blijkbaar niet Schiphol was niet blij, maar er zal een towbar worden aangeschaft door SPL hahaha.
PrinceGoldFreak wrote:
Wat ik net op me werk hoorde (weet niet of het al ergens gemeld is) is dat de KLM uiteindelijk hem gelift heeft, maar pas nadat er per fax schriftelijk door Virgin was toegezegd dat "mocht" er schade komen dat KLM niet de schuld zou krijgen.
Peace PiPo
Als ik bovenstaande foto's bekijk zie ik toch echt een Menzies tractor en geen KLM...en durf bijna met 100% zekerheid te zeggen dat de KLM niks met deze hele Virgin vlucht te maken heeft...behalve dat ze misschien nu gaan denken 'had toch maar liever de A340-600 aangeschaft ipv de B777 '.
Laten we hopen dat Schiphol nu duidelijk in hun computer zet dat er geen 340-600 towbar is op Schiphol.
Na de 1ste keer zo'n 2 jaar geleden hebben ze het bij de 2e keer vorig jaar goed gedaan door de kist toen
op de E buffer te zetten....nu de 3e keer weer fout....was r zelf niet afgelopen nacht maar vermoed
dat de luchthaven aan mijn collega's hebben gevraagd of wij een 340 towbar hadden..en natuurlijk hebben
we die maar niemand heeft op dat moment gerealiseerd dat het een -600 was.
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
ik zal ook mijn kleine mening even geven. Ik sluit me in eerste instantie helemaal bij het verhaal van Ard aan. Hoe lang wil je er over praten en discusseren waar een uitwijkende kist moet gaan staan. Op dat moment is de medische noodzaak zo ontzettend hoog, dat de piloot besluit om te landen op de dichtsbijzijnde grote luchthaven. Dan lijkt het me logisch om meteen een gate toe te wijzen zodat het medisch personeel meteen ter plaatse kan gaan bij de patient. Misschien was er geen geschikt afhandelings materiaal beschikbaar op het J-platform? Als de piloot ook maar enige indicatie had dat de medische noodzaak niet dermate hoog was, dan had hij vast gekozen om terug te keren naar London Heathrow.
Ten tweede: waarom zou je als afhandelings maatschappij, afhandelings materiaal aanschaven voor een vliegtuig type dat hier nooit komt. Dat zou een duur grapje worden. Zegt bijvoorbeeld Cathay Pacific dat ze het toestel type veranderen van een -300 naar een -600, dan is het logisch dat hier op wordt geanticipeerd.
Niet helemaal waar....vorig jaar hadden we ook een medische uitwijker van VS en toen zat het drama van de
eerste keer nog in het geheugen en werd de kist op de E buffer neergezet in de lengte...bovendien
hebben we altijd een motortrap op het J platform staan vanwege de PY die daar altijd staat
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart
Resumerend, terug naar de oorspronkelijke vraag: nee, ik denk niet dat veel mensen e.e.a. vergeten zijn maar als het moment daar is moet je gewoon handelen. Heel veel factoren spelen een rol, een beslissing wordt genomen en later de situatie wel weer opgelost.
Key wrote:Resumerend, terug naar de oorspronkelijke vraag: nee, ik denk niet dat veel mensen e.e.a. vergeten zijn maar als het moment daar is moet je gewoon handelen. Heel veel factoren spelen een rol, een beslissing wordt genomen en later de situatie wel weer opgelost.
Ik weet niet wat dit hele akkefietje nou uiteindelijk gekost heeft, maar ik heb het grote vermoeden dat de eenmalige aanschaf van een towbar voor een A340-600 een stuk minder kost dan deze hele affaire...
Klopt maar ja wie gaat die towbar betalen???
Menzies...no way
Schiphol..denk het niet
de enige die veel geld kwijt was in Virgin en die kan moeilijk overal towbars gaan neerleggen...las trouwens
op pprune dat ze vorig jaar ook zo'n probleem hadden in Las Vegas
Niets maar dan ook niets is zeker in de luchtvaart