Hoi,
Even wat voetnoten:
In eerder publicaties was al sprake van dat er maar 52 toestellen besteld zouden worden in eerste batch. Ik weet niet of dit inclusief 1 of 2 prototypes is (is er al een van besteld) .
Dit is een eerste batch net als bij de F-16 (Zijn ook in verschillende batches besteld). Na levering kan er gekeken worden of meer F-35’s moeten komen of een soort UAV (deze ontwikkeling staat niet stil en gaat zelfs razendsnel).
Er is sprake van 4 of 5 squadrons. Dit is inclusief 1 trainingssquadron neem ik aan, die naar alle waarschijnlijkheid weer in de USA gestationeerd word met 8 a 12 toestellen. (dit is al eens eerder geopperd) Blijven er maar zo’n 40 a 44 F-35’s over in Nederland dat is 4 x10 of 3 x15 of 2 x 18 (of iets daartussen). Of de toestellen gaan in een poel.
Mogelijk dat het 323 TACTESS een aparte status krijgt. Je ziet dat bij meerdere luchtmachten tegenwoordig dat er aparte Operational Evaluation Unit (RAF) of EC118 (AdlA) eenheden komen om de tactieken van de diverse gevechtstoestellen maar ook andere vliegtuigen, beter te kunnen ontwikkelen. Bij nieuwe complexe wapensystemen is dat steeds belangrijker.
Verder wordt er veel geschreven en gezegd over de stealth capaciteit van de JSF/F-35. Hierdoor kan hij maar zeer weinig wapens meenemen (alleen intern). Echter stealth is alleen van belang in een environment die bedreigend is (AAM of SAM). Dat geldt voor veel conflicten in de eerste dagen. In het huidige Afghanistan en Irak kan een F-35 gewoon met wapens onder vleugels vliegen (en dat kan die) hij is dan minder stealthy maar dat is niet meer van belang.
Het vreemde aan het verhaal van de vervanging van de F-16 is en blijft dat besloten wordt vele miljoenen (800 en nog eens 110 voor een prototype) te investeren in een vliegtuig waarvan we van te voren niet weten of we deze gaan kopen (Ahum). Door toen de beslissing te nemen mee te doen in de ontwikkeling is er nu eigenlijk geen weg meer terug, ondanks dat anders wordt beweerd.
Er is reeds toen een evaluatie geweest van types waarbij de JSF als beste uit de bus kwam. Alleen wordt de selectie continue ter discussie gesteld.
Overigens vind ik selectie op basis van hoe een vliegtuig er uit ziet wel de slechtste criterium wat je kunt bedenken. En nog eens 40 jaar F-16’s?
In potentie is de F-35 een geweldig project. Waarvan er als alles goed vele1000-den gebouwd zullen kunnen worden. Het is straks het enige gevechtstoestel wat in de USA wordt geproduceerd en blijft 30 a 40 jaar in productie (kijk naar de F-15 vanaf 1973 en de F16 vanaf 1978)! In potentie kan de F-35 alle bestaand types de komende 30 a 40 jaar vervangen.
(Polen, Turkije en Griekenland vervangen dan hun laatste F-16 block 50’s in 2040 door F-35’s!?).
Voor de JAS.39, de Rafale en de EF.200 in Europa komen (zeeeeeer) waarschijnlijk geen opvolg projecten,of hoogstens één. Waardoor de concurrentie steeds kleiner wordt. En volgens mij zijn de EF.2000 en de Rafale nu al duurder dan de F-35.
Volgens mij was de vraag van D'66 bedoeld om te weten of extra geld voor een B-X ten koste gaat van de F-35 project in de USA. En niet voor Nederlandse B-X. Mag hopen dat ze weten dat we dat niet kunne betalen.
Ach ja we zien wel.
Pieter