Tom Tiger wrote:http://www.jsfnieuws.nl/
Prachtig nieuw stukje over de JSF “Putting lipstick on the F-35” en voor iedereen die zegt dat JSFnieuws alleen maar negatief is, dit stukje komt dus uit Jane’s Defence Weekly. Let wel.... het is een opinie stuk. Echter het is wel exact wat ik ook denk en IMHO leuk om te lezen.
Tom Tiger is tegenwoordig heel erg voor Gripen NG en kan leven met F16 Advanced IMHO
Exact wat ik ook denk en een van de bronnen (meneer Sprey was mede ontwikkelaar van de F-16!) waarop ik mijn mening over de JSF baseer. Dit tweetal is al langer bekend trouwens. Kijk, meneer Wheeler wil ik nog wel als "bonenteller zonder technisch verstand" negeren, maar Sprey dus niet.
Ik zit zelf in de productontwikkeling en weet maar al te goed wat voor ellende je je op de hals haalt door iets in productie te nemen voor de ontwikkeling ervan voltooid is.
Polecat (had ik bijna je echte naam ingetikt!), sorry voor mijn late reactie, ik moest onverwacht overwerken dit lange weekend, maar mijn commentaar over slechte thrust to weight ratio blijft gewoon staan, hoewel het met de VSTOL F-35B wel erger is natuurlijk. Een katapult variant, F-35C, voor de UK carriers lijkt mij overigens problematisch gezien het ontbreken van veel stoom in de aandrijving van die schepen. Ze hebben gasturbines als aandrijving.
Tom; de Gripen NG lijkt mij niet zo verstandig aangezien SAAB over een paar decennia uit de vliegtuigbouw zal moeten hebben stappen. Het gat tussen Draken en Viggen konden ze opvullen met de Sk-60, het gat tussen Viggen en Gripen met de 340. Een project na de Gripen zie ik ze niet oppakken.
Mijn 2 centen, ga voor de Advanced F-16. Jammer is dat die kist door dezelfden wordt gebouwd als diegenen die nu met de JSF aan het klooien zijn....
Hans.