Vervanging F-16's
Forum rules
Re: Vervanging F-16's
Klopt bijna Rockville, maar ik ga er maar niet verder op in, is wat off topic hier.
De EH-D42 is trouwens het gebied waar regelmatig live sidewinders worden afgeschoten op een flair, gedropt door een andere kist.
De EH-D42 is trouwens het gebied waar regelmatig live sidewinders worden afgeschoten op een flair, gedropt door een andere kist.
- Andras
- Scramble Addict
- Posts: 1108
- Joined: 20 Jul 2008, 11:18
- Type of spotter: Photo only
- Location: Bearing 210 from EHLW 70 NM
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Spine24 wrote:Klopt bijna Rockville, maar ik ga er maar niet verder op in, is wat off topic hier.
De EH-D42 is trouwens het gebied waar regelmatig live sidewinders worden afgeschoten op een flair, gedropt door een andere kist.
Laatste over dit, ja dat klopt v.w.b. de 41 Rockville, ik zat ernaast. Die in TRA 9 is de 41 en in TRA 7 en stukje van 8 is de 42. Het noordelijke deel. (niet op je kaart).
Greetz,
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
En dan nu weer terug on topic
http://www.jsfnieuws.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er wordt over gedacht om de F-136 motor toch te schrappen..... dit is niet best voor de Nederlandse en Engelse kant van het JSF verhaal.
http://www.jsfnieuws.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er wordt over gedacht om de F-136 motor toch te schrappen..... dit is niet best voor de Nederlandse en Engelse kant van het JSF verhaal.
Re: Vervanging F-16's
Mwoah, misschien niet door de azijnbril van Jsfnieuws.nl, maar voorlopig constateer ik alleen een forse kostenbesparing die op de een of andere manier in de stukprijs te merken moet zijn. In dat opzicht hebben alle deelnemende landen er baat bij. Concurrentie is een goede zaak, maar als je 't zelf moet betalen houd je jezelf voor de gek...Tom Tiger wrote:dit is niet best voor de Nederlandse en Engelse kant van het JSF verhaal.
Greetz,
Patrick
Patrick
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Kostenbesparing voor iedereen, ja.
Maar nu wordt er dus iets geschrapt waar Nederlandse bedrijven tenminste werk aan hadden (en dat zijn er blijkbaar al minder dan waar politiek Den Haag altijd van uit is gegaan). Dat betekent dat het totale plaatje voor Nederland waarschijnlijk minder is. De kostenbesparing zou wel eens niet het verschil aan orders voor Nederland goed maken.
Maar nu wordt er dus iets geschrapt waar Nederlandse bedrijven tenminste werk aan hadden (en dat zijn er blijkbaar al minder dan waar politiek Den Haag altijd van uit is gegaan). Dat betekent dat het totale plaatje voor Nederland waarschijnlijk minder is. De kostenbesparing zou wel eens niet het verschil aan orders voor Nederland goed maken.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Vervanging F-16's
...en wat nou als die F136 een stuk stiller is als de F135??Mwoah, misschien niet door de azijnbril van Jsfnieuws.nl, maar voorlopig constateer ik alleen een forse kostenbesparing die op de een of andere manier in de stukprijs te merken moet zijn. In dat opzicht hebben alle deelnemende landen er baat bij. Concurrentie is een goede zaak, maar als je 't zelf moet betalen houd je jezelf voor de gek...Mwoah, misschien niet door de azijnbril van Jsfnieuws.nl, maar voorlopig constateer ik alleen een forse kostenbesparing die op de een of andere manier in de stukprijs te merken moet zijn. In dat opzicht hebben alle deelnemende landen er baat bij. Concurrentie is een goede zaak, maar als je 't zelf moet betalen houd je jezelf voor de gek...Tom Tiger wrote:dit is niet best voor de Nederlandse en Engelse kant van het JSF verhaal.
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Re: Vervanging F-16's
Gewoon J79's er in. Klaar, end of story!
Psst...Go Saab!!!
Psst...Go Saab!!!
Answers will be questioned.....
- Leeuwarden
- Scramble Addict
- Posts: 1053
- Joined: 30 Aug 2006, 10:53
- Location: Leeuwarden
Re: Vervanging F-16's
Oh... Je bedoeld die versie met een export-F16 eromheen?
Don't steal my pictures...
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Yep, alweer nieuws, http://www.jsfnieuws.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Onderstaand een weergave van het overzicht, zoals Aviation Week dit publiceerde.
Quote fan jsfnieuws/aviation week
Risico’s enorm
Tegenstanders vinden het JSF Programma een grote gok. Er zijn minder dan 100 testvluchten gemaakt van het totale 5000 testvluchten omvattende programma en toch is de productie al gestart. Er is 30 maanden achterstand in de ontwikkeling, het is inmiddels ver over budget (US$ 100 miljard overschrijding sinds 2001) en het gewicht is (ondanks de herziening van het ontwerp) hoger dan de oorspronkelijke bedoeling in 2002.
Tegenwerping: de problemen zouden nu achter de rug zijn, vliegtesten zijn door simulaties op met computers en testen op de grond minder belangrijk, er komen snel testtoestellen bij zodat toch medio 2014 het testen afgerond kan zijn.
Kostenstijgingen en prijs onzeker
Onafhankelijke analisten wijzen er op dat de aankoopkosten van de F-35 JSF veel hoger zijn dan de US$ 60 miljoen (in Nederland officieel zelfs nog US$ 49 miljoen) zoals aangehaald in veel fabriekspresentaties, bijvoorbeeld in Noorwegen en Nederland. Uit Amerikaanse begrotingsgegevens komt naar voren dat de prijs voor de F-35A eerder in de buurt komt van de US$ 100 miljoen, zeker in de eerst komende paar jaar. Critici wijzen hier op het risico dat bestaat voor dezelfde dodelijke spiraal als bij de F-22 Raptor van “stijgende prijs, lagere aantallen; lagere aantallen, hogere prijs”.
Tegenwerping: Officials van het JPO en de fabriek zeggen dat de kosten nu verder stabiel zullen blijven, zo lang als de regeringen maar besluiten om de afspraken na te komen en voldoende aantallen JSF’s kopen. Bovendien werkt men aan een plan voor een bindende vaste prijs voor meer jaren bij een aanschafbesluit voor meer landen tegelijk, daarover is mei 2010 duidelijkheid.
Capaciteiten schieten tekort
Het label “vijfde generatie vliegtuig” dat de JSF draagt zou volgens critici en concurrenten onterecht zijn wat betreft luchtoverwicht capaciteiten. De JSF kan onvoldoende lucht-lucht wapens meenemen en doet onder voor bijvoorbeeld de Eurofighter en de nieuwste Sukhoi Su-35 toestellen. Snelheid en wendbaarheid zijn onvoldoende. Bovendien is de wapenlast beperkt in omvang en keuze als het toestel in stealth mode opereert. En in non-stealth mode ontbeert de F-35 JSF belangrijke actuele defensieve elektronische maatregelen, zoals “towed decoy”.
Tegenwerping: De JSF opereert in “stealth mode” in situaties met een hoge dreiging, en stealth is een groot voordeel in air combat situaties. De JSF piloot heeft een zodanig goede “situational awareness” dat hij luchtgevechten op korte afstand kan ontlopen. Doordat de precisie van de wapens is toegenomen is een kleiner aantal zware bommen toereikend in een moderne oorlog.
Stealth meer en meer achterhaald
De zogeheten radarsignatuur (radar cross-section karakteristieken) van de F-35 JSF zijn bepaald door vormgeving en bouwwijze. Maar radartechnologie en netwerktechnologie ontwikkelt zich in snel tempo, volgens de zogeheten Wet van Moore neemt processor capaciteit exponentioneel toe. Nieuwe systemen (zoals VHF radars) ontworpen om stealth toestellen te ontdekken zijn al volop in ontwikkeling. Zeker tegen de export-JSF’s (die niet dezelfde technologie standaard hebben als de Amerikaanse toestellen) zullen deze systemen effectief zijn.
Tegenwerping: De JSF officials willen het bestaan van een “export stealth” configuratie niet ontkennen of bevestigen, dit is vertrouwelijk. Ze zijn van mening dat op dit moment “Anti-stealth” radars nog onbewezen zijn en zich in het teststadium bevinden. De JSF project officials zijn vol vertrouwen dat de stealth technologie van de JSF goed genoeg is om de zogeheten “kill chain” te doorbreken, dat wil zeggen defensieve systemen er van te weerhouden dat ze de JSF kunnen ontdekken, volgen en aanvallen.
Zelfbeschikkingsrecht over de JSF
De combinatie van beheersing van de missieplannings software (en de daarin gebruikte stealth en andere karakteristieken) en de strikter dan ooit gecontroleerde logistiek keten na aanschaf (performance based logistics) maken gebruikers van de JSF totaal afhankelijk van de USA. Zo is de enige datalink voor de JSF, die in stealth mode kan opereren, de Harris Multifunction Advanced Data Link, die in de zogeheten “emission-controlled mode” niet kan samenwerken met andere systemen van exportklanten.
Tegenwerping: Partnerlanden zijn tevreden over de mate waarin ze toegang hebben tot de JSF systemen en de complexe problematiek van de datalink wordt te zijner tijd mogelijk opgelost, hier wordt op gestudeerd.
Toekomstige airpower ontwikkelingen
Daarnaast gaat het artikel in op toekomstige “airpower” ontwikkelingen, het belang van strategische bommenwerpers en onbemande toestellen. De JSF zou geld aan dit soort projecten onttrekken, terwijl de JSF onvoldoende geschikt is voor operaties zoals in Afghanistan enerzijds, en door zijn beperkte vliegbereik eveneens ongeschikt zijn voor lange afstands penetratie van zwaar verdedigde landen (tanker is niet stealth en moet verregaand meevliegen). Tevens wordt gewezen op de grote technische problemen, het geringe vliegbereik en enorme toename van de prijs per stuk van de F-35B STOVL versie (de steilstarter ter vervanging van de Harrier). De verdedigers van de JSF vinden dat deze problemen niet onoverkomelijk groot zijn.
Bron:
Aviation Week; 04-mrt-2009; Bill Sweetman “Global opposition movement challenges JSF”
Onderstaand een weergave van het overzicht, zoals Aviation Week dit publiceerde.
Quote fan jsfnieuws/aviation week
Risico’s enorm
Tegenstanders vinden het JSF Programma een grote gok. Er zijn minder dan 100 testvluchten gemaakt van het totale 5000 testvluchten omvattende programma en toch is de productie al gestart. Er is 30 maanden achterstand in de ontwikkeling, het is inmiddels ver over budget (US$ 100 miljard overschrijding sinds 2001) en het gewicht is (ondanks de herziening van het ontwerp) hoger dan de oorspronkelijke bedoeling in 2002.
Tegenwerping: de problemen zouden nu achter de rug zijn, vliegtesten zijn door simulaties op met computers en testen op de grond minder belangrijk, er komen snel testtoestellen bij zodat toch medio 2014 het testen afgerond kan zijn.
Kostenstijgingen en prijs onzeker
Onafhankelijke analisten wijzen er op dat de aankoopkosten van de F-35 JSF veel hoger zijn dan de US$ 60 miljoen (in Nederland officieel zelfs nog US$ 49 miljoen) zoals aangehaald in veel fabriekspresentaties, bijvoorbeeld in Noorwegen en Nederland. Uit Amerikaanse begrotingsgegevens komt naar voren dat de prijs voor de F-35A eerder in de buurt komt van de US$ 100 miljoen, zeker in de eerst komende paar jaar. Critici wijzen hier op het risico dat bestaat voor dezelfde dodelijke spiraal als bij de F-22 Raptor van “stijgende prijs, lagere aantallen; lagere aantallen, hogere prijs”.
Tegenwerping: Officials van het JPO en de fabriek zeggen dat de kosten nu verder stabiel zullen blijven, zo lang als de regeringen maar besluiten om de afspraken na te komen en voldoende aantallen JSF’s kopen. Bovendien werkt men aan een plan voor een bindende vaste prijs voor meer jaren bij een aanschafbesluit voor meer landen tegelijk, daarover is mei 2010 duidelijkheid.
Capaciteiten schieten tekort
Het label “vijfde generatie vliegtuig” dat de JSF draagt zou volgens critici en concurrenten onterecht zijn wat betreft luchtoverwicht capaciteiten. De JSF kan onvoldoende lucht-lucht wapens meenemen en doet onder voor bijvoorbeeld de Eurofighter en de nieuwste Sukhoi Su-35 toestellen. Snelheid en wendbaarheid zijn onvoldoende. Bovendien is de wapenlast beperkt in omvang en keuze als het toestel in stealth mode opereert. En in non-stealth mode ontbeert de F-35 JSF belangrijke actuele defensieve elektronische maatregelen, zoals “towed decoy”.
Tegenwerping: De JSF opereert in “stealth mode” in situaties met een hoge dreiging, en stealth is een groot voordeel in air combat situaties. De JSF piloot heeft een zodanig goede “situational awareness” dat hij luchtgevechten op korte afstand kan ontlopen. Doordat de precisie van de wapens is toegenomen is een kleiner aantal zware bommen toereikend in een moderne oorlog.
Stealth meer en meer achterhaald
De zogeheten radarsignatuur (radar cross-section karakteristieken) van de F-35 JSF zijn bepaald door vormgeving en bouwwijze. Maar radartechnologie en netwerktechnologie ontwikkelt zich in snel tempo, volgens de zogeheten Wet van Moore neemt processor capaciteit exponentioneel toe. Nieuwe systemen (zoals VHF radars) ontworpen om stealth toestellen te ontdekken zijn al volop in ontwikkeling. Zeker tegen de export-JSF’s (die niet dezelfde technologie standaard hebben als de Amerikaanse toestellen) zullen deze systemen effectief zijn.
Tegenwerping: De JSF officials willen het bestaan van een “export stealth” configuratie niet ontkennen of bevestigen, dit is vertrouwelijk. Ze zijn van mening dat op dit moment “Anti-stealth” radars nog onbewezen zijn en zich in het teststadium bevinden. De JSF project officials zijn vol vertrouwen dat de stealth technologie van de JSF goed genoeg is om de zogeheten “kill chain” te doorbreken, dat wil zeggen defensieve systemen er van te weerhouden dat ze de JSF kunnen ontdekken, volgen en aanvallen.
Zelfbeschikkingsrecht over de JSF
De combinatie van beheersing van de missieplannings software (en de daarin gebruikte stealth en andere karakteristieken) en de strikter dan ooit gecontroleerde logistiek keten na aanschaf (performance based logistics) maken gebruikers van de JSF totaal afhankelijk van de USA. Zo is de enige datalink voor de JSF, die in stealth mode kan opereren, de Harris Multifunction Advanced Data Link, die in de zogeheten “emission-controlled mode” niet kan samenwerken met andere systemen van exportklanten.
Tegenwerping: Partnerlanden zijn tevreden over de mate waarin ze toegang hebben tot de JSF systemen en de complexe problematiek van de datalink wordt te zijner tijd mogelijk opgelost, hier wordt op gestudeerd.
Toekomstige airpower ontwikkelingen
Daarnaast gaat het artikel in op toekomstige “airpower” ontwikkelingen, het belang van strategische bommenwerpers en onbemande toestellen. De JSF zou geld aan dit soort projecten onttrekken, terwijl de JSF onvoldoende geschikt is voor operaties zoals in Afghanistan enerzijds, en door zijn beperkte vliegbereik eveneens ongeschikt zijn voor lange afstands penetratie van zwaar verdedigde landen (tanker is niet stealth en moet verregaand meevliegen). Tevens wordt gewezen op de grote technische problemen, het geringe vliegbereik en enorme toename van de prijs per stuk van de F-35B STOVL versie (de steilstarter ter vervanging van de Harrier). De verdedigers van de JSF vinden dat deze problemen niet onoverkomelijk groot zijn.
Bron:
Aviation Week; 04-mrt-2009; Bill Sweetman “Global opposition movement challenges JSF”
- blu109
- Scramble Die-Hard
- Posts: 548
- Joined: 01 Jul 2003, 17:28
- Subscriber Scramble: blu109
- Location: leeuwarden
Re: Vervanging F-16's
Als je maar lang genoeg in leugens blijft geloven zie je op een bepaald moment de waarheid niet meer. Maar meneer de vries zal wel weer een smoes hebben om straks toch de jsf aan te schaffen. Als je het mij vraagt wil hij gewoon een stempel hebben van ik heb de jsf aangeschaft en mijn plaats in de geschiedeins vastgelegd.
Re: Vervanging F-16's
Met mijn zeker niet objectieve blik lees ik dit als: Als anti-stealth technologieën zich in de komende jaren ontwikkelen, dan is de JSF volstrekt niet opgewassen tegen enige tegenstanders van formaat.Tom Tiger wrote:Capaciteiten schieten tekort
Het label “vijfde generatie vliegtuig” dat de JSF draagt zou volgens critici en concurrenten onterecht zijn wat betreft luchtoverwicht capaciteiten. De JSF kan onvoldoende lucht-lucht wapens meenemen en doet onder voor bijvoorbeeld de Eurofighter en de nieuwste Sukhoi Su-35 toestellen. Snelheid en wendbaarheid zijn onvoldoende. Bovendien is de wapenlast beperkt in omvang en keuze als het toestel in stealth mode opereert. En in non-stealth mode ontbeert de F-35 JSF belangrijke actuele defensieve elektronische maatregelen, zoals “towed decoy”.
Tegenwerping: De JSF opereert in “stealth mode” in situaties met een hoge dreiging, en stealth is een groot voordeel in air combat situaties. De JSF piloot heeft een zodanig goede “situational awareness” dat hij luchtgevechten op korte afstand kan ontlopen. Doordat de precisie van de wapens is toegenomen is een kleiner aantal zware bommen toereikend in een moderne oorlog.
En het volgende stukje....
Onderstreept dit wat mij betreft. Dat anti-stealth systemen nog niet bewezen zijn is natuurlijk net zo waar als dat de JSF zich nog niet bewezen heeft. Dat is een zeer mager argument.Tom Tiger wrote:Stealth meer en meer achterhaald
De zogeheten radarsignatuur (radar cross-section karakteristieken) van de F-35 JSF zijn bepaald door vormgeving en bouwwijze. Maar radartechnologie en netwerktechnologie ontwikkelt zich in snel tempo, volgens de zogeheten Wet van Moore neemt processor capaciteit exponentioneel toe. Nieuwe systemen (zoals VHF radars) ontworpen om stealth toestellen te ontdekken zijn al volop in ontwikkeling. Zeker tegen de export-JSF’s (die niet dezelfde technologie standaard hebben als de Amerikaanse toestellen) zullen deze systemen effectief zijn.
Tegenwerping: De JSF officials willen het bestaan van een “export stealth” configuratie niet ontkennen of bevestigen, dit is vertrouwelijk. Ze zijn van mening dat op dit moment “Anti-stealth” radars nog onbewezen zijn en zich in het teststadium bevinden. De JSF project officials zijn vol vertrouwen dat de stealth technologie van de JSF goed genoeg is om de zogeheten “kill chain” te doorbreken, dat wil zeggen defensieve systemen er van te weerhouden dat ze de JSF kunnen ontdekken, volgen en aanvallen.
Dus, kappen met dat ding.....
Erwin
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Volgens mij komt dit niet van een fan van de JSFTom Tiger wrote: Quote fan jsfnieuws/aviation week
Alles op computers en geloven in computers. Waarom zijn er dan nog 5000 testvluchten nodig?Tom Tiger wrote:Er zijn minder dan 100 testvluchten gemaakt van het totale 5000 testvluchten omvattende programma en toch is de productie al gestart. Tegenwerping: de problemen zouden nu achter de rug zijn, vliegtesten zijn door simulaties op met computers en testen op de grond minder belangrijk,
Kosten stabiel blijven....Tom Tiger wrote:Kostenstijgingen en prijs onzeker
Officials van het JPO en de fabriek zeggen dat de kosten nu verder stabiel zullen blijven, zo lang als de regeringen maar besluiten om de afspraken na te komen en voldoende aantallen JSF’s kopen.
Zie eerder in dit topic....Tom Tiger wrote:Ze zijn van mening dat op dit moment “Anti-stealth” radars nog onbewezen zijn en zich in het teststadium bevinden.
Last edited by aviodromefriend on 05 Mar 2009, 13:28, edited 1 time in total.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Dan is hij een paar kabinetten te laat. Feitelijk is zo'n beslissing al genomen door zijn voorganger uit Paars I. Hij zou wel eventueel een stempel kunnen veiligstellen "Ik heb de Gripen aangeschaft."blu109 wrote:Als je het mij vraagt wil hij gewoon een stempel hebben van ik heb de jsf aangeschaft en mijn plaats in de geschiedeins vastgelegd.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Re: Vervanging F-16's
Jsfnieuws is een website die alleen maar hakt op de JSF. Positieve geluiden, zoals het feit dat de ontwikkeling van de F-135 motor voorloopt op schema, lees je er niet. Ook lees ik niet dat Finland en Belgie inmiddels interesse hebben getoond in de JSF, terwijl men wel berichten opneemt van landen die mogelijkerwijs afhaken.
Daarnaast is het ook eenzijdig om alleen maar naar de JSF te kijken en niet naar de concurrent(en). Zo is deze week bekend geworden dat de Gripen niet in staat is om data versteuteld te verzenden, iets waar inmiddels binnen de Zweede politiek beroering over is ontstaan. Ook lopen er corruptieonderzoeken naar de aanschaf van de Gripen in zo'n beetje elk exportland.
Ben ik een fan van de JSF? Absoluut niet, net zomin als ik een fan ben van de Gripen. Als spotter vind ik het allebei kisten "zonder karakter", dat de Typhoon of Rafale bijvoorbeeld wel hebben. Wel vind ik dat er wat objectiever naar de materie gekeken zou moeten worden in de discussie rondom het vervangingstraject.
Daarnaast is het ook eenzijdig om alleen maar naar de JSF te kijken en niet naar de concurrent(en). Zo is deze week bekend geworden dat de Gripen niet in staat is om data versteuteld te verzenden, iets waar inmiddels binnen de Zweede politiek beroering over is ontstaan. Ook lopen er corruptieonderzoeken naar de aanschaf van de Gripen in zo'n beetje elk exportland.
Ben ik een fan van de JSF? Absoluut niet, net zomin als ik een fan ben van de Gripen. Als spotter vind ik het allebei kisten "zonder karakter", dat de Typhoon of Rafale bijvoorbeeld wel hebben. Wel vind ik dat er wat objectiever naar de materie gekeken zou moeten worden in de discussie rondom het vervangingstraject.
Greetz,
Patrick
Patrick
-
- Scramble Addict
- Posts: 1568
- Joined: 07 Sep 2002, 22:53
- Type of spotter: F4.5
- Subscriber Scramble: Hans Rolink
- Location: The North of the Netherlands
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
JSF nieuws is inderdaad niet juichend over de JSF. Je moet je afvragen waarom dan niet. Als je het weblog volgt, krijg je beslist de indruk dat hier insiders aan het werk zijn. Defensiepersoneel misschien zelfs. In ieder geval is een van de vaste columnisten Kolonel b.d. Willem Hageman, ex commandant 323 sq. Van zulke mensen had je een positieve houding verwacht aangaande de opvolging van het jachtvliegtuig van de KLu. Maar als men dat niet heeft, verdient de JSF dat wellicht in de ogen van betrokkenen niet. Als ik zoiets bespeur, ruik ik rat.
Dan is het tevens zo dat het binnen Defensie blijkbaar dodelijk voor je carriere is om je negatief over de JSF uit te laten. Alleen een zwak management dat weet dat het zwak staat heeft dergelijke intimidatetactieken nodig.
Ook in de VS is het kennelijk niet verstandig om bij het project je vraagtekens te plaatsen (Gen. T. Michael Mosely, Secr of the AF Wynne, beide ontslagen). Het beeld van een verdoemd project waarvan de kosten finaal uit de hand lopen en wat een op, en dat kun je zien aankomen, achterhaalde stealth technologie is gebaseerd dringt zich aan mij op.
Hopelijk heb ik het mis, maar dit is waar ik bang voor ben dat het heen gaat....
Hans.
Dan is het tevens zo dat het binnen Defensie blijkbaar dodelijk voor je carriere is om je negatief over de JSF uit te laten. Alleen een zwak management dat weet dat het zwak staat heeft dergelijke intimidatetactieken nodig.
Ook in de VS is het kennelijk niet verstandig om bij het project je vraagtekens te plaatsen (Gen. T. Michael Mosely, Secr of the AF Wynne, beide ontslagen). Het beeld van een verdoemd project waarvan de kosten finaal uit de hand lopen en wat een op, en dat kun je zien aankomen, achterhaalde stealth technologie is gebaseerd dringt zich aan mij op.
Hopelijk heb ik het mis, maar dit is waar ik bang voor ben dat het heen gaat....
Hans.