Duxford @ Lelystad
Forum rules
- Thermal
- Scramble Addict
- Posts: 2042
- Joined: 28 May 2003, 15:35
- Type of spotter: F5
- Location: Oxford (UK) & Utrecht (NL)
Duxford @ Lelystad
Duxford taferelen@ Lelystad?? Ja 1 Catalina en 1 B-25 zeker . Maar een erg goed initiatief , nu maar hopen dat het lukt.
DRIEBERGEN - De Nationale Federatie Historische Luchtvaart (NFHL) smeedt plannen voor een Nederlandse variant op de bekende luchtvaartshow Flying Legends in het Britse Duxford. Coert Munk, directeur van Teuge Airport en een van de initiatiefnemers van de 'Dutch Flying Legends', heeft dat tegenover Luchtvaartnieuws.nl bevestigd.
“Vrijwel niemand realiseert zich wat we in Nederland allemaal aan vliegend materieel hebben”, aldus Munk. “We werken nu aan een plan om dat allemaal op één evenement te tonen.”
De ‘Dutch Flying Legends’ moet eind augustus 2009 plaatsvinden op Lelystad Airport. Het evenement valt dan samen met de negentigste verjaardag van KLM. Ook is het volgend jaar 75 jaar geleden dat de Douglas DC-2 voor het eerst vloog. Bovendien staat 2009 voor honderd jaar gemotoriseerd vliegen in Nederland en vieren enkele vliegclubs hun jubileum.
Het vliegevenement in Lelystad zal zich ook richten op de jeugd, zegt Munk. “Het is van belang dat we laten zien hoeveel jongeren met de historische luchtvaart bezig zijn. Ook hopen we anderen warm maken voor deze vorm van vrijetijdsbesteding.”
Veel betrokken partijen hebben aangegeven mee te willen werken aan de ‘Dutch Flying Legends’. Uiterlijk in maart 2009 wordt besloten of de show met historische vliegtuigen doorgaat.
DRIEBERGEN - De Nationale Federatie Historische Luchtvaart (NFHL) smeedt plannen voor een Nederlandse variant op de bekende luchtvaartshow Flying Legends in het Britse Duxford. Coert Munk, directeur van Teuge Airport en een van de initiatiefnemers van de 'Dutch Flying Legends', heeft dat tegenover Luchtvaartnieuws.nl bevestigd.
“Vrijwel niemand realiseert zich wat we in Nederland allemaal aan vliegend materieel hebben”, aldus Munk. “We werken nu aan een plan om dat allemaal op één evenement te tonen.”
De ‘Dutch Flying Legends’ moet eind augustus 2009 plaatsvinden op Lelystad Airport. Het evenement valt dan samen met de negentigste verjaardag van KLM. Ook is het volgend jaar 75 jaar geleden dat de Douglas DC-2 voor het eerst vloog. Bovendien staat 2009 voor honderd jaar gemotoriseerd vliegen in Nederland en vieren enkele vliegclubs hun jubileum.
Het vliegevenement in Lelystad zal zich ook richten op de jeugd, zegt Munk. “Het is van belang dat we laten zien hoeveel jongeren met de historische luchtvaart bezig zijn. Ook hopen we anderen warm maken voor deze vorm van vrijetijdsbesteding.”
Veel betrokken partijen hebben aangegeven mee te willen werken aan de ‘Dutch Flying Legends’. Uiterlijk in maart 2009 wordt besloten of de show met historische vliegtuigen doorgaat.
I always say a boy can learn more at an airport than at any school.
- Homer J Simpson -
- Homer J Simpson -
- Stratofreighter
- Scramble Master
- Posts: 22220
- Joined: 25 Jan 2006, 08:02
- Location: Netherlands
- topgun1984
- Scramble Addict
- Posts: 1229
- Joined: 08 Mar 2007, 06:45
- Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
- Location: Gorinchem
- Contact:
of er moet precies het zelfde concept gemaakt worden.... voor duxford betaal je qua entree... maar daar krijg je ook een hoop voor terug.... lekker langs de vliegtuigen wandelen etc...
het idee spreekt mij heel erg aan... alleen moeten we dan wel wat mooie trekkers uit de UK halen....
Hier alvast wensen lijstje...
Harvards (alle nederlandse)
de Spit (mocht ie weer vliegwaardig zijn, maar dat betwijfel ik)
de Earlybirds (wat wo I gepruttel met vliegdemo)
de Connie
de Uiver
de Yak-3
de Stearman
de Ryan
de Mustang
de Cat
de Mitchell
en buiten de grenzen
Nogmeer Spitty's/Mustangs/Hurricanes
de Lancaster
de Seafire(contra prop) en de Seafury
de radials van the fighter collection....
shall i continue?
het idee spreekt mij heel erg aan... alleen moeten we dan wel wat mooie trekkers uit de UK halen....
Hier alvast wensen lijstje...
Harvards (alle nederlandse)
de Spit (mocht ie weer vliegwaardig zijn, maar dat betwijfel ik)
de Earlybirds (wat wo I gepruttel met vliegdemo)
de Connie
de Uiver
de Yak-3
de Stearman
de Ryan
de Mustang
de Cat
de Mitchell
en buiten de grenzen
Nogmeer Spitty's/Mustangs/Hurricanes
de Lancaster
de Seafire(contra prop) en de Seafury
de radials van the fighter collection....
shall i continue?
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
- Redskin301
- Scramble Addict
- Posts: 2298
- Joined: 23 Mar 2006, 12:52
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Location: Tilburg
- Contact:
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Lees in Airshow News eens het topic over de Dakota Fly in... Datzelfde zal dan ook gaan gebeuren. (Wel kijkers maar vooral/bijna uitsluitend buiten het veld. We blijven immers Hollanders.)topgun1984 wrote:of er moet precies het zelfde concept gemaakt worden.... voor duxford betaal je qua entree... maar daar krijg je ook een hoop voor terug.... lekker langs de vliegtuigen wandelen etc...
Maar een show van al het nederlandse historische spul? Ben toch benieuwd hoe ze de Flying Display naar een fatsoenlijke lengte gaan weten te rekken. Ik kan me niet een hele lange lijst voorstellen van toestellen die niet ieder jaar op de Open Dagen vliegen, en daar is het toch meer bedoelt als een opvulsel tussen de moderne militaire luchtvaart met alle snelheid en naverbranding. Er zou dan dus worden verwacht dat we gaan betalen voor iets dat we eerder gratis als een soort pauzenumer al hebben kunnen zien. Wie gelooft daarin? (Ik (ook) niet).
En of er voldoende belangstelling in Nederland is voor zo'n puur historische show? Zoals een van de betere Spitfire displayvliegers (Ray Hanna) ooit zei over airshows: "The public is looking for high-speed, military, noisy jets, that's what it's all about" (sorry dat het in het Engels staat hier, maar zo heeft hij het gezegd).
Dan kan je met puur historische toestellen in Engeland misschien een leuke show neerzetten (hoewel meningen over Flying Legends kunnen verschillen), maar dat heeft dan ook te maken met de trots van de Britten dat ze de nazi's hebben weerstaan en een gevoel voor geschiedenis dat in Nederland veel kleiner is. Ze hebben daar dus veel meer behouden, dus kan er nu nog steeds meer in de lucht worden gebracht.
Samenvattend: IMHO niet echt een grote kans dat dit een succes wordt.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
duxford@lelystad
Volgens mij is zoiets een aantal jaren geleden ook al geprobeerd op Deelen, maar is toen ook niet echt van de grond gekomen. Zeker met de huidige regels voor het vliegen met historische vliegtuigen denk ik dat er maar een kleine kans is dat iets dergelijks structureel in Nederland georganiseerd kan worden. De laatste keer dat ik me kan herinneren was volgens mij mei 1995 op Soesterberg. Het lijkt me geweldig als het zou lukken maar ik heb er een hard hoofd in.
Gr.
Bert
Gr.
Bert
- topgun1984
- Scramble Addict
- Posts: 1229
- Joined: 08 Mar 2007, 06:45
- Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
- Location: Gorinchem
- Contact:
ik ben het totaal niet met je eens...
De vorige Fly-inn was druk bezocht... eveneens de Oldtimer fly- en drive-inn. Dat het deze keer nou ff tegen viel... ja =censored= happens... Een elfsteden toch krijg je ook nie elk jaar... toch???
Mijn mening is gewoon dat als er wat moois wordt georganiseerd of er de planning voor is om te organiseren dat wij nederlands gewoon zoiets hebben van .... ow ... het is nie gratis, dus dan gaan we nie... En vind dat we daar vanaf moeten stappen. Met andere woorden... als er 1 schaap over de dam is volgen er steeds meer...
Mede doordat de oude luchtvaart nou niet meer zo goedkoop is als vroeger (Mede door de hoge verzekering en brandstof prijzen..) is het niet lonend om op een gratis vliegfestijn te verschijnen... mede doordat sommige sponsoren het niet kunnen betalen...
Als ik zou moeten betalen voor dit evenement... zou ik dat ook doen ook... misschien wordt ik dan ooit wel eens een trendsetter?
De vorige Fly-inn was druk bezocht... eveneens de Oldtimer fly- en drive-inn. Dat het deze keer nou ff tegen viel... ja =censored= happens... Een elfsteden toch krijg je ook nie elk jaar... toch???
Mijn mening is gewoon dat als er wat moois wordt georganiseerd of er de planning voor is om te organiseren dat wij nederlands gewoon zoiets hebben van .... ow ... het is nie gratis, dus dan gaan we nie... En vind dat we daar vanaf moeten stappen. Met andere woorden... als er 1 schaap over de dam is volgen er steeds meer...
Mede doordat de oude luchtvaart nou niet meer zo goedkoop is als vroeger (Mede door de hoge verzekering en brandstof prijzen..) is het niet lonend om op een gratis vliegfestijn te verschijnen... mede doordat sommige sponsoren het niet kunnen betalen...
Als ik zou moeten betalen voor dit evenement... zou ik dat ook doen ook... misschien wordt ik dan ooit wel eens een trendsetter?
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
- topgun1984
- Scramble Addict
- Posts: 1229
- Joined: 08 Mar 2007, 06:45
- Type of spotter: A non cursing 4RTY F4RTY
- Location: Gorinchem
- Contact:
Re: duxford@lelystad
dat gebeuren in soesterberg hing samen met het 50 jarig bevrijdings feest... dus daarom had de KLu/NATO/USAF hier ook een flinke vinger in de pap waardoor er zo'n feest op SSB kon worden georganiseerd...mudmover wrote:Volgens mij is zoiets een aantal jaren geleden ook al geprobeerd op Deelen, maar is toen ook niet echt van de grond gekomen. Zeker met de huidige regels voor het vliegen met historische vliegtuigen denk ik dat er maar een kleine kans is dat iets dergelijks structureel in Nederland georganiseerd kan worden. De laatste keer dat ik me kan herinneren was volgens mij mei 1995 op Soesterberg. Het lijkt me geweldig als het zou lukken maar ik heb er een hard hoofd in.
Gr.
Bert
YOU DON'T NEED WHITE LENSES IF YOU GOT A WHITE CAMERA.
- Zipper
- Scramble Senior
- Posts: 460
- Joined: 31 Jul 2005, 01:42
- Type of spotter: F3
- Location: Tilburg (EHGR), the Netherlands
- Contact:
Hi...
Voor zover ik weet vliegen de meeste historische kisten binnen Nederland al op de diverse happenings en vanaf diverse velden.
De SKHV vliegt veel, de DDA doet vanalles, de Fokker 4 vliegen al her en der, de Mustang is regelmatig ergens te zien,
Hiet moet dus niet zo'n groot probleem zijn om al die bakken, die al MOGEN vliegen, te concentreren in één happening. Lijkt mij tenminste.
Het zou wel erg mooi zijn, zien we eens wat anders dan de gebruikelijke F-16's en meer van dat lawaaispul, alhoewel de historische kisten er ook wat van kunnen...
grtz.
Voor zover ik weet vliegen de meeste historische kisten binnen Nederland al op de diverse happenings en vanaf diverse velden.
De SKHV vliegt veel, de DDA doet vanalles, de Fokker 4 vliegen al her en der, de Mustang is regelmatig ergens te zien,
Hiet moet dus niet zo'n groot probleem zijn om al die bakken, die al MOGEN vliegen, te concentreren in één happening. Lijkt mij tenminste.
Het zou wel erg mooi zijn, zien we eens wat anders dan de gebruikelijke F-16's en meer van dat lawaaispul, alhoewel de historische kisten er ook wat van kunnen...
grtz.
Nikon D300, D700 & D3, AF-S 70-200ED 2.8 VRII, AF-S 24-70ED 2.8, AF-S 300ED 4.0, TC-17E II.
- Thermal
- Scramble Addict
- Posts: 2042
- Joined: 28 May 2003, 15:35
- Type of spotter: F5
- Location: Oxford (UK) & Utrecht (NL)
Maar had dat ook niet iets met milieu bezwaren vanuit de omgeving te maken? (stank en geluid)Volgens mij is zoiets een aantal jaren geleden ook al geprobeerd op Deelen, maar is toen ook niet echt van de grond gekomen.
I always say a boy can learn more at an airport than at any school.
- Homer J Simpson -
- Homer J Simpson -
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Ik neem aan dat je mij bedoelt? Anders de rest van deze post negeren, aub.topgun1984 wrote:ik ben het totaal niet met je eens...
Heb je dat topic gelezen? Er werd daar ook gediscussieerd over de laatste airshow op Lelystad in 2004, juist over het fenomeen dat de meeste mensen niet betalen als het niet echt hoeft. Daar refereerde ik eigenlijk aan. Enneh, een elfstedentocht zal waarschijnlijk de komende 10 jaar niet plaatsvinden, omdat de zon te krachtig zal blijven.topgun1984 wrote:De vorige Fly-inn was druk bezocht... eveneens de Oldtimer fly- en drive-inn. Dat het deze keer nou ff tegen viel... ja =censored= happens... Een elfsteden toch krijg je ook nie elk jaar... toch???
Ik verwees nou net naar de Open Dagen, waar veruit de meeste historische nederlandse kisten ieder jaar vliegen. Of betaal jij daar toegang?topgun1984 wrote:is het niet lonend om op een gratis vliegfestijn te verschijnen...
Degenen die echt enthousiast zijn zullen voor een (hopelijk groot) gedeelte wel betalen, maar dat aantal is gewoon te klein om zo'n evenement te kunnen laten draaien.topgun1984 wrote:Als ik zou moeten betalen voor dit evenement... zou ik dat ook doen ook... misschien wordt ik dan ooit wel eens een trendsetter?
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- EHAM
- Scramble Master
- Posts: 3415
- Joined: 30 Apr 2005, 21:32
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: Joost de Wit
- Location: Hoofddorp
- Contact:
Re: Duxford @ Lelystad
Stichting Vroege Vogels zit daar ook nog ergens .Thermal wrote:Duxford taferelen@ Lelystad?? Ja 1 Catalina en 1 B-25 zeker .
- DutchDakota
- Scramble Newbie
- Posts: 27
- Joined: 11 Jul 2007, 19:52
- Location: In je brievenbus
- toppiero
- Scramble Die-Hard
- Posts: 660
- Joined: 07 Jul 2008, 17:44
- Type of spotter: F3,warbird,mil,civil
- Location: NL
mijn (buitenlandse)lijst:DutchDakota wrote:Of ze voegen gewoon die Dakota fly-ins enz bij dit in? Kunnen er nog leuke kisten van buitenland komen.
zoals B17,P40(heeft vroeger in indie gevlogen),de spit tweezitter(nederlands geschilderd,misschien de p47(prachtig toestel,is van fighter collection,en echt de moeite waard is dan net weer paar maanden in de lucht) en de p38 van red bull
zijn allemaal wel haalbaar denk ik
- Thermal
- Scramble Addict
- Posts: 2042
- Joined: 28 May 2003, 15:35
- Type of spotter: F5
- Location: Oxford (UK) & Utrecht (NL)
Alle goede bedoelingen ten spijt ik ben ook de mening toegedaan dat ik me niet kan voorstellen dat ze daar een dagvullend programma van kunnen maken.
Ja tuurlijk ze kunnen het ´vintage´ spul wat we hier al hebben in NL (B-25, P-51, Catalina) opduikelen maar dat is lang niet toereikend. En let´s face it , als je het hebt over Duxford achtige praktijken dan heb je het niet over kisten zoals de Fokker S-11 of een verdwaalde Tiger Moth. Dan heb je het gewoon over warbirds, over Corsairs, Mustangs, Thunderbolts, Spit´s en dat zie ik echt net gebeuren.
Als je er maar genoeg aandacht aan geeft ben ik er van overtuigd dat mensen echt wel betalen. Duxford is immers ook niet gratis. (oude) luchtvaart fascineert niet alleen de ´die hard´ spotters maar ook de gewone man.
Ja tuurlijk ze kunnen het ´vintage´ spul wat we hier al hebben in NL (B-25, P-51, Catalina) opduikelen maar dat is lang niet toereikend. En let´s face it , als je het hebt over Duxford achtige praktijken dan heb je het niet over kisten zoals de Fokker S-11 of een verdwaalde Tiger Moth. Dan heb je het gewoon over warbirds, over Corsairs, Mustangs, Thunderbolts, Spit´s en dat zie ik echt net gebeuren.
Als je er maar genoeg aandacht aan geeft ben ik er van overtuigd dat mensen echt wel betalen. Duxford is immers ook niet gratis. (oude) luchtvaart fascineert niet alleen de ´die hard´ spotters maar ook de gewone man.
I always say a boy can learn more at an airport than at any school.
- Homer J Simpson -
- Homer J Simpson -