Redskin in problems
Moderator: SWAT 11
Forum rules
This forum is supervised by GRAS, Scramble only hosts this forum. The basic rules of the Scramble Message Board also apply to this forum, but GRAS may have additional regulations. Dutch is the main language here but English is allowed too. |
- CRUISECONTROL
- Scramble Senior
- Subscriber Scramble: yes
Vanavond op TV bij Paul&Witteman 2310LT nederland1 komt de CO van de Apaches: Ron Hagemeijer uitleg geven over het ongeval met de "REDSKIN12"
The best place to be: Cornfield-range
Re: Apache vliegt tegen stroomkabel
In Hart van Nederland op SBS6 was een inhoudelijk commentaar op het doorsnijden van de kabels te zien:
http://www.hartvannederland.nl:80/item/ ... _risicovol
http://www.hartvannederland.nl:80/item/ ... _risicovol
flyjohn wrote:Apache vliegt tegen stroomkabel
DEN HAAG - Een Apache-gevechtshelikopter is woensdagavond tijdens een trainingsvlucht tegen een hoogspanningskabel aangevlogen. Dat gebeurde in de buurt van het Gelderse Hurwenen aan de Waal
Vaak wel, maar hij is tegen de kabel gevlogen he, die masten zitten soms verschrikkelijk ver uit elkaar en zo'n donkere kabel zie je niet in het donker en met NVG apparatuur ook moeilijk als ie niet extra verlicht is.FISHER01 wrote:Ik snap het niet er zitten toch rode (knipper) lampjes op zo'n mast of niet???
En middelkoop heeft sorry gezegd hoor
- Thijs
- Scramble Master
- Subscriber Scramble: Thijs
Misschien moeten we in Nederland ook eens aan de "rood witte reflecterende ballen" (geen kerstballen, klinkt verleidelijk in deze tijd) aan de kabels, net zoals in België. Of is het dan niet meer realistisch...want ja in uitzendingsgebieden hebben ze deze ballen er ook niet aanhangen.Vaak wel, maar hij is tegen de kabel gevlogen he, die masten zitten soms verschrikkelijk ver uit elkaar en zo'n donkere kabel zie je niet in het donker en met NVG apparatuur ook moeilijk als ie niet extra verlicht is.
Assume makes an ASS of U and ME.
[b]BTW, staat de Apache we nog steeds?[/b]
hebben de apaches koplampen aan tijdens deze oefeningen? nee, dan reflecteert er ook niet zo veel in het donker ben ik bang.
Misschien kan er een vrijwilliger (spotters...!) in zo'n bakje gaan zitten dat de kabelmonteurs ook wel eens gebruiken. (VET COOL, zeker met dit weer)
En dan met zo'n ouwe seinlamp heen en weer zwaaien. Kijk, Dát kun je met de NVG's op dan wel weer zien.
BTW, staat de Apache er nu nog steeds?
Misschien kan er een vrijwilliger (spotters...!) in zo'n bakje gaan zitten dat de kabelmonteurs ook wel eens gebruiken. (VET COOL, zeker met dit weer)
En dan met zo'n ouwe seinlamp heen en weer zwaaien. Kijk, Dát kun je met de NVG's op dan wel weer zien.
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
- Redskin
- Scramble Addict
- Type of spotter: a serial is just paint to brighten up an aircraft
- Subscriber Scramble: Digitaal
Re: [b]BTW, staat de Apache we nog steeds?[/b]
Nee, is vrijdag met een dieplader naar Gilze teruggeredenGlidepath wrote:
Ik denk dat je dit zelf ook wel weet maar ik zeg het toch maar. Je weet dat een simpele zaklamp een piloot met NVG's eventjes kan verblinden he?Glidepath wrote:hebben de apaches koplampen aan tijdens deze oefeningen? nee, dan reflecteert er ook niet zo veel in het donker ben ik bang.
Ironisch om te zien dat veel mensen hier de piloot of de training van de luchtmacht de schuld geven en dan komt er iemand met zo'n grap.
-
- Scramble Senior
Ik denk dat je dit zelf ook wel weet maar ik zeg het toch maar. Je weet dat een simpele zaklamp een piloot met NVG's eventjes kan verblinden he?
Bovenstaande klopt, want (gelukkig) slaan de goggles dicht bij teveel aan licht. Nog wat zaakjes recht zetten: De luchtmacht oefent idd. met heli's om onder hoogspanningskabels door te vliegen (en dus niet om er tegenaan te vliegen). Klu Cougars hebben in Nederland overigens nog nooit kapot op een weiland of buiten een defensieterrein gestaan. Mijn mening is dat die Apache vliegers echt niet express tegen die draden zijn gevlogen, dat ze wel goed getrained zijn en dat er vast wel een reden voor het ongeluk zal zijn geweest: Vaak gaat dat in combinatie met de welbekende "chain of events". Daarvoor moeten we het rapport afwachten. Overigens is er in Duitsland ooit een Bo-105 tegen de draadjes gevlogen welke weer was opgelapt. Bleek later dat de structure van die kist zo'n optater van het hoge voltage (en amperage...) had opgelopen, dat het airframe kon worden afgschreven (viel gewoon uit elkaar). Dat nog naast t feit dat zo'n enorme spanning ook erg slecht is voor alle electronische apparatuur aan boord.
Tevens vind ik t wat kinderachtig om mekaar hier te lopen afbekken terwijl t juist om feiten en speculaties gaat, wat dit forum nou juist zo interessant maakt. Iedereeen lijkt t beter te (willen) weten, beetje jammer.
Bovenstaande klopt, want (gelukkig) slaan de goggles dicht bij teveel aan licht. Nog wat zaakjes recht zetten: De luchtmacht oefent idd. met heli's om onder hoogspanningskabels door te vliegen (en dus niet om er tegenaan te vliegen). Klu Cougars hebben in Nederland overigens nog nooit kapot op een weiland of buiten een defensieterrein gestaan. Mijn mening is dat die Apache vliegers echt niet express tegen die draden zijn gevlogen, dat ze wel goed getrained zijn en dat er vast wel een reden voor het ongeluk zal zijn geweest: Vaak gaat dat in combinatie met de welbekende "chain of events". Daarvoor moeten we het rapport afwachten. Overigens is er in Duitsland ooit een Bo-105 tegen de draadjes gevlogen welke weer was opgelapt. Bleek later dat de structure van die kist zo'n optater van het hoge voltage (en amperage...) had opgelopen, dat het airframe kon worden afgschreven (viel gewoon uit elkaar). Dat nog naast t feit dat zo'n enorme spanning ook erg slecht is voor alle electronische apparatuur aan boord.
Tevens vind ik t wat kinderachtig om mekaar hier te lopen afbekken terwijl t juist om feiten en speculaties gaat, wat dit forum nou juist zo interessant maakt. Iedereeen lijkt t beter te (willen) weten, beetje jammer.
- mipo72
- Scramble Addict
- Type of spotter: Alles wat vliegt en een nummer heeft.
- Subscriber Scramble: mipo72
Moet je wel een flinke tuin hebben hoor. :!lol!:Richard from Rotterdam wrote:Ach, wees blij dat het een helikopter was. Ik zeg altijd maar zo: beter een Apache in je tuin dan een F-16...
Die van mij is maar 12 meter en 5,5 meter breed dus dat wordt dan een knap staaltje werk van de mannen/vrouwen die hiermee vliegen.
Grt,
Canon 1000D 18-55 en Canon 55-250/IS en Samsung WB500.
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!...
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
Ik zeg zomaar,... pak wat je kan pakken want anders is het weg!!!!!!...
Als je het niet wil pakken , dan pak ik het wel.... moet je wel zeggen waar?????....
- Thermal
- Scramble Addict
- Type of spotter: F5
Rij je wel eens op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn?Misschien moeten we in Nederland ook eens aan de "rood witte reflecterende ballen" (geen kerstballen, klinkt verleidelijk in deze tijd) aan de kabels, net zoals in België.
Moet je in de buurt van Terlet eens een keer net naast de snelweg kijken (niet te lang natuurlijk )
I always say a boy can learn more at an airport than at any school.
- Homer J Simpson -
- Homer J Simpson -
-
- Scramble Senior
- topgun1984
- Scramble Addict
- Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY