Ik las een artikel van een training captain op de b738 en die gaf dit ook al aan dat ze misschien verwart zijn geraakt door de wolkenbasis en andere elementen, mogelijk auto throttle niet ingeschakeld en daarna een aan eenschakeling van omstandingheden. blijft gissen totdat ze met de raporten komen. We wachten rustig af.Ik denk bijna zeker het is toch een fout van de vliegers geweest .... gewoon te langzaam gevlogen en in stall geraakt. Of verkeerde berekeningen van de final speed, of de co in line training heeft een fout gemaakt, en de captain niet goed opgelet.
Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Forum rules
- patrick@tediek.com
- Scramble Die-Hard
- Posts: 745
- Joined: 01 Aug 2006, 17:33
- Location: Amsterdam
Re: Crash TC-JGE 25-02-2009 bij Polderbaan
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Voor mijn gevoel (voor wat dat waard is) heeft deze persoon misschien wel eens van een klepel gehoord, maar is totaal onbekend met het begrip klok.NOS Teletekst pag 316 wrote:Raymond Swarttouw uit
Schoten (België):"Hoe komt het toch dat
ik bij een ernstig ongeval (als dat met
vlucht TK 1951) de feiten moet halen
bij CNN,BBC en op internet?
Waar haalt met name de Publieke Omroep
het idee vandaan dat ik primair
geïnteresseerd zou zijn in hoe de
slachtoffers zich voelen,hoe de opvang
geregeld is of hoe het nou verder moet
met omwonenden van Schiphol?
Het lijkt alsof het journaille eerst de
nazorg op het oog heeft om na verloop
van tijd via Zembla of Reporter fors
uit te pakken met de feiten.Het is
inmiddels via YouTube bekend dat de
luchtverkeersbeveiliging (ATC) druk
doende was met een vliegtuig waarvan de
achterdeur niet goed gesloten was.
Vanaf dag 1 kon dat
vanuit de openbare transcripties worden
vastgesteld.
Mij is langere tijd bekend dat tussen
ATC en luchtvaartmaatschappijen
geruzied wordt over (voorkeurs)
toewijzing van de parallelle
Zwanenburgbaan.Dat scheelt circa 10
minuten buschauffeur spelen!
Dat laatste heb ik van een bevriend
piloot die ooit eens bij zwaar weer
een Fokker 100 op de 22-04 gepleurd
heeft,op de in historie allereerste
maar thans heimelijk zesde baan van
Schiphol waar dagelijks CIA- en
zwartgeld vluchten af en aan gaan...
Dus dames en heren journalisten:er op
af!"
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
-
- Scramble Senior
- Posts: 369
- Joined: 23 Mar 2008, 10:07
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: no
- Location: Delft - The Netherlands
- Contact:
Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
HUH????Het is inmiddels via YouTube bekend dat de luchtverkeersbeveiliging (ATC) druk doende was met een vliegtuig waarvan de achterdeur niet goed gesloten was.
EOS400d + Sigma 18-50 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + SlingShot 300AW + 055XPROB + SBH-100
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Ach laat maar.bramos wrote:HUH????Het is inmiddels via YouTube bekend dat de luchtverkeersbeveiliging (ATC) druk doende was met een vliegtuig waarvan de achterdeur niet goed gesloten was.
Al dat gezwam over CIA vluchten en geldsmokkel via een aparte baan zegt het al denk ik....
Hans.
- Derice
- Scramble Addict
- Posts: 1703
- Joined: 24 Dec 2007, 14:12
- Type of spotter: F3
- Subscriber Scramble: Derice
Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Tja, het is dat ie serieus wil overkomen, anders was het gewoon een hele slechte cabaratier geweest.
Maar goed, liever dat zo iemand zich hiermee bezig houd dan op straat te gaan rond hangen.
Dat van die deur klopt, daar was wel iets over te horen op de ATC streams.
Maar ga er vanuit dat Approach, Grond, Departure, etc. allemaal op andere frequenties zitten en dat die gesprekken niet doorelkaar heen lopen.
Al hoor je ze wel zo via de streams, die worden vast op een of andere manier samen gevoegd.
Maar goed, liever dat zo iemand zich hiermee bezig houd dan op straat te gaan rond hangen.
Dat van die deur klopt, daar was wel iets over te horen op de ATC streams.
Maar ga er vanuit dat Approach, Grond, Departure, etc. allemaal op andere frequenties zitten en dat die gesprekken niet doorelkaar heen lopen.
Al hoor je ze wel zo via de streams, die worden vast op een of andere manier samen gevoegd.
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Dat is nog maar de vraag. Zulke onzin is snel in de wereld geslingerd, maar om het er dan bij iedereen ook weer uit te krijgen, dat duurt wel even (zie alle onzin die over de 4X-AXG is verteld, en die nu nog steeds door een heleboel mensen wordt geloofd).Derice wrote:Maar goed, liever dat zo iemand zich hiermee bezig houd dan op straat te gaan rond hangen.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Derice
- Scramble Addict
- Posts: 1703
- Joined: 24 Dec 2007, 14:12
- Type of spotter: F3
- Subscriber Scramble: Derice
Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Zegt ook wat over die 'gelovigen'.
Maar ik snap je punt!
Maar ik snap je punt!
- Andras
- Scramble Addict
- Posts: 1108
- Joined: 20 Jul 2008, 11:18
- Type of spotter: Photo only
- Location: Bearing 210 from EHLW 70 NM
- Contact:
Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Vanmiddag om 14.00 uur een toelichting op de voorlopige resultaten van het onderzoek door van Vollenhoven. Live te volgen op TV
- Key
- Site Admin
- Posts: 11248
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Dat druk je nog netjes uit. Voor mijn gevoel l*lt deze persoon een slag in de rondte, met als enig doel belangrijk over te komen. In-triest dat zoiets op Teletekst terechtkomt. Zelfs NOS geeft geen blijk van verantwoordelijkheidsgevoel in berichtgeving.aviodromefriend wrote:Voor mijn gevoel (voor wat dat waard is) heeft deze persoon misschien wel eens van een klepel gehoord, maar is totaal onbekend met het begrip klok.
Erik
What four words, Jimmy!?!
- ErikFB
- Scramble Addict
- Posts: 1279
- Joined: 23 Nov 2005, 21:38
- Type of spotter: civil airliners
- Subscriber Scramble: ErikFB
- Location: IJsselstein (Ut)
- Contact:
Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Zag op een foto die in het andere topic over de crash geplaatst was dat men ondertussen een zandtracé heeft aangelegd van de weg naar de locatie en dat men dus inderdaad de voorbereidingen is gestart voor het weghalen van de diverse wrakstukken, zodra de Onderzoeksraad het heeft vrijgegeven.
- JS50557
- Scramble Master
- Posts: 4126
- Joined: 22 May 2003, 13:17
- Location: Hoofddorp (Toolenburg)
- Contact:
Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
kwam net onderstaand artikel tegen op Flightglobal.
Daarin wordt gesuggereerd dat de eerste hulp er pas na 40 minuten was en dat de co nog leefde maar vanwege een gesloten cockpitdeur niet te redden was..
Schiphol crash pilot's death draws cockpit door scrutiny
By David Learmount
The Turkish Airlines Boeing 737-800 crash on approach to Amsterdam Schiphol airport is the first survivable incident in which the anti-hijacking cockpit security door was shown to be a hazard for pilots.
Turkey's main English language newspaper Hurriyet has reported an on-scene witness statement that one of the pilots survived the crash even if badly injured, but he was not rescued in time to save his life.
Rescue teams eventually had to recover the bodies of the three pilots - one was traveling in the jump-seat - by cutting through the cockpit roof.
"According to the eye-witnesses and passengers, first aid came 40 minutes after landing," said Ziya Yilmaz, Turkish Air Line Pilots Associaton (TALPA) president tells ATI. "The first officer was screaming and waiting 40 minutes for rescue. We will inform IFALPA and ask why?"
The Dutch Safety Board says it cannot comment on the allegations in the Hurriyet report, adding that it is investigating all scenarios, including the Turkish Airline Pilots Association allegation that wake vortex from a previous aircraft may have contributed to the accident. The Board added that more information may be available "after the weekend".
The Hurriyet report, quoting Turkey's Dogan news agency, says that Ismail Akyuz, a Turkish man living in Amsterdam, and his wife were travelling along the main road near the airport when the aircraft came down in fields close to them.
Akyuz told Hurriyet: "We took notice of the plane after we realised it was Turkish." The two crossed the field in which the aircraft had come to a halt, says the report. Akyuz described to Dogan what they found: "I saw the hand of the pilot in the front part of the plane. He was in the throes of death. When I arrived he was still alive but couldn't move. I heard him noisily breathing.
Akyuz continued: "When we first arrived at the scene we saw people lying on the ground injured. Some of them had broken legs... I entered the fuselage from one of the open doors and walked to the back part of the plane. There were couple of people there and we helped them to get out." He also commented: "It took around 20 minutes before the rescue teams got to the scene as a secondary road leads there." The Safety Board said it is unable, at present, to provide the time it took for the crash rescue team to arrive at the accident scene. Runway 18R is the furthest of the runways from the main part of Schiphol airport, and the wrecked hull was about 1km short of the runway threshold outside the airport boundary.
Dutch authorities have also been unable to confirm whether the rescue teams were able to determine whether the cockpit crew were dead when they reached the accident scene. But they concentrated first on evacuating badly injured survivors because they could not penetrate the cockpit door.
"The cockpit doors changed after 9/11," says TALPA's Yilmaz. "But in the crashes, how will the pilots be rescued from the cockpit?"
The seven-year-old 737 (TC-JGE) crashed while inbound from Istanbul, Turkey on 25 February. It came down in open fields on short final approach slightly to the left of the extended centreline. Accident investigators say that initial download from the flight data recorder shows it had "very low" forward speed. This fact is borne out by the extremely short skid marks on the ground before the hull came to rest.
The aircraft hit the surface in landing configuration, and witnesses say the nose was very high. The investigators confirm the tail hit the ground first, partly severing it, and the aircraft had a high vertical speed, which accounts for the nine fatalities and a large number of serious injuries among the seven crew and 127 passengers.
http://www.flightglobal.com/articles/ar ... endly=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarin wordt gesuggereerd dat de eerste hulp er pas na 40 minuten was en dat de co nog leefde maar vanwege een gesloten cockpitdeur niet te redden was..
Schiphol crash pilot's death draws cockpit door scrutiny
By David Learmount
The Turkish Airlines Boeing 737-800 crash on approach to Amsterdam Schiphol airport is the first survivable incident in which the anti-hijacking cockpit security door was shown to be a hazard for pilots.
Turkey's main English language newspaper Hurriyet has reported an on-scene witness statement that one of the pilots survived the crash even if badly injured, but he was not rescued in time to save his life.
Rescue teams eventually had to recover the bodies of the three pilots - one was traveling in the jump-seat - by cutting through the cockpit roof.
"According to the eye-witnesses and passengers, first aid came 40 minutes after landing," said Ziya Yilmaz, Turkish Air Line Pilots Associaton (TALPA) president tells ATI. "The first officer was screaming and waiting 40 minutes for rescue. We will inform IFALPA and ask why?"
The Dutch Safety Board says it cannot comment on the allegations in the Hurriyet report, adding that it is investigating all scenarios, including the Turkish Airline Pilots Association allegation that wake vortex from a previous aircraft may have contributed to the accident. The Board added that more information may be available "after the weekend".
The Hurriyet report, quoting Turkey's Dogan news agency, says that Ismail Akyuz, a Turkish man living in Amsterdam, and his wife were travelling along the main road near the airport when the aircraft came down in fields close to them.
Akyuz told Hurriyet: "We took notice of the plane after we realised it was Turkish." The two crossed the field in which the aircraft had come to a halt, says the report. Akyuz described to Dogan what they found: "I saw the hand of the pilot in the front part of the plane. He was in the throes of death. When I arrived he was still alive but couldn't move. I heard him noisily breathing.
Akyuz continued: "When we first arrived at the scene we saw people lying on the ground injured. Some of them had broken legs... I entered the fuselage from one of the open doors and walked to the back part of the plane. There were couple of people there and we helped them to get out." He also commented: "It took around 20 minutes before the rescue teams got to the scene as a secondary road leads there." The Safety Board said it is unable, at present, to provide the time it took for the crash rescue team to arrive at the accident scene. Runway 18R is the furthest of the runways from the main part of Schiphol airport, and the wrecked hull was about 1km short of the runway threshold outside the airport boundary.
Dutch authorities have also been unable to confirm whether the rescue teams were able to determine whether the cockpit crew were dead when they reached the accident scene. But they concentrated first on evacuating badly injured survivors because they could not penetrate the cockpit door.
"The cockpit doors changed after 9/11," says TALPA's Yilmaz. "But in the crashes, how will the pilots be rescued from the cockpit?"
The seven-year-old 737 (TC-JGE) crashed while inbound from Istanbul, Turkey on 25 February. It came down in open fields on short final approach slightly to the left of the extended centreline. Accident investigators say that initial download from the flight data recorder shows it had "very low" forward speed. This fact is borne out by the extremely short skid marks on the ground before the hull came to rest.
The aircraft hit the surface in landing configuration, and witnesses say the nose was very high. The investigators confirm the tail hit the ground first, partly severing it, and the aircraft had a high vertical speed, which accounts for the nine fatalities and a large number of serious injuries among the seven crew and 127 passengers.
http://www.flightglobal.com/articles/ar ... endly=true" onclick="window.open(this.href);return false;
- Key
- Site Admin
- Posts: 11248
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Zucht, het gaat maar door. Ik onderdruk de neiging om er weer op in te gaan.JS50557 wrote:kwam net onderstaand artikel tegen op Flightglobal.
Daarin wordt gesuggereerd dat de eerste hulp er pas na 40 minuten was en dat de co nog leefde maar vanwege een gesloten cockpitdeur niet te redden was..
What four words, Jimmy!?!
Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Weer een stuk met wat dingen erin die elkaar tegen spreken.
Volgens de passagiers en ooggetuigen duurde het 40 mintuen voordat de eerste hulp ter plaatse was, terwijl onze 'held' het over 20 minuten had...is nogal een aardig verschil .
Ben er zelf niet bij geweest, maar durf bijna met zekerheid te zeggen dat de eerste hulp binnen 5 a 7 minuten ter plaatse was.
En dan nog onze cockpitdeur.
Zover ik weet kan deze deur gewoon open als er geen 'spanning' op het vliegtuig staat...kist ligt in stukken op de grond dus kan bijna met zekerheid zeggen dat er geen stroom/spanning op de kist staat.
Het is iets anders om te zeggen dat deze deur niet open gaat omdat deze door de crash klem zit in het frame...
Volgens de passagiers en ooggetuigen duurde het 40 mintuen voordat de eerste hulp ter plaatse was, terwijl onze 'held' het over 20 minuten had...is nogal een aardig verschil .
Ben er zelf niet bij geweest, maar durf bijna met zekerheid te zeggen dat de eerste hulp binnen 5 a 7 minuten ter plaatse was.
En dan nog onze cockpitdeur.
Zover ik weet kan deze deur gewoon open als er geen 'spanning' op het vliegtuig staat...kist ligt in stukken op de grond dus kan bijna met zekerheid zeggen dat er geen stroom/spanning op de kist staat.
Het is iets anders om te zeggen dat deze deur niet open gaat omdat deze door de crash klem zit in het frame...
- ErikFB
- Scramble Addict
- Posts: 1279
- Joined: 23 Nov 2005, 21:38
- Type of spotter: civil airliners
- Subscriber Scramble: ErikFB
- Location: IJsselstein (Ut)
- Contact:
Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Is de aanvlieghoogte voor de Polderbaan gelijk aan die van de Zwanenburgbaan of ligt daar een ander patroon ivm vliegen over bewoond gebied ( zijnde Amsterdam - West).
Vond enige bladzijden terug een aanvlieghoogte van 1300 ft terug vandaar mijn vraag.
Vond enige bladzijden terug een aanvlieghoogte van 1300 ft terug vandaar mijn vraag.
- Key
- Site Admin
- Posts: 11248
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: Crash TC-JGE off-topic & interpretaties
Voor complete info: zier hier. Die 1300ft was de hoogte waarop je op een bepaald punt zit tijdens de eindnadering.
What four words, Jimmy!?!