TUI NL praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

76-er wrote:Een emergency? Voor een generator die ermee ophoudt?!? No way, dan is er meer aan de hand.
De AvHerald drukt het zeer nauwkeurig uit:
due to a technical defect, that in turn caused the failure of one of the three generators
De generator failure was dus niet het begin. Het probleem was dat de APU niet ingezet kon worden om e.e.a. op te vangen (bus fault o.i.d.?). En daarmee wordt het best spannend.

Voor de nog minder ingewijden dan ik: in het vliegtuig doet op dat moment alles het nog, maar er is geen back-up meer voor het nog werkende elektrische systeem. Procedure was dus onmiddellijk uitwijken naar dichtstbijzijnde geschikte vliegveld. Aangezien je heel wat mijlen moet vliegen om vanaf de bereikte hoogte weer naar beneden te komen (en er checklists afgewerkt moeten worden enz.) werd dat vliegveld weer Schiphol.

Erik
Bank_angle
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 300
Joined: 16 Mar 2008, 17:58

Post by Bank_angle »

maar je hebt op de 767 toch 3 generators ? + een APU ? En zover ik weet deed de APU het gewoon hoor ...
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Post by streep »

Een ETOPS B767 heeft 4 generatoren.

2x IDG (Generator op de motor)
1x APU Generator
1x ADG/HMG (Air Driven Generator/Hydrolic Motor Generator) Molentje uit de romp dat met hydraulische druk een mini generatortje in de onderstel ruimte kan aandrijven.

Niet alle APUs zijn gecertificeerd voor een inflight start.
Weet niet hoe dat bij ArkeFly zit.

Op basis van kranten verhaaltjes gaan trouble shooten is kansloos.


Streep
User avatar
Key
Site Admin
Site Admin
Posts: 11250
Joined: 06 Dec 2002, 09:21
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: U bet
Location: ex EHAM

Post by Key »

Bank_angle wrote:En zover ik weet deed de APU het gewoon hoor ...
Niemand spreekt dat ook tegen. Maar de crew meldde op de frequentie:
Key wrote:Het probleem was dat de APU niet ingezet kon worden om e.e.a. op te vangen
streep wrote:Op basis van kranten verhaaltjes gaan trouble shooten is kansloos.
Absoluut!

Erik
What four words, Jimmy!?!
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Post by 76-er »

streep wrote:Een ETOPS B767 heeft 4 generatoren.

2x IDG (Generator op de motor)
1x APU Generator
1x ADG/HMG (Air Driven Generator/Hydrolic Motor Generator) Molentje uit de romp dat met hydraulische druk een mini generatortje in de onderstel ruimte kan aandrijven.



Streep
Klok? Klepel?

Een 767 heeft 3 generatoren, ETOPS of niet. Bij ADG/HMG (=HDG/Hydrolic Driven Generator) bedoel je de RAT (Ram Air Turbine), het windmolenje dat pas tevoorschijn komt wanneer beide motoren minder dan 50% N2 geven (=uitvallen). Da's absoluut geen volwaardige generator. De RAT drijft het Center Hydrolic System aan die op zijn beurt de HDG aandrijft. Het dingetje geeft minder stroom dan een normaal opgeladen accu en een fractie van de (identieke) generatoren op de motoren en APU.

Het kan natuurlijk dat het toestel is vertrokken met kapotte APU of APU generator, dat mag. Dan ben je uiteraard wel je redundancy kwijt en moet je bij het uitvallen van een IDG asap naar beneden. Bij slechts één enkele generator krijg je te maken met flink wat 'loadshedding', niet leuk, wel lastig. Houdt dan die laatste er dan ook mee op heb je enkel nog de accu.

En dan heb je écht een probleem.

Rest nog de vraag:

Waar exact werd het toestel Single Generator? "South of England" zegt het artikel. De 767 QRH zegt "Land at nearest suitable airport". Tja...
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Post by streep »

76-er wrote: Klok? Klepel?
Licence
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Post by 76-er »

Maar niet op de 767 zo te zien, MD11? :wink:
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

Hoe lang duurt het om dat zwikkie te repareren?
All times are local times!

Regards, N.
Frank Mink
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 708
Joined: 01 Jun 2003, 01:17
Subscriber Scramble: Frank Mink

Post by Frank Mink »

76-er wrote:
streep wrote:Een ETOPS B767 heeft 4 generatoren.

Een 767 heeft 3 generatoren, ETOPS of niet. Bij ADG/HMG (=HDG/Hydrolic Driven Generator) bedoel je de RAT (Ram Air Turbine), het windmolenje dat pas tevoorschijn komt wanneer beide motoren minder dan 50% N2 geven (=uitvallen). Da's absoluut geen volwaardige generator. De RAT drijft het Center Hydrolic System aan die op zijn beurt de HDG aandrijft. Het dingetje geeft minder stroom dan een normaal opgeladen accu en een fractie van de (identieke) generatoren op de motoren en APU.
IMHO de HMG is de correcte afkorting-> Hydraulic Motor Generator.
De HMG bestaat uit een generator gedeelte en een motor die de generator aandrijft. De motor wordt dmv hydraulische druk in het center syteem aangedreven. De ADP (Air Driven hydraulic Pump) voorziet in noodgevallen het centersysteem waaronder de HMG van hydraulische druk. De HMG (dat dingetje) levert AC en gedeelte daarvan wordt in DC omgezet. Doel is om een beperkt aantal vitale systemen onderspanning te houden als beide main AC bussen afvallen. Dit wordt zonder tijdlimiet gedaan.
Kweet niet wat voor accu er wordt bedoeld maar de HMG levert 115Vac met 5kva en 28Vdc 50A.
En zie hier: dat dingetje is je 4e generator!!

DE RAT komt idd tevoorschijn bij minder dan 50% N2 op beide motoren EN een airspeed van miniaal 80 knoopjes!
De functie van de RAT is om een gedeelte van het center systeem van druk te voorzien, meer niet (zodat de flightcontrols in nood gebruikt kunnen worden).
De RAT staat dus los van het ADG/HMG verhaal! De HMG kan niet door de RAT worden aangedreven.

Greetz,
Frank Mink
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Post by 76-er »

Boeing 767 Flight Crew Operating Manual Volume 1, pagina 6.20.11 spreekt over de Hydrolic Driven Generator. Maar het beestje heeft inderdaad meerdere namen, lekker verwarrend. De HDG activeert pas wanneer er geen stroom meer staat op beide AC-bussen.

By the way, de ADP werkt niet alleen in noodgevallen, maar schakelt in normale operaties automatisch bij wanneer de twee electrische pompen van het center systeem niet genoeg druk kunnen leveren. Zoals bij het binnenhalen van de wielen bijvoorbeeld.


Maar goed, allemaal gemiere...., terug naar die laatste vraag: De QRH zegt asap landen bij single generator. Voor 'convenience' toch maar ietsje verder dan Nearest Suitable? :wink:
User avatar
flying_kiwi
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5451
Joined: 10 Nov 2004, 14:33
Location: Either EHEH, NZTA, or enroute
Contact:

Post by flying_kiwi »

76-er wrote:Maar goed, allemaal gemiere...., terug naar die laatste vraag: De QRH zegt asap landen bij single generator. Voor 'convenience' toch maar ietsje verder dan Nearest Suitable? :wink:
"Nearest Suitable" is anders als "Nearest" of ASAP. De vlieger kan zelf een beetje bepalen wat hij/zij als suitable acht. In dit geval vondt hij/zij Heathrow, Gatwick, en al die andere velden in Zuid Engeland dus niet geschikt.

Gr.
Yorden
User avatar
B767
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 516
Joined: 19 Aug 2008, 21:20
Location: AMS/SPL

Post by B767 »

Nou de AHX is weer gerepareerd hoor... morgen weer aan de charter gaan we weer met die schemavertragingen :wink:
Regards
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Post by 76-er »

flying_kiwi wrote:"Nearest Suitable" is anders als "Nearest" of ASAP. De vlieger kan zelf een beetje bepalen wat hij/zij als suitable acht. In dit geval vondt hij/zij Heathrow, Gatwick, en al die andere velden in Zuid Engeland dus niet geschikt.
Je hebt helemaal gelijk, dat ik precies datgene waar ik m'n vraagtekens bij zet. Nu zegt Luchtvaartnieuws dat het probleem zich al een half uur na de start voor deed, zeg maar net Top of Climb. In zo'n geval is het natuurlijk niet gek om snel een 'one-eighty' te maken. 8)
Bank_angle
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 300
Joined: 16 Mar 2008, 17:58

Post by Bank_angle »

Jep de AHX is een lease aan het doen komt vanmiddag terug! Zonder schemavertragingen van de rest! want alles gaat op tijd... Maarja wat moet je anders als je 1 kist over hebt gewoon vol in de verhuur toch!! Een kist laten stil staan heeft ook geen nut. Verder nog lease's een deze dagen ? Weet er iemand iets ? greetz
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Post by B767-300ER »

Bank_angle wrote:Jep de AHX is een lease aan het doen komt vanmiddag terug! Zonder schemavertragingen van de rest! want alles gaat op tijd... Maarja wat moet je anders als je 1 kist over hebt gewoon vol in de verhuur toch!! Een kist laten stil staan heeft ook geen nut. Verder nog lease's een deze dagen ? Weet er iemand iets ? greetz
Ik zie enkelt een vlucht naar Nairobi (11dec)en 1 naar montego Bay (6jan)
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”