Registraties Boek?
Forum rules
- Derice
- Scramble Addict
- Posts: 1703
- Joined: 24 Dec 2007, 14:12
- Type of spotter: F3
- Subscriber Scramble: Derice
Registraties Boek?
Voor de spotters onder ons die registratie's/type's/etc opschrijven. Doen jullie dat in een speciaal daarvoor ontworpen boek? Zo ja, welk?
Zo nee, wat voor soort layout/template gebruiken jullie hier dan voor?
Ben namelijk naar zoiets opzoek en weet niet echt wat handig is.
Zo nee, wat voor soort layout/template gebruiken jullie hier dan voor?
Ben namelijk naar zoiets opzoek en weet niet echt wat handig is.
- Dutch Spotter
- Scramble Die-Hard
- Posts: 913
- Joined: 19 Jan 2005, 12:10
- Location: Delft/EHRD/EHAM
Hallo,
Euro JP, is een boek op A5 formaat, waarin de registraties en types vermeld staan. Boek is te bestellen via http://www.airnieuws.nl of te koop bij de luchtvaarthobbyshop in Aalsmeer http://www.lhshop.nl.
hoop dat ik je vraag zo goed beantwoord heb.
Veel plezier!
Euro JP, is een boek op A5 formaat, waarin de registraties en types vermeld staan. Boek is te bestellen via http://www.airnieuws.nl of te koop bij de luchtvaarthobbyshop in Aalsmeer http://www.lhshop.nl.
hoop dat ik je vraag zo goed beantwoord heb.
Veel plezier!
-
- Scramble Addict
- Posts: 2079
- Joined: 14 Jun 2007, 20:50
- Subscriber Scramble: wamovements
Hi Derice,
misschien handig om te vermelden of je meer civiel of mil georiënteerd bent....Persoonlijk spot ik beide: militair alles, civiel alles groter dan een sportkist (dus alles vanaf single turboprop zoals PC-XII).
Qua opschrijven 'langs het hek' gebruik ik gewoon een notitieboekje, maar wel altijd met harde kaft, liever geen ringband. Zo'n boekje gaat vaak in en uit je binnenzak en die ringbandboekjes kunnen daar niet zo goed tegen. Qua grootte moet je wel een paar kolommetjes kwijt kunnen, maar t moet dus ook in die binnenzak passen.
Thuis gooi ik de gegevens gewoon in een word-document met eerst de datum en locatie en vervolgens in kolommen de registratie, exacte type, operator (maatschappij of squadron), evt. remarks (special c/s etc.) en het constructienummer. De mensen die er meer verstand van hebben zullen ongetwijfeld zeggen dat je hiervoor beter Acces of Excel oid voor kunt gebruiken en daar hebben ze ongetwijfeld gelijk in.
Qua serialboeken vond ik bijvoorbeeld Euro JP altijd frustrerend omdat je kisten die je bijvoorbeeld tijdens een verre vakantie tegenkomt dan niet kunt 'aanstrepen'. Vandaar dat ik voor civiel al snel ben overgestapt op de 'full-size' JP Airline Fleets. Daarnaast gebruik ik de JP Bizjet & Turboprop. Voor militair gebruik doe ik het de laatste jaren met de uitgaven van Scramble, zowel die van Europa als van Noord-Amerika. Verder heb ik nog een oude Worldmil voor de exoten. Je moet er rekening mee houden dat deze boeken vrij snel verouderen, vooral op civiel gebied. Daarom koop ik elke twee jaar een nieuwe JP Airline Fleets en wissel dat af met de JP Bizjet het jaar erop. Ik vind het te prijzig worden om deze allebei elk jaar opnieuw aan te schaffen. Voor de militaire boeken geldt ongeveer hetzelfde. Helaas spot ik tegenwoordig niet meer zo vaak als ik zou willen (en niet zo ver weg) dus die Worlmil kan nog wel een paar jaar mee.....
Hoop dat je hier wat aan hebt,
Bas van Oorschot
misschien handig om te vermelden of je meer civiel of mil georiënteerd bent....Persoonlijk spot ik beide: militair alles, civiel alles groter dan een sportkist (dus alles vanaf single turboprop zoals PC-XII).
Qua opschrijven 'langs het hek' gebruik ik gewoon een notitieboekje, maar wel altijd met harde kaft, liever geen ringband. Zo'n boekje gaat vaak in en uit je binnenzak en die ringbandboekjes kunnen daar niet zo goed tegen. Qua grootte moet je wel een paar kolommetjes kwijt kunnen, maar t moet dus ook in die binnenzak passen.
Thuis gooi ik de gegevens gewoon in een word-document met eerst de datum en locatie en vervolgens in kolommen de registratie, exacte type, operator (maatschappij of squadron), evt. remarks (special c/s etc.) en het constructienummer. De mensen die er meer verstand van hebben zullen ongetwijfeld zeggen dat je hiervoor beter Acces of Excel oid voor kunt gebruiken en daar hebben ze ongetwijfeld gelijk in.
Qua serialboeken vond ik bijvoorbeeld Euro JP altijd frustrerend omdat je kisten die je bijvoorbeeld tijdens een verre vakantie tegenkomt dan niet kunt 'aanstrepen'. Vandaar dat ik voor civiel al snel ben overgestapt op de 'full-size' JP Airline Fleets. Daarnaast gebruik ik de JP Bizjet & Turboprop. Voor militair gebruik doe ik het de laatste jaren met de uitgaven van Scramble, zowel die van Europa als van Noord-Amerika. Verder heb ik nog een oude Worldmil voor de exoten. Je moet er rekening mee houden dat deze boeken vrij snel verouderen, vooral op civiel gebied. Daarom koop ik elke twee jaar een nieuwe JP Airline Fleets en wissel dat af met de JP Bizjet het jaar erop. Ik vind het te prijzig worden om deze allebei elk jaar opnieuw aan te schaffen. Voor de militaire boeken geldt ongeveer hetzelfde. Helaas spot ik tegenwoordig niet meer zo vaak als ik zou willen (en niet zo ver weg) dus die Worlmil kan nog wel een paar jaar mee.....
Hoop dat je hier wat aan hebt,
Bas van Oorschot
- Derice
- Scramble Addict
- Posts: 1703
- Joined: 24 Dec 2007, 14:12
- Type of spotter: F3
- Subscriber Scramble: Derice
Wat een verhaal op 1 zo'n vraag van mijn kant.
Dank!
Ben een civil spotter, sta voornamelijk bij Schiphol te kijken en te klikken.
Vroeger toen ik een jaar of 12 ofzo was, nog wel die dingen eens op een kladblok opgeschreven, ging me er toen om de KLM vloot compleet te krijgen. Tot we internet thuis kregen je dat zo kon downloaden.
Kladblok heb ik ook al in geen jaren gezien, maar geloof dat ik daar toen altijd 't type, reg & de naam van de kist opschreef. Zou eigenlijk nog eens goed moeten gaan zoeken bij mijn ouders.
Anyways...
Ik spot eigenlijk alles wat er op EHAM voorbij komt, maar hoe groter hoe beter. (Alleen loop ik niet zo warm voor Airbus).
Op vakantie kijk ik nog wel eens ff rond voor vertrek op de luchthaven, maar echt veel zie je daar meestal niet omdat 't dan (in mijn geval) vaak donker is.
Denk dat het idd voor mij handiger is om het zelf thuis in een DB te gooien. Al script ik dan denk ik wel een SQL DB + interface bij mijn site erbij, kan ik 't altijd en overal oproepen.
Dank!
Ben een civil spotter, sta voornamelijk bij Schiphol te kijken en te klikken.
Vroeger toen ik een jaar of 12 ofzo was, nog wel die dingen eens op een kladblok opgeschreven, ging me er toen om de KLM vloot compleet te krijgen. Tot we internet thuis kregen je dat zo kon downloaden.
Kladblok heb ik ook al in geen jaren gezien, maar geloof dat ik daar toen altijd 't type, reg & de naam van de kist opschreef. Zou eigenlijk nog eens goed moeten gaan zoeken bij mijn ouders.
Anyways...
Ik spot eigenlijk alles wat er op EHAM voorbij komt, maar hoe groter hoe beter. (Alleen loop ik niet zo warm voor Airbus).
Op vakantie kijk ik nog wel eens ff rond voor vertrek op de luchthaven, maar echt veel zie je daar meestal niet omdat 't dan (in mijn geval) vaak donker is.
Denk dat het idd voor mij handiger is om het zelf thuis in een DB te gooien. Al script ik dan denk ik wel een SQL DB + interface bij mijn site erbij, kan ik 't altijd en overal oproepen.
-
- Scramble Senior
- Posts: 369
- Joined: 23 Mar 2008, 10:07
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: no
- Location: Delft - The Netherlands
- Contact:
Ik heb niet alle posts gelezen, maar voor wie 'm nog niet kende: http://www.airfleets.net" onclick="window.open(this.href);return false; is 'n heel handige site.
Ik schrijf zelf geen regi's op, maar maak foto's van zo'n beetje elke kist die voorbij komt. Dan haal ik daar thuis de registratie uit, en zoek er de gegevens bij. Heb wel 'n vlootlijst bij van KLM, KLC, HV en MP. Daarnaast een (Excel)-lijst met alle kisten die ik ooit gezien heb.
Wat betreft toestellen vaker zien: omdat ik (nu nog) al mijn foto's bewaar, is het daaraan af te leiden.
Ik schrijf zelf geen regi's op, maar maak foto's van zo'n beetje elke kist die voorbij komt. Dan haal ik daar thuis de registratie uit, en zoek er de gegevens bij. Heb wel 'n vlootlijst bij van KLM, KLC, HV en MP. Daarnaast een (Excel)-lijst met alle kisten die ik ooit gezien heb.
Wat betreft toestellen vaker zien: omdat ik (nu nog) al mijn foto's bewaar, is het daaraan af te leiden.
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
- Derice
- Scramble Addict
- Posts: 1703
- Joined: 24 Dec 2007, 14:12
- Type of spotter: F3
- Subscriber Scramble: Derice
Heb ook nog verder zitten denken, als ik toch voor een (persoonlijke) online DB ga, kan ik net zo goed dat opschrijven ook wel achterweg laten.
Toch als het goed is binnenkort de Sony X1 in m'n handen met onbeperkt internet, kan ik het dan net zo goed daar on the spot invullen.
Nu maar eens zoeken naar iets leuks/simpels om dat voor elkaar te krijgen. Liefst natuurlijk iets dat ik kan intergreren met m'n reeds bestaande site (output only).
Toch als het goed is binnenkort de Sony X1 in m'n handen met onbeperkt internet, kan ik het dan net zo goed daar on the spot invullen.
Nu maar eens zoeken naar iets leuks/simpels om dat voor elkaar te krijgen. Liefst natuurlijk iets dat ik kan intergreren met m'n reeds bestaande site (output only).
- RobertMB
- Scramble Die-Hard
- Posts: 920
- Joined: 28 Aug 2004, 12:44
- Subscriber Scramble: RobertMB
- Location: Groningen
Werk zelf met "het losse blaadjes systeem" i.c.m. met een agenda... Verder op de PC gewoon in MS Word of pure "plain .txt". Dat laatse omdat ik nog steeds te lui ben om mijn MS Works bestanden (uit de MS DOS tijd) te migreren / compilen naar een ander programma.... Productielijsten heb ik in MS Excel en MS Access op PC.
Ik hanteer de sorteeropie voor zowel civiel als milititair gewoon oplopend en de datum waarop ik een kist voor het eerst zie vermeld ik. Uiteraard als een regie wijzigd dan telt die bij mij als "nieuw".
De volgorde die ik hanteer:
OO (1e rondje voor gezien, 2e voor foto), regie, type, c/n, event. ex regie(s), Operator/Company (civ), Squadron, fate: (bijv. regd. as, W/O, WFU), dan de ICAO code van het veld gevolgd door de datum.
Vele publicaties zijn ook zeker makkelijk in gebruik en je kunt bijv. met bepaalde kleuren fluostiften verschillende items aanmerken (bijv. gezien, foto, dia enz.)
Natuurlijk kun je helemaal zelf je eigen "draai" aan geven en bijvoorbeeld wel noteren/opslaan als je een kist vaker ziet.
Leuk om te zien vind ik hoe elke spotter/luchtvaartenthousiast de hobby op zijn eigen manier invulling geeft. Om maar een aantal te noemen: de regiespotter, fotospotter, typespotter, kijk/geniet spotter (fotografeert niks en noteert niks maar mijn ervaring is dat ze vaak VEEL weten over een bepaald interesse gebied !), de radio/scanner spotter en de "administratieve" spotter om maar een aantal voorbeelden te noemen.
Moet mij even van het hart dat de civiele spotter verdraagzamer is jegens de miltair georienteerde spotter dan andersom... (Zelf vind ik zowel mil. als civ. even interessant )
Door tijdgebrek en sociale verplichtingen ben ik vandaag de dag niet meer zo'n fanatieke "veldmuis" die foto's maakt en regie's noteert maar hou mij veel bezig op de PC met de geschiedenis van kisten die ik heb gezien en met productielijsten van een flink aantal (zowel miltaire als civiele) kisten. Verder luister ik als de tijd het toelaat ook graag naar de mil. en civ. luchtvaartkanalen en hou ook sumiere logs daar van bij.
O ja.... Heb ooit geleerd dat je het beste MET POTLOOD waarnemeningen kunt noteren! Moest er zelf ook om lachen toen ik het hoorde ooit maar potlood vlekt niet zoals inkt en heb menig keer na een regenachtige hobbydag de boel niet kunnen ontcijferen, omdat het papier kleddernat was en de inkt van mijn pen/stiffie uitgelopen was ....
HAPPY SPOTTING & groetjes,
Robert
Ik hanteer de sorteeropie voor zowel civiel als milititair gewoon oplopend en de datum waarop ik een kist voor het eerst zie vermeld ik. Uiteraard als een regie wijzigd dan telt die bij mij als "nieuw".
De volgorde die ik hanteer:
OO (1e rondje voor gezien, 2e voor foto), regie, type, c/n, event. ex regie(s), Operator/Company (civ), Squadron, fate: (bijv. regd. as, W/O, WFU), dan de ICAO code van het veld gevolgd door de datum.
Vele publicaties zijn ook zeker makkelijk in gebruik en je kunt bijv. met bepaalde kleuren fluostiften verschillende items aanmerken (bijv. gezien, foto, dia enz.)
Natuurlijk kun je helemaal zelf je eigen "draai" aan geven en bijvoorbeeld wel noteren/opslaan als je een kist vaker ziet.
Leuk om te zien vind ik hoe elke spotter/luchtvaartenthousiast de hobby op zijn eigen manier invulling geeft. Om maar een aantal te noemen: de regiespotter, fotospotter, typespotter, kijk/geniet spotter (fotografeert niks en noteert niks maar mijn ervaring is dat ze vaak VEEL weten over een bepaald interesse gebied !), de radio/scanner spotter en de "administratieve" spotter om maar een aantal voorbeelden te noemen.
Moet mij even van het hart dat de civiele spotter verdraagzamer is jegens de miltair georienteerde spotter dan andersom... (Zelf vind ik zowel mil. als civ. even interessant )
Door tijdgebrek en sociale verplichtingen ben ik vandaag de dag niet meer zo'n fanatieke "veldmuis" die foto's maakt en regie's noteert maar hou mij veel bezig op de PC met de geschiedenis van kisten die ik heb gezien en met productielijsten van een flink aantal (zowel miltaire als civiele) kisten. Verder luister ik als de tijd het toelaat ook graag naar de mil. en civ. luchtvaartkanalen en hou ook sumiere logs daar van bij.
O ja.... Heb ooit geleerd dat je het beste MET POTLOOD waarnemeningen kunt noteren! Moest er zelf ook om lachen toen ik het hoorde ooit maar potlood vlekt niet zoals inkt en heb menig keer na een regenachtige hobbydag de boel niet kunnen ontcijferen, omdat het papier kleddernat was en de inkt van mijn pen/stiffie uitgelopen was ....
HAPPY SPOTTING & groetjes,
Robert
-
- Scramble Master
- Posts: 8667
- Joined: 18 Apr 2004, 21:53
- Type of spotter: S5, biz prio
- Location: AMS/SPL
Tip: AFQR (Airline Fleets Quick Reference), te bestellen alleen in Engeland; https://www.air-britain.co.uk/actbooks/ ... oices.html" onclick="window.open(this.href);return false;Basman wrote:Qua serialboeken vond ik bijvoorbeeld Euro JP altijd frustrerend omdat je kisten die je bijvoorbeeld tijdens een verre vakantie tegenkomt dan niet kunt 'aanstrepen'.
- jfaltena
- Scramble Master
- Posts: 3005
- Joined: 09 Dec 2003, 17:08
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: jfaltena
- Location: Home or @ any Airfield
Hoi,
Gelet op de "prijzigheid" van de JP boeken gebruik ik zelf al jaren de volgende boeken; "Airlines" van TAHS, (veel) uitgebreider dan EuroJP, maar nog niet zo uitgebreid als de "grote" JP; vooral omdat Airlines ook veel kisten uit de rest van de wereld bevat; verder gebruik ik "Jet & Propjet" van AvData voor de bizzers en de "civiele" militaire kisten.
De regies heb ik in een Excel-bestand staan, gescheiden in civiel, militair, bizjets en heli's met regi, type, c/n, waar gezien (IATA en ICAO code) en de maatschappij.
Voor de vraagtekens maak ik gebruik van de productielijsten van http://www.airlinerlist.com;" onclick="window.open(this.href);return false; vroeger gebruikte ik ook wel de boeken van TAHS, maar sinds Internet is dat een stuk minder geworden.
Groet, John
Gelet op de "prijzigheid" van de JP boeken gebruik ik zelf al jaren de volgende boeken; "Airlines" van TAHS, (veel) uitgebreider dan EuroJP, maar nog niet zo uitgebreid als de "grote" JP; vooral omdat Airlines ook veel kisten uit de rest van de wereld bevat; verder gebruik ik "Jet & Propjet" van AvData voor de bizzers en de "civiele" militaire kisten.
De regies heb ik in een Excel-bestand staan, gescheiden in civiel, militair, bizjets en heli's met regi, type, c/n, waar gezien (IATA en ICAO code) en de maatschappij.
Voor de vraagtekens maak ik gebruik van de productielijsten van http://www.airlinerlist.com;" onclick="window.open(this.href);return false; vroeger gebruikte ik ook wel de boeken van TAHS, maar sinds Internet is dat een stuk minder geworden.
Groet, John
Flown from / to; AMS ATH BCN CDG EFL EWR FRA GMP INV LAX LGW LHR LPL MAN RTM SFO VIE YVR YYZ ZRH
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none
Flown in: 300 310 319 320 321 330 737 747 747SP 757 767 Bae146 DC10 F70
Planned flights: none