Crash TC-JGE off-topic & interpretaties

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
edezwaan
Posts: 17
Joined: 26 May 2007, 22:47

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by edezwaan »

edezwaan wrote:Iemand toevallig de ATC communicatie tijdens de approach opgenomen?
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by bramos »

Maar over dat kerosinetekort: op ATCBox stond dat er iets van 11 ton was getankt, en maar 8,2 ton nodig was. Of is dat ook onzin??

(Excuses als ik bovenstaande info hiervandaan had, maar heb net alles 'bijgelezen'.)
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
Raptor16
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 391
Joined: 28 Jul 2006, 17:50
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: Raptor16

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Raptor16 »

mikek1357 wrote:
ErikFB wrote:Normaal klopt het beschreven beeld, alleen kan / kon ik dat niet rijmen met het eventueel verlies van vermogen icm het draagvermogen van de vleugels in geval van de crash van vanmorgen.
Als het vermogen zo snel weg valt, of als zelfs de motoren compleet uitvallen, heb je dan nog tijd om dit op die hoogte nog goed te krijgen? En hoe zit het met de hydrauliek, is het niet zo dat als de motoren uitvallen ook de spanning voor de hydraulische pompen wegvalt?

Op elke motor zitten meestal 2 hydraulische pompen. Als de motoren dus uitvallen vallen deze 4 ook uit, je hebt dan nog altijd je ADG/RAT maar ik kan moeilijk beoordelen of er uberhaupt tijd voor was om die te activeren.
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by streep »

Ik geloof dat er nu een heleboel verschillende vliegtuig types door elkaar gehaald worden.


Streep
phantom

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by phantom »

Ik geloof dat er nu een heleboel verschillende vliegtuig types door elkaar gehaald worden.
Inderdaad.
Op elke motor zitten meestal 2 hydraulische pompen. Als de motoren dus uitvallen vallen deze 4 ook uit, je hebt dan nog altijd je ADG/RAT maar ik kan moeilijk beoordelen of er uberhaupt tijd voor was om die te activeren.
Deze persoon is dus duidelijk geen 737 specialist.

Meld alleen dingen als je iets zeker weet !!!!!!!!!!!!!!!!
User avatar
mwpeters
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1642
Joined: 07 Dec 2002, 15:39
Location: Holland
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by mwpeters »

Securityguy wrote:Dat het vliegtuig geen brandstof meer zou hebben wordt steeds vaker tegen gesproken.
2 a 3 ton zou er zeker nog aan boord moeten zijn, volgens onofficiele bronnen.
Een wonder dus dat de kist niet in de brand was gevlogen.
Dit standpunt kan vanuit drie hoeken worden bekeken.

1.
De kerosine dampen zijn brandbaarder dan de keronsine zelf dus de kans dat er kerosine aan boord is is daarmee aannemelijk (alhoewel er in de tanks natuurlijk ook veel damp hangt die de rest kerosine gemakkelijk kan doen ontsteken).

2.
Als er geen kerosine in zat en ook geen haast geen damp meer (pressure relief valve is de tank) dan kan dit ook een reden zijn geweest.

3.
De kant die nog niet echt belicht is, is dat de piloot al minuten voor de landing in de gaten had dat hij het niet ging halen en de kerosine heeft gedump, echter dit is niet erg aannamelijk.

Het is dus gewoon flinke tijd wachten geblazen tot het officiele onderzoek is afgerond.

groeten Maarten
User avatar
kiwi
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1473
Joined: 20 Mar 2007, 22:24
Location: Amsterdam
Contact:

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by kiwi »

bramos wrote:Maar over dat kerosinetekort: op ATCBox stond dat er iets van 11 ton was getankt, en maar 8,2 ton nodig was. Of is dat ook onzin??

(Excuses als ik bovenstaande info hiervandaan had, maar heb net alles 'bijgelezen'.)
Pin me niet vast op de details maar als die 8,2 ton zonder reserve is, zou 11 ton geen raar getal zijn. Er wordt altijd meer getankt dan strikt nodig voor de geplande route voor het geval er uitgeweken moet worden en zelfs daarbovenop komt nog een marge (i.v.m. evt. onverwachte tegenwind op de route e.d.)
User avatar
gatso76
Moderator
Moderator
Posts: 12314
Joined: 06 Sep 2002, 15:59
Location: KMKY / Marco Island

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by gatso76 »

mwpeters wrote: 3.
De kant die nog niet echt belicht is, is dat de piloot al minuten voor de landing in de gaten had dat hij het niet ging halen en de kerosine heeft gedump, echter dit is niet erg aannamelijk.
groeten Maarten
Een B737 heeft geen Jettison systeem en kan dus nooit zijn brandstof dumpen...deze optie kan je dus uitsluiten :wink:...en mochten er problemen zijn geweest dan had hij de bemanning en passagiers wel eens mogen inlichten hoe het ervoor staat.
Last edited by gatso76 on 25 Feb 2009, 19:27, edited 1 time in total.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by B767-300ER »

Het is op een B738 onmogelijk fuel te dumpen

EDIT: Marco was me voor :wink:
All times are local times!

Regards, N.
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by bramos »

Ja, leek me ook wel 'n geloofwaardig verhaal, maar waarom heeft iedereen het dan over een brandstoftekort??
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by streep »

Omdat er geen brand is uitgebroken.
User avatar
Securityguy
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 510
Joined: 08 Nov 2003, 18:51
Subscriber Scramble: Velko
Location: Hoogland-OCC (Schiphol-Oost)

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by Securityguy »

Omdat er geen brand uitbrak
bramos
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 369
Joined: 23 Mar 2008, 10:07
Type of spotter: F2
Subscriber Scramble: no
Location: Delft - The Netherlands
Contact:

Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan

Post by bramos »

Okay, maar dat strookt toch niet met elkaar?? Wat moeten we nou geloven?
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
mick
Posts: 10
Joined: 17 Jul 2006, 21:27
Location: Woudenberg
Contact:

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by mick »

Even een vraagje. De piloten zijn omgekomen. Echter als ik de beelden zie van de cockpit, dan ziet hij er niet echt gehavend uit. De piloten hebben toch ook gordels om, of vergis ik me.
Blijft in ieder geval triest voor de slachtoffers en nabestaanden.

Mick
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties

Post by B767-300ER »

De voorkant niet nee, maar de onderkant hebben we geen beeld van....
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”