Vervanging F-16's

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Over welke JSF versie hebben we het hier?

Post by aviodromefriend »

Wat ik eigenlijk mis in de discussie van de laatste dagen: Welke versie heeft dat hoge geluidsniveau? C.q. hebben we het over dezelfde JSF hier met de berichten van 64 keer een F-15 en degene die Polecat heeft zien opstijgen? Ik kan me voorstellen dat de VTOL versie inderdaad veel geluid maakt, met die extra liftmotor, maar die wilde alleen de LPF ooit misschien aanschaffen (in samenhang met een nederlandse aircraft-carrier).
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Flyboy
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2719
Joined: 14 Sep 2006, 09:39
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Flyboy
Location: Hillywood
Contact:

Re: Over welke JSF versie hebben we het hier?

Post by Flyboy »

aviodromefriend wrote:Ik kan me voorstellen dat de VTOL versie inderdaad veel geluid maakt, met die extra liftmotor, maar die wilde alleen de LPF ooit misschien aanschaffen (in samenhang met een nederlandse aircraft-carrier).
Kijk :D dat is toch een vooruitziende blik van die LPF. Als er dan toch veel lawaai is, stuur dan het vliegveld zelf de zee op: dan heb je ook ineens geen probleem met laagvliegoefeningen 8) , niemand die het hek door hoeft te knippen, spotten doe je voortaan met je rubberbootje :twisted:
Je kan het schip recht onder de TRA's leggen, scheelt ook weer vliegtijd en dus brandstof: goed voor het milieu en krijg je groen links ook mee :wink:

Echt inzicht daar in Den Haag :P
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Over welke JSF versie hebben we het hier?

Post by kiwi »

Flyboy wrote:
aviodromefriend wrote:Ik kan me voorstellen dat de VTOL versie inderdaad veel geluid maakt, met die extra liftmotor, maar die wilde alleen de LPF ooit misschien aanschaffen (in samenhang met een nederlandse aircraft-carrier).
Kijk :D dat is toch een vooruitziende blik van die LPF. Als er dan toch veel lawaai is, stuur dan het vliegveld zelf de zee op: dan heb je ook ineens geen probleem met laagvliegoefeningen 8) , niemand die het hek door hoeft te knippen, spotten doe je voortaan met je rubberbootje :twisted:
Je kan het schip recht onder de TRA's leggen, scheelt ook weer vliegtijd en dus brandstof: goed voor het milieu en krijg je groen links ook mee :wink:

Echt inzicht daar in Den Haag :P
Ik weet dat je hele bericht een grap is, maar met een rubberbootje in de buurt van een carrier is niet minder verboden dan een hek van een vliegbasis doorknippen hoor..
User avatar
Eddie
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 968
Joined: 22 Apr 2004, 13:03
Location: EHEH / EHRD

Re: Over welke JSF versie hebben we het hier?

Post by Eddie »

aviodromefriend wrote:Ik kan me voorstellen dat de VTOL versie inderdaad veel geluid maakt, met die extra liftmotor.
VTOL is toch allang geschrapt uit het JSF project?
User avatar
blu109
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 548
Joined: 01 Jul 2003, 17:28
Subscriber Scramble: blu109
Location: leeuwarden

Post by blu109 »

In tijden als deze zou de discussie over een mogelijke opvolger van een gevechtsvliegtuig niet eens aan de orde moeten zijn.
Kleintje Pils
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3073
Joined: 20 May 2003, 18:46
Subscriber Scramble: Kleintje Pils
Location: Leusden
Contact:

Re: Over welke JSF versie hebben we het hier?

Post by Kleintje Pils »

Eddie wrote:
aviodromefriend wrote:Ik kan me voorstellen dat de VTOL versie inderdaad veel geluid maakt, met die extra liftmotor.
VTOL is toch allang geschrapt uit het JSF project?
Ik neem aan dat je de STOVL variant bedoelt (F-35B), daar is het eerste testexemplaar ook van de band gerold:

http://www.lockheedmartin.com/news/pres ... lout4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Remco Donselaar
User avatar
Stefan
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5445
Joined: 18 Sep 2002, 12:56
Subscriber Scramble: Stefan
Contact:

Post by Stefan »

blu109 wrote:In tijden als deze zou de discussie over een mogelijke opvolger van een gevechtsvliegtuig niet eens aan de orde moeten zijn.
?? 'Tijden als deze' as in 'de kredietcrisis'?

Ik zie de link tussen investeren in banken en het uitgeven van miljarden aan defensie niet helemaal.

Groeten,
Stefan
lappie
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 113
Joined: 09 Feb 2004, 00:40

Post by lappie »

toch is die link er wel, beiden worden gefinancierd door de kapitaalmarkt. (pensioenfondsen, verzekeraars ed)
Maar het gaat naar mijn mening idd wel te ver zulke lange-termijn investeringen hierin te betrekken.
User avatar
FISHER01
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3321
Joined: 13 May 2004, 21:33
Type of spotter: DIE HARD
Subscriber Scramble: Yups
Location: Enschede, 5 miles south south east of EHTW
Contact:

Post by FISHER01 »

nog meer F-35 nieuws

28/10 Lange Nederlandse Luchtmacht-piloten raken niet in cockpits
De Nederlandse Koninklijke Luchtmacht zal weldra zijn verouderde F-16's vervangen door andere gevechtstoestellen. Defensie heeft zijn oog gelegd op de Joint Strike Fighter, maar dat toestel heeft één nadeel. De cockpit van het toestel is te klein voor de grote Nederlandse piloten.


De Joint Strike Fighter ligt in poleposition om het te schoppen tot nieuw Nederlands gevechtsvliegtuig, maar dan moet producent Lockheed Martin wel terug komen op zijn beslissing om de cockpit uit budgettaire overweging kleiner te maken.

Uit de statistieken blijkt dat Nederlandse mannen tot de langste ter wereld behoren. Een ruime cockpit met voldoende beenruimte is dan ook van groot belang.

http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/on ... fa81078e5}
Last edited by FISHER01 on 28 Oct 2008, 15:27, edited 1 time in total.
greetzz. Jos FISHER01 K.™

Image
User avatar
Polecat
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5048
Joined: 12 Jul 2007, 13:58
Type of spotter: Omnivore
Subscriber Scramble: Polecat
Location: The Middle East of The Netherlands

Post by Polecat »

is een al lang gepaseerd station; De cockpit is allang 7 cm vergroot, inderdaad om vooral rekening te houden met die Nederlandse godenzonen, maar tegelijk nog steeds de kleinste Amerikaanse vrouwelijk Instructor-pilot te kunnen huisvesten.... Dan is het een voordeeldat je partner bent in een programma en design-aanpassingen kunt aandragen..... John Beesley is ook zeker 1,84 groot en die vliegt het ding al jaren...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Post by ehusmann »

Polecat wrote:is een al lang gepaseerd station
Gelukkig dan maar, het zou namelijk wel een giller zijn. Al die commotie, druk, rapporten, debatten etc etc om voor de JSF te kiezen en uiteindelijk niet...... omdat er geen piloot in past :great:

Erwin
User avatar
toppiero
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 660
Joined: 07 Jul 2008, 17:44
Type of spotter: F3,warbird,mil,civil
Location: NL

Post by toppiero »

heb dit net als een nieuw topic gepost :oops:
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Post by Rockville »

Luchtmacht bereidt zich al voor op JSF

Rotterdam, 30 okt. De voorbereiding op de komst van de Joint Strike Fighter is vorige maand al begonnen, hoewel het kabinet nog een besluit moet nemen over een opvolger van de F-16. De Tweede Kamer debatteert er vandaag over.
Een team van het JSF Program Office en de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin onderzocht van 8 tot 12 september op de vliegbasis Leeuwarden welke aanpassingen aan startbanen en hangars moeten worden uitgevoerd om er met de JSF te kunnen vliegen. Dat bevestigt Defensie.
Het bezoek van de Amerikaanse delegatie komt op het moment dat de competitie formeel nog open is, maar lijkt eerdere vermoedens te onderschrijven dat de keuze de facto op de F-35 Joint Strike Fighter is gevallen. Het ministerie van Defensie is officieel nog bezig met een laatste vergelijking tussen de JSF en de enig overgebleven concurrent, de Zweedse Saab Gripen. Saab voerde geen inspecties uit.
Het selectieproces van Defensie komt vanavond opnieuw aan de orde tijdens een debat in de Tweede Kamer. De Kamer wil opheldering over een uitzending van het KRO-programma Reporter en artikelen in NRC Handelsblad. Daaruit bleek onder meer dat de huidige vergelijking heel anders van opzet is dan een eerdere vergelijking van de kandidaten uit 2002.
Het kabinet besloot dit jaar om mee te doen met de testfase van het JSF-programma. In februari wil Defensie het eerste testvliegtuig bestellen. Eerst moet echter nogmaals zijn aangetoond dat de JSF de beste is. In 2010 neemt het kabinet een definitief besluit.
Defensie heeft de inspectie van Leeuwarden niet aan de Kamer gemeld. Volgens een woordvoerder was dat niet nodig: „Wij doen nu eenmaal mee met de ontwikkeling van de JSF. Dat betekent dat wij verdergaande afspraken hebben met de Amerikanen dan met anderen”. Zij benadrukt dat er „geen onomkeerbare stappen” worden genomen voordat Nederland een definitieve keuze heeft gemaakt.

NRC, Gepubliceerd: 30 oktober 2008 14:18

Voor een analyse gemaakt door NRC: http://www.nrc.nl/redactie/economie/jsf.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
roberto
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2154
Joined: 03 Oct 2002, 14:48
Location: Leeuwarden

Post by roberto »

Zo zie je maar wat voor problemen de aanschaf van de F35 met zich mee brengt als er al gemeten moet worden.
Eerste conclusie schijnt te zijn dat de F35 te hoog op zijn poten staat en dat daardoor de afvoer van gassen in de shelter wat problematisch is aangezien de afvoer wat lager zit dan de motoruitlaat.
Ook wel logisch dat Saab niet komt meten, aangezien een Gripen simpel vanaf een NL veld kan opereren zonder aanpassingen.
User avatar
toppiero
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 660
Joined: 07 Jul 2008, 17:44
Type of spotter: F3,warbird,mil,civil
Location: NL

Post by toppiero »

kijk dat gaat ook weer extra geld kosten,kun je beter uitgeven aan betere KLU opendagen. met bijv. de starfigher demo! :twisted:
Post Reply

Return to “'t Praethuys”