@ Joost, ik vind die Harrier prima zo.
Janos wrote:Photoshoppen duurde nog geen 10 minuten.
Sorry, maar dit is naar mijn smaak niet echt geslaagd...
- Plaat is erg flets geworden, kist is verbleekt en fraaie wolken zijn bijna verdwenen.
- Schaduwdetail is uiteraard wel tevoorschijn gekomen, maar je hebt 'posterisation' op de onderkant van de romp: van die rare puntjes die er niet horen.
- X maal gekopieerde stukken bos rechtsachter vallen meteen op.
En verder, maar dat is gewoon een mening, vind ik het grote onzin om zo'n beetje alles behalve de kist weg te klonen. Niet alleen is het verminking van de waarheid (het eindresultaat doet een onwetende toch vermoeden dat de scène er zo uit zag) maar het haalt ook het perspectief uit de plaat in dit geval.
Janos, beslist niet om je af te z**ken maar zo kijk ik er tegenaan! Ik vind de originele compositie helemaal niet verkeerd, de kist staat mooi tussen de overige objecten in en dat geeft evenwicht.
Dit is trouwens wel een goed voorbeeld van een situatie waarin RAW veel nut heeft: het licht is tamelijk ongunstig met heel veel contrast. Via RAW kun je een range van wel 11 stops opslaan (tegen ca. 7 met een diafilm), daarmee is denk ik zelfs in dit moeilijke geval een goed eindresultaat te maken. In je 1e jpg is de schaduw onder de bomen al helemaal zwart maar de lucht heeft nog wat speling voordat er white-out optreedt. Als geheel had hij dus iets heller belicht kunnen worden maar je Normal Program kan dat niet zelf, je moet compenseren (of gewoon een paar keer schieten met wat variatie).
Dit is meer wat ik ervan zou maken (ook minder dan 10 minuten), maar op basis van jouw 1e jpg hier dus dat beperkt de mogelijkheden. Als je niet wilt dat ik met jouw foto knutsel haal ik hem weg hoor, hij is van jou tenslotte!
Erik