Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Forum rules
Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties
De staart heeft als eerste de grond geraakt dus daar zal ook de meeste schade zitten denk ik. Volgens een passagier die in
Pauw & Witteman zat gaf de piloot vlak voor de klap nog vol gas om weer snelheid te maken.
Pauw & Witteman zat gaf de piloot vlak voor de klap nog vol gas om weer snelheid te maken.
- B767-300ER
- Scramble Master
- Posts: 8814
- Joined: 25 Dec 2007, 08:35
Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties
Ik denk dat uit de lucht vallen ook een relatief begrip is,maar dat hij ten tijde van de crash minder hard vloog dan dat standaard was op die afstand van de baan. Ik neem aan dat hij ook gewoon voorwaardse snelheid had.geert wrote:Het lijkt mij dan raar dat het toestel 'uit de lucht is komen vallen'
All times are local times!
Regards, N.
Regards, N.
- ErikFB
- Scramble Addict
- Posts: 1279
- Joined: 23 Nov 2005, 21:38
- Type of spotter: civil airliners
- Subscriber Scramble: ErikFB
- Location: IJsselstein (Ut)
- Contact:
Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties
Als je kijkt waar de "achtervleugel" ligt en het restant van het staartstuk kan je zien dat de inpact tijdens de landing vrij fors geweest is. Bij het neerkomen is waarschijnlijk het vleugelgedeelte in zijn geheel afgeknapt en daardoor is het werkelijke staatgedeelte met het roer vervolgens omgevallen waardoor het in een onwerkelijke hoek van het achterste gedeelte van de romp ligt na de breuklijn met dat deel.B767-300ER wrote:Ik denk dat uit de lucht vallen ook een relatief begrip is,maar dat hij ten tijde van de crash minder hard vloog dan dat standaard was op die afstand van de baan. Ik neem aan dat hij ook gewoon voorwaardse snelheid had.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11248
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties
Ik ook. Als je wilt proberen te reconstrueren wat er gebeurd is, kijk je naar wat het resultaat is en baseert daar een theorie op. Niet andersom.B767-300ER wrote:Ik neem aan dat hij ook gewoon voorwaardse snelheid had.
Erik
What four words, Jimmy!?!
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5535
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties
De reconstructie van het 'Hudson' incident was indrukwekkend (computer animatie).Key wrote:Ik ook. Als je wilt proberen te reconstrueren wat er gebeurd is, kijk je naar wat het resultaat is en baseert daar een theorie op. Niet andersom.B767-300ER wrote:Ik neem aan dat hij ook gewoon voorwaardse snelheid had.
Erik
Ben zeer benieuwd naar het zelfde over dit geval.
Ik neem tenminste aan dat ze zoiets kunnen doen met info uit de zwarte dozen....
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties
Stel dat de motoren toch nog draaiden, waarom komt de kist dan naar beneden ??:
-de motoren draaiden nog wel, maar konden om wat voor reden dan ook niet genoeg vermogen leveren om de kist in de lucht te houden...brandstof hapering/bird strike ??
-problemen met de flight controls waardoor de kist geen hoogte meer kon houden/oncontroleerbaar werd...elevator ??
-om wat voor reden dan ook werden tijdens de laatste tellen voor de approach de 'reverser' geactiveerd...elektrische/mechanische storing ??
Dit zijn wat persoonlijke ideeen en hebben totaal geen waarde.
-de motoren draaiden nog wel, maar konden om wat voor reden dan ook niet genoeg vermogen leveren om de kist in de lucht te houden...brandstof hapering/bird strike ??
-problemen met de flight controls waardoor de kist geen hoogte meer kon houden/oncontroleerbaar werd...elevator ??
-om wat voor reden dan ook werden tijdens de laatste tellen voor de approach de 'reverser' geactiveerd...elektrische/mechanische storing ??
Dit zijn wat persoonlijke ideeen en hebben totaal geen waarde.
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties
add to that....gatso76 wrote:Stel dat de motoren toch nog draaiden, waarom komt de kist dan naar beneden ??:
-de motoren draaiden nog wel, maar konden om wat voor reden dan ook niet genoeg vermogen leveren om de kist in de lucht te houden...brandstof hapering/bird strike ??
-problemen met de flight controls waardoor de kist geen hoogte meer kon houden/oncontroleerbaar werd.
-om wat voor reden dan ook werden tijdens de laatste tellen voor de approach de 'reverser' geactiveerd...elektrische/mechanische storing
Dit zijn wat persoonlijke ideeen en hebben totaal geen waarde.
-aanvliegfoutje..
-wake turb of windshear..
-foute indicatie in instrumenten..
kortom, Pieter van V heeft nog heel wat weg te strepen en we horen het wel...
I have never drunk milk, and I never will . . . .
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties
Hij denk volgende week al met eerste bevindingen naar buiten te komen (en als ik eerlijk ben, ik kan me niet herinneren dat als zoiets openbaar wordt, uiteindelijk er een heel ander verhaal wordt verteld).Polecat wrote:kortom, Pieter van V heeft nog heel wat weg te strepen en we horen het wel...
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Key
- Site Admin
- Posts: 11248
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties
In reactie op Johan's bericht:
Feit is helaas dat veel reporters op zoek zijn naar sensatie, naar dingen die door een groot publiek ingehaald worden (er is niet voor niets een enorme markt voor Talpa-pulp e.d.). Daarbij ontbreekt het hen vaak aan zelfs maar basiskennis over de luchtvaart. Johan, jij - en gelukkig jij niet alleen - hebt een andere insteek maar helaas is dat niet de algemene lijn.
Foutjes maken is wat anders dan tendentieuze berichtgeving, suggestieve vraagstelling en sturend filteren van reacties. Helaas is dat allemaal aan de orde van de dag, en daar komt de aversie van velen jegens 'de media' vandaan. Toegegeven, het is te generaliserend, maar helaas wel begrijpelijk.
Persoonlijk wil ik daar nog wel de stelling 'weinig kennis is gevaarlijker dan geen kennis' aan toevoegen. Ik denk dat veel spotters er goed aan doen de boot af te houden als hen om info gevraagd wordt. Een foutief antwoord waar wel enige kennis van zaken in zit is niet zo snel gecorrigeerd en gaat een eigen leven leiden. Dat geldt ook voor nieuwsberichten. 'Zender op zwart' is natuurlijk net zo extreem als 'de media doen het fout' maar er kan echt in heel veel gevallen zorgvuldiger met geruchten en indrukken omgegaan worden. En... logisch nadenken kan ook geen kwaad!
Ik heb niet de illusie jouw je vak te moeten uitleggen en ga dat ook zeker niet proberen. Ik constateer alleen dat anderen in dat vak te vaak dingen melden die niet kloppen, en dat beschadigt het imago...
Erik
Feit is helaas dat veel reporters op zoek zijn naar sensatie, naar dingen die door een groot publiek ingehaald worden (er is niet voor niets een enorme markt voor Talpa-pulp e.d.). Daarbij ontbreekt het hen vaak aan zelfs maar basiskennis over de luchtvaart. Johan, jij - en gelukkig jij niet alleen - hebt een andere insteek maar helaas is dat niet de algemene lijn.
Foutjes maken is wat anders dan tendentieuze berichtgeving, suggestieve vraagstelling en sturend filteren van reacties. Helaas is dat allemaal aan de orde van de dag, en daar komt de aversie van velen jegens 'de media' vandaan. Toegegeven, het is te generaliserend, maar helaas wel begrijpelijk.
Persoonlijk wil ik daar nog wel de stelling 'weinig kennis is gevaarlijker dan geen kennis' aan toevoegen. Ik denk dat veel spotters er goed aan doen de boot af te houden als hen om info gevraagd wordt. Een foutief antwoord waar wel enige kennis van zaken in zit is niet zo snel gecorrigeerd en gaat een eigen leven leiden. Dat geldt ook voor nieuwsberichten. 'Zender op zwart' is natuurlijk net zo extreem als 'de media doen het fout' maar er kan echt in heel veel gevallen zorgvuldiger met geruchten en indrukken omgegaan worden. En... logisch nadenken kan ook geen kwaad!
Ik heb niet de illusie jouw je vak te moeten uitleggen en ga dat ook zeker niet proberen. Ik constateer alleen dat anderen in dat vak te vaak dingen melden die niet kloppen, en dat beschadigt het imago...
Erik
What four words, Jimmy!?!
Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
*Sorry if this is counted as speculation, feel free to delete.
http://archive-server.liveatc.net/turki ... h-eham.mp3" onclick="window.open(this.href);return false;
According to this tape, which is posted earlier in this topic, Turkish is cleared approach 18R and contact tower on XXX, 'byebye.' The pilots do try to respond something, which I suspect is closely before moment of impact. I can very well understand if this was some 'panic'shout and thus could mean he says something in Turkish. I can't make any of it though, anyone can? Just listen to the last bit of the tape a couple of times, perhaps someone here can speak Turkish?
PS: I am not really familiar with scanning radio-traffic. Just say if this is the start of a normal respond like a repeat of the towers' orders.
http://archive-server.liveatc.net/turki ... h-eham.mp3" onclick="window.open(this.href);return false;
According to this tape, which is posted earlier in this topic, Turkish is cleared approach 18R and contact tower on XXX, 'byebye.' The pilots do try to respond something, which I suspect is closely before moment of impact. I can very well understand if this was some 'panic'shout and thus could mean he says something in Turkish. I can't make any of it though, anyone can? Just listen to the last bit of the tape a couple of times, perhaps someone here can speak Turkish?
PS: I am not really familiar with scanning radio-traffic. Just say if this is the start of a normal respond like a repeat of the towers' orders.
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2719
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Rol Media tijdens crash, en de onzin hierover
Hallo Johan,FALCONCREST wrote:Hallo iedereen
Bij het teruglezen van de vele berichten valt mij iets op;
"De Media" komt er in jullie berichtgeving nogal slecht vanaf, en wordt negatief bejegend.
....
Maar wat moet je op zo'n moment. De zender op zwart gooien totdat alles duidelijk, gecontroleerd en geverifieerd is ?
In dat geval zou de eerste berchtgeving pas in het 6 of 8 uur journaal zijn geweest bij wijze van spreken.
Je snijdt een hele leuke discussie aan waar ik al een tijdje over loop te broeden.
Uiteraard is het zo dat vrij nieuwsgaring een groot goed is en een verworven recht en rijkdom in een democratie. Het is de enige manier waarop we onze regering kunnen controleren en daarmee (tussen de 4 jaar van de verkeizingen) nog enige invloed kunnen uitoefenen.
Aan de andere kant merk ik dat de berichtgeving ook vaak niets toevoegd (het bericht is niet duidelijk, gecontroleerd en geverifieerd) en alleen een gerucht. De reden of toch het 'nieuwsfeit' in de ether te gooien is de ondelinge concurrentie tussen de 'media'.
Zonder het persoonlijk te trekken: Stel je voor dat er inderdaad GEEN nieuws was geweest over deze crash:
1 ik zit op mijn werk en ben met mijn eigen dingen bezig: het is de sensatiezucht die mij tot luisteren/kijken verleidt, het nieuwsfeit voegt voor mij niets toe.
2 aangezien ik toch niet in de buurt kom heb ik er ook niets mee te maken, als ik over de A9 zou moeten rijden en die is afgesloten wegens deze crash, dan volstaat de verkeersinformatie.
3 op het nieuws van 6-8 uur zie ik dan heldere gecontroleerde en geverifeerde informatie op het tijdstip dat het mij eigenlijk het beste uitkomt. Als ik eerlijk ben heeft gisteren mijn baas een hoop geld gekost (je bent toch afgeleid).
4 stel dat ik wacht op mensen uit een bestemming en die komen niet aan, dan ben je ongerust en je gaat bellen. Nu was het zo dat vele mensen ongerust waren en er meer onrust gecreerd is. Op deze ongeruste mensen zitten de hulpverleners ook niet te wachten.
Eigenlijk een heleboel argumenten waarom het best te overwegen zou zijn om de zender op zwart te gooien.
Het argument 'nieuwswaarde' is zo'n onzin.
Weet je wat echt nieuwswaarde is: bijvoorbeeld dat de president van de VS jarenlang een miljarden verslindende oorlog buiten de begroting houdt en een begroting voorhoudt die gewoon gelogen is. Toevallig als hij opstapt is er een credietcrisis. Toeval??? Het echte nieuws over waarom dingen gebeuren en wie belangen hebben hoor je niet, maar daar zijn dan ook geen flitsende plaatjes van te maken (wel van een witte baby ijsbeer in een dieretuin: nieuws??)
Ik weet dat je met een kalkoen niet over kerst moet discussieren en ik ken ook persoonlijk veel collega's van je (dat heb je als je in Hillywood woont), maar is het niet eens tijd dat we echt nieuws aan brengen in plaats van sensaties.
(moderators; maak hier gerust een apart topic van als dat beter is)
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
dat is dus precies wat ik al bedoelde met mijn eerder post over "ramp"...
je kunt het heel feitelijk weergeven, maarcheck vooral de feiten eerst, ik heb zelf liever later goed nieuws dan snelle onzin... (de telegrof die binnen een uur kopte met "zeker 10 doden"....)
je kunt het heel feitelijk weergeven, maarcheck vooral de feiten eerst, ik heb zelf liever later goed nieuws dan snelle onzin... (de telegrof die binnen een uur kopte met "zeker 10 doden"....)
I have never drunk milk, and I never will . . . .
-
- Posts: 2
- Joined: 25 Feb 2009, 21:01
- Type of spotter: F5
Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties
Ik meen ook dat de bovenkant van de rechter winglet beschadigd was. Het leek er op dat deze winglet de grond niet heeft geraakt (zeker de bovenkant niet) maar door de klap zo beschadigd is...Als je kijkt waar de "achtervleugel" ligt en het restant van het staartstuk kan je zien dat de inpact tijdens de landing vrij fors geweest is. Bij het neerkomen is waarschijnlijk het vleugelgedeelte in zijn geheel afgeknapt en daardoor is het werkelijke staatgedeelte met het roer vervolgens omgevallen waardoor het in een onwerkelijke hoek van het achterste gedeelte van de romp ligt na de breuklijn met dat deel.
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties
al viel het me ook op dat P.v.V. het had over "de zwarte doos is uit de cockpit gehaald" terwijl hij dus in feite had moeten zeggen dat beide black boxes uit het vliegtuig (cq. de staart) zijn gehaald....Ik constateer alleen dat anderen in dat vak te vaak dingen melden die niet kloppen, en dat beschadigt het imago...
Maar goed, in zo'n geval lieg je in commissie als journalist en daar kun je niks aan doen natuurlijk. Maar de haast wint het te vaak van de nauwkeurigheid.
I have never drunk milk, and I never will . . . .
- Flyboy
- Scramble Master
- Posts: 2719
- Joined: 14 Sep 2006, 09:39
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: Flyboy
- Location: Hillywood
- Contact:
Re: Crash TC-JGE off-topic & speculaties
En die is dan weer oranje, of wil hij voorkomen dat zijn familienaam er in betrokken wordtPolecat wrote:al viel het me ook op dat P.v.V. het had over "de zwarte doos is uit de cockpit gehaald" .Ik constateer alleen dat anderen in dat vak te vaak dingen melden die niet kloppen, en dat beschadigt het imago...