EHAM 15-08-2009
Moderator: gatso76
Forum rules
- Ricardo 767-200ER
- Scramble Addict
- Posts: 1387
- Joined: 25 Jul 2008, 23:01
- Type of spotter: Civil and Military
- Subscriber Scramble: Ricardo 767-200ER
- Location: EHAM/AMS
- Contact:
Re: EHAM 15-08-2009
ik heb rond 11 uur een embraer zien staan op oost naast de Amiri A320 dus dat zal vast de PH-EZF geweest zijn.
Gr ricardo
Gr ricardo
- Key
- Site Admin
- Posts: 11249
- Joined: 06 Dec 2002, 09:21
- Type of spotter: F2
- Subscriber Scramble: U bet
- Location: ex EHAM
Re: EHAM 15-08-2009
Ja, een echte zaterdag!330/340 wrote:Rustige avond in de polder key ?
What four words, Jimmy!?!
Re: EHAM 15-08-2009
Somebody spotted the PH-BFG?
Landed around 8.40 at the Polderbaan (18R)
Landed around 8.40 at the Polderbaan (18R)
Re: EHAM 15-08-2009
De Catalina PBY-5a die gisteren van Schiphol vertrok, kan het landingsgestel aan de zijkant intrekken. Verrassend genoeg gebeurde dat al tijdens het opstijgen, toen de kist nog maar 4 meter van de grond was. Dit lijkt me een onnodig risico, maar een van de meevliegende leden van Stichting Catalina vertelde dat dat wel een reden had (maar wist niet meer welke). Weten hier iemand waarom dat is ? zie ook http://www.catalina-pby.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
groet,
javabean.
groet,
javabean.
Re: EHAM 15-08-2009
wat voor risico zit er dan aan het optrekken van het landingsgestel volgens jou?
bij zo'n beetje alle vliegtuigen is het bij positieve klim; gear up.
je wilt namelijk zo snel mogelijk van die weerstand af.
bij een motorige vliegtuigjes speelt vooral in de VS nog wel eens de opinie; doe je gear pas op ná dat je niet meer boven de baan vliegt. met als idee daar achter dat je eventueel dan nog met je gear down kunt landen op de baan als die éne motor er mee ophoudt.
terug naar de PBY.
bij de jets doen we positive rate gear up, voordat we positieve klim hebben gezien en de hendel naar boven hebben gehaald en het dan aan de buiten kant ook echt zichtbaar is dat dat spul omhoog gaat zit je door de hoge klim snelheid van een jet al een stuk hoger. maar de actie wordt op bijna de zelfde hoogte begonnen.
een catalina of een dc3, klimt alleen een stuk langzamer,..
bij zo'n beetje alle vliegtuigen is het bij positieve klim; gear up.
je wilt namelijk zo snel mogelijk van die weerstand af.
bij een motorige vliegtuigjes speelt vooral in de VS nog wel eens de opinie; doe je gear pas op ná dat je niet meer boven de baan vliegt. met als idee daar achter dat je eventueel dan nog met je gear down kunt landen op de baan als die éne motor er mee ophoudt.
terug naar de PBY.
bij de jets doen we positive rate gear up, voordat we positieve klim hebben gezien en de hendel naar boven hebben gehaald en het dan aan de buiten kant ook echt zichtbaar is dat dat spul omhoog gaat zit je door de hoge klim snelheid van een jet al een stuk hoger. maar de actie wordt op bijna de zelfde hoogte begonnen.
een catalina of een dc3, klimt alleen een stuk langzamer,..
Re: EHAM 15-08-2009
Bedankt voor je reactie.Lars wrote:wat voor risico zit er dan aan het optrekken van het landingsgestel volgens jou?
Zo vlak boven de landingsbaan, nog maar net in de lucht, zonder landigsgestel, is de marge voor fouten onnodig klein zo lijkt me. Mocht er een birdstrike, een rukwind, een mankement of een stuurfout het vliegtuig hinderen, dan is een veilige noodlanding verder weg dan nodig. De extra 'drag' van het landingsgestel weegt in mijn redenatie niet op tegen het risico van een noodlanding. Waarom wil je zo snel mogelijk van die extra weerstand af ?
- nuckleuz
- Scramble Addict
- Posts: 1515
- Joined: 07 Feb 2005, 19:16
- Type of spotter: None
- Subscriber Scramble: No
- Location: Alphen aan den Rijn
Re: EHAM 15-08-2009
Scheelt een hoop brandstof. En zo op jaarbasis voor een hele vloot zal dit denk ik snel oplopen....javabean wrote:Lars wrote:Waarom wil je zo snel mogelijk van die extra weerstand af ?
- streep
- Scramble Addict
- Posts: 1812
- Joined: 31 Jul 2003, 16:23
- Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
- Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
- Location: hangmatje
Re: EHAM 15-08-2009
Heel simpel, als je al van de baan los bent, is er toch niet genoeg beton meer voor je om een directe noodlanding te kunnen maken.javabean wrote: Zo vlak boven de landingsbaan, nog maar net in de lucht, zonder landigsgestel, is de marge voor fouten onnodig klein zo lijkt me. Mocht er een birdstrike, een rukwind, een mankement of een stuurfout het vliegtuig hinderen, dan is een veilige noodlanding verder weg dan nodig. De extra 'drag' van het landingsgestel weegt in mijn redenatie niet op tegen het risico van een noodlanding. Waarom wil je zo snel mogelijk van die extra weerstand af ?
Dus zul je ongeacht de birdstrike, rukwind, mankement of hoge nood, toch willen eerst een rondje moeten vliegen om genoeg beton VOOR je te krijgen. Dat heb je het liefst zo min mogelijk weerstand om ondanks je birdstrike, rukwind, mankement of hoge nood, toch hoogte te kunnen maken.
Verder staat het gewoon stoer !
Streep
Re: EHAM 15-08-2009
hoi Javabean,
take off performance wordt berekent op veilig van de baan komen. Niet veilig van de baan los komen en dan weer landen. Dus weet je na roteren nooit zeker of je hem wel veilig weer neer kunt zetten. Als je wat voor mankement dan ook ná los komen krijgt heb je in principe genoeg performance om gewoon te blijven vliegen en een rondje te maken en inderdaad zoals eerder gemeld te landen met een hele baan voor je.
omdat je dus genoeg performance hebt kun je beter dat landingsgestel op halen. Want je hebt er niets meer aan tot de nieuwe nadering.
het risico van een 'noodlanding' zoals jij dat noemt is minimaal, en na roteren op de rest van het beton hem neer zetten is geen noodlanding maar een crash.
je wilt dus van die weerstand af om beter uit te kunnen klimmen.
groet,
Lars
take off performance wordt berekent op veilig van de baan komen. Niet veilig van de baan los komen en dan weer landen. Dus weet je na roteren nooit zeker of je hem wel veilig weer neer kunt zetten. Als je wat voor mankement dan ook ná los komen krijgt heb je in principe genoeg performance om gewoon te blijven vliegen en een rondje te maken en inderdaad zoals eerder gemeld te landen met een hele baan voor je.
omdat je dus genoeg performance hebt kun je beter dat landingsgestel op halen. Want je hebt er niets meer aan tot de nieuwe nadering.
het risico van een 'noodlanding' zoals jij dat noemt is minimaal, en na roteren op de rest van het beton hem neer zetten is geen noodlanding maar een crash.
je wilt dus van die weerstand af om beter uit te kunnen klimmen.
groet,
Lars
- cHabu
- Scramble Master
- Posts: 5536
- Joined: 22 Jan 2005, 20:49
- Subscriber Scramble: cHabu
- Location: Alkmaar / Wijchen
- Contact:
Re: EHAM 15-08-2009
Hiya,
Did anyone made complete list of the Aviodome Air Tour visitors ?
Bye, Chris.
Did anyone made complete list of the Aviodome Air Tour visitors ?
Bye, Chris.
=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)
Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
Re: EHAM 15-08-2009
Aankomsten ex Lelystad uit het CISS:cHabu wrote:Hiya,
Did anyone made complete list of the Aviodome Air Tour visitors ?
Bye, Chris.
1132 LEY S11 PHHOK K44
1132 LEY S11 PHHOG K44
1138 LEY CAT PHPBY K38
1046 LEY DC3 PHPBA K38
1100 LEY YAK3 RA3482K K44
1111 LEY 75N N9912H K39
1106 LEY CN1 PHKAC K25
1111 LEY PA18 DEAEB K44
1105 LEY DC2 NC39165 K44
1118 LEY CN1 PHOTK K44
1138 LEY DR10 PHASE K44