goedemiddag,
ik vraag me al een tijdje iets af, mbt uitwijkers van Eindhoven ivm mist, met name bij Ryanair.
Als het zowel op Eindhoven als Weeze erg mistig is, wijken de vliegtuigen van Ryanair uit van Eindhoven naar Weeze. Waarom eigenlijk? Beide vliegvelden hebben toch ILS? Of is er een bepaalde limiet aan de ILS of Eindhoven die er op Weeze niet is?
alvast bedankt voor het antwoord!
Michel
uitwijkers Eindhoven in verband met mist?
Forum rules
- skycruiser
- Scramble Addict
- Posts: 1957
- Joined: 19 Mar 2005, 21:46
- Subscriber Scramble: skycruiser
- Location: AMS
Re: uitwijkers Eindhoven in verband met mist?
Elke instrument approach ken in principe zijn eigen limieten voor 'ceiling' en 'visibility'. Dit kan dus pér baan nog verschillen op luchthavens.michel N wrote:goedemiddag,
ik vraag me al een tijdje iets af, mbt uitwijkers van Eindhoven ivm mist, met name bij Ryanair.
Als het zowel op Eindhoven als Weeze erg mistig is, wijken de vliegtuigen van Ryanair uit van Eindhoven naar Weeze. Waarom eigenlijk? Beide vliegvelden hebben toch ILS? Of is er een bepaalde limiet aan de ILS of Eindhoven die er op Weeze niet is?
alvast bedankt voor het antwoord!
Michel
Daarnaast hebben piloten ook nog verschillende kwalificaties waardoor Weeze misschien net wel binnen de marge valt en Eindhoven net buiten de limiet is.
Gr.
Eric
Ik heb het even opgezocht voor je.
Eindhoven heeft inderdaad hogere minima dan Niederrhein.
Ik zal eerst even een korte uitleg geven. Op de ILS heb je Glidepath infomatie. Het systeem vertelt je hoe hoog je moet zitten. Omdat niet allen ILS systemen het zelfde zijn, zijn er verschillende catagoriën. Die catagorie bepaalt de hoogte van de DA (Dicision Altidude = hoogte waarop de piloot visueel met de runway enviroment moet zijn en anders de missed approach uit moet voeren).
Alle Klu velden zijn volgens mij CAT 1. Dat betekent dat de minima voor bijvoorbeeld een 737 op 178 ft AGL liggen (dat is voor de RWY 22: 245ft AMSL)
Niederrhein daarintegen heeft ook een ILS CAT 2.
Voor de 27 betekent dit voor een 737: 87ft AGL, ofwel 192ft AMSL.
Dus het verschil tussen minimaal 178ft op Eindhoven of 87ft op Niederrhein. Dat is een verschil van 91ft ofwel ongeveer 30 meter.
Daarnaast kan het weer op Niederrhein toevallig net iets beter zijn dan op Eindhoven. Volkel Eindhoven kan al aardig verschillen!
Edit: Die catagoriën vliegers klopt in ieder geval voor de Klu. Een CAT 1 vlieger mag op de minima, CAT 2 100ft erbover, CAT 3 300ft erboven. Ik weet niet of dat ook in de burgermaatschappij geldt.
Eindhoven heeft inderdaad hogere minima dan Niederrhein.
Ik zal eerst even een korte uitleg geven. Op de ILS heb je Glidepath infomatie. Het systeem vertelt je hoe hoog je moet zitten. Omdat niet allen ILS systemen het zelfde zijn, zijn er verschillende catagoriën. Die catagorie bepaalt de hoogte van de DA (Dicision Altidude = hoogte waarop de piloot visueel met de runway enviroment moet zijn en anders de missed approach uit moet voeren).
Alle Klu velden zijn volgens mij CAT 1. Dat betekent dat de minima voor bijvoorbeeld een 737 op 178 ft AGL liggen (dat is voor de RWY 22: 245ft AMSL)
Niederrhein daarintegen heeft ook een ILS CAT 2.
Voor de 27 betekent dit voor een 737: 87ft AGL, ofwel 192ft AMSL.
Dus het verschil tussen minimaal 178ft op Eindhoven of 87ft op Niederrhein. Dat is een verschil van 91ft ofwel ongeveer 30 meter.
Daarnaast kan het weer op Niederrhein toevallig net iets beter zijn dan op Eindhoven. Volkel Eindhoven kan al aardig verschillen!
Edit: Die catagoriën vliegers klopt in ieder geval voor de Klu. Een CAT 1 vlieger mag op de minima, CAT 2 100ft erbover, CAT 3 300ft erboven. Ik weet niet of dat ook in de burgermaatschappij geldt.