fluitend geluid F-16
Forum rules
- Charlie-Hotel
- Posts: 4
- Joined: 29 Jan 2008, 19:10
- Location: 10miles N.W. of EHVK
fluitend geluid F-16
Hallo,
wat veroorzaakt het fluitende geluid wat een F-16 maakt net voor de landing?
regard,
Charlie-Hotel
wat veroorzaakt het fluitende geluid wat een F-16 maakt net voor de landing?
regard,
Charlie-Hotel
Even het antwoord geleend van iemand op een ander forum
De uitlaat van de motor van een F-16 (en natuurlijk andere jets) gaat open en/of dicht bij een andere stand van het gas.
Dat bewegen gebeurt met de CENC (Convergend Engine Nozzle Control).
In 100% Mil Power zal de uitlaat dus maximaal dicht zijn voor Maximale Stuwkracht.
Het kleiner maken gebeurd dus door de Secondary Exhaust in elkaar te schuiven zodat er een kleinere opening onstaat.
Die CENC is dus het hoge geluid wat je hoort als er een andere Throttle setting wordt geslecteerd.
(korte samenvatting)
De uitlaat van de motor van een F-16 (en natuurlijk andere jets) gaat open en/of dicht bij een andere stand van het gas.
Dat bewegen gebeurt met de CENC (Convergend Engine Nozzle Control).
In 100% Mil Power zal de uitlaat dus maximaal dicht zijn voor Maximale Stuwkracht.
Het kleiner maken gebeurd dus door de Secondary Exhaust in elkaar te schuiven zodat er een kleinere opening onstaat.
Die CENC is dus het hoge geluid wat je hoort als er een andere Throttle setting wordt geslecteerd.
(korte samenvatting)
- Redskin301
- Scramble Addict
- Posts: 2298
- Joined: 23 Mar 2006, 12:52
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Location: Tilburg
- Contact:
- Stafhunter
- Scramble Addict
- Posts: 1563
- Joined: 28 Apr 2006, 13:49
- Subscriber Scramble: Stafhunter
- Location: Tilburg
- Contact:
waar heb ik dat meer gehoordRedskin301 wrote:Kortom net voor de touchdown laat hij zijn gas los
hij zal toch wel een beetje gas bij moeten geven om aan de goede landingssnelheid te komen?
F-104 Starfighter patch website http://threshold.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
flown in:
F27-300M C-5
better a spotter with stepladder behind me than a spotter with 50mm in front off me
flown in:
F27-300M C-5
better a spotter with stepladder behind me than a spotter with 50mm in front off me
- Redskin301
- Scramble Addict
- Posts: 2298
- Joined: 23 Mar 2006, 12:52
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Location: Tilburg
- Contact:
Maar het moment dat ik bedoel in als hij 1 a 2 meter boven de grond hangt, ik denk dat een viper zo licht is dat hij zijn gas bijna volledig dicht moet gooien omdat hij anders dat laatste stuk naar de grond niet maakt door het ground effect ofzow ^^ Correct me if i'm wrongStafhunter wrote:hij zal toch wel een beetje gas bij moeten geven om aan de goede landingssnelheid te komen?
Alle vliegtuigen (ook grote vrachtvliegtuigen en passagiersvliegtuigen) gaan vlak voor touchdown naar idle. Het ground effect zorgt ervoor dat het toestel niet (te hard) neer klapt en is tegelijk de reden dat het gas naar idle moet, anders raakt hij de baan te ver naar voren.Redskin301 wrote:Maar het moment dat ik bedoel in als hij 1 a 2 meter boven de grond hangt, ik denk dat een viper zo licht is dat hij zijn gas bijna volledig dicht moet gooien omdat hij anders dat laatste stuk naar de grond niet maakt door het ground effect ofzow ^^ Correct me if i'm wrongStafhunter wrote:hij zal toch wel een beetje gas bij moeten geven om aan de goede landingssnelheid te komen?
Overigens kleine aanvulling, hoe meer gas de piloot geeft, hoe kleiner de nozzle, maar op afterburner gaat deze weer vol open
- Leeuwarden
- Scramble Addict
- Posts: 1053
- Joined: 30 Aug 2006, 10:53
- Location: Leeuwarden
- Jetzone 2000
- Scramble Junior
- Posts: 235
- Joined: 24 May 2005, 16:27
Sorry hoor maar dit is totale B.S. (Arjen, ik had toch beter verwacht van jou... )vonk179 wrote:Het verstellen van nozzle wordt hydraulisch gedaan en niet pneumatisch.
Het aandrijven van de actuators, welke de nozzle open en dicht doen gaan, geeft het geluid.
Dit hoor je ook wanneer bijvoorbeeld de speedbrakes worden geactiveerd.
Crizz, die dagelijks aan die grijze driewielers sleutelt , heeft volledig gelijk.
CENC = Convergent Engine Nozzle Control
Lucht, afgetapt van de motor wordt in de CENC omgezet in een mechanische beweging die vervolgens middels 5 flexible shafts naar nozzle actuators gestuurd. Deze kunnen de nozzle open of dicht laten lopen. De luchtstroom die uit de CENC komt is de oorzaak van genoemd geluid.
Landingear en speedbrakes, welke hydraulisch werken, maken bij bediening dus ook een heel ander geluid als de CENC.