JoepieKey wrote:Erwin, ik doe met je mee in determineren.
Dat ben ik niet met je eens. Een late boarding, maar voornamelijk het uit het vliegtuig halen van een koffer, ligt geheel binnen de invloedssfeer van de maatschappij. Door bijvoorbeeld ruimere bloktijden te nemen kan de maatschappij vrij eenvoudig het effect van het ongemak opheffen. Dat de maatschappij het niet doet heeft te maken met geld, prima, maar dan zijn de gevolgen dus voor de maatschappij.Key wrote:Ik kan me vergissen, maar volgens mij is een passagier die na check-in niet op komt dagen (met koffer aan boord) een beveiligingsprobleem. Qua common sense is deze oorzaak ook echt iets waar de maatschappij niets aan kan doen, tenzij die passagier een verkeerde boarding-tijd of gate opgekregen heeft (en daar ga ik even niet vanuit).EU regels wrote:Dergelijke omstandigheden kunnen zich met name voordoen in gevallen van politieke onstabiliteit, weersomstandigheden die uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen
Overmacht is vrij duidelijk gedefinieerd (niet alleen hier) en geldt alleen in situaties waar de maatschappij totaal geen invloed op heeft. Weer, aanslagen, ongelukken van andere etc. Dit valt er echt niet onder. In vergelijking, als de NS te laat wegrijdt van een station door een overvolle trein, dan krijg je ook gewoon je geld terug.
Misschien was dit wel het geval. Misschien kwamen ze wel aan de gate terwijl het toestel er nog stond.... dat weten we niet hier.Key wrote:Instapweigering is in mijn beleving bij de gate staan, met het vliegtuig aan de andere kant, en er niet in mogen. Daar was hier geen sprake van. Ze mochten van KLM ongetwijfeld mee, maar ze konden het niet meer halen. Dat is toch wat anders?EU regels - instapweigering wrote:3. Indien passagiers tegen hun wil de toegang tot een vlucht wordt geweigerd,
Maar evenzo gaf ik al aan dat dit het onduidelijke is. De maatschappij is verantwoordelijk voor de eerste vertraging, loopt dat ook door in het missen van een aansluiting? In mijn overtuiging wel, want je hebt een contract voor de hele vlucht, tot het uiteindelijke eindpunt. Nogmaals, net zoals dat bij de NS het geval is. Als je door een vertraging in de eerste trein je aansluiting mist, krijg je geld terug op basis van het feit dat je veel te laat op je eindbestemming bent gekomen (uit ervaring!).
Ik zou dit dus zeker wel doen. In mijn ogen is het vrij duidelijk dat deze mensen door toedoen van de KLM een dag lang op Schiphol hebben moeten rondhangen. Zeker weten dat ik zou gaan uitzoeken of KLM hiervoor een betere compensatie had moeten geven.Key wrote:Zaken dus die in mijn ogen niet van toepassing waren. Ik heb hier geen belang in, maar als het mij zelf betrof zou ik op grond van deze regels niet proberen ergens aanspraak op te maken hoor.EU regels wrote:2. Een luchtvaartmaatschappij die een vlucht uitvoert die overgaat tot instapweigering of annulering van een vlucht (...) Ook passagiers wier vlucht minstens twee uur vertraging heeft
In elk geval altijd, direct vragen om een schriftelijke verklaring van je rechten. Dat is al het eerste dat de KLM zo te zien niet heeft gedaan.Key wrote:Het is goed dat rechten en plichten vastgelegd worden, en het moet twee kanten op werken. Als ik het zo bekijk heb ik nog steeds het idee dat KLM haar passagiers in dezen minder ongelukkig had kunnen laten worden, maar wel aan alle verplichtingen voldaan heeft. Ik ben als geregeld passagier i.i.g. weer wat wijzer geworden.
Erwin