De veranderingen in de spottershobby
Forum rules
-
- Scramble Rookie
- Posts: 87
- Joined: 18 Feb 2005, 14:07
- Type of spotter: numbers and photo spotter
- Subscriber Scramble: Tingy
- Location: Nieuw Vennep
Hi all,
Ben 47 en begonnen met spotten toen ik 13 was en uh nu nog niet zoo oud toch. Dus die rollator klinkt leuk, maar nog ff zeker 40 jaar wachten graag. Dan hoop ik nog steeds te spotten, maar dan vanuit mijn bejaarde tehuis op m`n balkonnetje...Met een lichtgewicht 25 MPIX camera. Fotootje van elke kist die op 5km afstand langs komt en nog de regi kunnen lezen. Heb ik tenminste ook geen last van die jonge drukte makers. Is dat niet genoeg zullen er nog wel meer middelen zijn, die het spotten nog makkelijker maken voornamelijk voor de oudjes.
Ik weet nog goed dat ik gemonsterd werd om 06-24, nu dus Scramble, lid te worden. Was heel blij met dit blad en de latere verbeteringen er van, omdat dit meer toegang gaf tot info, die gewoon nergens anders te vinden was. Als 1 van de vroegere leden denk ik er soms (nostalgie weerhoud me er van) over om met dit blad te stoppen. Met internet kun je gewoon enorm veel info over deze hobby vinden en meer. Weet nog dat we ooit een uur naar een plekje bij de baan zochten bij een 1e bezoek Bitburg. Nu kan ik op internet vinden wat de beste plaats om 2uur in de middag is op Narita. Om het verschil tussen nu en vroeger maar aan te geven.
Alleen al het feit dat er zo veel over het spotten te vinden is op het net, geeft al aan dat er nu wereldwijd veel spotters actief zijn. Zeker gezien het aantal deelnemers op dit message board, die op een geweldige manier veel info leveren, geeft mij de indruk dat de hobby ook in Nederland levendiger is dan ooit. Inderdaad ga ik ook naar de baan als er echt iets te doen is. Toch zie ik altijd wel spotters bezig. tijdje geleden zou er `s avond een VC 10 op de 27 moeten komen. Ik verbaasde mij over de enorme hoeveelheid zeer actieve spotters, jong en oud.
Het werd ook al even genoemd, maar iedereen is veel mobieler. Vroeger nam je voor een paar tientjes een tienertour, naar Twente of Soesterberg. Met wat geluk zag je dan ook nog veel vliegbewegingen. Nu kun je voor 80 euro naar Londen, of voor wat meer nog veel verder. Stond 25 jaar geleden eens een paar dagen bij PMI langs de baan, geen spotter gezien. Tegenwoordig kom je daar bijna altijd wel spotters tegen. Zo zijn er nog veel voorbeelden te geven.
Denk dus dat onze hobby veel internationaler en toegankelijker is en zeer actief. Het is wel goed mogelijk dat mensen meer geisoleerd te werk gaan.
Oh en uh of er nu wel of geen jonkies bij komen, wat maakt het uit, hoop dat de meeste ``oudjes``, onder ons, noem ze liever veteranen, nog lang en regelmatig langs de banen te vinden zijn en daar tijdens het niets doen nog wat sterke verhalen te vertellen hebben. Dat gezeur van die jonge gasten die je``opa`` noemen, omdat je in de weg staat, ga toch op je brommertje scheuren. Nee hoor ik mag dat opa wel, veel plezier met elkaar.
Groetjes Frans
Ben 47 en begonnen met spotten toen ik 13 was en uh nu nog niet zoo oud toch. Dus die rollator klinkt leuk, maar nog ff zeker 40 jaar wachten graag. Dan hoop ik nog steeds te spotten, maar dan vanuit mijn bejaarde tehuis op m`n balkonnetje...Met een lichtgewicht 25 MPIX camera. Fotootje van elke kist die op 5km afstand langs komt en nog de regi kunnen lezen. Heb ik tenminste ook geen last van die jonge drukte makers. Is dat niet genoeg zullen er nog wel meer middelen zijn, die het spotten nog makkelijker maken voornamelijk voor de oudjes.
Ik weet nog goed dat ik gemonsterd werd om 06-24, nu dus Scramble, lid te worden. Was heel blij met dit blad en de latere verbeteringen er van, omdat dit meer toegang gaf tot info, die gewoon nergens anders te vinden was. Als 1 van de vroegere leden denk ik er soms (nostalgie weerhoud me er van) over om met dit blad te stoppen. Met internet kun je gewoon enorm veel info over deze hobby vinden en meer. Weet nog dat we ooit een uur naar een plekje bij de baan zochten bij een 1e bezoek Bitburg. Nu kan ik op internet vinden wat de beste plaats om 2uur in de middag is op Narita. Om het verschil tussen nu en vroeger maar aan te geven.
Alleen al het feit dat er zo veel over het spotten te vinden is op het net, geeft al aan dat er nu wereldwijd veel spotters actief zijn. Zeker gezien het aantal deelnemers op dit message board, die op een geweldige manier veel info leveren, geeft mij de indruk dat de hobby ook in Nederland levendiger is dan ooit. Inderdaad ga ik ook naar de baan als er echt iets te doen is. Toch zie ik altijd wel spotters bezig. tijdje geleden zou er `s avond een VC 10 op de 27 moeten komen. Ik verbaasde mij over de enorme hoeveelheid zeer actieve spotters, jong en oud.
Het werd ook al even genoemd, maar iedereen is veel mobieler. Vroeger nam je voor een paar tientjes een tienertour, naar Twente of Soesterberg. Met wat geluk zag je dan ook nog veel vliegbewegingen. Nu kun je voor 80 euro naar Londen, of voor wat meer nog veel verder. Stond 25 jaar geleden eens een paar dagen bij PMI langs de baan, geen spotter gezien. Tegenwoordig kom je daar bijna altijd wel spotters tegen. Zo zijn er nog veel voorbeelden te geven.
Denk dus dat onze hobby veel internationaler en toegankelijker is en zeer actief. Het is wel goed mogelijk dat mensen meer geisoleerd te werk gaan.
Oh en uh of er nu wel of geen jonkies bij komen, wat maakt het uit, hoop dat de meeste ``oudjes``, onder ons, noem ze liever veteranen, nog lang en regelmatig langs de banen te vinden zijn en daar tijdens het niets doen nog wat sterke verhalen te vertellen hebben. Dat gezeur van die jonge gasten die je``opa`` noemen, omdat je in de weg staat, ga toch op je brommertje scheuren. Nee hoor ik mag dat opa wel, veel plezier met elkaar.
Groetjes Frans
Dat klopt denk ik ook wel. Zelf ben ik in 89 begonnen met spotten op Soesterberg en nu 31. Zeker in de begin jaren 90 zijn er nog een flink aantal jonge spotters bijgekomen, waarvan er nu nog een boel actief zijn, ook op dit forum. Die zullen schat ik dus allemaal zo rond de 30 zijn.aviodromefriend wrote:Dan moet er met de schatting van Iwan dus wel degelijk jongere aanwas zijn.
Na die groep, zeg vanaf 2000, is er weinig nieuwe aanwas geweest. Nu ben ik al jaren niet meer op Soesty geweest, maar van wat ik zie en hoor denk ik dat het minimaal is en vanaf nu helemaal over. Voor andere velden kan ik niet spreken, maar de gemiddelde leeftijd van spotters die op Soesty zijn begonnen én nog actief zijn zal zeker rond de door Iwan genoemde 35 liggen. Zo niet nog hoger.
Erwin
Ben zelf in de eerste helft van de jaren 90 begonnen. Destijds was het nog samen met mijn vader een dagje naar SPL om nummertjes te schrijven. De enige info die ik toen had, waren wat tijden die ik van teletekst af haalde voordat we naar SPL gingen.
Tegenwoordig neem ik niet meer de moeite om een dag naar SPL te gaan. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik op SPL werk, en toegang heb tot het welbekende interne systeem, en zo dus vrij makkelijk aan info en daardoor aan nieuwe nummertjes kan komen. In mijn vrije tijd kom ik daarom amper meer op SPL, of er moet iets heel speciaals komen (wat ik dan op deze site gelezen heb). In dat geval is mijn bezoek niet meer dan een hit en run, en langer dan een half uur zal ik niet blijven. Hele dagen op een luchthaven rondhangen doe ik in het buitenland, niet hier.
Leuker dan toen? Tja, het is minder spannend op deze manier. Effectiever dan toen? Dat zeker.
Tegenwoordig neem ik niet meer de moeite om een dag naar SPL te gaan. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik op SPL werk, en toegang heb tot het welbekende interne systeem, en zo dus vrij makkelijk aan info en daardoor aan nieuwe nummertjes kan komen. In mijn vrije tijd kom ik daarom amper meer op SPL, of er moet iets heel speciaals komen (wat ik dan op deze site gelezen heb). In dat geval is mijn bezoek niet meer dan een hit en run, en langer dan een half uur zal ik niet blijven. Hele dagen op een luchthaven rondhangen doe ik in het buitenland, niet hier.
Leuker dan toen? Tja, het is minder spannend op deze manier. Effectiever dan toen? Dat zeker.
- Redskin301
- Scramble Addict
- Posts: 2298
- Joined: 23 Mar 2006, 12:52
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Location: Tilburg
- Contact:
Zelf ben ik ook iemand die begin jaren 90 is begonnen op Gils, ben nu 27 jaar dus was er op tijd bij Maar ik ben van mening dat er nog wel degelijk nieuwe aanwas is voor onze hobby, alleen als ik hier in de buurt kijk zie ik al genoeg jonge gastjes rondhangen bij de basis (lees Gils)
Ik denk dat tegenwoordig de hobby ook wel wat meer aan het verschuiven is van nummers naar plaatjes, maar dat is slecht mijn bevinding correct me if i'm wrong. Wat ik wel zie is dat mensen hierdoor later beginnen met de hobby door de aanschaf van cameras en shizzle, meestal pas als ze de 20 zijn gepasseerd.
Het aantal vliegtuigen dat ik zie op een dag boeit me eigenlijk niet zow, dus daar blijf ik niet voor thuis. Wat mij wel bezig houdt zijn de mogelijkheden op een trip, om dat beetje dan wel weer erg vet vast te leggen ^^
Ik denk dat tegenwoordig de hobby ook wel wat meer aan het verschuiven is van nummers naar plaatjes, maar dat is slecht mijn bevinding correct me if i'm wrong. Wat ik wel zie is dat mensen hierdoor later beginnen met de hobby door de aanschaf van cameras en shizzle, meestal pas als ze de 20 zijn gepasseerd.
Het aantal vliegtuigen dat ik zie op een dag boeit me eigenlijk niet zow, dus daar blijf ik niet voor thuis. Wat mij wel bezig houdt zijn de mogelijkheden op een trip, om dat beetje dan wel weer erg vet vast te leggen ^^
- planespotters.nl
- Scramble Addict
- Posts: 1048
- Joined: 22 Jan 2007, 19:30
- Type of spotter: Military and F5+
- Location: Near EHVB
- Contact:
Hallo allemaal,
Ik ben zelf 15 jaar Iwan kent me als een zeer enthousiaste jongen.
Ik ben in 2004 gestart met spotten ooit nam me vader me eens mee
Langs het hek en ik wilde vaker langs en vaker en ik bleef maar gaan.
Vanuit huis zag ik ook de Orions vanaf Valkenburg vliegen die nu helaas weg zijn anders had ik kunnen spotten naast de deur. Maarja verder met mijn verhaal
Op een gegeven moment vond ik kijken niet alleen genoeg dus heb een klein cameraatje aangeschaft een Sony cybershot P73 4.1 MP waar ik mijn eerste fotootjes mee maakte langzamerhand leerde ik nieuwe spots kennen op Schiphol en wilde ik meer.
Ik ben overgestapt op een Fujifilm S5600 5.1 MP 10x optische zoom en dacht hé er bestaat ook nog wel wat anders als Schiphol. Ik ben me gaan orienteren op andere velden. Zo kwam ik bij Rotterdam Airport daar heb ik ook een tijd gestaan elke keer dat ik op vakantie ging wilde ik langs een vliegveld wat het meest in de buurt was. Me ouders werden er gek van! in eind 2007 ben ik overgestapt op een DSLR namelijk een Canon EOS 300D ik ontmoette een spotter uit Voorschoten waar ik zelf ook woon EHVBspotter op dit forum. Daarmee ben ik vaak op militaire trips gegaan sinds dien spot ik alleen nog maar militair en ben ik al op aardige wat trips geweest in Belgie,Frankrijk,Duitsland en Nederland.
Iwan heeft me op GRAS gewezen en heeft iets supers voor mij gedaan (hij weet wel wat) Daar wil ik hem nogmaals voor bedanken.
Inmiddels ben ik lid van GRAS en kan ik zo op nog meer trips in de kerstvakantie ga ik ook voor de 2e keer naar Ramstein waar ik erg veel zin in heb.
Zelf denk ik dat het met de jonge garde wel goed zit omdat veel van mijn spotters vrienden jong zijn maar als ik een dag sta te spotten zie je meer 20 - 30 + dan onder de 20 daar kan ik jullie geen ongelijk in geven.
Ik hoop zelf dat er nog vele jonge spotters volgen.
Binnekort hoop ik zelf nog meer te gaan spotten omdat ik misschien de 40D krijg maar dat moet ik nog even zien.
Eerst mijn best doen op school.
Hoop volgend jaar veel trips te gaan maken met GRAS en veel van jullie spotters langs de hekken te zien
Groeten Sander
Ik ben zelf 15 jaar Iwan kent me als een zeer enthousiaste jongen.
Ik ben in 2004 gestart met spotten ooit nam me vader me eens mee
Langs het hek en ik wilde vaker langs en vaker en ik bleef maar gaan.
Vanuit huis zag ik ook de Orions vanaf Valkenburg vliegen die nu helaas weg zijn anders had ik kunnen spotten naast de deur. Maarja verder met mijn verhaal
Op een gegeven moment vond ik kijken niet alleen genoeg dus heb een klein cameraatje aangeschaft een Sony cybershot P73 4.1 MP waar ik mijn eerste fotootjes mee maakte langzamerhand leerde ik nieuwe spots kennen op Schiphol en wilde ik meer.
Ik ben overgestapt op een Fujifilm S5600 5.1 MP 10x optische zoom en dacht hé er bestaat ook nog wel wat anders als Schiphol. Ik ben me gaan orienteren op andere velden. Zo kwam ik bij Rotterdam Airport daar heb ik ook een tijd gestaan elke keer dat ik op vakantie ging wilde ik langs een vliegveld wat het meest in de buurt was. Me ouders werden er gek van! in eind 2007 ben ik overgestapt op een DSLR namelijk een Canon EOS 300D ik ontmoette een spotter uit Voorschoten waar ik zelf ook woon EHVBspotter op dit forum. Daarmee ben ik vaak op militaire trips gegaan sinds dien spot ik alleen nog maar militair en ben ik al op aardige wat trips geweest in Belgie,Frankrijk,Duitsland en Nederland.
Iwan heeft me op GRAS gewezen en heeft iets supers voor mij gedaan (hij weet wel wat) Daar wil ik hem nogmaals voor bedanken.
Inmiddels ben ik lid van GRAS en kan ik zo op nog meer trips in de kerstvakantie ga ik ook voor de 2e keer naar Ramstein waar ik erg veel zin in heb.
Zelf denk ik dat het met de jonge garde wel goed zit omdat veel van mijn spotters vrienden jong zijn maar als ik een dag sta te spotten zie je meer 20 - 30 + dan onder de 20 daar kan ik jullie geen ongelijk in geven.
Ik hoop zelf dat er nog vele jonge spotters volgen.
Binnekort hoop ik zelf nog meer te gaan spotten omdat ik misschien de 40D krijg maar dat moet ik nog even zien.
Eerst mijn best doen op school.
Hoop volgend jaar veel trips te gaan maken met GRAS en veel van jullie spotters langs de hekken te zien
Groeten Sander
Canon EOS 30D
Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6
Canon EF 70-200 F4.0 L IS USM (New!)
Canon EF 50mm F1.8 II
Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6
Canon EF 70-200 F4.0 L IS USM (New!)
Canon EF 50mm F1.8 II
Grappige discussie, het is inderdaad waar dat de gemiddelde leeftijd rap hoger wordt. Dat is niet alleen in Nederland het geval. Hebben jullie wel eens Engelse spotters gezien jonger dan 30 jaar . Volgens mij ligt de gemiddelde leeftijd daar nog veel hoger dan in Nederland!ehusmann wrote:Dat klopt denk ik ook wel. Zelf ben ik in 89 begonnen met spotten op Soesterberg en nu 31. Zeker in de begin jaren 90 zijn er nog een flink aantal jonge spotters bijgekomen, waarvan er nu nog een boel actief zijn, ook op dit forum. Die zullen schat ik dus allemaal zo rond de 30 zijn.aviodromefriend wrote:Dan moet er met de schatting van Iwan dus wel degelijk jongere aanwas zijn.
Na die groep, zeg vanaf 2000, is er weinig nieuwe aanwas geweest. Nu ben ik al jaren niet meer op Soesty geweest, maar van wat ik zie en hoor denk ik dat het minimaal is en vanaf nu helemaal over. Voor andere velden kan ik niet spreken, maar de gemiddelde leeftijd van spotters die op Soesty zijn begonnen én nog actief zijn zal zeker rond de door Iwan genoemde 35 liggen. Zo niet nog hoger.
Erwin
Zelf eind 70 begonnen en nu alweer 41 jaar. Vroeger was inderdaad alles anders. Op een gemiddelde dag langs het hek op Soesterberg stonden er wel zo'n 50 spotters. Bijna alle bezoekende vliegtuigen waren kompleet verrasingen, wat wel zijn charme had. Erg grappig om onverwacht een Michigan ANG F-4C zien binnen te komen !! Voordeel toendertijd was dat er in de 80e jaren veel bezoekers op Soesterberg kwamen. Maanden met meer dan 100 buitenlandse bezoekers waren geen uitzonderingen. Je wist ook helemaal niets van de bezoekers op andere Nederlandse velden. Dan las je een maand later in de Scramble.....
Er is veel veranderd op informatie gebied. Op Soesterberg hadden we halverwege de jaren 80 een telefoonlijnlijst; dan belde we elkaar de nieuwtjes door. Jaren later de SVVS pasjeslijn en toen Blue Wave !!
Tegenwoordig ga ik pas ergens heen als ik eerst heb gecheckt of ik wel wat nieuw heb.
Wat ook opvalt is de dure fotoapperatuur waar ook veel jonge spotters mee rond lopen ... dat was vroeger echt niet het geval.
Zucht ik wordt oud .......................
Hans
- toppiero
- Scramble Die-Hard
- Posts: 660
- Joined: 07 Jul 2008, 17:44
- Type of spotter: F3,warbird,mil,civil
- Location: NL
hallo,
ik ben zelf 16 jaar. ben sinds vele jaren al enthouisiast over luchtvaart. ben pas sinds een paar jaar echt actief spotter. maar dan vooral bij RTM en AMS. zag als kleine jongen altijd op t strand van wassenaar de orion al langskomen en ook als ik daar in de buurt met stoomtrein reed,toen kwam je zelfs langs de hekken,wilde gewoon die trein niet meer in want ik wilde gewoon naar dat vliegveld blijven kijken. 3 jaar geleden heb ik mijn eerste echte goede camera aangeschaft: een kodak Easyshare DX7590. sinds een paar maanden heb ik een Sony Alpha 100 met de 18-75 kitlens en een oudere konica minolta 70-200 lens van mijn vader. maar de sony 75-300 komt eraan.
heb laatst zelfs voor de afscheids flyby zelfs een toets gemist want ik wou het gewoon meemaken! heb helaas de jaren op soesterberg en de andere mooie airports gemist. maar hoop nog vele mooie jaren mee te kunnen maken als spotter en vele van jullie hier op het forum tegen te komen! en ook met knvol(ben daar sinds vorig jaar lid van)vele mooie trips nog te mogen maken. ben trouwens al vele keren naar airshows geweest. nog nooit alleen,altijd met mijn pa. naar fairford 1x( F117 in formatie met red arrows en daarna een B2 met 3 F15E's onder begeleiding van starwars muziek,=censored= wat was dat gaaf!), naar flying legends al 4x!(waarvan 1x met de dda(ben daar sinds dit jaar lid van!)en 2x met hat. heb) en een keer heb ik met mijn pa een zelf georganiseerde trip gemaakt. dat heb ik trouwens ook al een keer gedaan met flying legends. ben trouwens ook al een keer naar le bourget geweest. maar dat was egt &*&^&&*^ slecht geregeld. ze lieten ons gewoon in de 45 min. brandende zon staan toen we op de bus aan het wachten waren! voor mij nooit meer le bourget,farnborough is veel gaver,ben ik trouwens ook al geweest!
maar ik denk zeker dat er nog aanwas is voor deze hobby! er komen steeds meer jonge mensen bij!
het enige wat ik echt gemist(vind ik zelf) heb is het amerikaanse tijdperk op EHSB en de verscheidenheid aan vliegtuigtypes in europa en NL!
maar jongens keep going it is still fun,the spotting!
ik ben zelf 16 jaar. ben sinds vele jaren al enthouisiast over luchtvaart. ben pas sinds een paar jaar echt actief spotter. maar dan vooral bij RTM en AMS. zag als kleine jongen altijd op t strand van wassenaar de orion al langskomen en ook als ik daar in de buurt met stoomtrein reed,toen kwam je zelfs langs de hekken,wilde gewoon die trein niet meer in want ik wilde gewoon naar dat vliegveld blijven kijken. 3 jaar geleden heb ik mijn eerste echte goede camera aangeschaft: een kodak Easyshare DX7590. sinds een paar maanden heb ik een Sony Alpha 100 met de 18-75 kitlens en een oudere konica minolta 70-200 lens van mijn vader. maar de sony 75-300 komt eraan.
heb laatst zelfs voor de afscheids flyby zelfs een toets gemist want ik wou het gewoon meemaken! heb helaas de jaren op soesterberg en de andere mooie airports gemist. maar hoop nog vele mooie jaren mee te kunnen maken als spotter en vele van jullie hier op het forum tegen te komen! en ook met knvol(ben daar sinds vorig jaar lid van)vele mooie trips nog te mogen maken. ben trouwens al vele keren naar airshows geweest. nog nooit alleen,altijd met mijn pa. naar fairford 1x( F117 in formatie met red arrows en daarna een B2 met 3 F15E's onder begeleiding van starwars muziek,=censored= wat was dat gaaf!), naar flying legends al 4x!(waarvan 1x met de dda(ben daar sinds dit jaar lid van!)en 2x met hat. heb) en een keer heb ik met mijn pa een zelf georganiseerde trip gemaakt. dat heb ik trouwens ook al een keer gedaan met flying legends. ben trouwens ook al een keer naar le bourget geweest. maar dat was egt &*&^&&*^ slecht geregeld. ze lieten ons gewoon in de 45 min. brandende zon staan toen we op de bus aan het wachten waren! voor mij nooit meer le bourget,farnborough is veel gaver,ben ik trouwens ook al geweest!
maar ik denk zeker dat er nog aanwas is voor deze hobby! er komen steeds meer jonge mensen bij!
het enige wat ik echt gemist(vind ik zelf) heb is het amerikaanse tijdperk op EHSB en de verscheidenheid aan vliegtuigtypes in europa en NL!
maar jongens keep going it is still fun,the spotting!
Greetz,
Toppiero
Toppiero
- ebauer
- Moderator
- Posts: 12086
- Joined: 14 Jul 2004, 18:58
- Type of spotter: Military, ADS-B, ATC & Helicopters, Reporter
- Location: Amersfoort, NL
Hallo allen,
Ik ben begonnen met spotten in oktober 1981 toen ik 14 jaar was. Nu ben ik 41 jaar maar ik mis 'de goede oude tijd' wel. Je kon toen nog op de bonnefooi naar een veld toe...er was meer te zien en er zat ook meer afwisseling in. Het was toen toch echt een feest om tussen alle F-16's op Leeuwarden ineens een F-104G aan te horen komen rijden met dart!
Of een NF-5 op finals!
Je verbazen over vertrekkende Buccaneers die lager dan de locale kerktoren leken te vliegen, of die enorme afterburners bij de F-111...
Ook waren er toen veel meer velden. Het spotten is nu weliswaar efficienter geworden door internet ed maar daardoor ook minder verrassend. Als ik mocht kiezen...
Ik ben begonnen met spotten in oktober 1981 toen ik 14 jaar was. Nu ben ik 41 jaar maar ik mis 'de goede oude tijd' wel. Je kon toen nog op de bonnefooi naar een veld toe...er was meer te zien en er zat ook meer afwisseling in. Het was toen toch echt een feest om tussen alle F-16's op Leeuwarden ineens een F-104G aan te horen komen rijden met dart!
Of een NF-5 op finals!
Je verbazen over vertrekkende Buccaneers die lager dan de locale kerktoren leken te vliegen, of die enorme afterburners bij de F-111...
Ook waren er toen veel meer velden. Het spotten is nu weliswaar efficienter geworden door internet ed maar daardoor ook minder verrassend. Als ik mocht kiezen...
RAMONES 1974 - 1996
Talking Heads 1974 - 1991
Talking Heads 1974 - 1991
- wolf32
- Scramble Die-Hard
- Posts: 724
- Joined: 03 Feb 2007, 19:00
- Type of spotter: Military filmer
- Contact:
Hadden we in de jaren 80 ook eigenlijk niet veel betere spottersplekken bij de Nederlandse vliegbases. Denk aan "de roller" Soesterberg, baankop 24 Twente, baankop24 en 06 Leeuwarden, Volkel.
Welke veelal later geheel verdwenen of verder van de baan af werden verplaatst doordat het hekwerk werd uitgebreid langs de baankoppen op diverse vliegbases.
Welke veelal later geheel verdwenen of verder van de baan af werden verplaatst doordat het hekwerk werd uitgebreid langs de baankoppen op diverse vliegbases.
-
- Scramble Rookie
- Posts: 73
- Joined: 14 May 2007, 16:37
- Type of spotter: military & civil
- Subscriber Scramble: May 1981
- Location: Oisterwijk
Je vergeet Gilze-Rijen. Daar kun je nog wel steeds op dat mooie plekje aan de baankop staan alleen komen daar bijna geen fighters meer zoals in de jaren 80. Ik heb net een serietje foto's uit de jaren 1981-1984 gepost op het photo forum, om nog even in weemoed terug te kijken naar Duitse Starfighters, Canadese T-33's en zo...
Groetjes,
Jonathan
Groetjes,
Jonathan
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
L'histoire se répète....
leuk dat verschil in leeftijd in de reacties, toen ik als gastje van 17 langs de baan stond moest je het ene moment vol bewondering, het andere moment licht puberaal 'verveeld'de verhalen van de óld boys aanhoren over Mürted 1974, Best Focus op Deelen, 12 T-Birds tegelijk in het circuit op twente, en de TAM op Sollingen in de zeventiger jaren... Nu kunnen we (late 30-early 40 generatie) ons daarzelf op betrappen Ik zie de NF-5, USAF deploymetns, Bcucaneers en F-104's langskomen, en een spotter die nu 17 is weet niet eens wat "de koude oorlog" is....
Het voordeel van (niet dement) ouder worden is dat je gewoon zo'n ongelofelijke gave zak herinneringen (lees: dia's/foto's/verhalen) hebt, en dat is gelukkig universeel voor elke generatie...
Ik zou blij zijn als mijn neefje of andere kids in mij omgeving deze hobby oppikten, het heeft ons allemaal volgens mij ontzettend veel gebracht aan mooie reisverhalen en algemene ontwikeling doordat je door je kennis van luchtmachten en landen veel informatie meekrijgt...
Alles zo doorlezend ben ik vrij hoopvol dat de hobby in een iets aan de tijd aangepaste hoedanigheid nog springlevend is..
leuk dat verschil in leeftijd in de reacties, toen ik als gastje van 17 langs de baan stond moest je het ene moment vol bewondering, het andere moment licht puberaal 'verveeld'de verhalen van de óld boys aanhoren over Mürted 1974, Best Focus op Deelen, 12 T-Birds tegelijk in het circuit op twente, en de TAM op Sollingen in de zeventiger jaren... Nu kunnen we (late 30-early 40 generatie) ons daarzelf op betrappen Ik zie de NF-5, USAF deploymetns, Bcucaneers en F-104's langskomen, en een spotter die nu 17 is weet niet eens wat "de koude oorlog" is....
Het voordeel van (niet dement) ouder worden is dat je gewoon zo'n ongelofelijke gave zak herinneringen (lees: dia's/foto's/verhalen) hebt, en dat is gelukkig universeel voor elke generatie...
Ik zou blij zijn als mijn neefje of andere kids in mij omgeving deze hobby oppikten, het heeft ons allemaal volgens mij ontzettend veel gebracht aan mooie reisverhalen en algemene ontwikeling doordat je door je kennis van luchtmachten en landen veel informatie meekrijgt...
Alles zo doorlezend ben ik vrij hoopvol dat de hobby in een iets aan de tijd aangepaste hoedanigheid nog springlevend is..
I have never drunk milk, and I never will . . . .
De hobby blijft springlevend..... zolang wij hem springlevend houden!Polecat wrote:Alles zo doorlezend ben ik vrij hoopvol dat de hobby in een iets aan de tijd aangepaste hoedanigheid nog springlevend is..
Voor iedereen die al wat langer spot is zo te zien de hobby veranderd, maar de kern blijft hetzelfde; gek worden van een vette bak, maar raar aangekeken worden als je tegen vrienden en familie zegt in welk land je nu weer bent geweest
De charme blijft bestaan, de lol erom heen blijft bestaan, de vriendschappen blijven bestaan en de ouwe lullen verhalen ook!
Erwin
- Redskin301
- Scramble Addict
- Posts: 2298
- Joined: 23 Mar 2006, 12:52
- Type of spotter: Graphical
- Subscriber Scramble: nee
- Location: Tilburg
- Contact:
Een heerlijke verwoording van wat ik nu precies denk =]ehusmann wrote:De charme blijft bestaan, de lol erom heen blijft bestaan, de vriendschappen blijven bestaan en de ouwe lullen verhalen ook!Polecat wrote:Alles zo doorlezend ben ik vrij hoopvol dat de hobby in een iets aan de tijd aangepaste hoedanigheid nog springlevend is..
Onze hobby is niet aan het doodgaan, hij is aan het veranderen =]
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
heerlijk om voor gek versleten te worden als je Berlijn en Orleans in 1 weekdn doet, of 1 dag heen en weer naar Templin of Hyeres ja.....Redskin301 wrote:Een heerlijke verwoording van wat ik nu precies denk =]ehusmann wrote:De charme blijft bestaan, de lol erom heen blijft bestaan, de vriendschappen blijven bestaan en de ouwe lullen verhalen ook!Polecat wrote:Alles zo doorlezend ben ik vrij hoopvol dat de hobby in een iets aan de tijd aangepaste hoedanigheid nog springlevend is..
Onze hobby is niet aan het doodgaan, hij is aan het veranderen =]
I have never drunk milk, and I never will . . . .