Volgens mij zit je er hier toch naast. Iedereen is er wel van overtuigd dat de JSF de beste kist is. De vraag is of Nederland het benodigde geld wel op tafel wil leggen. Dáár worstelt iedereen mee (met uitzonder van Jack de Vries, uiteraard ).Polecat wrote:Volgens mij zijn ze daar inmiddels ook wel overtuigd dat de JSF de beste kist is, maar kunnen ze dat nog niet echt goed verkopen naar hun electoraat...
Vervanging F-16's
Forum rules
Re: Vervanging F-16's
Answers will be questioned.....
Re: Vervanging F-16's
Als ik zie hoe hoog de boete is als we er nu uitstappen, denk ik dat we die blanco cheque al getekend hebben toen we ons vastlegden voor de ontwikkelfase.ehusmann wrote:dus met het bestellen van de testkisten, teken je feitelijk een blanko checque.....
Greetz,
Patrick
Patrick
- Polecat
- Scramble Master
- Posts: 5048
- Joined: 12 Jul 2007, 13:58
- Type of spotter: Omnivore
- Subscriber Scramble: Polecat
- Location: The Middle East of The Netherlands
Re: Vervanging F-16's
Ik zou het graag met je eens zijn dat iedereen daar van overtuigd is, maar ik betwijfel dat ten zeerste.... Heb het idee dat er nog steeds heel veel mensen zijn die oprecht denken dat we het ding alleen maar willen omdat het Amerikaans is of omdat de KLu het "gewoon graag wil".evhest wrote:Volgens mij zit je er hier toch naast. Iedereen is er wel van overtuigd dat de JSF de beste kist is. De vraag is of Nederland het benodigde geld wel op tafel wil leggen. Dáár worstelt iedereen mee (met uitzonder van Jack de Vries, uiteraard ).Polecat wrote:Volgens mij zijn ze daar inmiddels ook wel overtuigd dat de JSF de beste kist is, maar kunnen ze dat nog niet echt goed verkopen naar hun electoraat...
De PvdA zegt dat ze "het beste vliegtuig vor de beste prijs"willen , en dat kun je natuurlijk heel veel manieren uitleggen, ik heb zelf het vermoeden dat ze een beetje in een spagaat komen, zeker nu de druk van zowel de coalitie als de SP toeneemt en de verkiezingen aan de horizon ook al beginnen te spelen....
Ik hou nog steeds dat gevoel van mijn eerdere post en ben benieuwd hoe ze daar mee omgaan de komende tijd, zou niet graag met ze willen ruilen.
I have never drunk milk, and I never will . . . .
Re: Vervanging F-16's
Hackers kraken Joint Strike Fighter
WASHINGTON - Hackers zijn computersystemen binnengedrongen en hebben grote hoeveelheden gegevens gestolen over de Joint Strike Fighter (JSF).
Kennis van die informatie maakt het potentieel makkelijker om zich te verdedigen tegen het nieuwe gevechtsvliegtuig. Dit heeft de Amerikaanse krant The Wall Street Journal dinsdag gemeld op gezag van (voormalige) regeringsfunctionarissen die goed zijn ingelicht over de zaak.
De inbraken in de computersystemen begonnen in 2007. Doelwitten waren onvoldoende beveiligde netwerken van bedrijven die bij de ontwikkeling van de JSF zijn betrokken, zoals Lockheed.
Bondgenoten
Bondgenoten van de VS helpen mee met de ontwikkeling van de JSF. Ook in Turkije was er een veiligheidsprobleem, evenals bij een andere bondgenoot van de VS, die niet met naam wordt genoemd in The Wall Street Journal.
Ook Nederland doet mee aan de JSF en overweegt het toestel aan te schaffen als vervanger van de F-16. Het wapentuig is het duurste defensieproject van het Pentagon ooit, ter waarde van 300 miljard dollar.
© ANP Uitgegeven: 21 april 2009 11:11
WASHINGTON - Hackers zijn computersystemen binnengedrongen en hebben grote hoeveelheden gegevens gestolen over de Joint Strike Fighter (JSF).
Kennis van die informatie maakt het potentieel makkelijker om zich te verdedigen tegen het nieuwe gevechtsvliegtuig. Dit heeft de Amerikaanse krant The Wall Street Journal dinsdag gemeld op gezag van (voormalige) regeringsfunctionarissen die goed zijn ingelicht over de zaak.
De inbraken in de computersystemen begonnen in 2007. Doelwitten waren onvoldoende beveiligde netwerken van bedrijven die bij de ontwikkeling van de JSF zijn betrokken, zoals Lockheed.
Bondgenoten
Bondgenoten van de VS helpen mee met de ontwikkeling van de JSF. Ook in Turkije was er een veiligheidsprobleem, evenals bij een andere bondgenoot van de VS, die niet met naam wordt genoemd in The Wall Street Journal.
Ook Nederland doet mee aan de JSF en overweegt het toestel aan te schaffen als vervanger van de F-16. Het wapentuig is het duurste defensieproject van het Pentagon ooit, ter waarde van 300 miljard dollar.
© ANP Uitgegeven: 21 april 2009 11:11
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
De JSF schijnt een hitteprobleem te hebben,
Bron,
http://www.aviationweek.com/aw/blogs/de ... f45c93ff1b" onclick="window.open(this.href);return false;
Korte Quote
"In any event, the JSF has a thermal management problem, and one design change - moving the exhaust - hasn't fixed it, since for the time being it appears that hot-weather operations are being restricted. "
Bron,
http://www.aviationweek.com/aw/blogs/de ... f45c93ff1b" onclick="window.open(this.href);return false;
Korte Quote
"In any event, the JSF has a thermal management problem, and one design change - moving the exhaust - hasn't fixed it, since for the time being it appears that hot-weather operations are being restricted. "
- Richard from Rotterdam
- Scramble Master
- Posts: 2679
- Joined: 09 Aug 2004, 12:38
Re: Vervanging F-16's
Dat is een al langer bekend probleem.
Re: Vervanging F-16's
Coalitie bijeen over JSF
DEN HAAG - De top van de regeringscoalitie komt dinsdagavond rond 18.00 uur bijeen in het torentje van premier Jan Peter Balkenende om te overleggen over de laatste ontwikkelingen rond het gevechtsvliegtuig JSF.
Dat meldden verschillende bronnen rond de coalitie.
PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer zou in het overleg een toelichting willen geven op het standpunt van haar fractie over de Joint Strike Fighter.
Defensie wil dat het Amerikaanse gevechtsvliegtuig op termijn de F-16 vervangt en wil nog deze maand tekenen voor de aanschaf van een eerste testtoestel.
Moeite
De PvdA is daar buitengewoon kritisch over en heeft er grote moeite mee. Als de PvdA definitief nee zegt tegen de aanschaf van testtoestellen, leidt dat tot een kabinetscrisis, zeggen bronnen rond de coalitie.
Het CDA en CDA-staatssecretaris Jack de Vries van Defensie hechten erg aan de afspraak uit het regeerakkoord om nog dit jaar over twee testtoestellen te besluiten.
© ANP Uitgegeven: 21 april 2009 17:53
DEN HAAG - De top van de regeringscoalitie komt dinsdagavond rond 18.00 uur bijeen in het torentje van premier Jan Peter Balkenende om te overleggen over de laatste ontwikkelingen rond het gevechtsvliegtuig JSF.
Dat meldden verschillende bronnen rond de coalitie.
PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer zou in het overleg een toelichting willen geven op het standpunt van haar fractie over de Joint Strike Fighter.
Defensie wil dat het Amerikaanse gevechtsvliegtuig op termijn de F-16 vervangt en wil nog deze maand tekenen voor de aanschaf van een eerste testtoestel.
Moeite
De PvdA is daar buitengewoon kritisch over en heeft er grote moeite mee. Als de PvdA definitief nee zegt tegen de aanschaf van testtoestellen, leidt dat tot een kabinetscrisis, zeggen bronnen rond de coalitie.
Het CDA en CDA-staatssecretaris Jack de Vries van Defensie hechten erg aan de afspraak uit het regeerakkoord om nog dit jaar over twee testtoestellen te besluiten.
© ANP Uitgegeven: 21 april 2009 17:53
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
tsja.... ik zag het net op het journaal en een vandaag..... IMHO, van mij mag het een kabinetscrisis worden.
simpel rekensommetje....
JSF, 6.1 miljard euro (85 toestellen dacht ik, kan zijn dat het al minder is) plus nog 10 miljard aan geschatte onderhoudskosten voor 30 jaar.... is 16.1 miljard Euro. Tegenorders aanwezig.
Gripen, 4.8 miljard euro (85 toestellen) plus nog 4.8 miljard aan geschatte onderhoudskosten voor 30 jaar.... is 9.6 miljard Euro. Ook met tegenorders (Saab claimt 100 procent wat ik IMHO wel heel optimistisch vindt)
Wie van de twee is beter? IMHO JSF wordt waarschijnlijk wel (ik zei IMHO) verder en beter doorontwikkeld.
Maar kijk eens naar Gripen, qua onderhoud vind ik (yep IMHO) het beter onderhoudbaar, beter inzetbaar, we kunnen er alles onder hangen wat we willen (dacht ik)
tsja.... hoe verkoop je 16.1 miljard tegen 9.6 miljard in deze tijd?
simpel rekensommetje....
JSF, 6.1 miljard euro (85 toestellen dacht ik, kan zijn dat het al minder is) plus nog 10 miljard aan geschatte onderhoudskosten voor 30 jaar.... is 16.1 miljard Euro. Tegenorders aanwezig.
Gripen, 4.8 miljard euro (85 toestellen) plus nog 4.8 miljard aan geschatte onderhoudskosten voor 30 jaar.... is 9.6 miljard Euro. Ook met tegenorders (Saab claimt 100 procent wat ik IMHO wel heel optimistisch vindt)
Wie van de twee is beter? IMHO JSF wordt waarschijnlijk wel (ik zei IMHO) verder en beter doorontwikkeld.
Maar kijk eens naar Gripen, qua onderhoud vind ik (yep IMHO) het beter onderhoudbaar, beter inzetbaar, we kunnen er alles onder hangen wat we willen (dacht ik)
tsja.... hoe verkoop je 16.1 miljard tegen 9.6 miljard in deze tijd?
Re: Vervanging F-16's
Israeli Negotiations for F-35 Bogging Down Over Costs, Technology Concerns
NEWTOWN, Conn: Negotiations between the Israeli Defense Ministry and Lockheed Martin for the purchase of advanced, new-generation F-35 Joint Strike Fighter stealth aircraft continue to bog down over the final hurdles of unit cost and integration of Israeli-specific avionics and armaments.
While the Israeli defense establishment complains of soaring F-35 unit costs - a completely rational concern considering the potential defense budget cuts looming on the horizon - the real issue seems to be the installation of Israeli-made systems onto the aircraft.
Israel's five-year defense plan ('Teffen 2012') places emphasis on acquiring advanced precision strike fighters, with the focus being on the F-35. Under the Israeli defense plan, funding for a squadron of 25 F-35s will begin prior to first delivery, which, based upon Pentagon and Congressional approval in September 2008, should be in 2014. This first squadron would then come into service two years later. Israel is planning to purchase a further 50 aircraft in order to outfit two additional squadrons at a later date. Originally the Israelis had planned on purchasing 100 F-35s, but funding shortfalls forced them to downsize their immediate plans.
Yet despite Israel's F-35 designs, its defense establishment is now considering whether the Israeli Air Force (IAF) can maintain its military-technological regional edge without going forward with the JSF purchase. Upgrades to existing Israeli F-15 and F-16 aircraft, or purchasing advanced types of both platforms (including the Boeing F-15 Eagle), are both seen as an alternative option.
This may be a smoke screen intended to extract concessions from the U.S. for permitting the implementation of Israeli systems onto the F-35s. The Israelis remain interested in wrapping up negotiations for the F-35 this year, and the IAF remains highly desirous of the aircraft.
While cost is no doubt a very real concern - the estimated price tag for the 75 F-35s is placed at $15.2 billion - much of the Israeli funding comes in the form of U.S. Foreign Military Financing (FMF) credits, which will total $11.425 billion from 2009 through 2012 alone.
Also, the other U.S. advanced stealth alternative, the F-22 Raptor, is not available on the export market per Congressional law. Even in the unlikely event that this law was revoked by the Obama administration, production on the aircraft is set to end in 2011, thus causing its unit price-tag - already estimated at $146 million in 2008 dollars - to escalate even higher and making its cost even more prohibitive than the JSF.
What aircraft option the Israeli Defense Ministry ultimately pursues may depend on the time frame by which Israeli intelligence estimates the Iranians could be capable of producing nuclear armaments.
Air Force News — By Forecast International on April 21, 2009 at 3:46 pm
NEWTOWN, Conn: Negotiations between the Israeli Defense Ministry and Lockheed Martin for the purchase of advanced, new-generation F-35 Joint Strike Fighter stealth aircraft continue to bog down over the final hurdles of unit cost and integration of Israeli-specific avionics and armaments.
While the Israeli defense establishment complains of soaring F-35 unit costs - a completely rational concern considering the potential defense budget cuts looming on the horizon - the real issue seems to be the installation of Israeli-made systems onto the aircraft.
Israel's five-year defense plan ('Teffen 2012') places emphasis on acquiring advanced precision strike fighters, with the focus being on the F-35. Under the Israeli defense plan, funding for a squadron of 25 F-35s will begin prior to first delivery, which, based upon Pentagon and Congressional approval in September 2008, should be in 2014. This first squadron would then come into service two years later. Israel is planning to purchase a further 50 aircraft in order to outfit two additional squadrons at a later date. Originally the Israelis had planned on purchasing 100 F-35s, but funding shortfalls forced them to downsize their immediate plans.
Yet despite Israel's F-35 designs, its defense establishment is now considering whether the Israeli Air Force (IAF) can maintain its military-technological regional edge without going forward with the JSF purchase. Upgrades to existing Israeli F-15 and F-16 aircraft, or purchasing advanced types of both platforms (including the Boeing F-15 Eagle), are both seen as an alternative option.
This may be a smoke screen intended to extract concessions from the U.S. for permitting the implementation of Israeli systems onto the F-35s. The Israelis remain interested in wrapping up negotiations for the F-35 this year, and the IAF remains highly desirous of the aircraft.
While cost is no doubt a very real concern - the estimated price tag for the 75 F-35s is placed at $15.2 billion - much of the Israeli funding comes in the form of U.S. Foreign Military Financing (FMF) credits, which will total $11.425 billion from 2009 through 2012 alone.
Also, the other U.S. advanced stealth alternative, the F-22 Raptor, is not available on the export market per Congressional law. Even in the unlikely event that this law was revoked by the Obama administration, production on the aircraft is set to end in 2011, thus causing its unit price-tag - already estimated at $146 million in 2008 dollars - to escalate even higher and making its cost even more prohibitive than the JSF.
What aircraft option the Israeli Defense Ministry ultimately pursues may depend on the time frame by which Israeli intelligence estimates the Iranians could be capable of producing nuclear armaments.
Air Force News — By Forecast International on April 21, 2009 at 3:46 pm
Re: Vervanging F-16's
Ik lees in het artikel hierboven zojuist dat Israel 15 miljard dollar moet betalen voor 75 stuks en daar komt dan nog onderhoud bij. Als dat waar is hebben we echt een koopje!Tom Tiger wrote:JSF, 6.1 miljard euro (85 toestellen dacht ik, kan zijn dat het al minder is) plus nog 10 miljard aan geschatte onderhoudskosten voor 30 jaar.... is 16.1 miljard Euro. Tegenorders aanwezig.
Waar heb je die bedragen vandaan?
Greetz,
Patrick
Patrick
- Redskin
- Scramble Addict
- Posts: 1277
- Joined: 01 Jul 2003, 16:22
- Type of spotter: a serial is just paint to brighten up an aircraft
- Subscriber Scramble: Digitaal
- Location: 10 miles from Gilze Rijen
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
SquAdmin wrote: Ik lees in het artikel hierboven zojuist dat Israel 15 miljard dollar moet betalen voor 75 stuks en daar komt dan nog onderhoud bij. Als dat waar is hebben we echt een koopje!
Waar heb je die bedragen vandaan?
Misschien iets te maken met het feit dat Nederland met de ontwikkeling meedoet, en israel zich nu "in moet kopen". Vergeet niet dat we al de nodige euro's in de ontwikkeling hebben gestoken.
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Van http://www.jsfnieuws.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (flink eind naar beneden) echter..... vandaag is de pagina geupdate en het laatste artikel gaat over de prijzen..... En als we dan gaan rekenen dan heb je denk ik helemaal gelijk met 15 miljard Dollar.....SquAdmin wrote:Ik lees in het artikel hierboven zojuist dat Israel 15 miljard dollar moet betalen voor 75 stuks en daar komt dan nog onderhoud bij. Als dat waar is hebben we echt een koopje!Tom Tiger wrote:JSF, 6.1 miljard euro (85 toestellen dacht ik, kan zijn dat het al minder is) plus nog 10 miljard aan geschatte onderhoudskosten voor 30 jaar.... is 16.1 miljard Euro. Tegenorders aanwezig.
Waar heb je die bedragen vandaan?
Quote van jsfnieuws
"Amerikaanse begroting geeft indicatie
De Amerikanen zullen nooit toestellen aan een ander partnerland verkopen voor een lager bedrag dan in de eigen begroting. Simpelweg omdat de wetgeving in de USA dit verbiedt. De Amerikaanse begroting van februari 2008 (de laatst bekende) laat de volgende posten zien voor de derde productieserie (LRIP-3) waar het eerste Nederlandse testtoestel uit voorkomt:
Gemiddelde Flyaway Unit Cost: US$ 199 miljoen.
En:
Gemiddelde Weapon System Unit Cost: US$ 226 miljoen."
Dit is au..... even herberekenen.... als we nu even uitgaan van 199 miljoen dollar tegen een dollarkoers van 0.83 dan is dat 165 miljoen Euro per JSF, gaan we nu uit van 85 toestellen dan is dit, 14 miljard Euro..... voor 47 toestellen is dit 7.8 miljard euro..... gaan we nu ook nog uit van ruim 10 miljard onderhoudskosten....dan zitten we voor 85 toestellen op ruim 26.5 miljard euro! en voor 47 toestellen, 17.8 miljard..... AU! Dan kon de prijs voor de IAF nog wel eens heel goed kloppen en is dan zelfs weer goedkoper.
Misschien maak ik nu een ergens een denkfout.... maar...... eh..... de tweede kamer komt ook al niet uit de hele JSF prijsverwarring....... hoe kan ik het dan nog begrijpen
Re: Vervanging F-16's
Weet iemand trouwens welke andere landen aan het discuzeuren zijn over de aanschaf van testtoestellen? Wij worden zo te zien behoorlijk onder druk gezet om die twee kisten te kopen, maar andere landen niet? In dat geval zou ik uberhaupt nee zeggen.
En over de kosten, als het eerste testtoestel al 113 miljoen kost, dan denk ik dat je voor de uiteindelijke toestellen niet snel onder de 100 miljoen komt. 85 toestellen wordt dan dus al snel 8,5 miljard euri, al bijna net zoveel als de hele Gripen deal....
Erwin
En over de kosten, als het eerste testtoestel al 113 miljoen kost, dan denk ik dat je voor de uiteindelijke toestellen niet snel onder de 100 miljoen komt. 85 toestellen wordt dan dus al snel 8,5 miljard euri, al bijna net zoveel als de hele Gripen deal....
Erwin
- Tom Tiger
- Scramble Die-Hard
- Posts: 608
- Joined: 28 Jul 2006, 08:18
- Type of spotter: F5
- Subscriber Scramble: tom tiger
- Location: Netherlands, NH, Zaandam
- Contact:
Re: Vervanging F-16's
Dacht dat Denemarken hier en daar wat vragen aan het stellen was maar weinig info.ehusmann wrote:Weet iemand trouwens welke andere landen aan het discuzeuren zijn over de aanschaf van testtoestellen? Wij worden zo te zien behoorlijk onder druk gezet om die twee kisten te kopen, maar andere landen niet? In dat geval zou ik uberhaupt nee zeggen.
En over de kosten, als het eerste testtoestel al 113 miljoen kost, dan denk ik dat je voor de uiteindelijke toestellen niet snel onder de 100 miljoen komt. 85 toestellen wordt dan dus al snel 8,5 miljard euri, al bijna net zoveel als de hele Gripen deal....
Erwin
Noorwegen was overstag maar de "Arbeiders partij" (denk een soort PVDA) is het er niet mee eens.
Geen nieuws van Turkije. Behalve dat ze parts voor JSF leveren.....
Engeland moet nog tekenen voor 3 testtoestellen, veel critische vragen over het hitteprobleem van JSF, de Rolls Royce motor en de software suite.
IMHO, ik heb me er niet in verdiept in de Engelse kwestie maar hier loopt ook een discussie, kunnen we geen Typhoons aanpassen voor Carriers? (Eurofighter zegt ja dat kan)...... de Engelsen gaan zowiezo minder JSF's aanschaffen dan eerst gepland (dacht nu rond de 70).
Re: Vervanging F-16's
Ja, die gemiddeldes maken de hele JSF-prijs discussie juist zo tricky. Het impliceert namelijk dat de prijs van de Navy en Marines varianten ook meegewogen worden en die zijn veel duurder dan onze conventionele F-35A.Tom Tiger wrote:Gemiddelde Flyaway Unit Cost: US$ 199 miljoen.
En:
Gemiddelde Weapon System Unit Cost: US$ 226 miljoen."
Dit is au..... even herberekenen.... als we nu even uitgaan van 199 miljoen dollar tegen een dollarkoers van 0.83 dan is dat 165 miljoen Euro per JSF, gaan we nu uit van 85 toestellen dan is dit, 14 miljard Euro..... voor 47 toestellen is dit 7.8 miljard euro..... gaan we nu ook nog uit van ruim 10 miljard onderhoudskosten....dan zitten we voor 85 toestellen op ruim 26.5 miljard euro! en voor 47 toestellen, 17.8 miljard..... AU! Dan kon de prijs voor de IAF nog wel eens heel goed kloppen en is dan zelfs weer goedkoper.
Ik meen me te herinneren dat Engeland vorige maand getekend heeft voor testtoestellen. Blader maar een aantal pagina's terug in dit topic (ik heb er nu geen zin in).Tom Tiger wrote:Engeland moet nog tekenen voor 3 testtoestellen, veel critische vragen over het hitteprobleem van JSF, de Rolls Royce motor en de software suite.
Greetz,
Patrick
Patrick