Buran on tour
Forum rules
This is the forum to share your recent aviation photos with the rest of the community, being photos not older than six months at the moment of topic opening. Theme-based topics, not about recent events, should go into the sub-forum. Although we will not screen beforehand, we reserve the right to delete any images, especially if clearly unsharp or otherwise low in quality. For more information on how to upload you images, check this post. In topic titles, please use airfield names in stead of just codes, and be clear about what kind of photos your viewers can expect (e.g. CIV/MIL, location etc.). Finally, bring any photo criticism understandable and to the point, not cynical or offensive! Simultaneously, do not feel offended by criticism per se, but simply explain your motives, taste et cetera, or ignore if you wish so. |
- dinovandoorn
- Scramble Addict
- Posts: 1502
- Joined: 20 Jun 2006, 09:31
- Subscriber Scramble: dinovandoorn
- Contact:
-
- Scramble Junior
- Posts: 203
- Joined: 10 Jan 2006, 11:59
- Subscriber Scramble: Backtrack
- Location: Schiedam
Dit is volgens mij een andere buran dan diegene die in Rotterdam was.dinovandoorn wrote:The buran in better days
Dino
Deze buran heeft geen straalmotoren bovenop de romp, en daarbij heeft deze buran ook geen zwarte tegels rond de cockpit terwijl de "Rotterdamse" Buran dat wel heeft.
Tot zo ver ik weet het exemplaar hier de eerste productie-versie en is het exemplaar hierboven een prototype.
Opvallend is dan dat de eerste productieversie wel straalmotoren heeft.
Ik heb vernomen dat dit is gedaan omdat shuttle's anders hulpeloze zwevers zijn als ze terugkeren vanuit de ruimte. En aangezien buran's moesten aanvliegen over het toen nog vijandige west europa kan een kleine uitwijkmanouvre al tot gevolg hebben dat je als zwever zijnde je veilige basis niet meer haalt.
Ik zal mijn digitale foto's eerst even opsturen naar mensen die er wat mee kunnen. Daarna post ik ze hier wel.
Gr Thijs
- Jollyrogers
- Scramble Rookie
- Posts: 69
- Joined: 22 Apr 2007, 14:10
- Subscriber Scramble: Jollyrogers
- Location: Veenendaal
- Aviaphotos
- Scramble Addict
- Posts: 2039
- Joined: 30 Jul 2004, 20:53
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: No
- Contact:
You're welcomejoost.k wrote: Deze foto's werden mogelijk gemaakt door Pim.
Bedankt pim voor de Tomtom site.
Heb alles vanuit m'n luie stoel kunnen volgen.
They didn't put the tail on the Buran, because without the tail the transport was already 1 meter higher than planned. The tail was lifted onto the barge, just behind the Buran.
Three of my pictures:
I will post a report on http://www.aviareports.com" onclick="window.open(this.href);return false; the next few days.
Regards,
Pim
Pim Hesse Photography - http://www.pimhesse.com
- sar 303 sqn
- Scramble Die-Hard
- Posts: 925
- Joined: 17 Jun 2004, 19:34
- Type of spotter: F1 - Helicopters
- Subscriber Scramble: Ja
- Location: Apeldoorn
- Contact:
Totaal onzin verhaal.Backtrack wrote: Ik heb vernomen dat dit is gedaan omdat shuttle's anders hulpeloze zwevers zijn als ze terugkeren vanuit de ruimte. En aangezien buran's moesten aanvliegen over het toen nog vijandige west europa kan een kleine uitwijkmanouvre al tot gevolg hebben dat je als zwever zijnde je veilige basis niet meer haalt.
OK-GLI (Buran Analog BST-02) is gebruikt als aerodynamica testbed en
was de enige uitgerust met externe motoren.
Ding heeft vanaf Baikanur als zodanig ook daadwerkelijk een 25 tal vluchten gemaakt op eigen kracht om vliegwaardigheid/aerodynamica te testen.
Werd na de koude oorlog eerst op de vroegere MAKS shows te Zhukovsky gezien.
Is erna een bezienswaardigheid in Sydney geweest.
Vervolgens verkocht, en op weg naar Duitsland ging het mis in Bahrein.
Ding heeft er 3 jaar gelegen, en is nu dus alsnog onderweg naar Speyer.
Nice pictures all ! Sorry for dutch reply on dutch post.
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
werd een beetje benieuwd, want dit is me destijds allemaal een beetje ontgaan eerlijkgezegd. Heb de Buran wel op Le Bourget gezien toen, maar dat er een zelfstandig opstijgend broertje bestond heb ik ff gemist. Hier :
http://www.buran-energia.com/bourane-bu ... le-gli.php
staat een kort filmpje waarin het ding daadwerkelijk op eigen kracht opstijgt..
http://www.buran-energia.com/bourane-bu ... le-gli.php
staat een kort filmpje waarin het ding daadwerkelijk op eigen kracht opstijgt..
Buran arrives at Speyer
Hello,
here are some pictures I took on April 11th from the Rhein-bridge in Speyer as the Buran shuttle arrived at it's destination port.
Unfortunately the weather was very bad.
Approaching the bridge:
Coming closer...
Cockpit section Buran (CCCP-3501002/OK-GLI):
From behind after passing the bridge:
CCCP (Союз Советских Социалистических Республик - Sojus Sowjetskich Sozialistitscheskich Respublik)
I hope you have enjoyed the pictures...you can find some more here...
Regards
Gerald
here are some pictures I took on April 11th from the Rhein-bridge in Speyer as the Buran shuttle arrived at it's destination port.
Unfortunately the weather was very bad.
Approaching the bridge:
Coming closer...
Cockpit section Buran (CCCP-3501002/OK-GLI):
From behind after passing the bridge:
CCCP (Союз Советских Социалистических Республик - Sojus Sowjetskich Sozialistitscheskich Respublik)
I hope you have enjoyed the pictures...you can find some more here...
Regards
Gerald