Joh, die paginanummers had ik niet eens op gelet joh haha. Maargoed, nee er worden geen bedragen genoemd. Het hele stuk gaat eigenlijk ook meer over shoots met modellen en mensen die je op straat fotografeerd. Nadat ik het artikel had gelezen viel het me wel een beetje tegen....Paul wrote:Hoe toepasselijknose wrote: het artikel "In je recht" staat op de pagina's 40-45.
Worden er ook bedragen vermeld?
foto in krant geplaats zonder toestemming
Forum rules
- nose
- Scramble Junior
- Type of spotter: F4
- Subscriber Scramble: nose
- cHabu
- Scramble Master
- Subscriber Scramble: cHabu
Even een vervolgvraag....
Hoeveel BTW wordt er berekend voor het gebruik van een 'web-foto'?
VTM heeft mijn sneakpeak van de OO-SSG gebruikt en is nu bereid in de buidel te tasten. Men 'hanteerd de officiele SOFAM tarieven'....
Ik weet niet hoeveel BTW ik moet berekenen.....
Doegie, Chris.
Hoeveel BTW wordt er berekend voor het gebruik van een 'web-foto'?
VTM heeft mijn sneakpeak van de OO-SSG gebruikt en is nu bereid in de buidel te tasten. Men 'hanteerd de officiele SOFAM tarieven'....
Ik weet niet hoeveel BTW ik moet berekenen.....
Doegie, Chris.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
- cHabu
- Scramble Master
Ik heb tussentijds geinformeerd bij de SOFAM, die in België de bedragen regelt voor 'beeldrecht'.Glidepath wrote:tenzij je een bedrijf bent: niet
Ik ga geen exacte bedragen noemen, maar VTM is bereid om iets minder dan 200 euro te betalen en volgens de SOFAM heb ik recht op een bedrag boven de 750 euro.
SOFAM komt op dit bedrag omdat:
- laten zien op nationale media (=TV)
- zonder vooraf toestemming
- niet vermelden naam
Ennuh, volgens SOFAM gewoon met 6% btw.
Wat nogmaals laat zien dat het belangrijk is om altijd een vorm van copyright te vermelden bij foto's op internet EN bewaar altijd het origineel (zowel het origineel met copyright ALS de originele foto !
Een mailtje is retour VTM om het e.e.a. te laten bevestigen....
Voor de volledigheid: het was nooit mijn bedoeling om geld te 'verdienen' met deze foto en had VTM mij gemaild dan was toestemming geweigerd, net als diverse andere Vlaamse verzoeken.
Bye, Chris.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
- cHabu
- Scramble Master
Laatste update m.b.t. bovenstaande.cHabu wrote: Ik ga geen exacte bedragen noemen, maar VTM is bereid om iets minder dan 200 euro te betalen en volgens de SOFAM heb ik recht op een bedrag boven de 750 euro.
Heb een schikking getroffen met de VTM (tussen de 200 en 750 euro), vooral omdat het niet de bedoeling was om geld te verdienen met de foto.
Chris.
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
700 euro voor een foto op televisie is heel veel geld. De SOFAM zal het op zich wel weten, maar iets dergelijks wordt naar mijn weten nooit betaald, of je moet een wel heel bijzondere foto hebben en hen het exclusieve publicatierecht geven. Prijzen die tv stations in Nederland gemiddeld rekenen liggen tussen de 50 en 250 euro max.
En BTW op foto's is gewoon 19%.
En BTW op foto's is gewoon 19%.
-
- Scramble Senior
Als ze een foto jatten, is dat gewoon diefstal... bedragen kunnen hierbij heel dik oplopen (ver boven de 700 euro), dat ligt aan waar hij verschenen is (tv,krant etc) en met welke formaat hij te zien was.700 euro voor een foto op televisie is heel veel geld. De SOFAM zal het op zich wel weten, maar iets dergelijks wordt naar mijn weten nooit betaald, of je moet een wel heel bijzondere foto hebben en hen het exclusieve publicatierecht geven. Prijzen die tv stations in Nederland gemiddeld rekenen liggen tussen de 50 en 250 euro max.
Re:
En vandaag stond je foto weer op de online versie van de Telegraaf.Delta12 wrote:Netjes man! dat is meer dan de telegraaf mij gegeven heeft
Groetjes Connector
- Copter
- Moderator
- Subscriber Scramble: yes !
Re:
Iemand enig idee hoe het aanbieden van foto's bij de Beeldbank in zijn werk gaat ?Ja wie niet? :p Maar je kan je natuurlijk ook met je foto's aanmelden bij agencies als de Beeldbank en op die manier een beetje proberen te cashen. Het zal (zeker in het begin) niet veel zijn, maar nog altijd beter dan niks toch?