Vervanging F-16's
Forum rules
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Precies..... het klopt niet. 2443 voor de USAF.... De vraag wordt dus.... Hoeveel export JSF's gaan er werkelijk komen. Want alleen Noorwegen heeft zich erop vastgelegd en zelfs dit is niet helemaal 100 procent, in het Noorse parlement worden nog steeds vraagtekens gesteld bij de prijs.
Anywhoo.... 2700+ is dit wat Lockheed verwacht bij de USAF of is dit hun verwachte totaal?
En belangrijker, hoeveel JSF's moet je verkopen om winst te draaien .... dat laatste is het belangrijkste. Dat maakt deze getalletjes zo interessant. Je moet de research eruit hebben, de prototypes, de tests ect...
En als je dan continue prijs en levertijd blijft veranderen..... het maakt mensen nerveus.... dat zie je nu
IMHO natuurlijk....
Anywhoo.... 2700+ is dit wat Lockheed verwacht bij de USAF of is dit hun verwachte totaal?
En belangrijker, hoeveel JSF's moet je verkopen om winst te draaien .... dat laatste is het belangrijkste. Dat maakt deze getalletjes zo interessant. Je moet de research eruit hebben, de prototypes, de tests ect...
En als je dan continue prijs en levertijd blijft veranderen..... het maakt mensen nerveus.... dat zie je nu
IMHO natuurlijk....
- Arjan
- Scramble Master
- Posts: 2730
- Joined: 20 Sep 2002, 22:51
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: Arjan
- Location: Den Haag
Re: Vervanging F-16's
Die JSF heeft idd vertraging maar is in ieder geval al in een verder stadium dan de Gripen NG is. Die moet nog van de tekentafel afkomen. Dat er al een Gripen oude versie vliegt zegt niets, met al die nieuwe electronica en andere hardware zal deze ook opnieuw moeten worden getest.
Bovendien kan Lockheed daar meer kracht en commitment aan meegeven bij de JSF dan Saab dat zal kunnen. Waar het overigens ook niet heel erg goed mee gaat op het moment.
Bovendien kan Lockheed daar meer kracht en commitment aan meegeven bij de JSF dan Saab dat zal kunnen. Waar het overigens ook niet heel erg goed mee gaat op het moment.
Scramble member since 1990
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Arjan wrote:Die JSF heeft idd vertraging maar is in ieder geval al in een verder stadium dan de Gripen NG is. Die moet nog van de tekentafel afkomen. Dat er al een Gripen oude versie vliegt zegt niets, met al die nieuwe electronica en andere hardware zal deze ook opnieuw moeten worden getest.
Bovendien kan Lockheed daar meer kracht en commitment aan meegeven bij de JSF dan Saab dat zal kunnen. Waar het overigens ook niet heel erg goed mee gaat op het moment.
Okay, dat laatste is mij niet bekend, heb je daar nog een link van?
Saab vliegt op dit moment met het prototype gebaseerd op het oude airframe, klopt. Maar het vliegt wel en heeft supercruise gedemonstreerd, volle productie (al ben ik hier op dit moment toch wel een beetje sceptisch over) kan in 2014 beginnen.
Maar ja.... Lockheed verhoogt de prijs.... alweer.... Ik begrijp de voordelen van JSF maar op een gegeven moment dan streeft de prijs de techniek voorbij. Dit kan niet de bedoeling zijn.
Plus de vraag is ook, kunnen we de JSF customizen, mogen we er onze eigen ontwikkelde electronica in hangen? Dat laatste is mij onduidelijk.
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
- Posts: 2679
- Joined: 09 Aug 2004, 12:38
Re: Vervanging F-16's
Dit lees je niet goed. Wat er gezegd wordt is dat investeringen vervroegd worden. Er is ook niet veel nieuws aan de horizon, want het is terugvallen op geprogrammeerde aantallen van een aantal jaren terug.Tom Tiger wrote: Dus de opmerking van de US dat ze meer gaan investeren ..... dan kan dit dus niet kloppen....
want nu willen ze er nog maar 2443
De F-16 productie loopt ook al 30 jaar en je kunt nu niet voorspellen wat de geopolitieke ontwikkelingen zullen zijn. Die kredietcrisis waait weer over en als daarna de strijd om grondstoffen weer in volle hevigheid losbarst (strijd om de noordpool om maar wat te noemen), dan zullen we nog wel meemaken hoeveel vliegtuigen verkocht gaan worden.dus de overige 1557 worden verkocht rond de wereld? Tegen de een prijs die nu rond de 180 miljoen dollar ligt? Okay dit wordt minder bij serieproductie maar.... 1500 plus jets wegzetten in een wereld met kredietcrisis?
Boeing en Airbus werden 10/15 jaar geleden voor gek verklaard toen ze zeiden duizenden vliegtuigen in Azie te verkopen, nou we hebben gezien hoe hard het is gegaan in China.
Je kunt alleen nu gewoon helemaal niet voorspellen welke kant het op gaat.
Een voordeel: zolang Jack de Vries nog staatssecretaris is, ligt er in Den Haag een blanco cheque te wachten...Het is leuk getallen gooien bij Lockheed, maar eerlijk is eerlijk, uitstekend toestel echter continue vertragingen en continue kostenverhogingen doen dit geen goed. Dat geld voor elk bedrijf.
Allemaal retoriek. Dat is nu een issue in Afghanistan waar de NL politiek zich druk over maakt en in theorie zou de apparatuur waarmee de JSF uitgerust kan worden dat moeten kunnen opsporen.Dan is er nog het hele Bermbom verhaal wat topgun1984 terecht aanhaalt, dit verhaal klopt ook niet voor mijn boerenverstand.
Die JSF gaat er gewoon komen.Dus ..... hoe nu verder?
IMHO.... Gripen of iets anders Europees.
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
- Posts: 2679
- Joined: 09 Aug 2004, 12:38
Re: Vervanging F-16's
Vooralsnog is dat niet mogelijk. Maar zou je dat willen? Nederland is te klein om op eigen houtje allerlei geavanceerde wapensystemen te ontwikkelen, dus dat zal dan toch samen met buitenlandse partners gebeuren.Tom Tiger wrote:
Plus de vraag is ook, kunnen we de JSF customizen, mogen we er onze eigen ontwikkelde electronica in hangen? Dat laatste is mij onduidelijk.
- Arjan
- Scramble Master
- Posts: 2730
- Joined: 20 Sep 2002, 22:51
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: Arjan
- Location: Den Haag
Re: Vervanging F-16's
Dat kan een bedrijf zoals Thales wel degelijk. Het is inderdaad de vraag of wij die kans krijgen om een JSF te customizen maar ik dacht dat daar ook het hele voortraject met twee testmodellen voor was ontwerpen.
Overigens mogen buitenlandse bedrijven meebouwen aan de JSF maar hebben ze het niet gehaald in contractrondes. Temeer ook omdat er bij Nederlandse bedrijven een vanzelfsprekendheid heerste dat zij die contracten toegespeeld zouden krijgen want"daarom deed Nederland immers mee". Maar ze moeten er nog steeds om strijden met Amerikaanse bedrijven. En terecht natuurlijk.
Overigens is de verhoging van de prijzen wel te verwachten, ook met de lage stand van de dollar. Maar misschien is dat des te meer de reden om ook nu al die dingen te kopen. Het is natuurlijk helemaal niet te zeggen dat Saab geen vertragingen gaat ondervinden of prijsverhogingen moet gaan doorvoeren.
Overigens mogen buitenlandse bedrijven meebouwen aan de JSF maar hebben ze het niet gehaald in contractrondes. Temeer ook omdat er bij Nederlandse bedrijven een vanzelfsprekendheid heerste dat zij die contracten toegespeeld zouden krijgen want"daarom deed Nederland immers mee". Maar ze moeten er nog steeds om strijden met Amerikaanse bedrijven. En terecht natuurlijk.
Overigens is de verhoging van de prijzen wel te verwachten, ook met de lage stand van de dollar. Maar misschien is dat des te meer de reden om ook nu al die dingen te kopen. Het is natuurlijk helemaal niet te zeggen dat Saab geen vertragingen gaat ondervinden of prijsverhogingen moet gaan doorvoeren.
Scramble member since 1990
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Als ik het goed herinner, ik kan er helaas geen link van terugvinden, was het customizen van de JSF iets wat de Israeli's ook wilden.
En Thales is idd heel goed in staat om behoorlijk geavanceerd spul te bouwen.
Plus... je koopt het ding dan mag je er toch aan sleutelen?
Natuurlijk geldt deze vraag ook voor de Saab
In hoeverre kan en mag je het ding veranderen?
En Thales is idd heel goed in staat om behoorlijk geavanceerd spul te bouwen.
Plus... je koopt het ding dan mag je er toch aan sleutelen?
Natuurlijk geldt deze vraag ook voor de Saab
In hoeverre kan en mag je het ding veranderen?
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Richard from Rotterdam wrote: Een voordeel: zolang Jack de Vries nog staatssecretaris is, ligt er in Den Haag een blanco cheque te wachten... Die JSF gaat er gewoon komen.
Nu maar wachten tot het cabinet weer eens in elkaar stort
-
- Scramble Master
- Posts: 3523
- Joined: 03 Dec 2006, 22:10
- Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
- Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me
Re: Vervanging F-16's
Vraagje, haal je nu niet de auto's (overgenomen door een van de grote amerikaanse autoindustrieën, die inderdaad op omvallen staan) en de vliegtuigen (nog steeds uit Zweden) door elkaar?Arjan wrote:dan Saab dat zal kunnen. Waar het overigens ook niet heel erg goed mee gaat op het moment.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
- Arjan
- Scramble Master
- Posts: 2730
- Joined: 20 Sep 2002, 22:51
- Type of spotter: S4
- Subscriber Scramble: Arjan
- Location: Den Haag
Re: Vervanging F-16's
Nee, met de automobiel industrie van Saab gaat het inderdaad heeeeeeeeeeeeeel slecht. Maar ik heb begrepen dat het met de luchtvaartafdeling ook niet goed gaat. Kan geen link vinden om dit te staven en als iemand mij van mijn ongelijk kan overtuigen graag want ik vind Saab zeker een geweldige vliegtuigbouwer.
Scramble member since 1990
Re: Vervanging F-16's
http://www.manufacturing.net/News-Saab- ... menuid=246" onclick="window.open(this.href);return false;Arjan wrote:Maar ik heb begrepen dat het met de luchtvaartafdeling ook niet goed gaat. Kan geen link vinden om dit te staven
Naast de verliezen lopen er ook fraude-onderzoeken naar zo'n beetje elke exportdeal voor de Gripen. Bij "continuiteit" noteren we voorlopig een minnetje
Greetz,
Patrick
Patrick
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
- Posts: 2679
- Joined: 09 Aug 2004, 12:38
Re: Vervanging F-16's
De Amerikanen bepalen wat er aan apparatuur in de JSF komt. Andere landen mogen wel "mee-ontwikkelen", vandaar de twee nederlandse test JSF's, maar wat dan de daadwerkelijke inbreng van Nederlandse industrie is in nieuw te ontwikkelen apparatuur is dan uitdrukkelijk de vraag. Feitelijk zal nederland meebetalen en meewerken aan het ontwikkelen van "de" JSF, niet zozeer een nederlandse versie.
Israël wilde van tevoren ook zwart op wit hebben dat ze zelf wapensystemen voor de JSF konden ontwikkelen, maar dat werd door de Amerikanen afgewezen.
Voor wat betreft de levensvatbaarheid van SAAB is het wel van belang te zien dat de personenauto's en het luchtvaartdeel niks met elkaar te maken hebben, alleen de naam is nog identiek. De autofabriek staat op het punt van faillissement (ook niet zo raar als je onderdeel bent van General Motors en feitelijk een opgepimpte Opel Astra bent), met de vliegtuigfabriek is dat anders, omdat de Zweedse regering die overeind houdt, met steun van British Aerospace die een flinke vinger in de pap heeft.
Israël wilde van tevoren ook zwart op wit hebben dat ze zelf wapensystemen voor de JSF konden ontwikkelen, maar dat werd door de Amerikanen afgewezen.
Voor wat betreft de levensvatbaarheid van SAAB is het wel van belang te zien dat de personenauto's en het luchtvaartdeel niks met elkaar te maken hebben, alleen de naam is nog identiek. De autofabriek staat op het punt van faillissement (ook niet zo raar als je onderdeel bent van General Motors en feitelijk een opgepimpte Opel Astra bent), met de vliegtuigfabriek is dat anders, omdat de Zweedse regering die overeind houdt, met steun van British Aerospace die een flinke vinger in de pap heeft.
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Staat weer nieuwe info op http://www.jsfnieuws.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vervanging F-16's
Weet iemand eigenlijk wie er precies achter Jsfnieuws.nl zit(ten)? In de "About" staat de zeer vage omschrijving:
Maar ik heb vaak 't idee dat het een eenmansinitiatief is. Ik zie de naam Willem Hageman wel genoemd worden, is dat 'm? Dat is namelijk ook de "ex-KLu vlieger" die geciteerd wordt op de site en uberkritisch is over de capaciteiten van de JSF.Redactie bestaat uit een variabele groep die professioneel werkzaam is in hun vakgebied.
Greetz,
Patrick
Patrick
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Vervanging F-16's
waarom zou Saab als enige producent ter wereld wél hun geplande service-entry datum halen? Zelfs met de C-130J ( eveneens "gebaseerd op het oude airframe") lukte dat niet, dus dat zou ik niet als een pro-saab argument willen zien, dan kan ik ook wel zeggen over de JSF dat de CAT-bird een even goede afspiegeling is van de JSF als die Gripen die nu vliegt als NG.. (overigens hoop ik voor SAAB dat de Gripen NG proto's het beter doen dan de Gripen proto's want daar zijn er niet veel meer van over....)Tom Tiger wrote:Saab vliegt op dit moment met het prototype gebaseerd op het oude airframe, klopt. Maar het vliegt wel en heeft supercruise gedemonstreerd, volle productie (al ben ik hier op dit moment toch wel een beetje sceptisch over) kan in 2014 beginnen.Arjan wrote:Die JSF heeft idd vertraging maar is in ieder geval al in een verder stadium dan de Gripen NG is. Die moet nog van de tekentafel afkomen. Dat er al een Gripen oude versie vliegt zegt niets, met al die nieuwe electronica en andere hardware zal deze ook opnieuw moeten worden getest.
Bovendien kan Lockheed daar meer kracht en commitment aan meegeven bij de JSF dan Saab dat zal kunnen. Waar het overigens ook niet heel erg goed mee gaat op het moment.
Overigens denk ik dat ondanks het feit dat de yanks geen broncodes vrij zullen geven er toch veel meer voor de JSF zal worden ontwikkeld dan voor de Gripen. Als ik als "third party" bijvoorbeeld een targeting-pod ontwikkel zal ik hem compatibel willen maken voor de marktleiders, (een beetje als met software dat draait onder windows) en dat zal eerder de JSF worden dan de SAAB. Kijk maar naar de F-16, daar kan van alles op, in en onder.. dus dat customizen gaat wel lukken denk ik.
I have never drunk milk, and I never will . . . .