Einde Sterling.
Forum rules
Einde Sterling.
Hallo,
Las net op Luchtvaartnieuws.nl dat Sterling per direct gestopt is met vliegen en dat ze vandaag nog faillisement zullen aanvragen.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=28313
Zoals iedereen weet hangen er behoorlijke donkere wolken boven de luchtvaartmaatschappijen. Ik vraag mij eigenlijk af of er eerder in de luchtvaartgeschiedenis zo'n periode is geweest dat veel maatschappijen ermee stopten door de economische crisis of hoge brandstofprijzen.
Wie heeft hier een antwoord op?
Las net op Luchtvaartnieuws.nl dat Sterling per direct gestopt is met vliegen en dat ze vandaag nog faillisement zullen aanvragen.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=28313
Zoals iedereen weet hangen er behoorlijke donkere wolken boven de luchtvaartmaatschappijen. Ik vraag mij eigenlijk af of er eerder in de luchtvaartgeschiedenis zo'n periode is geweest dat veel maatschappijen ermee stopten door de economische crisis of hoge brandstofprijzen.
Wie heeft hier een antwoord op?
Gonzo
When nothing goes right.......go left.
When nothing goes right.......go left.
Een 100% antwoord op de vraag onderbouwd met cijfers kan ik niet geven, maar in het verleden werden de meeste maatschappijen natuurlijk nog gerunned door de staat. Daardoor konden de meeste niet omvallen. Pas in de afgelopen 20 jaar of zo is de echte deregulering ingezet en kwamen maatschappijen op eigen benen te staan.
Echter, enige jaren geleden is er natuurlijk ook al een periode geweest dat er meerdere maatschappijen omvielen, Sabena, Swiss, Pan Am, TWA en nog een paar.
Wat mij betreft toont het omvallen van maatschappijen aan dat de marktwerking zijn goede werk doet. Doordat slechte maatshappijen wegvallen hebben gezonde maatschappijen (zoals KLM) meer kans om te overleven.
Erwin
Echter, enige jaren geleden is er natuurlijk ook al een periode geweest dat er meerdere maatschappijen omvielen, Sabena, Swiss, Pan Am, TWA en nog een paar.
Wat mij betreft toont het omvallen van maatschappijen aan dat de marktwerking zijn goede werk doet. Doordat slechte maatshappijen wegvallen hebben gezonde maatschappijen (zoals KLM) meer kans om te overleven.
Erwin
Met slecht bedoel ik niet slechte service, laat dat duidelijk zijn. Met slecht bedoel ik slecht gemanaged. Neem als voorbeeld Eos, Maxjet etc. Ik weet zeker dat die allemaal een prima service hadden, maar hun business model was gewoon knudde. Het werkte niet, ze draaide verlies en moesten dus failliet gaan.
Op Teletext las ik dat de IJslandse eigenaren van Sterling de verliezen niet langer konden dekken en dat daardoor het faillissement werd aangevraagd. Sterling was in die zin dus een slechte maatschappij, het maakte verlies.
Het goede voor de markt is nu dat de passagiers die eerst met Sterling zouden vliegen, nu voor een deel met gezonde maatschappijen (als KLM) zullen gaan vliegen. Dat maakt de overlevingskansen van de gezonde maatschappijen groter.
Erwin
Op Teletext las ik dat de IJslandse eigenaren van Sterling de verliezen niet langer konden dekken en dat daardoor het faillissement werd aangevraagd. Sterling was in die zin dus een slechte maatschappij, het maakte verlies.
Het goede voor de markt is nu dat de passagiers die eerst met Sterling zouden vliegen, nu voor een deel met gezonde maatschappijen (als KLM) zullen gaan vliegen. Dat maakt de overlevingskansen van de gezonde maatschappijen groter.
Erwin
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Correct.
In weze is dit ook het recht van de strekste.
Maatschappijen met een goede basis zullen overleven.
Komt een beetje neer op de speech van de topman van Ryanair een paar weken geleden.
Hij voorspelde al het omvallen van een groot aantal zgn Lo-Cost carriers door gebrek aan financiële draagkracht.
Dat zou inhouden dat er binnen korte tijd nog meer klappen gaan vallen.
De volgende zou zijn basis in oost europa hebben...
Ben zeer benieuwd of en wie de gaten gaat cq gaan opvullen.
In weze is dit ook het recht van de strekste.
Maatschappijen met een goede basis zullen overleven.
Komt een beetje neer op de speech van de topman van Ryanair een paar weken geleden.
Hij voorspelde al het omvallen van een groot aantal zgn Lo-Cost carriers door gebrek aan financiële draagkracht.
Dat zou inhouden dat er binnen korte tijd nog meer klappen gaan vallen.
De volgende zou zijn basis in oost europa hebben...
Ben zeer benieuwd of en wie de gaten gaat cq gaan opvullen.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
- phkza
- Scramble Addict
- Posts: 2260
- Joined: 21 Nov 2005, 22:38
- Type of spotter: Civil > Pics or it didn't happen!
Er zijn wel vaker periodes geweest dat er grote namen wegvielen. Eind jaren '70 moesten Eastern en Branniff stoppen, onder meer als gevolg van de Deregulation Act. Ook in de jaren '80 en rond de eerste Golfoorlog waren het geen gemakkelijke tijden (PanAm en TWA).
De sterksten zullen het nu overleven. We zullen zien wie het redt. Ik denk dat de Nederlandse airlines het wel redden, maar er zijn wat prijsvechters in het buitenland waar de toekomst niet zo zeker voor lijkt.
De sterksten zullen het nu overleven. We zullen zien wie het redt. Ik denk dat de Nederlandse airlines het wel redden, maar er zijn wat prijsvechters in het buitenland waar de toekomst niet zo zeker voor lijkt.
Martinairphkza wrote:Ik denk dat de Nederlandse airlines het wel redden,
Amsterdam AL
Kleinere startups met luchttaxidiensten
Ook in Nederland kunnen de klappen vallen, maar we zullen het zien. Meerdere zullen nog wel gaan, maar op zich is daar niets mis mee. Crisistijden zijn voor gezonde bedrijven eigenlijk de beste tijden.... hoe gek dat ook klinkt....
Erwin
Ik lees veel speculaties over maatschappijen van wie men denkt dat ze gaan, maar de topman van Ryanair kan er ook wel eens goed naast zitten.
Dat PanAm en TWA er niet meer zijn heeft voornamelijk ook gelegen aan de ramp in Schotland voor PanAm en de ramp bij New York voor TWA. De schadeclaims waren zo hoog dat ze daardoor geen voortbestaan meer konden hebben.
Dan zijn dus eigenlijk Eastern en Branniff de enige die door een eerdere economische crisis zijn gesneuveld. Opvallend is wel dat ad-hoc werk winstgevend is, Martinair probeert daar ook weer een graantje van mee te pakken.
Als ik ook even mag speculeren zeg ik Air Atlanta Iceland, groot gedeelte is van een bank die niet meer bestaat........ En dan hebben we natuurlijk de Russische markt, hoewel die het minst te lijden hebben in de op dit moment gaande economische crisis.
Dat PanAm en TWA er niet meer zijn heeft voornamelijk ook gelegen aan de ramp in Schotland voor PanAm en de ramp bij New York voor TWA. De schadeclaims waren zo hoog dat ze daardoor geen voortbestaan meer konden hebben.
Dan zijn dus eigenlijk Eastern en Branniff de enige die door een eerdere economische crisis zijn gesneuveld. Opvallend is wel dat ad-hoc werk winstgevend is, Martinair probeert daar ook weer een graantje van mee te pakken.
Als ik ook even mag speculeren zeg ik Air Atlanta Iceland, groot gedeelte is van een bank die niet meer bestaat........ En dan hebben we natuurlijk de Russische markt, hoewel die het minst te lijden hebben in de op dit moment gaande economische crisis.
Gonzo
When nothing goes right.......go left.
When nothing goes right.......go left.
Tuurlijk, maar ik denk dat zijn uitspraken niet zozeer zijn gebaseerd op financiele kennis van al die andere maatschappijen, maar op gezond economisch verstand.philbrands wrote:Ik lees veel speculaties over maatschappijen van wie men denkt dat ze gaan, maar de topman van Ryanair kan er ook wel eens goed naast zitten.
In tijden van voorspoed schieten nieuwe bedrijven als paddestoelen uit de grond. Een deel hiervan is niet gezond, heeft geen goede financiele basis, heeft geen goed businessplan, of is gewoon teveel in de markt. Daarom wordt een periode van groei altijd gevolgd door een periode van afname, een periode waarin het kaf van het koren wordt gescheiden. Die periode is nu aangebroken. En de komende tijd zal je de slechte bedrijven zien wegvallen. De goede bedrijven krijgen daardoor betere kansen en na verloop van tijd zal de groei weer intreden. Dan komen er weer meer bedrijven bij en jawel, dan komt er weer een periode waarin er een aantal moeten verdwijnen.
De uitspraken van O´Leary zijn dus helemaal niet zo raar en iedereen had die voorspelling kunnen doen.
Erwin
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Het is een beetje van beide...ehusmann wrote:Tuurlijk, maar ik denk dat zijn uitspraken niet zozeer zijn gebaseerd op financiele kennis van al die andere maatschappijen, maar op gezond economisch verstand.philbrands wrote:Ik lees veel speculaties over maatschappijen van wie men denkt dat ze gaan, maar de topman van Ryanair kan er ook wel eens goed naast zitten.
Laten we het 'speculeren op basis van feiten' noemen.
Als een maatschappij een groot deel van zijn kosten a contant moet betalen, dan is meestal het einde nabij.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Dat Norwegian de routes over neemt is leuk voor degene die ze nog niet hebben, ik las trouwens ook dat ze vliegtuigen gaan overnemen van Sterling inclusief personeel.
Dat vind ik wel weer een positief teken.
Nog iets anders hoe komt het dat XL.COM niet meer bestaat maar de dochters in Duitsland en Frankrijk nog wel vliegen? Heeft dat te maken met de structuur van de holding waaronder ze vallen of andere redenen?
Dat vind ik wel weer een positief teken.
Nog iets anders hoe komt het dat XL.COM niet meer bestaat maar de dochters in Duitsland en Frankrijk nog wel vliegen? Heeft dat te maken met de structuur van de holding waaronder ze vallen of andere redenen?
Gonzo
When nothing goes right.......go left.
When nothing goes right.......go left.